Gå til innhold

Urettferdig at offentlig ansatte får bedre pensjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet hele mitt liv i privat sektor der jeg har pensjonssparing med innskudd. Den dagen jeg går av med pensjon så er det ikke sikkert jeg har inntekter om jeg blir veldig gammel.

I det offentlige så får dem livslang pensjon. Vi som jobber i privat sektor jobber minst like hardt som dem i det offentlige, og da synes jeg det blir urettferdig at dem skal få mye bedre pensjon. En annen sak er at det er vi i privat sektor som finansierer jobben dems med skattepengene våre, da ville jeg heller betalt mindre skatt enn at dem i det offentlige skal få en langt bedre pensjon enn "sliterne" i privat sektor. Det er jo også viktig at våre private bedrifter har mulighet til å rekruttere flinke folk, og det blir vanskelig når de ikke kan matche de gode pensjonsordningene som finnes i det offentlige.

Hva synes dere? Jeg synes det burde vært lik ordning for offentlig og privat pensjon, og finner det urettferdig at dem i det offentlige skal ha mye mer enn dem i det private.

Anonymkode: 7a67b...828

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo gjerne få deg en jobb i offentlig sektor hvis du vil. Mye som er urettferdig i livet. Jeg som privat ansatt får spandert tur til utlandet annet hvert år. Tror du de som jobber i det offentlige får det? Jeg får julebord med alkohol de andre årene. Ikke veldig vanlig i det offentlige osv. 

Anonymkode: dfc72...95a

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

I offentlig sektor - i hvert fall i kommunal

* finnes en elendigste AFP ordning sammenlignet med privat

* brukes den "fantastiske" pensjonen som argument for å holde lønnen nede

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet hele mitt liv i privat sektor der jeg har pensjonssparing med innskudd. Den dagen jeg går av med pensjon så er det ikke sikkert jeg har inntekter om jeg blir veldig gammel.

I det offentlige så får dem livslang pensjon. Vi som jobber i privat sektor jobber minst like hardt som dem i det offentlige, og da synes jeg det blir urettferdig at dem skal få mye bedre pensjon. En annen sak er at det er vi i privat sektor som finansierer jobben dems med skattepengene våre, da ville jeg heller betalt mindre skatt enn at dem i det offentlige skal få en langt bedre pensjon enn "sliterne" i privat sektor. Det er jo også viktig at våre private bedrifter har mulighet til å rekruttere flinke folk, og det blir vanskelig når de ikke kan matche de gode pensjonsordningene som finnes i det offentlige.

Hva synes dere? Jeg synes det burde vært lik ordning for offentlig og privat pensjon, og finner det urettferdig at dem i det offentlige skal ha mye mer enn dem i det private.

Anonymkode: 7a67b...828

Det er jo opp til arbeidsgiver hva slags pensjonsordning de velger å gi. Vi har 7% og det beste man kan ha, bedre enn min samboer som er statlig ansatt. Det er jo ikke urettferdig, men en ting du kan vurdere selv når du takker ja til jobb eller ikke. I tillegg er jo lønnsnivået privat kontra statlig noe helt annet, og du kan altså velge å sette av mer i pensjonssparing. 

Endret av addict
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trøsten får bli at vi nå bruker opp oljepengene i et vilt tempo. Pensjonene må nok kuttes voldsomt i fremtida, vi har jo ikke råd til dette

Anonymkode: 5fb29...84e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skatte vi også. 

Og generelt har vi dårligere lønn. 

Og man kan velge om man vil jobbe privat eller offentlig. 

Anonymkode: 3aced...9af

At ansatte i offentlig sektor har lavere lønn enn ansatte i privat sektor er en sannhet med store modifikasjoner. Påstanden er til dels korrekt når man sammenligner med andre med samme utdannelse, men også her er det mange avvik. Eksempelvis tjener mange jurister og økonomer ganske bra i kommuner, departementer og direktorater. 
 

Påstanden er direkte gal om man ikke legger samme utdannelse til grunn. Det er selvsagt mange høye lønninger i privat næringsliv, men veldig mange ansatte i privat har de dårligst betalte jobbene i samfunnet. Renholdsarbeidere, hotellansatte, butikkmedarbeidere m.m.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, addict skrev:

Det er jo opp til arbeidsgiver hva slags pensjonsordning de velger å gi. Vi har 7% og det beste man kan ha, bedre enn min samboer som er statlig ansatt. Det er jo ikke urettferdig, men en ting du kan vurdere selv når du takker ja til jobb eller ikke. I tillegg er jo lønnsnivået privat kontra statlig noe helt annet, og du kan altså velge å sette av mer i pensjonssparing. 

Ulempen er at innskuddspensjon utbetales over et gitt antall år. Blir du 100 år, vil du leve en del år på utelukkende folketrygdens ytelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, addict skrev:

Det er jo opp til arbeidsgiver hva slags pensjonsordning de velger å gi. Vi har 7% og det beste man kan ha, bedre enn min samboer som er statlig ansatt. Det er jo ikke urettferdig, men en ting du kan vurdere selv når du takker ja til jobb eller ikke. I tillegg er jo lønnsnivået privat kontra statlig noe helt annet, og du kan altså velge å sette av mer i pensjonssparing. 

7%? Mener du at du blir trukket 7% i pensjonsinnskudd? Pensjonsinnskuddet til statens pensjonskasse er 10%, hvor ansatte betaler 2% og resten betaler arbeidsgiver. 

Anonymkode: 3c9ec...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å organisere seg i fagforening og kreve/forhandle med arbeidskjøper om å gi bedre pensjonsordning.

Anonymkode: ccdec...6c5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ansatt i det offentlige...

lavere lønn, bedre pensjon. er vel 40 år gammel kunnskap.

