Gå til innhold

Dere som får gode karakterer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det? Hvorfor får dere gode karakterer? Skjer det bare eller jobber dere knallhardt? Har dere venner som får gode karakterer også? Blir dere da påvirket av dem?

 

 

Anonymkode: 47e11...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er god til å skrive, og god til å se sammenhenger. Jeg kan dessuten jobbe hardt hvis jeg vil/må (noen ganger er det nødvendig for å oppnå gode karakterer, andre ganger ikke). 
Vennene mine har både dårlige og gode og middels karakterer. 

Anonymkode: aea8a...825

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig studieteknikk med systematisk tankegang hvor fokuset kun er på det som er viktig. Altså, jeg luker bort 75% av pensum og jobber hardt på resterende 25%. Fokuset ligger på studiemålene og tidligere eksamensoppgaver. 

Anonymkode: 6ec26...dd5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en venninne er like store unnasluntrere, men venninnen min gjør det alltid litt bedre enn meg (jeg ligger vel på en B+, mens hun ligger på en A). Det er frustrerende å se at vi legger inn like mye innsats og at jeg ikke får det til like bra, men regner med det bare er at hun har lært seg god systematisk tankegang og å se sammenhenger, som andre sier.

Anonymkode: b6b25...124

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jobber hardt og jevnt året gjennom.

2. Over snittet smart.

3. Løser eksamensoppgaver.

Skal man få gode karakterer handler det ofte om å gjøre en bra eksamen og da er det (dessverre) nettopp det man må fokusere på fremfor å skulle få med seg alt av pensum. En viktig faktor her er tidspress, så man må øve seg på å jobbe raskt. Jeg hadde en medstudent som kun gjorde eksamensoppgaver og brukte bøkene kun som oppslagsverk til å finne svar på eksamensoppgaver. Han startet med eksamensoppgaver i januar. Gjorde det veldig bra og jobbet generelt mye mindre enn oss andre.

Jeg ville gjerne ha både bredden/forståelsen og gode karakterer, så jeg jobbet mye.Men det var i hvert fall ett fag hvor jeg mer eller mindre lærte fremgangsmåter fremfor å faktisk forstå pensum.

Anonymkode: d6370...c93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber mye. Læring og brukt tid henger sammen. 

Studieteknikker. Her må man være kritisk. Det finnes ingen vidunder teknikk som virker på alt. 

Det lønner seg å prøve seg frem. Hva opplever du selv virkelig at hjelper. 

Repetisjon. Er kjedelig, men funker for meg. Del opp det du prøver å lære, og pugg. Jeg lærte meg alle gatene i byen på den måten. Drosjelappen. 

Brukte det på pedagogikk, organisk kjemi og kinesisk. Det er utrolig hva hjernen er i stand til å huske. Og når det først er på plass, så kan man begynne å tenke på det, og bruke det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye som kan påvirke karakteren man får, ikke bare lesingen. Godt søvn som ikke har noe med lesing å gjøre kan også påvirke hvor flink man er og hvor fort man lærer ting. Andre ting er for eksempel maten man spiser, drikke vann osv fysisk aktivitet kan vil også hjelpe

 

Anonymkode: c05a9...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er god til å skrive, og god til å se sammenhenger. Jeg kan dessuten jobbe hardt hvis jeg vil/må (noen ganger er det nødvendig for å oppnå gode karakterer, andre ganger ikke). 
Vennene mine har både dårlige og gode og middels karakterer. 

Anonymkode: aea8a...825

Jeg kan legge til en ting til: Jeg er god til å skjønne hva som er sentralt i faget, og da fokuserer jeg på det. Det har fungert fint også i fag hvor det ikke eksisterer læringsmål eller tidligere eksamener (har studert i utlandet også), på alle nivåer fra videregående og opp til og med doktorgrad. Jeg har også tatt fag innen en rekke fagretninger - alt fra jus og samfunnsvitenskapelige fag til realfag (kjemi, biologi, medisinske fag etc). Det har vært grunnleggende det samme overalt. Jeg tror det henger sammen med at jeg er god på å se sammenhenger - da er det lettere å skjønne hva som er sentralt i faget. 

Anonymkode: aea8a...825

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ‘bla opp’ i bøkene når som helst. Da kan jeg mentalt lese hva som står. Har da selvsagt gått gjennom bøkene jevnt og trutt gjennom semestret for å oppnå dette. 

