Gå til innhold

Fikk ikke sosialstønad og jeg fikk beskjed om å bruke av BSU pengene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange grunner til at man sier opp jobben uten å ha en ny klar. Det må ikke være sykdom.

Det kan f.eks være en useriøs arbeidsgiver som ikke betaler lønn. Det kan mobbing på arbeidsplassen. Det kan være helt urimelige krav til prestasjoner (f.eks salgsmål), det kan seksuell trakassering, det kan være skiftarbeid som ikke er forenlig med familieliv og det kan være fordi arbeidstaker har blitt presset til å si opp som et alternativ til å bli oppsagt fordi arbeidsgiver ikke vil gjennom det formelle ved oppsigelse.

Alt dette i tillegg til en masse slike eksempler er helt legitime grunner til å slutte i jobben.

Anonymkode: eccbb...988

Det er sant. Men med tanke på regelverket, burde man heller gjøre noe for å få sparken, bare slutte å komme på jobb f.eks. Det er ikke vanskelig å få sparken om man vil. 

Anonymkode: 9eec4...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, karo:) said:

Det skulle da bare mangle!! Mener du virkelig at staten skal betale deg penger for at du skal kunne la sparepengene stå?! Forstår at det er kjedelig å bruke av BSU-pengene, men det er sånn vi alle må gjøre i slike situasjoner! Regner forøvrig med at du hadde en svært god grunn til å slutte i jobben uten å ha en ny jobb å gå til. Det er statens jobb å forsørge de som ikke kan forsørge seg selv, du kan forsørge deg selv. Gjør regnestykket 😉

 

6 hours ago, AnonymBruker said:

Så staten skal betale for at du skal beholde sparepengene dine? Det er ikke sånn sosialstønad fungerer. Det sier seg vel selv

Anonymkode: 2a4ad...c11

 

6 hours ago, SoWhat? said:

Selvfølgelig må du bruke de pengene du har! Jeg håper du ikke tuller. Du sier opp jobben og tror NAV skal forsørge deg når du har penger?? WTF 

:murvegg:

Dette er morsomme reaksjoner. Staten betaler ungdom med BSU. Staten gir de som har penger der fradrag, dvs de gir penger til de som har BSU. Men merk, kun de som er rike eller har mye. Er du fattig tar staten fra deg både BSU og fradraget du ville fått. Mens pappagutter av millioner får fradragene fordi de har råd til å ha penger der. 

Litt av poenget med BSU var jo at man skal gi alle ungdom en sjanse. Mens egentlig gir man kun de som har mye en sjanse. De som ahr dårlige perioder med sykdom eller andre tragedier kan dra til helvete økonomisk

Men hu hei, vi må selvsagt sparke de som ligger nede og ta fra de de siste små slantene slik at de virkelig kan lide. Å være arbeidsledig eller syk er ikke nok, ta alle pengene deres også! Skadefryden er deilig 

Anonymkode: 1090a...641

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke banken gav lov å bruke BSU på annet enn bolig ?

Anonymkode: eea2f...d26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg trodde ikke banken gav lov å bruke BSU på annet enn bolig ?

Anonymkode: eea2f...d26

Du kan ta ut penger fra BSU og bruke på annet, men du må betale tilbake alle fradragene du har fått tidligere (opp til 4000 per år eller hva det ligger på), samt at du aldri kan lage ny BSU konto og få den samme renten og fradragene. Så du kan bruke pengene, men du blir straffet

Så om TS har 50 000 der må hun tilbakebetale 6-10 000 alt etter hvor mye hun har satt inn hvert år. 

Anonymkode: 1090a...641

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Dette er morsomme reaksjoner. Staten betaler ungdom med BSU. Staten gir de som har penger der fradrag, dvs de gir penger til de som har BSU. Men merk, kun de som er rike eller har mye. Er du fattig tar staten fra deg både BSU og fradraget du ville fått. Mens pappagutter av millioner får fradragene fordi de har råd til å ha penger der. 

