Gå til innhold

Fikk ikke sosialstønad og jeg fikk beskjed om å bruke av BSU pengene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De åtte mnd for behandling av uføresøknaden kommer i tillegg til de fire årene på AAP. Så når AAP nærmer seg slutten og man ikke ser annen mulighet enn ufør og uføresøknaden sendes inn så får du AAP i påvente av behandling av uføresøknaden. Den kommer altså i tillegg til de fire årene.

Hvis du har vært for syk til å kombinere behandling og arbeidsutprøving så kan du ha rettigheter på forlengelse av AAP. Regelverket har blitt veldig strengt for forlengelse og de forlenger kort tid av gangen.

Anonymkode: 4d352...726

Okei. Takk for info. 

Har også skjønt at det er strengt. Det var saksbehandleren min som sa at det kunne være aktuelt å søke forlengelse, men det er vel ikke hun som bestemmer utfallet av den søknaden. Likevel er det sikkert en fordel at saksbehandler mener det er riktig framfor at man bare søker selv uten anbefaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 19.5.2020 den 21.52, AnonymBruker skrev:

 

 

Dette er morsomme reaksjoner. Staten betaler ungdom med BSU. Staten gir de som har penger der fradrag, dvs de gir penger til de som har BSU. Men merk, kun de som er rike eller har mye. Er du fattig tar staten fra deg både BSU og fradraget du ville fått. Mens pappagutter av millioner får fradragene fordi de har råd til å ha penger der. 

Litt av poenget med BSU var jo at man skal gi alle ungdom en sjanse. Mens egentlig gir man kun de som har mye en sjanse. De som ahr dårlige perioder med sykdom eller andre tragedier kan dra til helvete økonomisk

Men hu hei, vi må selvsagt sparke de som ligger nede og ta fra de de siste små slantene slik at de virkelig kan lide. Å være arbeidsledig eller syk er ikke nok, ta alle pengene deres også! Skadefryden er deilig 

Anonymkode: 1090a...641

Men sier ikke opp jobben sin uten å ha annet å gå til. Det gjør man bare ikke. Og så tro at en skal beholde pengene en har, mens NAV skal forsørge en. Noe så fullstendig på jorde! 

Ellers er jeg for at de som har behov for det,får hjelp av NAV. Selvfølgelig.

Syns det er helt vanvittig at noen syns TS som så opp jobben sin skal få penger av nav når h*n har selv. Hvor bortskjemt og ansvarsløs er det mulig å bli egentlig? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne mennesker har ansvar for å forsørge seg selv. Det vil si at om man sier opp jobben uten å ha en annen å gå til, må man ha penger oppspart til å leve av. Årsaken til hvorfor man har sagt opp er irrelevant - man har uansett et ansvar for å forsørge seg selv. Derfor må man selvsagt bruke av oppsparte midler i en slik situasjon. Man er så heldig at man etterhvert vil få dagpenger, et gode det ikke er alle på kloden forunt. Sosialstønad skal være absolutt siste utvei så man ikke sulter eller fryser ihjel, det er ikke ment som en ventelønn når man har sagt opp jobben.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, viren skrev:

Voksne mennesker har ansvar for å forsørge seg selv. Det vil si at om man sier opp jobben uten å ha en annen å gå til, må man ha penger oppspart til å leve av. Årsaken til hvorfor man har sagt opp er irrelevant - man har uansett et ansvar for å forsørge seg selv. Derfor må man selvsagt bruke av oppsparte midler i en slik situasjon. Man er så heldig at man etterhvert vil få dagpenger, et gode det ikke er alle på kloden forunt. Sosialstønad skal være absolutt siste utvei så man ikke sulter eller fryser ihjel, det er ikke ment som en ventelønn når man har sagt opp jobben.

👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: 20257...094

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2020 den 17.06, Leo skrev:

Det er ikke snakk om at det er "surt å miste muligheten til å kjøpe hus". Det er snakk om at man mister alt man har jobbet for gjennom kanskje flere tiår i arbeidslivet for så å sitte som ufør i et leid husvære, som kanskje også er svært dårlig tilpasset helsesituasjonen, med alt den usikkerheten det medfører. 

