Gå til innhold

Utlyst stilling som helsefagarbeider - kan barnehagelærer være aktuelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På min jobb, innen avlastning for barn med funksjonsnedsettelser så kunne du fått jobb ja. Og du ville fått tittel fagarbeider og blitt lønnet likt som helsefagarbeiderne.

Anonymkode: 838d1...2dc

Takk for svar! Kan tenkes at de kun vil ha autorisert helsefagarbeider, men det blir ikke noe verre enn at jeg får et avslag. 

Gir medisiner i dag der jeg jobber, har tatt medisinkurs. Og har gitt insulin til et barn i barnehage, så usikker hva som stemmer av det som blir skrevet. 

Anonymkode: f4a2f...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Kan tenkes at de kun vil ha autorisert helsefagarbeider, men det blir ikke noe verre enn at jeg får et avslag. 

Gir medisiner i dag der jeg jobber, har tatt medisinkurs. Og har gitt insulin til et barn i barnehage, så usikker hva som stemmer av det som blir skrevet. 

Anonymkode: f4a2f...77b

Det skal vel stå i stillingsannonsen om de ser etter autorisert helsefagarbeider, noe det sikkert gjør. 

Anonymkode: 26d95...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?! Du har ikke LOV å røre insulin! Du er bare assistent og har NULL medisinsk kompetanse og har IKKE autorisasjon som helsepersonell! Er man en assistent så er man pleieassistent og ikke hjelpepleier eller helsefagarbeider. Stakkars beboeren/brukeren! Håper noen reagerer på at en person som ikke er autorisert helsepersonell gir insulin og at det blir konsekvenser for arbeidsgiveren din. 

Anonymkode: 26d95...a10

Jo, det er 100% lovlig for meg som assistent å gi insulin, fordi jeg har medisinkurs og har vært gjennom godkjent trening for insulinadministrasjon. Det er en trening som er godkjent av den norske stat, av folk som har kanskje liiiitt høyere kompetanse enn deg, så det hjelper fint lite at du ikke liker det. Eneste personen det er synd på her er deg. Hjelper ikke å kvervulere med meg fordi DU mener det er feil, det er rett og slett lovlig. Sånn er det bare. Har du et problem med det, så får du jaggu meg kontakte helsedirektoratet eller noe. Herregud 😂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de skriver helsefagarbeider, ønsker de nok noen med den kompetansen. Du kan jo prøve, men tror det hadde vært lettere å søke som assistent. 

Anonymkode: 6d0f6...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du fint kan søke:) Fokuser på hva du kan, og fokuser særlig på de medisinske tingene du har gjort i barnehagen. På dps døgnavdeling jobbet det både barnevernspedagoger og ufaglærte. De kurses, og personlig egnethet vektlegges. Det skader jo ikke å prøve, verste som kan skje er jo at du ikke får stillingen.

Lykke til!

Anonymkode: df474...0bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Eediyat skrev:

Jo, det er 100% lovlig for meg som assistent å gi insulin, fordi jeg har medisinkurs og har vært gjennom godkjent trening for insulinadministrasjon. Det er en trening som er godkjent av den norske stat, av folk som har kanskje liiiitt høyere kompetanse enn deg, så det hjelper fint lite at du ikke liker det. Eneste personen det er synd på her er deg. Hjelper ikke å kvervulere med meg fordi DU mener det er feil, det er rett og slett lovlig. Sånn er det bare. Har du et problem med det, så får du jaggu meg kontakte helsedirektoratet eller noe. Herregud 😂

Det finnes to typer assistenter. De som er ydmyke og de som er arrogante som tror de er helsepersonell på lik linje som en sykepleier eller helsefagarbeider. Det er faktisk litt sørgelig. Først trodde jeg at du jobbet på et sykehjem. Da har du ikke lov til å gi insulin, men selv om du har lov bare forid du jobber som personlig assistent, så gjør ikke det mindre uforsvarlig. 

Anonymkode: 26d95...a10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes to typer assistenter. De som er ydmyke og de som er arrogante som tror de er helsepersonell på lik linje som en sykepleier eller helsefagarbeider. Det er faktisk litt sørgelig. Først trodde jeg at du jobbet på et sykehjem. Da har du ikke lov til å gi insulin, men selv om du har lov bare forid du jobber som personlig assistent, så gjør ikke det mindre uforsvarlig. 

