Gå til innhold

Livet uten mikrobølgeovn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg også, helt uten mikrobølgeovn :)

Anonymkode: 9e6e5...e0b

Jeg også, jeg går bare ut i skogen, samler litt ved og gnir to pinner mot hverandre til det tar fyr. 

Neida. 

Mikrobølgeovn har fast plass på mitt kjøkken. Når jeg kommer hjem fra jobb for eksempel og er sulten er den min beste venn. De fleste restemiddager funker fint å varme opp i den. Jeg har ikke tips til type men når jeg skal ha ny skal jeg kjøpe en litt større, jeg sliter med at popcornpakken stopper mot veggen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bruker ekstremt mye mer energi enn en mikrobølgeovn gjør, og sommerstid gjør det en forskjell. Ikke alt er vellykket å tilberede i mikro, men oppvarming går greit for veldig mange matvarer, når du er forsiktig.

Anonymkode: 4bf77...94e

Vi bruker så lite strøm uansett, så det går helt fint. Jeg har eid en mikro, så jeg vet hvordan de fungerer.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke all mat passer til oppvarming i ovn eller kjele. Mange matvarer beholder fuktigheten, smaken og konsistensen mye bedre når det varmes uten å tørke ut (i ovn) eller koke inn (i panne/kjele). Ikke alltid det passer seg å tilsette mer vann liksom... Man sparer også energi, tid og penger på å bruke micro.

Jeg bruker den ofte, men spiser ikke ferdigmat som tilberedes i micro, spiser oppvarmet hjemmelaget mat.

Anonymkode: b6218...322

Maten tørker da ikke inn i ovnen om du har riktig temperatur og eventuelt litt aluminiumsfolie eller et lokk. Varmer jeg i kjele er det på lav temperatur. Tilsetter da aldri vann i ferdig mat. Strømregninga var på 80 kr denne måneden, så det er måte på hva man kan spare. Jeg gjør andre ting mens maten står i ovnen, så taper ikke tid. 

Spiser veldig lite ferdigmat selv, men slike retter kan også varmes i ovnen og smaker da bedre etter min mening. 

Bruker mikro på jobb, med samme mat som jeg varmer hjemme og det er stor forskjell i smak. 

Dette er uansett min opplevelse av det, om andre vil ha en mikro er det akkurat det samme for meg. På samme måte som at jeg tviler på at jeg provoserer folk ved å ikke ha det 😊
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2020 at 2:54 PM, Inwe said:

Vi bruker så lite strøm uansett, så det går helt fint. Jeg har eid en mikro, så jeg vet hvordan de fungerer.

Maten tørker da ikke inn i ovnen om du har riktig temperatur og eventuelt litt aluminiumsfolie eller et lokk. Varmer jeg i kjele er det på lav temperatur. Tilsetter da aldri vann i ferdig mat. Strømregninga var på 80 kr denne måneden, så det er måte på hva man kan spare. Jeg gjør andre ting mens maten står i ovnen, så taper ikke tid. 

Spiser veldig lite ferdigmat selv, men slike retter kan også varmes i ovnen og smaker da bedre etter min mening. 

Bruker mikro på jobb, med samme mat som jeg varmer hjemme og det er stor forskjell i smak. 

Dette er uansett min opplevelse av det, om andre vil ha en mikro er det akkurat det samme for meg. På samme måte som at jeg tviler på at jeg provoserer folk ved å ikke ha det 😊
 

Nei da, men det er kjappere å varme lasagnerester 3 min i mikro enn 30 min i ovn.

Forskjell i smak? Kommer vel helt an på hva du varmer. fiskeboller i hvit saus, medisterkaker i saus,  etc? Minst like bra i mikro. Pølser, koteletter, pizza, saltimbocca - overhode ikke mikromat.

Anonymkode: 042b0...8d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2020 den 14.54, Inwe skrev:

Maten tørker da ikke inn i ovnen om du har riktig temperatur og eventuelt litt aluminiumsfolie eller et lokk.

Aluminiumsfolie hver gang man varmer noe kan da umulig være særlig miljøvennlig?

Husker godt da det, etter 3,5 år i kollektiv, flyttet inn en som hadde mikro. Jeg bakte (relalativt) ofte pizza der det meste gikk i fryseren, og den ble alltid for sprø når varmet opp i ovn. Liker det sprøtt også, men det ble mye bedre når varmet i mikro, litt for mye slik at det ikke ble bløtt.

Men nå har jeg aldri blitt tatt for å være noen matsnobb 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren min hadde mikrobølgeovn i årevis før hun fant ut at det ikke var en "popcorn maskin" Hun bruker den hver dag nå. Kommunen leverer mat på døra og hun klarer å varme den opp selv fordi hun har mikro. Hun kan ikke stå lenge nok til å kunne bruke stekeovn. 