Litt av poenget med BSU var jo at man skal gi alle ungdom en sjanse. Mens egentlig gir man kun de som har mye en sjanse. De som ahr dårlige perioder med sykdom eller andre tragedier kan dra til helvete økonomisk

Men hu hei, vi må selvsagt sparke de som ligger nede og ta fra de de siste små slantene slik at de virkelig kan lide. Å være arbeidsledig eller syk er ikke nok, ta alle pengene deres også! Skadefryden er deilig 

Anonymkode: 1090a...641

Ikke helt sant det da. Jeg er syk og har fått både sykepenger og aap. Det er gode sykeordninger i Norge. Sosialstønad er for å fange opp de som ikke er syke, ikke har mistet jobben, ikke har sparepenger, ikke er studenter osv, men som likevel ikke jobber. De som mange sikkert tenker at har gjort dårlige valg eller bare har hatt uflaks i livet. 

Og staten TAR ikke fra deg bsu fordi du er fattig. Men de stiller noen få krav for å faktisk gi et friskt, arbeidsfør menneske penger. Og et av disse kravene er jo, naturlig nok, at du ikke har noen penger igjen, mens du søker jobber. 

Anonymkode: a67eb...d99

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaW
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg får ikke dagpenger fordi jeg sa opp jobben selv. Jeg har søkt om sosialstønad, men da fikk jeg beskjed om å bruke av de pengene som jeg hadde på konto (dette er under 50 000 kroner), og av pengene på BSU.

Er dette vanlig? Bare fordi jeg ikke har arbeid i en periode så må jeg liksom bruke av BSUen min som jeg har spart så lenge for?

Anonymkode: 306c4...18e

Si opp er det dummeste man kan gjøre, sosialen krever jo at man skal bruke opp verdiene man har før man får støtte.

Vet ikke hvorfor du sa opp jobben uten en ny å gå til, men hvis helsa er grunnen er sykemelding veien å gå...

Hadde du gått sykemeldt fra jobben ett år, hadde du automatisk gått over på aap og da hadde bsu kontoen vært trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke helt sant det da. Jeg er syk og har fått både sykepenger og aap. Det er gode sykeordninger i Norge. Sosialstønad er for å fange opp de som ikke er syke, ikke har mistet jobben, ikke har sparepenger, ikke er studenter osv, men som likevel ikke jobber. De som mange sikkert tenker at har gjort dårlige valg eller bare har hatt uflaks i livet. 

Og staten TAR ikke fra deg bsu fordi du er fattig. Men de stiller noen få krav for å faktisk gi et friskt, arbeidsfør menneske penger. Og et av disse kravene er jo, naturlig nok, at du ikke har noen penger igjen, mens du søker jobber. 

Anonymkode: a67eb...d99

Det er mange som er syke som, i beste fall, blir henvist til å motta sosialhjelp på grunn av endringer i regelverket for AAP. Dette til orientering. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
17 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde det vært årsaken, så hadde hun sykmeldt seg som alle andre. 

Anonymkode: 6c311...b61

Å bli trakassert på jobb er dessverre ikke grunn for å få sykepenger. Hadde man sykemeldt seg og fått sykepenger kunne man risikert å få et stort krav mot seg i etterkant hvis det oppdages at sykepenger er gitt på feil grunnlag. Sykemelding fra lege er nemlig IKKE ensbetydende med at man har rett på sykepenger! Det nytter derfor ikke å peke på at legen sykemeldte deg, hvis grunnlaget fortsatt ikke gir rett til sykepenger. NAV og arbeidsgiver kan kreve at det dokumenteres at man er arbeidsufør som følge av sykdom. 

Det betyr at hvis du blir trakassert på jobb må du holde ut til du faktisk ER syk. Da har du rett på sykepenger, men er kanskje så nedkjørt at du aldri greier å jobbe igjen. Ikke alle tar den sjansen og velger heller 12 uker karantene. For samfunnet er det selvfølgelig bedre å yte sosialstønad i 12 uker enn at noen faller utenfor arbeidslivet fullstendig. 