Det går fint. Man har tak over hodet og fryser ikke.

Anonymkode: aa5a6...96e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må slutte å blande BSU med sparepenger. Det er to helt ulike ting. Å sprekke BSU har helt andre konsekvenser enn å bruke penger på sparekonto. Jeg tviler på at det er mange i tråden som sier man ikke skal bruke sparepenger. Det vi diskuterer er BSU som er en helt spesiell ordning og som har andre konsekvenser enn å "bare" bruke sparepengene. 

18 hours ago, SoWhat? said:

Men sier ikke opp jobben sin uten å ha annet å gå til. Det gjør man bare ikke. Og så tro at en skal beholde pengene en har, mens NAV skal forsørge en. Noe så fullstendig på jorde! 

Ellers er jeg for at de som har behov for det,får hjelp av NAV. Selvfølgelig.

Syns det er helt vanvittig at noen syns TS som så opp jobben sin skal få penger av nav når h*n har selv. Hvor bortskjemt og ansvarsløs er det mulig å bli egentlig? 

Om man blir mobbet eller frykter for egen sikkerhet er det innafor å si opp i jobben selv om man ikke har annet å gå til. Verden er nok ikke så svart/ hvitt som du skulle ønske den var. Til og med i Norge har vi voldtektsmennesker, mobbere, mennesker som slår og misbruker. Det er ikke slik at alle har en trygg arbeidsplass å gå til. Men jeg forstår at du foretrekker at alt er enkelt for alle og at ingen noensinne trenger hjelp eller har en dårlig tid i livet sitt

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det går fint. Man har tak over hodet og fryser ikke.

Anonymkode: aa5a6...96e

Man er ikke garantert det, nei, men jeg ser at det er vanskelig for deg å forstå hva andre sier, så det er lite hensiktsmessig å ha en samtale med noen som ikke er i stand til å forstå andre perspektiver enn eget og som kun kommer med 1 setning som svar, som om det betyr noe

Anonymkode: 1090a...641

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparepenger er sparepenger. Det er fullt mulig å spare til bolig uten BSU. 

Anonymkode: e6865...0fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2020 den 14.53, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg får ikke dagpenger fordi jeg sa opp jobben selv. Jeg har søkt om sosialstønad, men da fikk jeg beskjed om å bruke av de pengene som jeg hadde på konto (dette er under 50 000 kroner), og av pengene på BSU.

Er dette vanlig? Bare fordi jeg ikke har arbeid i en periode så må jeg liksom bruke av BSUen min som jeg har spart så lenge for?

Anonymkode: 306c4...18e

Men går det da? Bsu penger er vel låst til å kun kunne brukes i forbindelse med boligkjøp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2020 den 14.53, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg får ikke dagpenger fordi jeg sa opp jobben selv. Jeg har søkt om sosialstønad, men da fikk jeg beskjed om å bruke av de pengene som jeg hadde på konto (dette er under 50 000 kroner), og av pengene på BSU.

Er dette vanlig? Bare fordi jeg ikke har arbeid i en periode så må jeg liksom bruke av BSUen min som jeg har spart så lenge for?

Anonymkode: 306c4...18e

Du har karantene på 8 uker på grunn av at du sa opp jobben selv. Du sier at du har under 50.000 på konto? Hva snakker vi om? Noe på rundt 40-tallet? I såfall burde det la seg gjøre å leve på det i et par måneder. BSU skal ikke inngå i beregningsgrunnlaget, så om pengene på kontoen din ikke holder til 8 uker så kan du gå tilbake etter det. (Husk å sende meldekort i karantenetiden din! Karantenetiden blir forlenget med antall dager/uker du ikke sender meldekort). 

Grunnen til at du sa opp jobben? Hvem vet? Men det er sånn at når du gjør det og ikke har en ny jobb å gå til så er reglene sånn. Du har karantene på 8 uker. Sosialstønad hjelper deg så du ikke blir sulter og blir kastet ut, MEN det er kun for de som ikke har noe å leve av. Du har penger på konto som du kan leve av. 

