Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Dere som får gode karakterer

Recommended Posts

Katten.2.0

Du må se hva som funker for deg. Jeg jobbet smart og spesifikt.
Karakterer handler ikke om kunnskap, men om å se hva foreleser/lærer spør om.

Universitetet handler, i stor grad, om å lære å finne informasjon kontra å måtte huske den til enhver tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Uatskillelig

Det har ikke kommet gratis. Jeg har måttet lese mye for å oppnå de karakterene jeg ville ha. 
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

😄 Du har lest mye. B: Du er interessert i faget. A: Du elsker faget.

Anonymkode: 30901...895

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bombibit
På 20.5.2020 den 17.24, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør dere det? Hvorfor får dere gode karakterer?

Disiplin. Studer hardt, det er det som gir resultater. Eller på godt norsk,pugge.Det er ingen hokus pokus. Slapper vi av, som alle har gjort. Blir resultatene deretter.Samtidig er det lov å ha det gøy når ikke studiene kaller.

Share this post


Link to post
Share on other sites
PokemonGone
Posted (edited)

Det er tre typer mennesker: personer som studerer, personer som gjennomgår emner i løpet av klassen, og cheaters.
Men det viktige er konsistens. Hvis det er lett for meg å studere, er dett midlertidig. du trenger å trene denne evnen.
Å jobbe hardt har mange fordeler for folk, og mange som får gode karakterer er veldig glade for dette. Jeg forholder det til bekreftelsebehov.
Men det er alltid grenser. Å jobbe hardt er ikke alt i livet. Som jeg sa til eks venninne min, viser ikke karaterer dine at du likte disse årene i livet ditt. Ja, livet ditt blir fullt av fasiliteter for å få gode karakterer. Jeg kan leve uten fasiliteter.
Jeg har gjort det hele livet.

Oh... Tip: Jeg studerte mye bedre med motivasjon. Jeg trengte å vite hvorfor jeg studerte. Små mål, som å studere for å dra på fest i helgen, er bedre fordi de ikke sliter deg.
 
 

 

Edited by PokemonGone

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Jeg var alltid ganske flink til å fokusere på hva eksaminator så etter og ikke bare skrive masse svada som ikke helt svarte på spørsmålet. Jeg leste gjennom spørsmålet flere ganger under besvarelsen for å sørge for at jeg svarte på det, og ikke noe annet.

Jeg prøvde også å se sammenhengen i fagene, ikke bare pugge side opp og side ned. Jeg øvde på å forklare temaene til folk som ikke kunne noe om det, da fant jeg ut hva jeg egentlig ikke kunne, selv om jeg trodde jeg kunne det.

Anonymkode: 71960...232

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Katten.2.0
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var alltid ganske flink til å fokusere på hva eksaminator så etter og ikke bare skrive masse svada som ikke helt svarte på spørsmålet. Jeg leste gjennom spørsmålet flere ganger under besvarelsen for å sørge for at jeg svarte på det, og ikke noe annet.

Jeg prøvde også å se sammenhengen i fagene, ikke bare pugge side opp og side ned. Jeg øvde på å forklare temaene til folk som ikke kunne noe om det, da fant jeg ut hva jeg egentlig ikke kunne, selv om jeg trodde jeg kunne det.

Anonymkode: 71960...232

Også lurt å lære seg akademisk skriving, slik at man bygger opp svar - også på en eksamen - som en lengre besvarelse.

Min oppskrift på A: Ha en god innledning hvor du snevrer temaet inn på noe du kan, bruk ett eksempel fra pensum (det viser at du har lest pensum), utdyp dette med et eget eksempel (dette for å vise internalisering av stoffet), besvar deretter oppgaven i lys av både innledningen og det du har skrevet så langt. Argumenter for og imot underveis.

