Gå til innhold

Fikk ikke sosialstønad og jeg fikk beskjed om å bruke av BSU pengene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Feiler deg?

Regner med at dere selv sitter godt i det. Dette er en fattigdomsfelle.

Anonymkode: 7bea4...b6c

En sier ikke opp jobben sin og tror NAV skal forsørge en. Når en selv har penger, så bruker man selvfølgelig det en har. NAV hjelper de som ingenting har! Hva i all verden er det noen tror?? Makan. Jeg blir fader meg sjokkert.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man sir opp jobben frivillig, uavhengig av årsak (bortsett fra sykdom/skade, da er det andre rettigheter du får), så vil man ikke få hjelp av nav i utgangspunktet. Normale folk søker ny jobb og har en ny jobb klar, før de slutter frivillig. 

Anonymkode: 6c311...b61

Jeg tenker egentlig på ordningen i sin helhet. De som søker sosialstønad er de som har aller minst i samfunnet. Om de da har klart å spare litt må de gi det fra seg, før de får hjelp.

Kanskje nødhjelp kan være noe i stedet ts? Litt usikker på reglene der da.

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

En sier ikke opp jobben sin og tror NAV skal forsørge en. Når en selv har penger, så bruker man selvfølgelig det en har. NAV hjelper de som ingenting har! Hva i all verden er det noen tror?? Makan. Jeg blir fader meg sjokkert.

Jeg regner med at ts er nokså ung og det er ikke sikkert at hun har tenkt at det var et problem. Spesielt dersom hun sa opp rett før pandemien brøt ut og levde i god tro om å få ny jobb. Hun har heller ikke 1 mill på konto, men under 50 000 på BSU!!!! Det er lov å ha litt medfølelse eller hva?

Anonymkode: 7bea4...b6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker egentlig på ordningen i sin helhet. De som søker sosialstønad er de som har aller minst i samfunnet. Om de da har klart å spare litt må de gi det fra seg, før de får hjelp.

Kanskje nødhjelp kan være noe i stedet ts? Litt usikker på reglene der da.

Jeg regner med at ts er nokså ung og det er ikke sikkert at hun har tenkt at det var et problem. Spesielt dersom hun sa opp rett før pandemien brøt ut og levde i god tro om å få ny jobb. Hun har heller ikke 1 mill på konto, men under 50 000 på BSU!!!! Det er lov å ha litt medfølelse eller hva?

Anonymkode: 7bea4...b6c

Nei. Overhodet ingen medfølelse herfra gitt. Så langt ifra. Vokste opp et sted hvor folk lærte arbeidsmoral, og man så ikke opp jobben og hadde noe NAV å gå til.

Jez!! Medfølelse? Nei, dette var en veldig passende lærepenge. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker egentlig på ordningen i sin helhet. De som søker sosialstønad er de som har aller minst i samfunnet. Om de da har klart å spare litt må de gi det fra seg, før de får hjelp.

Kanskje nødhjelp kan være noe i stedet ts? Litt usikker på reglene der da.

Jeg regner med at ts er nokså ung og det er ikke sikkert at hun har tenkt at det var et problem. Spesielt dersom hun sa opp rett før pandemien brøt ut og levde i god tro om å få ny jobb. Hun har heller ikke 1 mill på konto, men under 50 000 på BSU!!!! Det er lov å ha litt medfølelse eller hva?

Anonymkode: 7bea4...b6c

Til informasjon har hun noe penger på konto + bsu.

Anonymkode: 6585e...224

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vanlig. Opplevde noe av det samme selv da jeg var arbeidsledig etter studiene, fikk ingen hjelp fordi jeg hadde klart å spare penger av studielånet. De som hadde festet bort alle pengene fikk masse hjelp. Slik er Norge. Vi dyrker og tar godt vare på idiotene og idiotiet.

Anonymkode: f76bf...25a

Alternativet hadde vært at de som har et reelt behov for sosialstønad hadde havnet og gata og sultet i hjel. Sosialstønad er ikke en ekstra bonus, det er et nødnett for de som ikke har noe som helst å ta av. TS har noe å ta av. Ja, det er jævlig surt å måtte avslutte bsu på den måten men det er også jævlig surt å ikke ha tak over hodet. Spar oss for idiotiske kommentarer. 

Anonymkode: bc457...f77

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei. Overhodet ingen medfølelse herfra gitt. Så langt ifra. Vokste opp et sted hvor folk lærte arbeidsmoral, og man så ikke opp jobben og hadde noe NAV å gå til.

Jez!! Medfølelse? Nei, dette var en veldig passende lærepenge. 

Nicket ditt kunne ikke ha passet bedre til deg. Bra valg!

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til informasjon har hun noe penger på konto + bsu.

Anonymkode: 6585e...224

Jeg trodde det kun var 50 000 på BSU. Da må nok ts bruke sparepengene ja, men det å ta fra BSU synes jeg er urimelig.