Anonymkode: 26d95...a10

Herregud nå får du gi deg. Jeg ER helsepersonell. Du er jo fullstendig på jordet. Assistenter HAR LOV å gi insulin, dette uavhengig av om DU liker det eller ikke. Og jo det er forsvarlig, om det ikke hadde vært forsvarlig så hadde ikke helsedirektoratet latt det være lov. Jeg har til og med lagt ved sitat og kilder, men du er jaggu meg tværr. Tenk å være så bastant og ignorant når du ikke har peiling på hva du prater om 😂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Eediyat skrev:

Herregud nå får du gi deg. Jeg ER helsepersonell. Du er jo fullstendig på jordet. Assistenter HAR LOV å gi insulin, dette uavhengig av om DU liker det eller ikke. Og jo det er forsvarlig, om det ikke hadde vært forsvarlig så hadde ikke helsedirektoratet latt det være lov. Jeg har til og med lagt ved sitat og kilder, men du er jaggu meg tværr. Tenk å være så bastant og ignorant når du ikke har peiling på hva du prater om 😂

Du er da faen meg ikke helsepersonell hvis bare fordi du jobber som personlig assistent, ditt nek. 

Anonymkode: 26d95...a10

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Eediyat skrev:

Herregud nå får du gi deg. Jeg ER helsepersonell. Du er jo fullstendig på jordet. Assistenter HAR LOV å gi insulin, dette uavhengig av om DU liker det eller ikke. Og jo det er forsvarlig, om det ikke hadde vært forsvarlig så hadde ikke helsedirektoratet latt det være lov. Jeg har til og med lagt ved sitat og kilder, men du er jaggu meg tværr. Tenk å være så bastant og ignorant når du ikke har peiling på hva du prater om 😂

Du må være mindre begavet.. 🤷🏼‍♀️ Du er BPA! Du er en persons armer og bein. Og du kan kalle deg hva du vil, men autorisert helsepersonell er du ikke. En vanlig assistent i helsevesenet - har IKKE lov. Slutt å spre tåpeligheter. 

Anonymkode: bb0b3...509

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er da faen meg ikke helsepersonell hvis bare fordi du jobber som personlig assistent, ditt nek. 

Anonymkode: 26d95...a10

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må være mindre begavet.. 🤷🏼‍♀️ Du er BPA! Du er en persons armer og bein. Og du kan kalle deg hva du vil, men autorisert helsepersonell er du ikke. En vanlig assistent i helsevesenet - har IKKE lov. Slutt å spre tåpeligheter. 

Anonymkode: bb0b3...509

Herregud... jeg har lagt ved link som viser at jo, jeg er helsepersonell 😂 det hjelper fint lite hva dere sier, jeg er per definisjon helsepersonell. Jeg er ferdig med å diskutere nå, kommer ingen vei uansett. Jeg har loven på min side, og det er det som betyr mest for meg, ikke hva anonyme brukere mener og synser på KG. Takk for meg 👍🏼

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. En barnehagelærer er ikke kvalifisert. 

Anonymkode: 3a913...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Eediyat skrev:

 

Herregud... jeg har lagt ved link som viser at jo, jeg er helsepersonell 😂 det hjelper fint lite hva dere sier, jeg er per definisjon helsepersonell. Jeg er ferdig med å diskutere nå, kommer ingen vei uansett. Jeg har loven på min side, og det er det som betyr mest for meg, ikke hva anonyme brukere mener og synser på KG. Takk for meg 👍🏼

Du kan tro hva du vil, men som BPA er du ikke helsepersonell på noen måte. 

«Brukerstyrt personlig assistanse innebærer at brukeren har rollen som arbeidsleder og påtar seg ansvar for organisering og innhold ut fra egne behov. Innen de timerammer som kommunens vedtak angir, kan brukeren styre hva assistentene skal gjøre og til hvilke tider assistanse skal gis.»

https://www.helsedirektoratet.no/brosjyrer/opplaeringshandbok-brukerstyrt-personlig-assistanse-bpa/Opplæringshåndbok brukerstyrt personlig assistanse BPA.pdf/_/attachment/inline/dda589ba-d02e-4674-a225-44e3a0e465d7:ea3957e2082512805488d2121f7c0d009671d23f/Opplæringshåndbok brukerstyrt personlig assistanse BPA.pdf

BPA organiserer og bistår med praktiske gjøremål, ut i fra hva lederen (brukeren) sier hva du skal gjøre. Helsepersonell sin jobb er å pleie og behandle. Selv om du har tatt et medisinkurs, vil du på aldri noen måte kunne kalle deg helsepersonell FORDI det å sette insulin er IKKE din jobb. Det er brukeren sin jobb, men du vil være brukerens armer og bein som BPA.

Det er to ulike ting som aldri kan sammenlignes. Du er veldig bastant på dine meninger, og åpner ikke opp for andres tolkninger.