Anonymkode: ac560...e0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si at jeg fikk mange c'er fordi jeg var for flink og ikke smart. Jeg var oppfostret på dårlig samvittighet, og hadde dårlig samvittighet hvis jeg var syk på en forelesning. Jeg brukte mye tid og ressurser  på å være så perfeksjonist at jeg hang etter fra 3. forelesning. Jeg hadde dårlig samvittighet hvis jeg ikke leste alt og slet meg ut bare med tankene over hvor utilstrekkelig jeg var.

Ser i arbeidslivet at fokuset mitt er på resultat/ output. Hva vil de ha, hva er sluttresultatet. Deretter jobber jeg meg effektivt til mål. Slik er det i excel hvis jeg tar over andres ark. Jeg "starter "med sluttresultatet og bygger meg tilbake til input. 

Hva er nødvendig for å nå mål

Hadde jeg skjønt det i studietiden, hadde karakterene sett annerledes ut

Anonymkode: ec01f...b9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser bøker, både fag og ellers - og er veldig glad i det.

Å kunne lese pensum med glede og entusiasme er nok en stor fordel, og det har vært lett for meg å bli engasjert i alt fra litteraturhistorie til retningen jeg har studert. Jeg har jobbet en del for å få det til, men jeg kan ikke si jeg har måtte legge så alt for mye bak enkelte av A-ene jeg fikk, og på VGS ble det flere seksere med liten innsats.

Jeg tror det at jeg har vært en "lesehest" siden barndommen av har hjulpet meg mye, kombinert med å brenne for faget.

Anonymkode: 984a1...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk veldig gode karakterer på videregående og var veldig dedikert til skolearbeidet da, men har trappet ned noe lunde siden jeg begynte på universitetet. Men hvordan jeg gjorde det? Det kom absolutt ikke naturlig for meg. Jeg er ikke født "smart" og jeg ser ikke sammenhenger uten videre. Jeg jobbet hardt, spurte lærerne og brukte internett aktivt for å finne forklaringer som var lettere å forstå enn det som sto i boken. Motivasjonen min var stort sett det at jeg ikke skulle måtte føle at karakterene mine skulle sette grenser for hva jeg kunne velge av utdanninger.

Har personlig en god blanding av venner når det kommer til karakterer, hvilket jeg er utrolig glad for. Hadde aldri klart å være rundt mange som brydde seg like mye som meg om karakterer. Om jeg ble påvirket av de vennene som også fikk gode karakterer? Nei, det ble jeg ikke. Vi hadde en regel oss i mellom at karakterer og skole ikke skulle være samtaletema til vanlig.

Anonymkode: 3fec2...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye handler om at jeg er god til å skrive, og til å trekke ut det viktigste fra pensum og droppe det som ikke er så viktig. Har alltid vært flink til å skrive, men det å se sammenhenger og skjønne hva som er viktig og ikke er noe som har kommet med øvelse, og det er ikke alle fag hvor det er like enkelt. Er også flink til å strukturere tiden min - i noen fag møter jeg opp på hver eneste forelesning og tar notater, i andre fag hvor foreleserne ikke har vært særlig gode har jeg droppet å møte opp og leser heller alene. Jobber jevnt gjennom hele året, på starten av semesteret ser jeg over alt av pensum og legger en plan for hvordan jeg skal jobbe fram til eksamen, hvilke dager og uker jeg skal jobbe med hva osv, samt ser over gamle eksamensoppgaver for å skjønne hva de ser etter. Har noen venner som både stryker og noen som alltid får A, jeg blir selvfølgelig motivert av de som gjør det bra, men i det store og hele føler jeg at jeg får mest ut av å jobbe alene og er opptatt av å få gode karakterer uavhengig av hva vennene mine får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lærer veldig lett, men det viktigste er nok at jeg har god kjennskap til hvordan jeg lærer best og hvordan jeg lærer dårlig. Jeg lærer for eksempel lite av å kun lese og ingenting av å se på skjermer, men lærer veldig godt ved å skrive for hånd og jobbe med oppgaver. Har aldri brukt mye tid på skolearbeid, og heller ikke øvd så mye før prøver/eksamener. Å øve rett før stresser meg opp og jeg begynner å tvile og rote, så må legge vekk stoffet et par dager før. Under prøver/eksamener lar jeg ikke tiden stresse meg, og blir jeg veldig fort ferdig, så blir jeg ikke sittende ut tiden. Både pappa og jeg ble testet av lærerne våre på det med å sitte tiden ut - de var sikre på at vi begge ville få 6 på prøver vi fikk 5+ på om vi satt lengre. Vi fikk begge dårligere karakterer på de prøvene der vi satt lengre, og for oss handler det om at når vi føler oss ferdige, så er vi faktisk ferdige. Skriver vi mer da, så roter vi bare og ødelegger for oss selv. På forrige firetimers-eksamen satt jeg i en time og fikk A, så at man bruker kort tid er ikke nødvendigvis negativt. Noen kan ikke drøye ut, plukke og føre til litt mer her og der, og jeg er en sånn.

