Gå til innhold

Hvorfor er det krise å feriere i Norge ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi det høres mer eksklusivt ut å feriere i utlandet. Folk er snobber. 

Anonymkode: 3d7b1...1f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tøffenbøffen

Vel, vi har bestilt og betalt ferie til Hellas. I fjor var vi i Kroatia, men jeg ble syk etter to dager og vi måtte dra hjem. I år skulle vi "ta det igjen". Vi har ingenting mot å feriere i Norge og har også gjort det. Vi har sett det meste fra Kristiansand til Åndalsnes. Deg gjenstår en del. Vi har ikke sett alt. Pengene for turen til Hellas får vi vel først i oktober eller noe. Nå har vi kjøpt badebasseng og ferien blir på "playa de terrassa". Det går greit det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne reise og oppleve nye steder!

Jeg reiste nok rundt i Norge når jeg var liten. Nord og sør. Føler ikke behov for å besøke samme stedene igjen.

Noen krise er det ikke. Men jeg vil heller reise to uker i utlandet enn samme pris for en weekend i Bergen, liksom. Det er dyrt og jeg har vært der før. Bedre å spare pengene til en annen gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man lagt inn i noe register hvis man drar til utlandet for å passe på at folk gjennomfører karantene etter reisen, er det noen som vet? Eller hvordan vet man at X har sittet 10 dager i karantene etter ferien i utlandet?

Anonymkode: 8dac4...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg har gjort Norge. Sett alle fylker, alle de største byene, alle attraksjoner. Spist på alle fire Michelinrestaurantene landet har å by på, og de fleste steder som nesten har stjerne. Med unntak av noen spektakulære fjelltopper er det ikke noe som frister til gjentagelse. 

Jeg vil drikke vin på en piazza i ca 30 grader en sen kveld. Jeg vil prøve mat jeg aldri har smakt før, alt fra gatemat til trestjerners michelin. Jeg vil ha garantert gode temperaturer og varmt vann, slik at vi kan ta med to kalde øl og dra ut på paddleboard. Jeg vil smake spennende viner direkte fra produsenten på ulike vingårder. Jeg vil møte nye mennesker og oppleve nye kulturer, se ting jeg aldri har sett før. Være i skikkelige storbyer som aldri går tom for nye ting å oppleve, eller spise. 

Så vi jobber, og sparer, og sitter på første fly ut av dette landet så snart ting er normalisert. 

Anonymkode: 6a7d9...107

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke kalle det krise, men for meg er det to hovedproblemer med å feriere i Norge. 

1. Været. Altfor uforutsigbart. 

2. Maten. Norske spisesteder, som har et prisnivå for dem som har et normalt feriebudsjett, tilbyr stort sett elendig mat. Det er mange gode restauranter, men da er prisnivået slik at de fleste ikke kan spise der mange ganger i uka. 

Anonymkode: 14552...1fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det høres mer eksklusivt ut å feriere i utlandet. Folk er snobber. 

Anonymkode: 3d7b1...1f5

Hvorfor er det så vanskelig å forstå at mange har reise som hobby? At det ikke er noe man gjør fordi det gir status eller fordi man må gjøre det samme som naboen, men fordi det er noe som gir stor glede og livskvalitet? Er så utrolig lei av denne holdningen om at alle som alltid holder seg i Norge er de eneste som gjør noe riktig, mens vi som vanligvis reiser, og gjerne til og med på flere turer i året, er snobber og statusjegere. Det er ikke nødvendigvis noe feil med folk bare fordi de har andre interesser og prioriteringer enn deg.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir helt matt av alle som bare måååå reise rundt. Ser dere ikke hvordan det er rundt i verden?? Det et snakk om EN, 1!!! sommer🙄 

Selv ferierer jeg alltid i Norge, drar kanskje en svipptur innom nord Sverige eller Finland om jeg virkelig skal gjøre noe eksotisk... 

Hilsen nordlending som aldri har vært lenger sør enn Trondheim🤣

Anonymkode: 3e3bd...ee4


Sikkert fint for deg. Lykkelig uvitende om hva du går glipp av. Absolutt ingen krise at det blir innenlandsferie i år, men jeg hadde hatt utrolig mange færre opplevelser og gode minner hvis jeg ikke hadde fått tatt alle turene rundt om i nære og fjerne utland opp igjennom. Kommer til å fortsette med det når muligheten kommer tilbake.