Anonymkode: 9c38e...87d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

at alt er enkelt for alle og at ingen noensinne trenger hjelp eller har en dårlig tid i livet sitt

Man er ikke garantert det, nei, men jeg ser at det er vanskelig for deg å forstå hva andre sier, så det er lite hensiktsmessig å ha en samtale med noen som ikke er i stand til å forstå andre perspektiver enn eget og som kun kommer med 1 setning som svar, som om det betyr noe

Anonymkode: 1090a...641

Ja fordi personen ikke har opparbeidet seg formue selv. Tviler på at h*n hadde blitt så happy selv for å miste hus og hjem , bil og bosted pga sykdom. Sånne som ikke evner seg å sette seg inn i andres situasjon bare fordi de selv ikke er i den, er ikke verdt å bruke tiden på.

Du må ikke sitte trygt i ditt hjem, og si det er sørgelig, stakkars dem!

Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv.!

 

Anonymkode: 47547...acc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2020 den 16.22, Nooni skrev:

Jeg er enig med de andre at det er selvsagt at du skal bruke oppsparte midler før du får hjelp fra samfunnet. 

MEN

Det er ingen nedre aldersgrense for opprettelse av BSU- konto, men skattefradrag får du først når du har inntekt. Det frarådes at det åpnes en BSU-konto om du er under 17 år og ikke har skattbar arbeidsinntekt.

Som mor tenker jeg at hvis jeg har opprettet BSU for mine barn og betalt inn til den før fylte 18 år, så skal ikke disse pengene røres. Hadde jeg kunne dokumentert at dette har skjedd (og at disse pengene utgjør majoriteten av sparingen), så hadde jeg klaget på avslaget og prøvd saken. 

Bare en kommentar; men håper da INGEN foreldre oppretter og fyller opp BSU for barna sine før barna har skattbar inntekt. 

Anonymkode: 3b4da...f5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster penger å leve. Det er derfor man går på jobb, vi som er så heldig å ha muligheten til det. Velger man å si opp jobben, så får man ikke lønn. Da må man på forhånd ha tenkt over hvilke penger man skal leve av. Har man ikke penger, så kan man selvsagt ikke slutte i jobben før man har fått en ny.

Anonymkode: f0edf...b0c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier opp jobben, men vil ikke bruke penger du har fordi du har spart? Det er kanskje det dummeste jeg har hørt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, minister-mio skrev:

Du sier opp jobben, men vil ikke bruke penger du har fordi du har spart? Det er kanskje det dummeste jeg har hørt.

Det er veldig økonomiske tap å ta fra Bsu . Du må betale tilbake alt av skattefritak du har fått og du kan ikke opprette en ny senere heller .. 

Endret av solietta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, solietta skrev:

Det er veldig økonomiske tap å ta fra Bsu . Du må betale tilbake alt av skattefritak du har fått og du kan ikke opprette en ny senere heller .. 

Det er økonomisk tap å si opp jobben, men skal fellesskapet sponse det?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
4 minutter siden, solietta skrev:

Det er veldig økonomiske tap å ta fra Bsu . Du må betale tilbake alt av skattelette du har fått og du kan ikke opprette en ny senere heller .. 

Dette!

Og jeg er i utgangspunktet helt enig i at det det er hjernedødt å si opp jobben sin uten å ha en annen jobb og gå til.

Men jeg vet også at livet ikke alltid er svart hvitt. Kanskje ble TS mobbet, ekskludert, følte seg uthengt eller opplevde MeToo eller verre av sjefen... Da forstår jeg at man rømmer bort derifra, selv om jeg i hennes tilfelle hadde sjekket mine andre muligheter og konsekvenser FØR jeg sa opp jobben. Dette blir en dyr lærepenge for TS.

Det er også litt dumt at folk som gjør en dårlig jobb og blir sagt opp er bedre sikret økonomisk av staten enn folk som sier opp fordi de blir trakassert på arbeidsplassen og ikke orker en dag til på den arbeidsplassen. Jeg skjønner at det er sånn, men likevel, de to scenarionene mot hverandre blir urettferdig. Det er faktisk ikke alltid at man kan bli sykmeldt fra jobb, spesielt ikke hvis det er arbeidsrelatert for da må man i møter osv, noe som ikke alltid er lett hvis man opplever et svært negativt arbeidsmiljø og en dårlig sjef. Folk er også forskjellige, noen tør å stå i det, for andre er slike giftige arbeidsplasser noe som kan ødelegge dem.

