Gå til innhold

Urettferdig at offentlig ansatte får bedre pensjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 5/21/2020 at 4:00 PM, Brunello said:

At ansatte i offentlig sektor har lavere lønn enn ansatte i privat sektor er en sannhet med store modifikasjoner. Påstanden er til dels korrekt når man sammenligner med andre med samme utdannelse, men også her er det mange avvik. Eksempelvis tjener mange jurister og økonomer ganske bra i kommuner, departementer og direktorater. 
 

Påstanden er direkte gal om man ikke legger samme utdannelse til grunn. Det er selvsagt mange høye lønninger i privat næringsliv, men veldig mange ansatte i privat har de dårligst betalte jobbene i samfunnet. Renholdsarbeidere, hotellansatte, butikkmedarbeidere m.m.

 

Haha du vet ingen ting. Jurister og økonomer i offentlig sektor tjener betydelig mindre enn sine kolleger i privat sektor. Vi snakker faktisk om hundretusen++ mindre i året. 

 

Du er jo helt uvitende 😄

 

Anonymkode: 7bba5...b4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke lest hele tråden. 

Men hva ønsker du? At ansatte i det offentlige får dårligere pensjon for at du skal føle det mer rettferdig? Hva med å heller argumentere for bedre pensjonsordning til arbeidsgiver?

Jeg har venner med likt utdanningsnivå som meg. De har også mindre ansvar på jobb og vi jobber på ca samme nivå. De i det private, jeg i det offentlige. Sånn ca tjener jeg 200.000 mindre enn de, men jeg har goder de ikke har - feks pensjonen. 

Jeg kan velge å jobbe for at lønnen deres senkes eller jobbe for å øke egen lønn. 

Anonymkode: cd6cb...434

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2020 at 4:06 PM, AnonymBruker said:

7%? Mener du at du blir trukket 7% i pensjonsinnskudd? Pensjonsinnskuddet til statens pensjonskasse er 10%, hvor ansatte betaler 2% og resten betaler arbeidsgiver. 

Anonymkode: 3c9ec...085

Dette er en sannhet med veldig store modifikasjoner. 

Den du svarer snakker ikke om hvor mye h*n blir trukket.

De 7%  av lønn opptil 7,1 G og 25,1% av lønn mellom 7,1 og 12G er hvor mye arbeidsgiver maksimalt kan spare i pensjon for deg. Dette blir ikke trukket fra lønna di, det kommer i tillegg. Normalt har man også anledning til å spare disse midlene i spareprofil med høy aksjeandel og dermed få en veldig god avlastning. Dette vil normalt gi en mye bedre pensjon enn offentlig tjenestepensjon for de som er unge nå. 

 

Anonymkode: 2420c...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en sannhet med veldig store modifikasjoner. 

Den du svarer snakker ikke om hvor mye h*n blir trukket.

De 7%  av lønn opptil 7,1 G og 25,1% av lønn mellom 7,1 og 12G er hvor mye arbeidsgiver maksimalt kan spare i pensjon for deg. Dette blir ikke trukket fra lønna di, det kommer i tillegg. Normalt har man også anledning til å spare disse midlene i spareprofil med høy aksjeandel og dermed få en veldig god avlastning. Dette vil normalt gi en mye bedre pensjon enn offentlig tjenestepensjon for de som er unge nå. 

 

Anonymkode: 2420c...54f

Det kommer an på hvor lenge man lever. Lever man til man blir 100 år så skal det mye til å matche den offentlige ordningen.

Det er også en risiko med aksjer, mens for den offentlige er det ingen risiko.

Dør du når du er 75 år så kan den private pensjonen være bedre. Mens med offentlig ordning er du garantert en fast sum selv om du blir 100 år.

 

Anonymkode: 7a67b...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2020 den 15.25, AnonymBruker skrev:

Du må jo gjerne få deg en jobb i offentlig sektor hvis du vil. Mye som er urettferdig i livet. Jeg som privat ansatt får spandert tur til utlandet annet hvert år. Tror du de som jobber i det offentlige får det? Jeg får julebord med alkohol de andre årene. Ikke veldig vanlig i det offentlige osv. 

Anonymkode: dfc72...95a

Nå er det mange som setter mer pris på en god alderdom enn gratis alkohol

Anonymkode: da458...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer an på hvor lenge man lever. Lever man til man blir 100 år så skal det mye til å matche den offentlige ordningen.

Anonymkode: 7a67b...828

Veldig få lever til de er 100

 

Quote

Det er også en risiko med aksjer, mens for den offentlige er det ingen risiko.

Har du aksjer har du verdier. Jobber du i det offentlige har du ingen ting,

 

Quote

Dør du når du er 75 år så kan den private pensjonen være bedre. Mens med offentlig ordning er du garantert en fast sum selv om du blir 100 år.