Anonymkode: 130df...43d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se om Norge har kapasitet til å håndtere en fellesferie med alle hjemme. Å gå Besseggen, prekestolen osv er bare å glemme om du ikke er forberedt på lange køer og uten garanti for å få plass. Campinghytter vil være fullbooket, hoteller fulle, sjøen tett av båter, fornøyelsesparker er jo overfylte de feriene mange er utenlands. Bare å glemme tror jeg. Køer på veiene, kø for å få spist, kø kø kø. Har heldigvis hytte jeg kan bruke, jeg overlever 3 uker der selv om det kan bli kjedelig.

Håper jeg tar feil.....

Anonymkode: d619b...a59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med familie spredd rundt i landet + egen jobbsituasjon har jeg har vært mye rundt i "hele" Norge, fra Kristiansand til Hammerfest. Jeg synes vi har et fantastisk land, og det inneholder fremdeles noen steder jeg absolutt skal utforske mer en eller annen gang. Det som er litt dumt er at mange av de flotteste stedene vi har er blitt så veldig dyre. Disse stedene tiltrekker seg turister med penger fra mange land, og alt av hotell/ aktivitetstilbud fylles opp uansett hvor høy prisen er (det frister ikke så mye å ligge i telt på en campingplass, når du kan få hotell til samme pris i enkelte land ;)) En annen ting er kanskje at mange av oss er blitt veldig glad i/ vant til å få sol og varme i ferien siden det er blitt så vanlig å ta seg en tur til varmere strøk. 

For moro skyld en liten sammenligning, og jeg vet hva jeg ville valgt.... 😊

7 dager i Lofoten, inkl: overnatting i båtlugar, frokost + matpakke alle dager, middag, 3 aktiviteter på dagtid. Reise til og fra Henningsvær i Lofoten er ikke inkludert og kommer i tillegg til prisen.  Pris pr. pers. 19.000,-

16 dager (13 til sjøs) cruise i Karibien, inkl: fly til/ fra Oslo, 2 netter på hotell m/frokost (New York og Miami) ved ankomst og hjemreise, alle måltider (kun i buffèrestaurant).  Det som ikke er inkludert er: organiserte turer på øyene man er innom, alkohol, andre restauranter ombord på skipet.  Pris pr. pers. 24.900,- 

PS: Det går helt sikkert an å finne både rimeligere og dyrere alternativer, jeg bare brukte de to første litt nøkterne jeg fant som ga meg overnatting og mat.  Ettersom jeg bor i Oslo ville jeg måttet betale en god del for å komme meg til Henningsvær og hjem igjen.

Anonymkode: 6be0a...cb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Blir helt matt av alle som bare måååå reise rundt. Ser dere ikke hvordan det er rundt i verden?? Det et snakk om EN, 1!!! sommer🙄 

Anonymkode: 3e3bd...ee4

Bare for å gjenta det, ingen vet om det er bare en sommer, og de aller fleste i tråden sier at det ikke er krise, selv om det hadde andre ønsker for ferien.

Anonymkode: 09f55...495

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 hours ago, Skogkatten said:

Hvorfor er det så vanskelig å forstå at mange har reise som hobby? At det ikke er noe man gjør fordi det gir status eller fordi man må gjøre det samme som naboen, men fordi det er noe som gir stor glede og livskvalitet? Er så utrolig lei av denne holdningen om at alle som alltid holder seg i Norge er de eneste som gjør noe riktig, mens vi som vanligvis reiser, og gjerne til og med på flere turer i året, er snobber og statusjegere. Det er ikke nødvendigvis noe feil med folk bare fordi de har andre interesser og prioriteringer enn deg.

Det er sånne Tante Sofie-holdninger som har spredd seg under Covid-19: "Alle andre må gjøre som jeg gjør, de som ikke tenker sånn som jeg er enten dumme, snobbete eller egoistiske". "Jeg drar aldri til utlandet, så da bør ingen andre gjøre det heller". Vanligvis er ikke disse tantene så kjepphøye, men nå har de helseargumentet å spille på, nemlig at alle andre her i landet kommer til å dø av Corona hvis du så mye som tenker på å sette en fot utenfor grensen. 