Anonymkode: 7bea4...b6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker egentlig på ordningen i sin helhet. De som søker sosialstønad er de som har aller minst i samfunnet. Om de da har klart å spare litt må de gi det fra seg, før de får hjelp.

Kanskje nødhjelp kan være noe i stedet ts? Litt usikker på reglene der da.

Jeg regner med at ts er nokså ung og det er ikke sikkert at hun har tenkt at det var et problem. Spesielt dersom hun sa opp rett før pandemien brøt ut og levde i god tro om å få ny jobb. Hun har heller ikke 1 mill på konto, men under 50 000 på BSU!!!! Det er lov å ha litt medfølelse eller hva?

Anonymkode: 7bea4...b6c

Om du har penger, så får du ikke mer... 
Jeg hadde 7.000 kr på konto da jeg fikk innvilget sosialstønad. Jeg hadde tømt coop og trumf konto, pluss spart opp til nøds. Og dette var en februar. Jeg hadde bedt om penger til jul og jeg hadde bursdag den måneden. Har aldri et så stort buffer til vanlig. Det er snakk om skraping og gave fra familien for å ha nok til å dekke 1 utbetaling. Manglet så 7000 kr til. 

Jeg søkte sosialstønad fordi AAP måtte forlenges og det var risiko for at jeg sto over en måned uten inntekt pga lang søknadsbehandling hos NAV. Var noe lokalt tull med flytting av lokaler, bytting av saksbehandler og dårligere bemanning enn normalt. Fikk godkjent sosialstønad som et nødnett imellom søknaden. 4 dager etter at aap gikk ut, så fikk jeg vedtaket om forlengelse og at det var godkjent. De valgte å sette den i ekspress-bunken i siste sekund. Måtte så ringe inn og stoppe sosialstønaden. 
Om jeg ikke husker feil så fikk jeg godkjent alle utgifter og nok til å overleve en måned. Jeg var forberedt på at de ville trekke ifra disse 7.000 kronene, men det gjorde de ikke. Jeg fikk da beholde dem. Så de er ikke fullstendig urimelige. 

50.000,- dekker mer enn 4 mnd til meg. Det er da alle utgifter, mat, medisiner, fornøyelse, klær og absolutt alt. Det er nesten et halv år uten behov for inntekt TS har stående på konto, også ber hun om mer? DET er urimelig det. 

Anonymkode: 6c311...b61

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte også bruke det jeg hadde på bsu-kontoen før jeg fikk sosialstønad etter endt master. Kjipt som deltidsmamma boende i Oslo, men sånn er det bare. 

Anonymkode: a08df...171

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du har penger, så får du ikke mer... 
Jeg hadde 7.000 kr på konto da jeg fikk innvilget sosialstønad. Jeg hadde tømt coop og trumf konto, pluss spart opp til nøds. Og dette var en februar. Jeg hadde bedt om penger til jul og jeg hadde bursdag den måneden. Har aldri et så stort buffer til vanlig. Det er snakk om skraping og gave fra familien for å ha nok til å dekke 1 utbetaling. Manglet så 7000 kr til. 

Jeg søkte sosialstønad fordi AAP måtte forlenges og det var risiko for at jeg sto over en måned uten inntekt pga lang søknadsbehandling hos NAV. Var noe lokalt tull med flytting av lokaler, bytting av saksbehandler og dårligere bemanning enn normalt. Fikk godkjent sosialstønad som et nødnett imellom søknaden. 4 dager etter at aap gikk ut, så fikk jeg vedtaket om forlengelse og at det var godkjent. De valgte å sette den i ekspress-bunken i siste sekund. Måtte så ringe inn og stoppe sosialstønaden. 
Om jeg ikke husker feil så fikk jeg godkjent alle utgifter og nok til å overleve en måned. Jeg var forberedt på at de ville trekke ifra disse 7.000 kronene, men det gjorde de ikke. Jeg fikk da beholde dem. Så de er ikke fullstendig urimelige. 

50.000,- dekker mer enn 4 mnd til meg. Det er da alle utgifter, mat, medisiner, fornøyelse, klær og absolutt alt. Det er nesten et halv år uten behov for inntekt TS har stående på konto, også ber hun om mer? DET er urimelig det. 

Anonymkode: 6c311...b61

Ikke sant, fattigdomsfelle! De har brukt skjønn i ditt tilfelle. Hadde du hatt ts sin saksbehandler hadde du nok måtte betale tilbake. Nå leste jeg feil. Trodde TS kun hadde under 50 000 i BSU. Har hun 50 000 i sparepenger er det jo korrekt å bruke dem først, men jeg synes fortsatt at det er urimelig å bruke BSU. Vi vet ikke hva ts har av utgifter men jeg ville heller ha levd sparsommelig på sparepenger frem til hun fikk ny jobb.