Å be folk sykemelde seg sånn uten videre kan være et økonomisk katastrofalt råd. Trakasseres man på jobb har man dessverre ingen økonomisk sikkerhet. 

https://juristen.no/ditt-arbeidsliv/2019/01/høyesterett-syke­melding-betyr-ikke-du-har-krav-på-syke­penger

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Dette er morsomme reaksjoner. Staten betaler ungdom med BSU. Staten gir de som har penger der fradrag, dvs de gir penger til de som har BSU. Men merk, kun de som er rike eller har mye. Er du fattig tar staten fra deg både BSU og fradraget du ville fått. Mens pappagutter av millioner får fradragene fordi de har råd til å ha penger der. 

Litt av poenget med BSU var jo at man skal gi alle ungdom en sjanse. Mens egentlig gir man kun de som har mye en sjanse. De som ahr dårlige perioder med sykdom eller andre tragedier kan dra til helvete økonomisk

Men hu hei, vi må selvsagt sparke de som ligger nede og ta fra de de siste små slantene slik at de virkelig kan lide. Å være arbeidsledig eller syk er ikke nok, ta alle pengene deres også! Skadefryden er deilig 

Anonymkode: 1090a...641

Det der er da vel likt for alle?! Ingen hadde fått slik stønad med sparepenger på bok! Som sagt så forstår jeg at det er kjedelig, men TS her sluttet faktisk i jobben uten å ha noen ny å gå til. Jeg vet ikke noe om årsaken til dette, men på generelt grunnlag er det helt dust å gjøre noe sånt! Vi alle har først og fremst ansvar for oss selv, velferdssamfunnet er til for krisetider - og det skal vi være utrolig glad for! Å forvente at staten skal betale for deg sånn at du kan la sparekontoen stå, er for meg helt uforståelig og vitner om en bortskjemt holdning om at det er statens jobb å legge tilrette for deg. 

Anonymkode: 20257...094

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de står låst, kan de ikke kreve det av deg. Blir jo bare helt feil.

Anonymkode: 0b1f0...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Sosialstønad er for å unngå at Rolf blir uteligger og dør av sult. Det er ikke en bonus Kåre skal få fordi han er flink økonomisk. Det å klare seg selv er normen, og det som forventes av folk. Men siden vi bor i Norge er vi så heldige å ha et sikkerhetsnett når det virkelig er krise. Og man kan jo argumentere på din måte: kanskje Rolf har hatt en tøff barndom, har ikke hatt noen som har lært ham opp i økonomi osv. Kanskje Kåre har har hatt en god oppvekst med kjærlige foreldre som har vist vei osv. Urettferdighet kan være så mangt. Men det er ikke nav sin oppgave å være moralpoliti i slike saker. De ser på hvem de må hjelpe for at personen skal overleve.

Anonymkode: a67eb...d99

For all del, men et slikt system oppfordrer til svart arbeid og sparing i kontanter.

Anonymkode: e8c86...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke helt om TS fortjener å få vite at hen må være i NAV system OG sende meldekort i de 12 ukene han ikke får dagpenger.

Anonymkode: 6d584...f6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg får ikke dagpenger fordi jeg sa opp jobben selv. Jeg har søkt om sosialstønad, men da fikk jeg beskjed om å bruke av de pengene som jeg hadde på konto (dette er under 50 000 kroner), og av pengene på BSU.

Er dette vanlig? Bare fordi jeg ikke har arbeid i en periode så må jeg liksom bruke av BSUen min som jeg har spart så lenge for?

Anonymkode: 306c4...18e

Dette måtte jeg også, mine skarve 1200 kr. Det jeg ikke ble opplyst om var at så lenge jeg satt inn igjen samme summen før året var omme så gikk det fint. Jeg trodde jeg ikke kunne få ha BSU lenger, så jeg fikk aldri spart penger der. Jeg måtte ha kausjonist for å få kjøpt min første bolig.

Anonymkode: 45e62...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Leo skrev:

Det er mange som er syke som, i beste fall, blir henvist til å motta sosialhjelp på grunn av endringer i regelverket for AAP. Dette til orientering. 