Anonymkode: 92e90...490

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet hvert semester med å bla gjennom eksamensoppgavene for de siste ti år. 

På forelesning konsentrerte jeg meg, og husket alt som ble sagt, eller gikk over notater om jeg følte innholdet ikke var relevant. Du sitter jo der - ikke kast bort tiden. Og droppet forelesningen helt om den ikke ga meg noe. 

Jeg leste 1-3 timer hver dag, semesteret igjennom. Jeg har aldri brukt en hel dag på en lesesal, selv ikke uka før eksamen. På 1-2 timer husker jeg alt jeg går gjennom. Hver time etter det blir mindre effektiv. 

Jeg kjenner meg igjen i det AB...490 skriver. Jeg jobber konsentrert, og effektivt. Den tiden jeg brukte på skolearbeid (nå jobb) er jeg på 100%. Bruker jeg tid utover det jeg må begynner jeg å surre, glemme, komplisere, og gå i sirkel. 

Anonymkode: 12ea4...3e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er flink til å se sammenhenger i faget. Faget er mye basert på fakta og forskning, men alle typer resultatsdrøfting må også være basert i se sammenhenger med andre fag, samfunnet og andre kapitler i faget. Denne evnen ga meg A-C i karakter.

Nå hadde jeg flinke medstudenter rundt meg også som ''liksom studerte så mye og nøye og måtte kombinere alt med deltidsjobb''. Sannheten var at ingen av oss studerte særlig mye. Vi satt kanskje fra 08:00-23:00 på lesesalen, uten særlig pauser, kanskje 2 timer totalt. Men vi jobbet bare effektivt med faget i kanskje 4 timer...

Anonymkode: c55d6...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å se systemet i gamle eksamener har vært nøkkelen for min del. 

Anonymkode: 2abfe...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet mye med forståelsen, fått mye « gratis» pga fotografisk minne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å få gode karakterer da jeg begynte med fag jeg syntes var interessante. Da ble det gøy å gå til timene, fulgte godt med, var med i diskusjoner, fant en studiegruppe som var like interessert som meg. Kan ikke påstå at jeg leste så mye pensum gjennom året, tok skippertak og leste et par uker før eksamen, men føler jeg fikk en del «gratis» ved å være aktiv i timene. Gikk ut med A i alle fag bortsett fra ett hvor jeg har B. 
 

gikk på et annet studie først som ikke var så spennende. Nileste pensum, sleit meg opp om

morgenen for å gå til timer. Har D og E på eksamener.

Anonymkode: 75ea3...fd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, ntååå, det er litt søtt med alle i tråden som er redelige, men jeg er sikker på at dere kjenner selv eller har hørt flere andre studenter skryte av juksing.

De gjør det til og med i det åpne:

https://khrono.no/kaller-inn-studenter-til-muntlige-horinger-for-a-avdekke-juks/490658

I dagens syke, karakterfikserte samfunn kan man ikke lenger stole på at B og A er virkelig B og A. Ikke engang at C er C. 

Hørte igår ei som slang litt med leppa (sikkert fortsatt halv-full etter torsdagen), at hun betalte noen andre for å ta hennes eksamen online. En skikkelig Posh Totty hun her som ellers kan slenge tusenlapper i alle retninger. Oslo Vest damer. Pappis Little GØØØØRRRL.

For å illustrere:

https://www.nrk.no/vestland/bi-studentar-pungar-ut-tusenvis-for-a-kjope-seg-inn-pa-heimeeksamenar-1.14817213

Andre måter å få god karakter på er bare å lese halve pensumet maks og håpe på at man får den halvdelen. Det er også slik en del gjør det. 

Man kan også satse på å "dope" seg litt, så det er ikke noe stress.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/flere-studenter-i-norge-doper-seg-for-eksamen-1.13905200

 

 

Anonymkode: e08da...cc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...