Gå til innhold

Ifjord istedenfor ifjor, Skrivde istedenfor skrev.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
10 minutter siden, Honey Dew skrev:

Ja? Den linken sier jo bare det jeg sa. Det er ikke noe som heter "forhåndsregel". Det er bare misforstått så mange ganger at man har sett seg nødt til å sette orden inn i ordboken med henvisning til det korrekte ordet. 

Anonymkode: 55f41...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Den linken sier jo bare det jeg sa. Det er ikke noe som heter "forhåndsregel". Det er bare misforstått så mange ganger at man har sett seg nødt til å sette orden inn i ordboken med henvisning til det korrekte ordet. 

Anonymkode: 55f41...b37

For meg, som alltid har misforstått dette (og som er fra "nynorskland"), er jo denne setningen fra artikkelen interessant;

Forholdsregler er oftest føre-var-tiltak eller «føregjerder», som det kan hete på nynorsk. De tas med andre ord på forhånd, så det er ikke det minste rart at mange har misforstått ordet.

Og på bokmål:

forholdsregel forberedende skritt til å møte en vanskelig situasjon: ta sine forholdsregler / ta, treffe de nødvendige forholdsregler mot noe

Fra Språkrådets ordbok (nynorsk); 

Førehand

1 forhand i kortspel
sitje i førehand
2 posisjon langt framme
vere, kome i førehanda vere langt komen, vere framom planen
3 tidlegare tidspunkt enn det eigenlege eller fastsette; forskot (II,2)
røyste, betale, tinge på førehand
på førehand føreåt (1), i førevegen

Kanskje vi her har et ord, eller noe så sjelden som en skrivemåte, som har kommet fra nynorsk til bokmål?
Endret av applestories
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket med hun. 

Hvilke andre feil ser du/hører du oftest?

Anonymkode: 2fd2f...c3d

Hun istedet for henne ser jeg veldig ofte. Også hvem istedet for hvilken/hvilket er noe jeg ser ofte. Skjønner folk ikke at det er feil?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bindt i stedet for bundet. Er det vanlig å si bindt? 

Til stedet i stede for til stede. 

Anonymkode: de4ce...dc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
På 20.5.2020 den 20.50, AnonymBruker skrev:

Det går Ann
Komt
Viste/visste

Anonymkode: 1882a...39a

Dette tror jeg ofte er pga. autokorrekt på telefonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 20.5.2020 den 20.49, Honey Dew skrev:

Værre

Det hetter verre for svarte pokker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:dany:

Jeg har også lagt merke til at "værre" er en svært vanlig skrivefeil, sammen med "hær" og "dær". Får helt fnatt, altså. 😣            Og orddelingsfeil, eller særskrivingsfeil, har blitt så vanlig, at jeg nesten blir svimmel av det. Sove sofa, stue bord, gynge stol, kjøle skap. Man kunne holdt på i det uendelige her. De fleste skriver litt feil av og til, inkludert meg selv. Men hvordan er det mulig å begå såpass grove skrivefeil som dette gang på gang? (Eller skrive feil, som veldig mange ville ha skrevet). Det virker jo ikke som om de klarer å lære av å lese andres tekst heller.

Anonymkode: ba471...020

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hvem kjole skal jeg velge?" 

"Dra alle under en kam" 

🥴🥴🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2020 den 23.27, AnonymBruker skrev:

*istedetfor ? 

Anonymkode: 4de62...80e

Du kan velge mellom å skrive istedenfor eller i stedet for. Sistnevnte skal ikke sammenskrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Dem» høres helt fremmed ut i min dialekt. Eksisterer rett og slett ikke. Skriver det av og til, men det er nok litt for sjelden fordi jeg synes det høres fryktelig jålete østlending ut.

Anonymkode: 388bf...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Vi satte bilen våres i garasjen". Våres? Det heter vår! https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/kan-man-si-landet-vares/

Flere har allerede nevnt det ordet i tråden her, men det irriterer meg mest....at folk skriver "i fjord". Det heter i fjor!! UTEN D! "Jeg fikk mye i lønn i fjor" for eksempel. Med mindre man er ute og svømmer i fjorden da, tar seg en dupp i saltvannet. Da er man i en fjord.