Hva slags tall baserer du dette på?

Anonymkode: 7bba5...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du velger jo selv om du vil jobbe i offentlig eller privat sektor, og du er kjent med lønns og pensjonsvilkår. Så nei, det er ikke urettferdig. (ingen urett er begått her)
 

Derimot, om du og din kollega, som jobber i samme firma, med samme utdanning og ansiennitet, arbeidsinnsats etc., fikk ulik pensjon. Da kunne du snakke urettferdighet. 

Anonymkode: b2bdd...153

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎05‎.‎2020 den 16.07, AnonymBruker skrev:

ansatt i det offentlige...

lavere lønn, bedre pensjon. er vel 40 år gammel kunnskap.

Anonymkode: 4b429...bf0

Du glemte å ta med at risikoen for å miste jobben er mye, mye mindre i det offentlige enn i det private.  Legg merke til hvor mange ansatte i privat sektor som er permittert i disse koronatidene.  Har du hørt om noen offentlig ansatte som er blitt permittert?  Nei. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lest hele tråden. 

Men hva ønsker du? At ansatte i det offentlige får dårligere pensjon for at du skal føle det mer rettferdig? Hva med å heller argumentere for bedre pensjonsordning til arbeidsgiver?

Jeg har venner med likt utdanningsnivå som meg. De har også mindre ansvar på jobb og vi jobber på ca samme nivå. De i det private, jeg i det offentlige. Sånn ca tjener jeg 200.000 mindre enn de, men jeg har goder de ikke har - feks pensjonen. 

Jeg kan velge å jobbe for at lønnen deres senkes eller jobbe for å øke egen lønn. 

Anonymkode: cd6cb...434

Du har ytelsespensjon og du kan ikke bli permittert eller nedbemannet i det offentlige. Du har en mye større jobbtryggget enn dem, og du går en mye mer økonomisk trygg alderdom i møte enn dine venner som må jobbe og slite i det private.

image.png

Anonymkode: 7a67b...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at mange som vanligvis ser ned på idiotene som velger staten som arbeidsgiver er gretne. Jeg er siviløkonom i staten og tjener hele 530.000. I det private er det minst 200.000 mer og vel så det. Hvis det var så ille med pensjon i det private kunne de med sin betydelig høyere lønn lett spart 50.000 til pensjon, det ville gitt en fin avkastning etter 20 eller 30 år.

Jeg tror den (temporære) misunnelse bunner i at det private næringsliv er risikoutsatt og når man er truet av permittering glefser mange på de med trygge jobber. Les kommunale eller enda verrre, statlige ansatte. Men gullpensjon er en saga blott. Les deg litt opp på levealderjustering osv, for oss som har 30 år igjen er det ikke så fantastisk lengre.

Og jeg er enig at det finnes en god del paperpushere i staten men de fleste gjør en god og nødvendig jobb. Jeg liker at vi har skoler, politi, helsevesen, renovasjon og byggeetater som sørger for at hus som blir bygd ikke ramler sammen. Du trenger ikke se til u-land for å føle hva dårlig offentlig tjenester betyr, det holder med land som Italia eller Hellas. Norge bruker mye penger på det offentlige men vi får jammen mye igjen for det.

Anonymkode: b2e1c...19f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har lyst på offentlig pensjon kan man jo bare velge å jobbe i det offentlige. Selv er jeg konsulent i privat næringsliv og sparer derfor opp 0 i pensjon. Dette er jo noe jeg velger selv. Jeg går ikke rundt og er sjalu på pensjonen til de i det offentlige for det;) Alle jobber har fordeler og ulemper. 

Anonymkode: 7e0df...f8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvor lenge man lever. Lever man til man blir 100 år så skal det mye til å matche den offentlige ordningen.

Det er også en risiko med aksjer, mens for den offentlige er det ingen risiko.

Dør du når du er 75 år så kan den private pensjonen være bedre. Mens med offentlig ordning er du garantert en fast sum selv om du blir 100 år.

 

Anonymkode: 7a67b...828

Ja, man bør velge å jobbe i det offentlige fordi man da får så mye bedre pensjon når man lever livets glader dager når man er mellom 90 og 100 år.

Anonymkode: 68828...e99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2020 den 15.20, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet hele mitt liv i privat sektor der jeg har pensjonssparing med innskudd. Den dagen jeg går av med pensjon så er det ikke sikkert jeg har inntekter om jeg blir veldig gammel.