Anonymkode: 4b429...bf0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet hele mitt liv i privat sektor der jeg har pensjonssparing med innskudd. Den dagen jeg går av med pensjon så er det ikke sikkert jeg har inntekter om jeg blir veldig gammel.

I det offentlige så får dem livslang pensjon. Vi som jobber i privat sektor jobber minst like hardt som dem i det offentlige, og da synes jeg det blir urettferdig at dem skal få mye bedre pensjon. En annen sak er at det er vi i privat sektor som finansierer jobben dems med skattepengene våre, da ville jeg heller betalt mindre skatt enn at dem i det offentlige skal få en langt bedre pensjon enn "sliterne" i privat sektor. Det er jo også viktig at våre private bedrifter har mulighet til å rekruttere flinke folk, og det blir vanskelig når de ikke kan matche de gode pensjonsordningene som finnes i det offentlige.

Hva synes dere? Jeg synes det burde vært lik ordning for offentlig og privat pensjon, og finner det urettferdig at dem i det offentlige skal ha mye mer enn dem i det private.

Anonymkode: 7a67b...828

Du forstår at det offentlige leverer tjenester til deg som du betaler for ved skatteinnkreving? Mange land har egenbetaling for mye av det du får av det offentlige.
Når man skal ha seg jobb, er det opp til den enkelte å søke jobber der man selv ønsker å jobbe. Dersom man mener det offentlige totalt sett leverer en bedre ytelse til deg som arbeidstaker, må du nesten søke jobb der. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

7%? Mener du at du blir trukket 7% i pensjonsinnskudd? Pensjonsinnskuddet til statens pensjonskasse er 10%, hvor ansatte betaler 2% og resten betaler arbeidsgiver. 

Anonymkode: 3c9ec...085

Arbeidsgiver betaler inn 7%. 

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet hele mitt liv i privat sektor der jeg har pensjonssparing med innskudd. Den dagen jeg går av med pensjon så er det ikke sikkert jeg har inntekter om jeg blir veldig gammel.

I det offentlige så får dem livslang pensjon. Vi som jobber i privat sektor jobber minst like hardt som dem i det offentlige, og da synes jeg det blir urettferdig at dem skal få mye bedre pensjon. En annen sak er at det er vi i privat sektor som finansierer jobben dems med skattepengene våre, da ville jeg heller betalt mindre skatt enn at dem i det offentlige skal få en langt bedre pensjon enn "sliterne" i privat sektor. Det er jo også viktig at våre private bedrifter har mulighet til å rekruttere flinke folk, og det blir vanskelig når de ikke kan matche de gode pensjonsordningene som finnes i det offentlige.

Hva synes dere? Jeg synes det burde vært lik ordning for offentlig og privat pensjon, og finner det urettferdig at dem i det offentlige skal ha mye mer enn dem i det private.

Anonymkode: 7a67b...828

Hva slags innskuddssatser har du? Og hva er lønna? Ikke nødvendigvis slik at man har så mye bedre pensjonsordning i det offentlige, med de nye reglene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet hele mitt liv i privat sektor der jeg har pensjonssparing med innskudd. Den dagen jeg går av med pensjon så er det ikke sikkert jeg har inntekter om jeg blir veldig gammel.

I det offentlige så får dem livslang pensjon. Vi som jobber i privat sektor jobber minst like hardt som dem i det offentlige, og da synes jeg det blir urettferdig at dem skal få mye bedre pensjon. En annen sak er at det er vi i privat sektor som finansierer jobben dems med skattepengene våre, da ville jeg heller betalt mindre skatt enn at dem i det offentlige skal få en langt bedre pensjon enn "sliterne" i privat sektor. Det er jo også viktig at våre private bedrifter har mulighet til å rekruttere flinke folk, og det blir vanskelig når de ikke kan matche de gode pensjonsordningene som finnes i det offentlige.

Hva synes dere? Jeg synes det burde vært lik ordning for offentlig og privat pensjon, og finner det urettferdig at dem i det offentlige skal ha mye mer enn dem i det private.

Anonymkode: 7a67b...828

De fleste i dag vet vel at de må spare til pensjon? 
Jeg har jobben min fordi at jeg liker den, ikke på grunn av pensjonsordningen, og det i seg selv er ting som kan løses med sparing og investeringer. :) 

Anonymkode: a66b1...17c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo din private arbeidsgiver som i så fall må sette av mer til din pensjonssparing. Så da er det jo bare å begynne å forhandle med arbeidsgiver. Evt. får du finne deg en jobb innen det offentlige, da, dersom det er så lukurativt. 

Anonymkode: 1223e...93c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo din private arbeidsgiver som i så fall må sette av mer til din pensjonssparing. Så da er det jo bare å begynne å forhandle med arbeidsgiver. Evt. får du finne deg en jobb innen det offentlige, da, dersom det er så lukurativt. 

Anonymkode: 1223e...93c

Man må ha samme pensjonsordning som kollegene, kan ikke forhandle individuelt.

Anonymkode: 68828...e99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man må ha samme pensjonsordning som kollegene, kan ikke forhandle individuelt.

Anonymkode: 68828...e99

Japp, og derfor må da fagforeningene forhandle dette frem. Hvem andre tenkte du skulle gjøre det ? 

Anonymkode: 1223e...93c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trøsten får bli at vi nå bruker opp oljepengene i et vilt tempo. Pensjonene må nok kuttes voldsomt i fremtida, vi har jo ikke råd til dette

Anonymkode: 5fb29...84e

Langt derifra. Husk at det ikke er lenge siden oljefondet var på halvparten av hva det er nå. Vi var verdens beste land da også. Og før det og.

Anonymkode: 628be...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...