Andre skriver antagelig dialekt, men det ser helt hjernedødt ut skriftlig når noen bruker ordet demmers. "Det var demmers bil, men vi lånte den". Demmers???? Det heter deres!

Jeg må bare gi meg her, ellers blir dette altfor langt.... 😛 

Anonymkode: c2b99...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2020 den 21.37, AnonymBruker skrev:

Jeg har også lagt merke til at "værre" er en svært vanlig skrivefeil, sammen med "hær" og "dær". Får helt fnatt, altså. 😣            Og orddelingsfeil, eller særskrivingsfeil, har blitt så vanlig, at jeg nesten blir svimmel av det. Sove sofa, stue bord, gynge stol, kjøle skap. Man kunne holdt på i det uendelige her. De fleste skriver litt feil av og til, inkludert meg selv. Men hvordan er det mulig å begå såpass grove skrivefeil som dette gang på gang? (Eller skrive feil, som veldig mange ville ha skrevet). Det virker jo ikke som om de klarer å lære av å lese andres tekst heller.

Anonymkode: ba471...020

Og særiøst. Det er seriøst mange som skriver særiøst. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjeden-skjeden

Shjenne-kjenne

Shjedelig-kjedelig

Anonymkode: c365e...1d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- Jeg liker hun. Henne skal på jobb. GRUSOMT! 
- Særskrivingsfeil er en versting! Ser at telefonen min gang på gang prøver å rette riktig sammensatte ord til særskriving. Utrolig irriterende. Ser blant annet at mange skriver "Kjempe koselig å møte dere". Grøss! 

PS: Jeg så på tv i går, og kvakk til da en ung dame bruke "i forhold til" riktig. Haha. Det er skremmende mange høystående personer og journalister (!) som bruker frasen feil. Jeg merker at jeg mange ganger sliter litt med å finne en god erstatningsfrase for de som bruker "i forhold til". - Men er det ikke ofte "med tanke på", "i den sammenheng" "i forbindelse med" de egentlig burde sagt?

I forhold til betyr "sammenlignet med". Ofte er det bedre språk å bruke "sammenlignet med", eller faktisk bare "enn"

Kampen gikk bra i forhold til... Kampen gikk bra sammenlignet med... Kampen giikk bedre enn... 

Anonymkode: 95792...bf3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

‘Venninde’ får jeg krøll av. Typisk brukt av mann som prøver å fremstå som dame her på KG. 

Anonymkode: 1db66...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 21.5.2020 den 11.08, AnonymBruker skrev:

Bindt i stedet for bundet. Er det vanlig å si bindt? 

Til stedet i stede for til stede. 

Anonymkode: de4ce...dc0

Jepp, helt vanlig å si på min dialekt (både bindt og bindi). Jeg skriver bundet da 😉

Anonymkode: facbc...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

‘Venninde’ får jeg krøll av. Typisk brukt av mann som prøver å fremstå som dame her på KG. 

Anonymkode: 1db66...81c

Eller en som gikk på skolen på 70-tallet og lærte å skrive da. Jeg lærte "venninde" en gang i tiden, men måtte forandre det i voksen alder da rettskrivningsreglene forandret seg. Det er IKKE lett å få med seg alle endrede regler når det kommer til skriving etter at man har forlatt skolesystemet for godt. Gammel barnelærdom sitter i....

Anonymkode: c2b99...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

de som skriver dog istedet for men.

Anonymkode: 7c3d5...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

og så den jævla generasjonen som ikke kan si kj lyden rett.

sjøre til sjåsken å sjøpe sjue sjillo sjylling sjøtt av sjøpmannen å lage sjylling sjuppe.

Anonymkode: 7c3d5...ec0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å glemme den tråden som ble lagt ut for litt siden, der en ung kvinne hadde lugget med fem menn og blitt gravid....

Er det i det hele tatt noen dialekt her i landet der man sier lugget i steden for ligget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

For ikke å glemme den tråden som ble lagt ut for litt siden, der en ung kvinne hadde lugget med fem menn og blitt gravid....

Er det i det hele tatt noen dialekt her i landet der man sier lugget i steden for ligget?

Mens vi er inne på det... Jeg blir litt svett når jeg hører "jeg har lagt" i betydningen "jeg har ligget".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...