I det offentlige så får dem livslang pensjon. Vi som jobber i privat sektor jobber minst like hardt som dem i det offentlige, og da synes jeg det blir urettferdig at dem skal få mye bedre pensjon. En annen sak er at det er vi i privat sektor som finansierer jobben dems med skattepengene våre, da ville jeg heller betalt mindre skatt enn at dem i det offentlige skal få en langt bedre pensjon enn "sliterne" i privat sektor. Det er jo også viktig at våre private bedrifter har mulighet til å rekruttere flinke folk, og det blir vanskelig når de ikke kan matche de gode pensjonsordningene som finnes i det offentlige.

Hva synes dere? Jeg synes det burde vært lik ordning for offentlig og privat pensjon, og finner det urettferdig at dem i det offentlige skal ha mye mer enn dem i det private.

Anonymkode: 7a67b...828

I privat sektor kan man gå av med AFP samtidig som som man jobber og hever full lønn, den muligheten har ikke vi i offentlig sektor.  Dessuten har mange i privat sektor høyere lønn.  

Anonymkode: 64f4d...a54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man bør velge å jobbe i det offentlige fordi man da får så mye bedre pensjon når man lever livets glader dager når man er mellom 90 og 100 år.

Anonymkode: 68828...e99

🤣 Gleder meg vilt

Anonymkode: 64f4d...a54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man bør velge å jobbe i det offentlige fordi man da får så mye bedre pensjon når man lever livets glader dager når man er mellom 90 og 100 år.

Anonymkode: 68828...e99

Ja, men kun dersom man er så heldig at man unngår å bo på sykehjem når man er mellom 90-100 år. Og det skal vel litt til... For da tar de jo mesteparten av pensjonen uansett, så da spiller det jo egentlig ingen trille hvor god pensjonen er. 

Anonymkode: 1223e...93c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ytelsespensjon og du kan ikke bli permittert eller nedbemannet i det offentlige. Du har en mye større jobbtryggget enn dem, og du går en mye mer økonomisk trygg alderdom i møte enn dine venner som må jobbe og slite i det private.

image.png

Anonymkode: 7a67b...828

Stemmer. Men igjen, dette er noe de har valgt. Av mine nærmeste kompiser er det kun en som forlot konsulentlivet til fast stilling. 

Resten tjener bra, kan ta ferie når de ønsker, jobber ikke røde dager og kan legge opp dagene slik de vil. Men samtidig er det ulemper ved at det er større grad av usikkerhet og dette med pensjonen. 

 

Synes du det er urettferdig at de har mer fliksibel løsning enn meg? Det synes ikke jeg all den tid jeg kan søke meg over til det private. 

 

En av de tjener ca 400.000, mer enn meg, han ligger vel på 1.1 i året. Det er 400.000 han kan sette av til pensjon eller spare dersom han blir permittert. Helt opp til han om han velger å gjøre det 🙂 

Anonymkode: cd6cb...434

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ytelsespensjon og du kan ikke bli permittert eller nedbemannet i det offentlige. Du har en mye større jobbtryggget enn dem, og du går en mye mer økonomisk trygg alderdom i møte enn dine venner som må jobbe og slite i det private.

image.png

Anonymkode: 7a67b...828

For øvrig bruker du uttrykker "jobbe og slite i det private". To år på rad har jeg jobbet nattevakt natt til julaften mens de fleste andre har sovet og hatt en fin julefeiring. Så ikke hint til at slitasje er forbeholdt det private kompis. 

Anonymkode: cd6cb...434

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men kun dersom man er så heldig at man unngår å bo på sykehjem når man er mellom 90-100 år. Og det skal vel litt til... For da tar de jo mesteparten av pensjonen uansett, så da spiller det jo egentlig ingen trille hvor god pensjonen er. 

Anonymkode: 1223e...93c

Nettopp.

Anonymkode: 68828...e99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Haha du vet ingen ting. Jurister og økonomer i offentlig sektor tjener betydelig mindre enn sine kolleger i privat sektor. Vi snakker faktisk om hundretusen++ mindre i året. 

 

Du er jo helt uvitende 😄

 

Anonymkode: 7bba5...b4b

Mange Advokater tjener bra. Det er mange jurister som jobber i private bedrifter uten å være advokat. De lønnes ikke voldsomt høyt. Det er mange jurister dom tjener 800-1 mill i staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Brunello skrev:

Mange Advokater tjener bra. Det er mange jurister som jobber i private bedrifter uten å være advokat. De lønnes ikke voldsomt høyt. Det er mange jurister dom tjener 800-1 mill i staten.

Jeg jobbet som jurist i et direktorat fra 2015 til 2027. Hadde lønnstrinn 47, som da utgjorde 412.000 kroner i året. Bytttet jobb til det private og fikk 250.000 i lønnsøkning, i tillegg til at lønnen min har økt med 50.000 i året:

Anonymkode: b3b6d...8d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...