 

Endret av Knirke
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Knirke said:

 

Det er sånne Tante Sofie-holdninger som har spredd seg under Covid-19: "Alle andre må gjøre som jeg gjør, de som ikke tenker sånn som jeg er enten dumme, snobbete eller egoistiske". "Jeg drar aldri til utlandet, så da bør ingen andre gjøre det heller". Vanligvis er ikke disse tantene så kjepphøye, men nå har de helseargumentet å spille på, nemlig at alle andre her i landet kommer til å dø av Corona hvis du så mye som tenker på å sette en fot utenfor grensen. 

 

Nettopp, disse folkene er utrolig irriterende. Jeg bryr meg feks ikke om fotball, men har ingen problemer med å forstå at noen savner det. Og at mange har arbeidsplassene sine der. Jeg går heller ikke på bar, men har sympati med de som ble permittert fra jobbene i utelivsbransjen. Osv, osv. 

Anonymkode: 09f55...495

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Telttur med sykkel. Regnbyger. 8 grader. Vått fottøy. Ikke fyr på primusen. Klamt under regntøyet. Vask med vaskeklut i kald bekk. Myggbitt på baken etter nødvendig ærend. Fuktig dopapir. Sår hud i skrittet og stive leggmuskler. Alt for tynt liggeunderlag. Det var erfaringer fra sommeren 2018.

Anonymkode: 6d952...e35

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferierer gjerne i det vakre landet vårt :) For min del er det litt krise at jeg ikke får feriere med min svenske kjæreste som jeg ikke har møtt siden slutten av februar.. :(

Anonymkode: ca923...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innesperret i eget land.. Andre land åpner for turisme.

Anonymkode: 92254...a2b

"Andre land". Ja, landene ja...

Anonymkode: 90e9c...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.5.2020 den 15.14, AnonymBruker skrev:

- dyrt

-kaldt

- kjedelig, ikke spennende

- ikke noe nytt

- ikke badevann (som i utlandet)

-ikke sandstrand ( som i utlandet)

- usosiale og kjipe Nordmenn overalt

- familien er ikke i norge

Det er så sykt kjipt å være i dette innestengte landet og måten denne regjeringa og folket har håndtert denne krise har fått meg å innse at jeg skal flytte herfra så fort som mulig. Tenker ikke miste all min frihet noensinne igjen fordi den norske regjeringa er maktsyk og folket lat seg lure. 
 

 

Anonymkode: 9cec5...5a7

Norge har mange flotte strender (Jæren, Nordvestlandet og Nord-Norge), hvorav noen er flere kilometer lang!

Anonymkode: d7c4a...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2020 den 14.51, Lily_88 skrev:

Det er krise fordi jeg vil oppleve andre kulturer og annen mat. 

Kom til Oslo! Grønland, Gamlebyen og østkanten generelt har mye å by på når det gjelder andre kulturer og mat 😁  (Har bodd i bydelen Gamle Oslo i snart tre år, og kommer aldri til å flytte herfra). 

Anonymkode: 6be0a...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten ikke vært andre steder enn hjemme de to siste årene og lengter virkelig ut. Aldri er jeg så lykkelig og lite ensom som når jeg kan reise rundt i utlandet. Hadde planer, men så kom viruset og satte en stopper for det. Hadde heldigvis ikke rukket å bestille noe. 

Men jeg har bil og får se om jeg kan ta en roadtrip i Sør-Norge. Terrengsykkel som kan ta meg på turer inn i skogen. Håper bare det blir fint vær i sommer!  

Anonymkode: fbf77...38d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:


Sikkert fint for deg. Lykkelig uvitende om hva du går glipp av. Absolutt ingen krise at det blir innenlandsferie i år, men jeg hadde hatt utrolig mange færre opplevelser og gode minner hvis jeg ikke hadde fått tatt alle turene rundt om i nære og fjerne utland opp igjennom. Kommer til å fortsette med det når muligheten kommer tilbake.

Anonymkode: 130df...43d

Å du er lykkelig uvitende om hva du går glipp av kanskje? Har du vært i alle små fiskevær i lofoten, kjørt på kryss og tvers i Finnmark, sett både vidder og nordkapp? Turer med hurtigruta? Vakre Senja, og indre Troms? 
Landet vårt har utrolig mye å by på! Dessuten har jeg råd til Norgesferie😂
 

Er heller lykkelig uvitende enn å stresse rundt i overbefolkede, forurensa storbyer, ligge på strender med tusenvis av andre, og spise mat jeg ikke vet hva er🙈 

Anonymkode: 3e3bd...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...