Jeg bruker sjeldent min til noe annet enn Popcorn, men ikke søren om jeg har planer om å kvitte meg med den, for den er kjekk å ha. Eneste jeg skulle ønske var at man fortsatt fikk kjøpt små noen. Nå er alle så store. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikrobølgeovnen her i hus tok foreldrene mine med seg. Her er det på og i ovn, og så å vaske opp for hånd siden oppvaskmaskin ikke er tilregnelig lenger :sleep: 

Går helt greit det 1DC2C379-092A-4E64-853D-2ED30E3C0537.gif.391073bf1f721c345730714a98dc8492.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å svare på spørsmålet ditt ts....

Jeg har en point mikrobølgeovn, betalte vel en 1000 kr. Kan få mye billigere, men jeg er veldig godt fornøyd med min.

Bruker den ofte.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2020 den 18.42, AnonymBruker skrev:

Nei da, men det er kjappere å varme lasagnerester 3 min i mikro enn 30 min i ovn.

Forskjell i smak? Kommer vel helt an på hva du varmer. fiskeboller i hvit saus, medisterkaker i saus,  etc? Minst like bra i mikro. Pølser, koteletter, pizza, saltimbocca - overhode ikke mikromat.

Anonymkode: 042b0...8d1

Selvfølgelig er det raskere, men nå handlet jo denne tråden om livet uten mikro. Jeg synes det aller meste smaker bedre varmet i ovn, men nå spiser jeg ikke animalske produkter og alt jeg varmer i mikroen på jobben blir vassent. 

På 26.5.2020 den 21.46, applestories skrev:

Aluminiumsfolie hver gang man varmer noe kan da umulig være særlig miljøvennlig?

Husker godt da det, etter 3,5 år i kollektiv, flyttet inn en som hadde mikro. Jeg bakte (relalativt) ofte pizza der det meste gikk i fryseren, og den ble alltid for sprø når varmet opp i ovn. Liker det sprøtt også, men det ble mye bedre når varmet i mikro, litt for mye slik at det ikke ble bløtt.

Men nå har jeg aldri blitt tatt for å være noen matsnobb 😁

Det sto evt aluminiumfolie, jeg selv bruker det sjelden. Varmer alt på lav varme. Er heller ingen matsnobb, men synes maten smaker bedre når den varmes opp i ovn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
På 20.5.2020 den 16.48, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker mikroen aller mest til å koke kaffevann (til pulverkaffe). Så det er ikke så mye mat det er snakk om, egentlig.

Anonymkode: 4bf77...94e

Kjøp deg en vannkoker - tar mye mindre plass på disken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en kombinert mikrobølgeovn/varmtluftsovn. Har i tillegg en vanlig ovn da, men veldig greit med to når vi har større selskap. Mikroen brukes svært lite her i hus, så vi hadde ikke valgt egen mikro uten at den også hadde annen funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 minutter siden, Alvario skrev:

Vi har en kombinert mikrobølgeovn/varmtluftsovn. Har i tillegg en vanlig ovn da, men veldig greit med to når vi har større selskap. Mikroen brukes svært lite her i hus, så vi hadde ikke valgt egen mikro uten at den også hadde annen funksjon.

Jeg har også stekeovn med mikrobølgeovn. Jeg bruker ikke mikro'en så mye at jeg ønsket å ha den på det jeg har av begrenset diskplass, men samtidig vil jeg ikke leve helt uten heller. Skal aldri ha annen løsning igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke lat på kjøkkenet, må jeg innrømme at jeg bruker mikrobølgeovnen mye. Utover oppvarming av matrester, synes jeg særlig den er praktisk til å koke ris, linser, pasta og diverse typer gryn som bygg, havre eller quinoa. Det er også lettvint å koke grøt i mikroen.

Videre bruker jeg den også gjerne til å varme frosne grønnsaker. Min perfekte latmannsmiddag består av frossen grønnsakblanding med smeltet ost og biter av røkt kjøttpølse, alt sammen varmet i mikroen. 

Mikrobølgeovnen kan også brukes til å steike bacon og flesk. Legg skiver av bacon eller lettsaltet flesk mellom to lag med tørketull-papir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mikro. Jeg lever heilt greit uten den, sånn egentlig. Også har jeg trodd at maten alltid ble bedre i ovn uansett, fordi mikroen får mer sånn dampet konsistens etc. Men så oppdaget jeg at det skjer ikke med den mikroen på jobb. Og at det har skjedd en del på mikrobølgeovn utviklingen sånn at det er mange funksjoner. 

Jeg lager mye mat jeg fryser i posjoner osv. Og det begynner å irritere meg litt at jeg ikke har mikro nå. Jeg kjøper det ikke fordi jeg sparer til ny oppvaskmaskin og det kommer først på lista, men jeg forstår problemet. Det er et savn i hverdagen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...