Altså, ja det er syke på sosialstønad. Men, det er jo fordi de har brukt opp andre ytelser som de har rett på. AAP er tidsbegrenset og når det er brukt opp så havner man på sosialstønad. Dersom man ikke har rett på uføretrygd. Men etter 1 år på sosialstønad, så vil man få rett på AAP igjen.  
 

Anonymkode: 6c311...b61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du må forsørge deg av sparepengene dine synes jeg er en selvfølge, men ikke bsu. Har du derimot hatt innskudd på bsu i 2020, synes jeg du også kan ta av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke helt sant det da. Jeg er syk og har fått både sykepenger og aap. Det er gode sykeordninger i Norge. Sosialstønad er for å fange opp de som ikke er syke, ikke har mistet jobben, ikke har sparepenger, ikke er studenter osv, men som likevel ikke jobber. De som mange sikkert tenker at har gjort dårlige valg eller bare har hatt uflaks i livet. 

Og staten TAR ikke fra deg bsu fordi du er fattig. Men de stiller noen få krav for å faktisk gi et friskt, arbeidsfør menneske penger. Og et av disse kravene er jo, naturlig nok, at du ikke har noen penger igjen, mens du søker jobber. 

Anonymkode: a67eb...d99

Mange som ikke får noe selv om de er syke, jeg har vært der selv. Viste seg senere at jeg hadde en alvorlig sykdom, men jeg fikk ikke hjelp av verken lege eller nav og måtte bruke opp alle 400 000 av sparepengene mine. Så søkte jeg sosialpenger, men jeg måtte bruke opp de siste 80 000 jeg hadde på BSU først. 3 mnd etter det hadde jeg et anfall og sykehus der jeg endelig ble diagnostisert. Etter på ha brukt alle pengene mine og ikke fått noe av NAV. De mente jeg var psykisk syk.

Vi snakker nettopp om at dersom du er fattig så krever staten tilbake alt du har betalt inn i fradrag, pluss at du aldri vil kunne bruke BSU igjen. De som har minst blir slått hardest, og studier viser at det er nettopp den rike andelen av norsk ungdom som sparer mest på BSU. Vi gir altså fradrag, vi gir skattepenger til rike nordmenn mens de som har minst og ikke kan spare får ingenting av det fradraget

Fra SSB originale BSU-data fra 2009 finner vi tydelige, strukturelle forskjeller på hvem som nyter godt av ordningen. Av en million nordmenn mellom 18 og 33 år, sparte 30 prosent i BSU i 2009. Men, deles de sparende opp i fire like store grupper basert på foreldres inntekt, finner vi at kun 18 prosent av de med foreldre med samlet inntekt under 200 000 kroner sparte, mens 37 prosent av de med foreldre med en samlet inntekt over 800 000 gjorde det samme. https://www.dagbladet.no/kultur/bsu-ordningen-bor-avvikles/60177509

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det der er da vel likt for alle?! Ingen hadde fått slik stønad med sparepenger på bok! Som sagt så forstår jeg at det er kjedelig, men TS her sluttet faktisk i jobben uten å ha noen ny å gå til. Jeg vet ikke noe om årsaken til dette, men på generelt grunnlag er det helt dust å gjøre noe sånt! Vi alle har først og fremst ansvar for oss selv, velferdssamfunnet er til for krisetider - og det skal vi være utrolig glad for! Å forvente at staten skal betale for deg sånn at du kan la sparekontoen stå, er for meg helt uforståelig og vitner om en bortskjemt holdning om at det er statens jobb å legge tilrette for deg. 

Anonymkode: 20257...094

Nei, det er ikke likt for alle. De som har velbemidlede foreldre vil aldri oppleve dette. De som har arvet store formuer av sine foreldre vil aldri oppleve det. Sliterne som kanskje har vokst opp med foreldre som misbruker, er døde eller er fattige vil aldri få den type hjelp av sine foreldre. De begynner kanskje jobbe når de er 18, jobber hele tiden, blir syke, bruker gradvis opp alle sparepengene og må gi fra seg BSU. "Selvsagt!!" sier de som er født med sølvskje i munnen og som nekter gi lillefingern til de som sliter mest i samfunnet vårt. 

