Gå til innhold

Utlyst stilling som helsefagarbeider - kan barnehagelærer være aktuelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, vesla1985 skrev:

3 år. neste år legger de om vernepleier studiet. Så mulig det blir endring da ettersom det er ønskelig at vernepleiere også kan være på skole.    Søkte deltid vernepleie i år det ble avlyst pga omlegging. 

Skulle ønske jeg valgte dette med en gang,  føler det er mye å ta 3 nye år..  Har tenkt på master i miljøarbeid som en mulighet, men synes det er vanskelig å vite hva som gir best mulighet til jobb..

Anonymkode: f4a2f...77b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske jeg valgte dette med en gang,  føler det er mye å ta 3 nye år..  Har tenkt på master i miljøarbeid som en mulighet, men synes det er vanskelig å vite hva som gir best mulighet til jobb..

Anonymkode: f4a2f...77b

Du er ikke alene.  Tok kontakt med utdanningsforbundet og lurte på  hvor en førskolelærer kunne jobbe uten om barnehage. Fikk da til svar at det er blitt et profesjon studie og en kan kun være i barnehage Sfo.  Tror det blir få søkere fremover dersom dette blir kjent.  3 nye år er tøft. Vurderte helsefag arbeider, men siden Bergen kommune ikke kan tilsette meg fast fordi jeg er pedagog så vil det ta utrolig lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, vesla1985 skrev:

Du er ikke alene.  Tok kontakt med utdanningsforbundet og lurte på  hvor en førskolelærer kunne jobbe uten om barnehage. Fikk da til svar at det er blitt et profesjon studie og en kan kun være i barnehage Sfo.  Tror det blir få søkere fremover dersom dette blir kjent.  3 nye år er tøft. Vurderte helsefag arbeider, men siden Bergen kommune ikke kan tilsette meg fast fordi jeg er pedagog så vil det ta utrolig lang tid. 

Håper det ordner seg for deg! I Trøndelag er det vanskelig å få seg jobb i barnehage, og alle andre relevante steder. Det er demotiverende.. Men en må bare fortsette å prøve, så kommer det vel en jobb.

Anonymkode: f4a2f...77b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2020 den 23.01, AnonymBruker skrev:

Helsefagarbeidere kan gi insulin,

Jeg ga insulin som assistent. Ga også medisiner på lik linje med helsefagarbeidere og vernepleiere.  Var null forskjell i arbeidsoppgaver mellom assistent og ansatte med fagbrev. Vernepleiere kan derimot legge i dosett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, her er det tydeligvis mye dårlig praksis ute å går - når assistenter får gjøre alle oppgaver. Bevitner om dårlig bemanning. Uansett - dere må ikke glemme den helsefaglige kompetansen autorisert helsepersonell har. Det er en grunn til at stillingene krever autorisert personell - og ikke en med (god - men annen) kompetanse. Det burde være innlysende. 
 

Anonymkode: bb0b3...509

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK, her er det tydeligvis mye dårlig praksis ute å går - når assistenter får gjøre alle oppgaver.

...Javel? Så lenge man har medisinkurs er det fullt lovlig å gi medisin til brukere? Jeg ble også trent av arbeidsgiver i diabetes og insulin, men det er vel dårlig praksis det óg? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Assistenter får ikke fast jobb, men går i vikariater.

Anonymkode: cda1c...a27

Og har man jobbet i vikariat i minst 3 år har man faktisk krav på fast stilling, om man er assistent eller ikke. Jeg er ufaglært men fikk nettopp innvilget et sånt krav.

Anonymkode: 49df2...433

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Eediyat skrev:

Jeg ga insulin som assistent. Ga også medisiner på lik linje med helsefagarbeidere og vernepleiere.  Var null forskjell i arbeidsoppgaver mellom assistent og ansatte med fagbrev. Vernepleiere kan derimot legge i dosett. 

Det å sikkerlig uforsvarlig at en assistent gir insulin! I hvilken kommune bor du i? Jeg er assistent selv og det eneste jeg har gjort som involverer en nål er å ta blodsukkeret. 

Anonymkode: 26d95...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så aldeles ikke, det er fullt lovlig: 

«Målgruppe er helsefagarbeidere, omsorgsarbeidere og hjelpepleiere, eventuelt annet helsepersonell med ansvar for pasienter med diabetes....Klinisk fagstige: Kurset er godkjent av Fagforbundet». Kan ikke være så dårlig praksis og uforsvarlig 😊

https://kurs.nhi.no/helsefagarbeider/oppfriskningskurs/legemiddelhandtering-ved-diabetes/8e9de22c-9bdc-5612-be83-c6ccf30cf0f5

Og jeg kommer selvfølgelig ikke til å si hvor jeg bor, da jeg helst vil være anonym her inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2020 den 23.20, AnonymBruker skrev:

Tenker å søke på en stilling, men de utlyser helsefagarbeider. Skjønner såklart at de har en annen kompetanse, men tror dere likevel at det kan være mulig å få jobb om man er bhglærer?

Anonymkode: f4a2f...77b

Nei det tror jeg ikke. Du vil gjerne kunnet fått jobb som assistent, men helsefagarbeider er jo en egen utdannelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2020 den 23.30, AnonymBruker skrev:

Nei. Du har ikke somatisk kompetanse - og kan ikke dele ut legemidler. Er stort sett derfor de ønsker helsefag. 