Anonymkode: 79e04...ea2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eediyat skrev:

Herregud nå får du gi deg. Jeg ER helsepersonell. Du er jo fullstendig på jordet. Assistenter HAR LOV å gi insulin, dette uavhengig av om DU liker det eller ikke. Og jo det er forsvarlig, om det ikke hadde vært forsvarlig så hadde ikke helsedirektoratet latt det være lov. Jeg har til og med lagt ved sitat og kilder, men du er jaggu meg tværr. Tenk å være så bastant og ignorant når du ikke har peiling på hva du prater om 😂

Du er kun helsepersonell dersom du er autorisert etter helsepersonelloven, eller i en student/elevrolle for å bli det, hvilket du ikke er. Du kan opptre på vegne av helsepersonell, men det gjør deg ikke til helsepersonell. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64 §3;

Med helsepersonell menes i denne lov:

1. personell med autorisasjon etter § 48 a eller lisens etter § 49,
2. personell i helse- og omsorgstjenesten eller i apotek som utfører handlinger som nevnt i tredje ledd,
3. elever og studenter som i forbindelse med helsefaglig opplæring utfører handlinger som nevnt i tredje ledd.

Sjekk §48-49 for spesifisering

Anonymkode: 95c83...1ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er kun helsepersonell dersom du er autorisert etter helsepersonelloven, eller i en student/elevrolle for å bli det, hvilket du ikke er. Du kan opptre på vegne av helsepersonell, men det gjør deg ikke til helsepersonell. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64 §3;

Med helsepersonell menes i denne lov:

1. personell med autorisasjon etter § 48 a eller lisens etter § 49,
2. personell i helse- og omsorgstjenesten eller i apotek som utfører handlinger som nevnt i tredje ledd,
3. elever og studenter som i forbindelse med helsefaglig opplæring utfører handlinger som nevnt i tredje ledd.

Sjekk §48-49 for spesifisering

Anonymkode: 95c83...1ed

Ser du hva som står i punkt 2? 

Anonymkode: 49df2...433

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen viser jo at personer uten helsefaglig utdannelse kan jobbe i helsevesenet. Så kjør på Ts!

Anonymkode: df474...0bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser du hva som står i punkt 2? 

Anonymkode: 49df2...433

Ja du, i tredje ledd står det; Med helsehjelp menes enhver handling som har forebyggende, diagnostisk, behandlende, helsebevarende, rehabiliterende eller pleie- og omsorgsformål og som utføres av helsepersonell.

som på ingen måte gir Eediyat rett til å omtale seg selv om helsepersonell. 

Anonymkode: 95c83...1ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja du, i tredje ledd står det; Med helsehjelp menes enhver handling som har forebyggende, diagnostisk, behandlende, helsebevarende, rehabiliterende eller pleie- og omsorgsformål og som utføres av helsepersonell.

som på ingen måte gir Eediyat rett til å omtale seg selv om helsepersonell. 

Anonymkode: 95c83...1ed

Og under definisjon av helsepersonell står det bl.a:  

Videre regnes personell i helse- og omsorgstjenesten og apotek som ikke har autorisasjon eller lisens, som helsepersonell når de yter helsehjelp.

Eksempler på annet personell som vil kunne omfattes, er medisinske fysikere i sykehus, ufaglært personell eller andre som med spesiell kompetanse eller etter opplæring yter helsehjelp.

Anonymkode: 49df2...433

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2020 den 14.47, AnonymBruker skrev:

Du kan gjerne kalle deg helsepersonell hvis det hjelper på selvtilliten din sånn at hjernecellene dine funker, men autorisert helsepersonell er du nok ikke. Derfor er det uforsvarlig at en personlig assistent, som er utrolig høy på seg selv, skal sette insulin. Håper i hvert fall du har noen til å kontrollere dosen (som er vanlig praksis). Gir du feil dose så kan brukeren i verste fall dø. 

Anonymkode: 26d95...a10

Jeg er utdannet sykepleier som jobber på sykehjem, så jeg vil absolutt påstå at jeg er autorisert helsepersonell :) Som assistent før jeg ble spl. gav jeg også injeksjoner og ordnet med kateter - helt trygt og lovlig, tenk det! 

Anonymkode: f6cf7...01f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utdannet sykepleier som jobber på sykehjem, så jeg vil absolutt påstå at jeg er autorisert helsepersonell :) Som assistent før jeg ble spl. gav jeg også injeksjoner og ordnet med kateter - helt trygt og lovlig, tenk det! 

Anonymkode: f6cf7...01f

Ja tenke seg til. Stakkars pasientene/brukerne våre 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Eediyat skrev:

Ja tenke seg til. Stakkars pasientene/brukerne våre 🙄

Synes mer synd på deg :) 

Anonymkode: f6cf7...01f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...