Ikke alle har nok motstand i seg til å stå imot alle livets utfordringer selv om man er voksen og skal klare seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Man er ikke garantert det, nei, men jeg ser at det er vanskelig for deg å forstå hva andre sier, så det er lite hensiktsmessig å ha en samtale med noen som ikke er i stand til å forstå andre perspektiver enn eget og som kun kommer med 1 setning som svar, som om det betyr noe

Anonymkode: 1090a...641

Det betyr mye å ha tak over hodet og ikke fryse. At "en mister alt en har jobbet for" får så være. Da er en ikke i stand til å sørge for seg selv lengre, og at staten da gir en tak over hodet, er mer enn godt nok. 

Se til andre land i verden og ta innover deg hvor heldige vi er. Men egoismen kjenner selvsagt ingen grenser, så du vil neppe være enig.

Så min ene setning betyr liv eller død for dem det gjelder. Og du snakker om perspektiv:-)

Anonymkode: aa5a6...96e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har karantene på 8 uker

12 uker. Nye regler.

-

Men at folk her i tråden mener at TS skal få sosialstønad med 50 K i sparepenger på høyrentekonto i tillegg til det som er på BSU er hårreisende. 

50 K er en buffer på 3 mnd i mitt tilfelle (husleien er på 12 K). TS har altså minst 3 måneders buffer, antageligvis kanskje 6 mnd, stående på konto i tillegg til penger i BSU.

Selvfølgelig må sparepenger brukes først.

Anonymkode: 2433e...381

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere må slutte å blande BSU med sparepenger. Det er to helt ulike ting. Å sprekke BSU har helt andre konsekvenser enn å bruke penger på sparekonto. Jeg tviler på at det er mange i tråden som sier man ikke skal bruke sparepenger. Det vi diskuterer er BSU som er en helt spesiell ordning og som har andre konsekvenser enn å "bare" bruke sparepengene. 

Om man blir mobbet eller frykter for egen sikkerhet er det innafor å si opp i jobben selv om man ikke har annet å gå til. Verden er nok ikke så svart/ hvitt som du skulle ønske den var. Til og med i Norge har vi voldtektsmennesker, mobbere, mennesker som slår og misbruker. Det er ikke slik at alle har en trygg arbeidsplass å gå til. Men jeg forstår at du foretrekker at alt er enkelt for alle og at ingen noensinne trenger hjelp eller har en dårlig tid i livet sitt

Man er ikke garantert det, nei, men jeg ser at det er vanskelig for deg å forstå hva andre sier, så det er lite hensiktsmessig å ha en samtale med noen som ikke er i stand til å forstå andre perspektiver enn eget og som kun kommer med 1 setning som svar, som om det betyr noe

Anonymkode: 1090a...641

Ts ville vel nevnt grunnen om det var så ille. Det hadde vært helt naturlig. Men har ikke lyst til å "kjefte" mer nå. Nok er nok. Hva jeg mener har jeg gitt klart uttrykk for, så nå holder det.

Hvis det er så store vanskeligheter på jobb, er det fullt mulig å sykmelde seg. Men gjort er gjort, og TS har bittert lært. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så her er NAV helt urimelige i den ene enden, de holder tilbake. Og får selvfølgelig høre det grundig, hvor teite de er som holder igjen penger her, når de ser at det strengt tatt ikke er behov.

I andre enden/andre tråder, så virker det som om alt er motsatt. Da er NAV den store pengesekken som alle og enhver kan dyppe sugerøret i - det er visstnok sånn at man kan få ufør blant annet, bare ved å klage litt og være kompis med legen.

Det er merkelig hvordan NAV kan ha disse to motstridende egenskapene samtidig? Både være alt for rause med velferdsstatens goder, men også motsatt - som her?

Jeg synes sosialstønad skal gå til de som virkelig trenger det. Og når man virkelig trenger det, så har man ikke penger på verken sparekonto eller BSU. Det er en støtte som er forbeholdt de som trenger det, ikke de som føler for å bytte jobb og har oppsparte midler.

Anonymkode: f0c1c...811

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...