Angående lesing er det utrolig sjeldent jeg leser mer enn 20% av pensum. Følger du med i timen og tar notater får du utrolig mye gratis: Det er gjerne dette som dukker opp på eksamen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Jeg er god til å skrive akademisk. Jeg har gode analytiske evner kombinert med et kritisk blikk. Jeg har god hukommelse. Jeg leser oppgaven godt og svarer på spørsmålene. Jeg er også tydelig på å avgrense oppgaven. 

Det jeg IKKE er god til er å skille viktig fra mindre viktig når jeg leser pensum. Derfor leser jeg pensum bare en gang, men jeg leser alt like nøye. Det er først når alt er lest at jeg føler jeg har oversikt og vet hva som er viktig og mindre viktig. Det har gitt meg visse fordeler på eksamen da jeg kan trekke opp de store linjene og samtidig krydre med de utslagsgivende detaljene. 

Jeg er heller ikke alt for god til å jobbe jevnt. Det har blitt både festing og skippertak. 

Anonymkode: 2f901...42f

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

jeg vil si at jeg er en av de som jobbet  "knallhardt" for å oppnå toppkarakterer, har kun 1 firer og resten er 5-6ere på vitnemålet. En stor grunn til det er at jeg fant min egen studieteknikk, jobbet jevnt og trutt med fagene, fulgte med i timene og fokuserte på kompetansemålene, dette resulterte med at jeg fikk 6 i nesten alle "lesefagene" som historie, samfunnsfag og religion osv..., men vil ærlig si at de var "lette seksere" . Kjemi 1-2 og fysikk derimot,  det er en helt annen historie. Disse fagene vil jeg si er de fagene som krevde UTROLIG mye arbeid, her snakker jeg om at jeg satt å løste de samme oppgavene flere ganger etter hverandre helt til at jeg FORSTO konseptet, noe som ikke var lett i det hele tatt, men det funket :) endte opp med 5 i kjemi 1, 6 i kjemi 2 og 5 i fysikk 1 :)) men ja hadde utrolig lite fritid, og ofret veldig mye for de karakterene, men vil si at det var 100% worth it. 

vennene mine besto av en fin blanding, noe av dem var like motiverte som meg, noe som hjalp ettersom at vi jobbet sammen:) og noen kunne ikke brydd seg mindre om karakterene så lenge de besto.

Anonymkode: ed8db...ea6

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sokkar
9 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Også lurt å lære seg akademisk skriving, slik at man bygger opp svar - også på en eksamen - som en lengre besvarelse.

Min oppskrift på A: Ha en god innledning hvor du snevrer temaet inn på noe du kan, bruk ett eksempel fra pensum (det viser at du har lest pensum), utdyp dette med et eget eksempel (dette for å vise internalisering av stoffet), besvar deretter oppgaven i lys av både innledningen og det du har skrevet så langt. Argumenter for og imot underveis.

Angående lesing er det utrolig sjeldent jeg leser mer enn 20% av pensum. Følger du med i timen og tar notater får du utrolig mye gratis: Det er gjerne dette som dukker opp på eksamen.

Dette!

På skoleeksamen har jeg tatt innledningen til slutt. For da kan jeg skrive at jeg kommer til å fortelle om det, det og det, når jeg er ferdig med teoridelen. For da har jeg med akkurat det jeg sier skal være med... 😊 En gang var jeg så utslitt at jeg skreiv helt i slutten : videre vil jeg drøfte blabla. Og så kommer det en avsluttning til slutt 😜

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

På vgs hadde jeg 3 og 4 i de fleste fag, noen 5’ere og noen 2’ere. Ingen 6’ere.

Da jeg begynte på universitet knakk jeg koden. Jeg leser ikke så mye, men lager tankekart av forelesningsnotatene og er veldig dreven i akademisk skriving.  I tillegg så er jeg veldig flink til å drøfte og vise selvstendighet, noe som trekker karakteren opp. Det er vel det som er min nøkkel. Har fått flere A’er, B’er og C’er. Men har også noen D’er og E’er pga dårlig studieteknikk i starten, og at jeg har hatt tunge perioder. Aldri strøket da.

Anonymkode: 82aac...d8d

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...