Jump to content
AnonymBruker

Er du lærer? Hva irriterer deg i skolehverdagen? Vær gjerne politisk ukorrekt

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg irriterer meg mest over manglende styring fra ledelsen, for eksempel i disse situasjonene:
- en elev har utfordringer. Jeg som kontaktlærer prøver å løfte det videre, men ender med å måtte prøve å løse alt selv. 
- Voldelige elever. Finnes ingen rutiner, og når lærer sier fra/skriver avviksmelding så kommer spørsmålene som antyder at man kanskje er litt hårsår eller at sånt har de «aldri opplevd før»

- Manglende planlegging. «I morgen skal vi ha planleggingsdag, dere får vite da hva den skal handle om.» 
- manglende planlegging: «Åja, var det i dag din klasse hadde muntlig eksamen? Og du har ikke noe klasserom?» ... Har også opplevd flere ganger at andre klasser bare har «tatt» mitt klasserom. 

- nå i koronakrisen har det ikke vært styring på noe, lærere må selv bestille vasking og utstyr, merke avstand, finne ut av vaskerutiner, organisere pauser osv

- timetelling. Ledelsen teller vekk 5% av timene våre «fordi de sikkert forsvinner i løpet av året», noe som gjør at vi i praksis jobber gratis overtid 5% hvert år. I tillegg ber de om dokumentasjon på at vi jobber de timene vi skal på «annerledes dager», som siste dag før jul og første dag etter sommerferien, og at det er knyttet opp mot pedagogiske mål. 

Anonymkode: cbd5e...ddb

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 28.5.2020 den 5.18, AnonymBruker skrev:

- foreldre og annet som ikke er lærere, og som har alskens mening om undervisning, osv, uten å ha snøring på hva de snakker om. 
- elever med ansvarsfraskrivelse, der du må dokumentere alt i forkant, og være direkte for å ha ryggen fri. 
- kollegaer som henger ut andre kollegaer. 
- elever som begynner på VGs uten nok språkforståelse, og som kan skape farlige situasjoner for seg selv eller andre i verkstedet fordi de ikke forstår hva som blir sagt om bruk av farlige verktøy. 
- elever med svak språkforståelse som forstår 20-30% av undervisningen, men som går hjem og ser på alt annet enn norsk info, og ihvertfall ikke skolefag. Har lite sjans til å ordne læreplass da. 
-elever som elsker å dele alle problemene sine med deg. Jeg har ikke kompetanse til mer enn: det var leit, hmm, ja jeg skjønner, osv. 

Du med ADHD lenger oppe som mente at du kun lærte noe på aktivitetsdager. Vel. Du kan lese og skrive nå, kan du ikke? Og regne? Bruke Internett og Office? Dette lærte du på vanlige skoledager. 

- elever med null selvinnsikt

- elever som klager på alt, og som gjerne spør daglig om når skoledagen slutter eller ber om å få gå før hver dag. 

- elever som får vurderingsveiledning på forhånd, følger den ikke, og som slutter å møte til timen fordi du påpekte hvordan de kunne forbedre seg. 

Anonymkode: 8a0ff...ac9

- elever som får vurderingsveiledning på forhånd, følger den ikke, og som slutter å møte til timen fordi du påpekte hvordan de kunne forbedre seg. 

Dette!👆

Anonymkode: 6970d...19c

AnonymBruker

Alt for store klasser!! Lærernorm my ass... 15 burde være maksantall i en klasse. Ferdig snakka. 

At skolen vår alltid skal kaste seg over alle nye «trender» som finnes i skoleverden. En «Ja! La oss gå all in for dette-holdning» til hver eneste nye endring som er mulig å gjøre. En helt ny metode som ingen har prøvd før og som setter hele undervisninga på hodet? Jaaa, lets do it!

Anonymkode: c7fe2...809