Gå til innhold

Kan man "stole på" disse IQ-testene på internett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen tråd her på KG, bestemte jeg meg for å prøve på IQ-test på internett. For å få et godt (sammenlignings)grunnlag tok jeg hele fire tester.

Scoren(e) var som følger:

Mensa.no: 131

Illustrert vitenskap: 128

www.international-iq-test.com: 121

www.test-din-iq.eu: 124

Kan man satse på at et snitt av disse resultatene gir et ganske nøyaktig resultat? Eller "må" man troppe opp hos Mensa for å få et korrekt resultat?

Anonymkode: a055a...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var jeg som startet den andre tråden. Jeg tok to tester. www. International-ig-test.com og mensa.no. Jeg fikk også to forskjellige resultater. 135 på den internasjonale og 122 på  mensa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke resultatene svar nok på trådtittelen? De som vil kan øve seg opp (til en viss grad) på denne typen tester, dersom de er opptatte av å få et høyt resultat. Om du tar så mange tester du orker i tiden fremover, så kommer du til å gjøre det bedre på siste testen du tar (selv om du ikke har tatt akkurat den før) enn den første.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt mange nok tester til å gjøre meg opp en mening, men jeg fikk nesten samme på Mensas åpne test som jeg fikk på en test jeg tok ifbm. en ansettelsesprosess. Sistnevnte var vel det man kaller en "ordentlig" test. Det var 2 poeng som skilte dem. 

Anonymkode: 334d6...330

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også scoret høyt på slike tester, får egentlig inntrykk av at alle gjør det. Våger allikevel å tro at jeg ligger over norm.
 

Anonymkode: 377c5...a44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inspirert av en annen tråd her på KG, bestemte jeg meg for å prøve på IQ-test på internett. For å få et godt (sammenlignings)grunnlag tok jeg hele fire tester.

Scoren(e) var som følger:

Mensa.no: 131

Illustrert vitenskap: 128

www.international-iq-test.com: 121

www.test-din-iq.eu: 124

Kan man satse på at et snitt av disse resultatene gir et ganske nøyaktig resultat? Eller "må" man troppe opp hos Mensa for å få et korrekt resultat?

Anonymkode: a055a...643

Ja, så lenge man er ærlig og ikke jukser (hva er egentlig poenget med det?)

Slike tester er uansett ikke helt nøyaktige, men gir et godt bilde av IQ. IQ er for øvrig heller ingen eksakt vitenskap.

Anonymkode: 8b917...85a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Nå har jeg skrevet meg opp på en "mailingliste" hos Mensa, for å få informasjon om når det skal foregå testing i mitt nærområde. 

Hadde vært fint å få et offentlig godkjent resultat. Resultatet på mensa.no kvalifiserer jo faktisk for medlemskap i Mensa. Men de andre resultatene tilsier imidlertid uansett at verdien ligger et sted mellom 120 og 130, det vil si under grensen for medlemskap. 

TS

Anonymkode: a055a...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret tester alle som kommer på sesjonen. På en skala fra 1-9.

For å komme inn på befalsskolen kreves karakter 5 i allment evnenivå. Alle med 4 eller lavere blir avvist.

Testen kan ikke taes igjen. Resultatet følger deg hele karrieren.  Ville egentlig ikke vite hva jeg fikk. Lite man kan gjøre med saken. Som ved DNA, født sånn. Vil man vite. Hater sånt. .

Anonymkode: e05a3...7ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsvaret tester alle som kommer på sesjonen. På en skala fra 1-9.

For å komme inn på befalsskolen kreves karakter 5 i allment evnenivå. Alle med 4 eller lavere blir avvist.

Testen kan ikke taes igjen. Resultatet følger deg hele karrieren.  Ville egentlig ikke vite hva jeg fikk. Lite man kan gjøre med saken. Som ved DNA, født sånn. Vil man vite. Hater sånt. .

Anonymkode: e05a3...7ab

Hva fikk du på den militære testen?

Anonymkode: d3b09...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Nå har jeg tatt en kontrollert mensatest da jeg bodde utenlands og fikk 119. På Internett-testene får jeg gjerne 160-170.  Velger å tro på den første.

Anonymkode: 9ad3c...050

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Forsvaret tester alle som kommer på sesjonen. På en skala fra 1-9.

Jeg fikk 9 på den, men tipper det meste av vettet mitt har forsvunnet siden det. Sikkert like greit, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forsvaret tester alle som kommer på sesjonen. På en skala fra 1-9.

For å komme inn på befalsskolen kreves karakter 5 i allment evnenivå. Alle med 4 eller lavere blir avvist.

Testen kan ikke taes igjen. Resultatet følger deg hele karrieren.  Ville egentlig ikke vite hva jeg fikk. Lite man kan gjøre med saken. Som ved DNA, født sånn. Vil man vite. Hater sånt. .

Anonymkode: e05a3...7ab

Fikk 8 på den testen, og jeg tror jeg fikk 132 da jeg prøvde meg på mensa sin

Anonymkode: dbb48...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de stemmer. Jeg scorer litt høyt på de, men er dessverre ikke så veldig glup...

Anonymkode: af2b7...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg varierer mellom 96 og 146 på sånne tester, så jeg har sluttet å bry meg.

Jeg har mye dustekunnskap ingen bryr seg om likevel. XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snødråpe

Hvorfor må du troppe opp for å få et nøyaktig resultat? Det beste er å lære forstå hvordan forstå og hvordan forstå hvordan andre mennesker forstår.. for å si det sånn. Det er mye bedre hjelpemiddel enn å vite hva du scorer på en IQ test

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...