Anonymkode: bb0b3...509

Om det er jobb på sykehus hadde hun ikke fått lov til å dele ut medisiner selv som helsefagarbeider. Sykehjem blir annerledes

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Eediyat skrev:

Så aldeles ikke, det er fullt lovlig: 

«Målgruppe er helsefagarbeidere, omsorgsarbeidere og hjelpepleiere, eventuelt annet helsepersonell med ansvar for pasienter med diabetes....Klinisk fagstige: Kurset er godkjent av Fagforbundet». Kan ikke være så dårlig praksis og uforsvarlig 😊

https://kurs.nhi.no/helsefagarbeider/oppfriskningskurs/legemiddelhandtering-ved-diabetes/8e9de22c-9bdc-5612-be83-c6ccf30cf0f5

Og jeg kommer selvfølgelig ikke til å si hvor jeg bor, da jeg helst vil være anonym her inne.

Men du er jo ikke helsepersonell! Du er assistent. Uansett, glad dette ikke praktiseres i min kommune, fullstendig uansvarlig. 
Hadde blitt en fin avisoverskrift ved feiladministrering. 

Anonymkode: bb0b3...509

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du er jo ikke helsepersonell! Du er assistent. Uansett, glad dette ikke praktiseres i min kommune, fullstendig uansvarlig. 
Hadde blitt en fin avisoverskrift ved feiladministrering. 

Anonymkode: bb0b3...509

«Når det gjelder personlige assistenter som omfattes i helsepersonelloven §3 -nr. 2 så må det være slik at de regnes som helsepersonell når de utfører handlinger som er helsehjelp, jf. § 3 tredje ledd»

«Ut ifra dagens lovgivning, er både autorisert og uautorisert personell som utfører helse- og omsorgstjenester, å anse som helsepersonell.»

Så.. jo, jeg var som helsepersonell å regne, og det var fullt lovlig for meg å administrere insulin 😊

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukerstyrt personlig assistent er noe annet enn assistent på eks. Sykehjem, så den tar jeg. Som BPA har man pasientbunden opplæring - og kan utføre nevnte prosedyrer. 

Anonymkode: bb0b3...509

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og har man jobbet i vikariat i minst 3 år har man faktisk krav på fast stilling, om man er assistent eller ikke. Jeg er ufaglært men fikk nettopp innvilget et sånt krav.

Anonymkode: 49df2...433

Nei, du har krav på fast stilling om du har nødvendige kvalifikasjoner, hvilket du og ts ikke har. At kommunen har gitt etter for det hos deg er jo fint for din del, men dypt tragisk for pasientene som hadde fortjent utdannet og kvalifisert personell. 

Anonymkode: 95c83...1ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Eediyat skrev:

Så aldeles ikke, det er fullt lovlig: 

«Målgruppe er helsefagarbeidere, omsorgsarbeidere og hjelpepleiere, eventuelt annet helsepersonell med ansvar for pasienter med diabetes....Klinisk fagstige: Kurset er godkjent av Fagforbundet». Kan ikke være så dårlig praksis og uforsvarlig 😊

https://kurs.nhi.no/helsefagarbeider/oppfriskningskurs/legemiddelhandtering-ved-diabetes/8e9de22c-9bdc-5612-be83-c6ccf30cf0f5

Og jeg kommer selvfølgelig ikke til å si hvor jeg bor, da jeg helst vil være anonym her inne.

Hæ?! Du har ikke LOV å røre insulin! Du er bare assistent og har NULL medisinsk kompetanse og har IKKE autorisasjon som helsepersonell! Er man en assistent så er man pleieassistent og ikke hjelpepleier eller helsefagarbeider. Stakkars beboeren/brukeren! Håper noen reagerer på at en person som ikke er autorisert helsepersonell gir insulin og at det blir konsekvenser for arbeidsgiveren din. 

Anonymkode: 26d95...a10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og har man jobbet i vikariat i minst 3 år har man faktisk krav på fast stilling, om man er assistent eller ikke. Jeg er ufaglært men fikk nettopp innvilget et sånt krav.

Anonymkode: 49df2...433

Det er så tragisk at ufaglærte går inn og krever stillinger. Det fører kun til lavere andel pagpersoner på en avdeling. Den eneste som er tjent med det er deg, og de som taper mest på det er pasientene, og så helsefagarbeidere/hjelpepleiere og sykepleierne. 

Anonymkode: 0a48c...653

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?! Du har ikke LOV å røre insulin! Du er bare assistent og har NULL medisinsk kompetanse og har IKKE autorisasjon som helsepersonell! Er man en assistent så er man pleieassistent og ikke hjelpepleier eller helsefagarbeider. Stakkars beboeren/brukeren! Håper noen reagerer på at en person som ikke er autorisert helsepersonell gir insulin og at det blir konsekvenser for arbeidsgiveren din. 

Anonymkode: 26d95...a10

Herregud, les regelverket før du påstår ting som ikke stemmer. https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2008-04-03-320 Vær så god, så slipper du å bruke hjerneceller på å google deg frem. 

Anonymkode: f6cf7...01f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min jobb, innen avlastning for barn med funksjonsnedsettelser så kunne du fått jobb ja. Og du ville fått tittel fagarbeider og blitt lønnet likt som helsefagarbeiderne.

Anonymkode: 838d1...2dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, les regelverket før du påstår ting som ikke stemmer. https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2008-04-03-320 Vær så god, så slipper du å bruke hjerneceller på å google deg frem. 

Anonymkode: f6cf7...01f

Du kan gjerne kalle deg helsepersonell hvis det hjelper på selvtilliten din sånn at hjernecellene dine funker, men autorisert helsepersonell er du nok ikke. Derfor er det uforsvarlig at en personlig assistent, som er utrolig høy på seg selv, skal sette insulin. Håper i hvert fall du har noen til å kontrollere dosen (som er vanlig praksis). Gir du feil dose så kan brukeren i verste fall dø. 

Anonymkode: 26d95...a10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...