Anonymkode: 7bea4...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, de ber deg og tømme barns sparekonto

Anonymkode: 0e47d...ff1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Seriøst, de ber deg og tømme barns sparekonto

Anonymkode: 0e47d...ff1

Nettopp. Mange av kravene deres er helt urimelige :(

Anonymkode: 7bea4...b6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sant, fattigdomsfelle! De har brukt skjønn i ditt tilfelle. Hadde du hatt ts sin saksbehandler hadde du nok måtte betale tilbake. Nå leste jeg feil. Trodde TS kun hadde under 50 000 i BSU. Har hun 50 000 i sparepenger er det jo korrekt å bruke dem først, men jeg synes fortsatt at det er urimelig å bruke BSU. Vi vet ikke hva ts har av utgifter men jeg ville heller ha levd sparsommelig på sparepenger frem til hun fikk ny jobb.

Anonymkode: 7bea4...b6c

Hun SA OPP jobben. Det er noe helt annet å bli permittert eller liknende. 

Anonymkode: 25790...609

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun SA OPP jobben. Det er noe helt annet å bli permittert eller liknende. 

Anonymkode: 25790...609

Hun sa kanskje opp jobben før pandemien. Hun sa kanskje opp jobben fordi det var dårlig arbeidsmiljø. Vi vet ikke årsaken til at hun sa opp.

Anonymkode: 7bea4...b6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det egentlig urimelig? Skal jeg kunne velge å sette penger på sparekonto i stedet for å betale regninger, og så kunne gå på sosialen og få dekket regningene uten å måtte bruke opp de sparepengene? Det blir jo i prinsippet det samme?

 

Sosialen er et alternativ til å sulte og måtte bo på gata. Det er ikke en luksus man kan få for å slippe å bruke oppsparte midler eller fordi man ikke ønsker å selge verdifulle gjenstander man har.

Anonymkode: e10f4...736

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun SA OPP jobben. Det er noe helt annet å bli permittert eller liknende. 

Anonymkode: 25790...609

Det er det jeg mener også. Hvem sier opp jobben sin uten å ha annet å gå til?? Og å tro at en kan beholde sine sparepenger fordi NAV skal forsørge? Herlighet, det er så utrolig drøyt. 

Blir man permittert så er det da helt uforskyldt. DA bør en så klart få hjelp. Det er jo en åpenbar forskjell. 

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Cordelia skrev:

Det er desverre sånn. Varierer litt fra sted til sted men......

Har du sett etter vikarjobb? Der får man vel ofte lønn hver 14 dag. Trenger ikke bruke så mye av potten før lønn.

Nei det varierer ikke fra sted til sted !!!

Anonymkode: 9f053...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, SoWhat? said:

Nei. Overhodet ingen medfølelse herfra gitt. Så langt ifra. Vokste opp et sted hvor folk lærte arbeidsmoral, og man så ikke opp jobben og hadde noe NAV å gå til.

Jez!! Medfølelse? Nei, dette var en veldig passende lærepenge. 

Du vet jo ingenting om hvorfor. For alt vi vet kan hun være utsatt for trakassering på jobb, og måtte velge mellom økonomisk sikkerhet og helsen sin.

Uansett er det litt uvesentlig. Problemet med systemet er at det gjør forskjell på folk, avhenger av hva pengene har gått til. Hvis du har klart å skrape sammen nok til å kjøpe bolig, vil du ofte kunne få dekket renter og avdrag med sosialhjelp, så lenge det er antatt at det er snakk om relativt kort tid. Hvis du derimot ikke har klart å kjøpe ennå, må du dumpe alt, og kanskje for alltid miste muligheten til å komme inn på boligmarkedet.

Et annet problem er selvsagt at dersom du har mottatt AAP, tiltakspenger, dagpenger eller noe slikt og vært sparsommelig og fornuftig, blir du nå straffet for det, mens de som brukte alt, blir belønnet.

Anonymkode: e8c86...b69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun sa kanskje opp jobben før pandemien. Hun sa kanskje opp jobben fordi det var dårlig arbeidsmiljø. Vi vet ikke årsaken til at hun sa opp.

Anonymkode: 7bea4...b6c

Hva så? Hvis man ikke har en ny jobb å gå til, må man bruke av sparepenger eller beholde jobben til man skaffer en ny.

Eller mener du at jeg burde kunne si opp jobben nå, ta meg en ferie på fire måneder mens jeg beholder sparepengene mine, og så begynne å lete etter ny jobb?

Pandemien er ikke relevant, reglene er som før.

BSU er heller ikke relevant, dette er sparepenger som alle andre.

Anonymkode: 25790...609

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun sa kanskje opp jobben før pandemien. Hun sa kanskje opp jobben fordi det var dårlig arbeidsmiljø. Vi vet ikke årsaken til at hun sa opp.

Anonymkode: 7bea4...b6c

Spiller ingen rolle om hun sa opp før eller etter pandemien eller om det skjedde i 2018. Sier du opp jobben frivillig, så har du ingen rett på dagpenger. Sånn er reglene, og med god grunn! Du er ikke garantert en jobb på dagen, bare fordi du sender inn jobbsøknad. 

Anonymkode: 6c311...b61

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det varierer ikke fra sted til sted !!!

Anonymkode: 9f053...787

Joda! I visse tilfeller gjør det det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...