Du sier jeg er bortskjemt, men det motsatt er tilfelle. Jeg fikk ikke en dritt av hjelp av nav alle de årene jeg var syk og levde på egne sparepenger. Det er tvert imot min mangel på bortskjemthet som gjør at jeg innser hvor skeivt samfunnet vårt er og hvor lite rettferdighet og hjelp det egentlig er i "velferdsstaten". 

Syntes din holdning der du rakker ned på de med andre meninger enn deg selv (sier de har bortskjemte holdnigner) er den du burde se nøyere på. Handler om å se bjelka i eget øye, ikke flisa i andres...

Anonymkode: 1090a...641

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.5.2020 den 15.01, AnonymBruker skrev:

Dessverre kan de kreve det ja. I motsetning til dere andre i tråden synes jeg at det er urimelig å kreve. Heldigvis er det noen som viser skjønn. Det kreves jo noen ganger at man må selge bil og leilighet også, for å få sosialstønad. Sosialstønad er ment å vare en kort periode og da synes jeg det er altfor strengt rett og slett. Skal man virkelig bruke og ødelegge BSU ordningen for å overleve en kort periode uten inntekt?

Anonymkode: 7bea4...b6c

Tja, jeg måtte selge hus og hjem i karensperioden bare fordi jeg var syk og ikke klarte å jobbe. Måtte bruke opp alt av sparepenger jeg hadde opparbeidet meg gjennom flere år. Fikk hverken hus eller sparepengene tilbake og nå sitter jeg ufør og blakk pga disse kravene for å få ei inntektssikring mens jeg var syk. Helt utrolig hva NAV gjør mot syke mennesker.

Og nå har jeg ingen muligheter til å  kjøpe hus eller leilighet igjen. Takk for den du NAV, for at du suger livsskiten ut av folk og ødelegger dem fullstendig.

Anonymkode: 47547...acc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2020 den 15.09, AnonymBruker skrev:

Dette er vanlig. Opplevde noe av det samme selv da jeg var arbeidsledig etter studiene, fikk ingen hjelp fordi jeg hadde klart å spare penger av studielånet. De som hadde festet bort alle pengene fikk masse hjelp. Slik er Norge. Vi dyrker og tar godt vare på idiotene og idiotiet.

Anonymkode: f76bf...25a

Hvorfor søkte du hjelp når du hadde midler?😳

Anonymkode: 52e26...7dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2020 den 15.00, AnonymBruker skrev:

Det er jo rimelig idiotisk. Greit nok at man må bruke sparepenger først, men BSU kan jo ikke gjenåpnes.

Anonymkode: ca409...c45

Da får man tenke på det FØR man sier opp jobben!

Anonymkode: 3d36a...efc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, jeg måtte selge hus og hjem i karensperioden bare fordi jeg var syk og ikke klarte å jobbe. Måtte bruke opp alt av sparepenger jeg hadde opparbeidet meg gjennom flere år. Fikk hverken hus eller sparepengene tilbake og nå sitter jeg ufør og blakk pga disse kravene for å få ei inntektssikring mens jeg var syk. Helt utrolig hva NAV gjør mot syke mennesker.

Og nå har jeg ingen muligheter til å  kjøpe hus eller leilighet igjen. Takk for den du NAV, for at du suger livsskiten ut av folk og ødelegger dem fullstendig.

Anonymkode: 47547...acc

forstår det er surt å miste muligheten til å kjøpe hus... men husk at det å eie hus er faktisk ikke en menneskerett. Det er ikke noe synd på deg om du måtte leie hele livet. For et hjem har du allikevel. ja, det er surt, men som sagt, det er fortsatt ingen menneskerett å eie i stedet for å leie. 

Anonymkode: 6c311...b61

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...