Gå til innhold

Fikk ikke sosialstønad og jeg fikk beskjed om å bruke av BSU pengene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg får ikke dagpenger fordi jeg sa opp jobben selv. Jeg har søkt om sosialstønad, men da fikk jeg beskjed om å bruke av de pengene som jeg hadde på konto (dette er under 50 000 kroner), og av pengene på BSU.

Er dette vanlig? Bare fordi jeg ikke har arbeid i en periode så må jeg liksom bruke av BSUen min som jeg har spart så lenge for?

Anonymkode: 306c4...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er desverre sånn. Varierer litt fra sted til sted men......

Har du sett etter vikarjobb? Der får man vel ofte lønn hver 14 dag. Trenger ikke bruke så mye av potten før lønn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo rimelig idiotisk. Greit nok at man må bruke sparepenger først, men BSU kan jo ikke gjenåpnes.

Anonymkode: ca409...c45

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre kan de kreve det ja. I motsetning til dere andre i tråden synes jeg at det er urimelig å kreve. Heldigvis er det noen som viser skjønn. Det kreves jo noen ganger at man må selge bil og leilighet også, for å få sosialstønad. Sosialstønad er ment å vare en kort periode og da synes jeg det er altfor strengt rett og slett. Skal man virkelig bruke og ødelegge BSU ordningen for å overleve en kort periode uten inntekt?

Anonymkode: 7bea4...b6c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke opp alt av bsu penger først ja, da det er sparepenger. Sosialen gir faen i at dette er sparing til bolig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner du med å bruke av de 40-50 000 som ikke står på BSU. Dagpengekarantenenen er på bare 12 uker, så om du lever sparsommelig så kan det jo være at du slipper å sprette BSU. 

Forøvrig kunne du undersøkt dette før du sa opp jobben, jeg antar du er voksen? 

Anonymkode: 256ae...8f8

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må du bruke de pengene du har! Jeg håper du ikke tuller. Du sier opp jobben og tror NAV skal forsørge deg når du har penger?? WTF 

:murvegg:

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre kan de kreve det ja. I motsetning til dere andre i tråden synes jeg at det er urimelig å kreve. Heldigvis er det noen som viser skjønn. Det kreves jo noen ganger at man må selge bil og leilighet også, for å få sosialstønad. Sosialstønad er ment å vare en kort periode og da synes jeg det er altfor strengt rett og slett. Skal man virkelig bruke og ødelegge BSU ordningen for å overleve en kort periode uten inntekt?

Anonymkode: 7bea4...b6c

Når man først ber om sosial hjelp, skal det være det siste du gjør. Først bruker man alt man har, Inkludert å selge bilen, så huset og møbler. Sånn er det bare. Så kan man gå på sosialen. 

Anonymkode: 58656...d13

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre kan de kreve det ja. I motsetning til dere andre i tråden synes jeg at det er urimelig å kreve. Heldigvis er det noen som viser skjønn. Det kreves jo noen ganger at man må selge bil og leilighet også, for å få sosialstønad. Sosialstønad er ment å vare en kort periode og da synes jeg det er altfor strengt rett og slett. Skal man virkelig bruke og ødelegge BSU ordningen for å overleve en kort periode uten inntekt?

Anonymkode: 7bea4...b6c

JA! Feiler dere?? En kan ikke si opp jobben sin og tro NAV skal forsørge en? Det er helt vilt å mene det. 

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart. Alle midler skal brukes før man søker sosialstønad. Sosialstønad er aller siste utvei. 

Anonymkode: 6c311...b61

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ikke avslutt Bsu før du har undersøkt godt .Du må betale tilbake de pengene du har fått i skattelette og det blir dyrt.  

 

Sykt at du fikk den beskjeden.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man først ber om sosial hjelp, skal det være det siste du gjør. Først bruker man alt man har, Inkludert å selge bilen, så huset og møbler. Sånn er det bare. Så kan man gå på sosialen. 

Anonymkode: 58656...d13

 

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

JA! Feiler dere?? En kan ikke si opp jobben sin og tro NAV skal forsørge en? Det er helt vilt å mene det. 

Feiler deg?

Regner med at dere selv sitter godt i det. Dette er en fattigdomsfelle.

Anonymkode: 7bea4...b6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nytt, du må og ta fra barns sparekonto enn å få hjelp

Anonymkode: 0e47d...ff1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg får ikke dagpenger fordi jeg sa opp jobben selv. Jeg har søkt om sosialstønad, men da fikk jeg beskjed om å bruke av de pengene som jeg hadde på konto (dette er under 50 000 kroner), og av pengene på BSU.

Er dette vanlig? Bare fordi jeg ikke har arbeid i en periode så må jeg liksom bruke av BSUen min som jeg har spart så lenge for?

Anonymkode: 306c4...18e

Dette er vanlig. Opplevde noe av det samme selv da jeg var arbeidsledig etter studiene, fikk ingen hjelp fordi jeg hadde klart å spare penger av studielånet. De som hadde festet bort alle pengene fikk masse hjelp. Slik er Norge. Vi dyrker og tar godt vare på idiotene og idiotiet.

Anonymkode: f76bf...25a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre kan de kreve det ja. I motsetning til dere andre i tråden synes jeg at det er urimelig å kreve. Heldigvis er det noen som viser skjønn. Det kreves jo noen ganger at man må selge bil og leilighet også, for å få sosialstønad. Sosialstønad er ment å vare en kort periode og da synes jeg det er altfor strengt rett og slett. Skal man virkelig bruke og ødelegge BSU ordningen for å overleve en kort periode uten inntekt?

Anonymkode: 7bea4...b6c

Når man sir opp jobben frivillig, uavhengig av årsak (bortsett fra sykdom/skade, da er det andre rettigheter du får), så vil man ikke få hjelp av nav i utgangspunktet. Normale folk søker ny jobb og har en ny jobb klar, før de slutter frivillig. 

Anonymkode: 6c311...b61

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et sant?! 😱50k på konto OG bsu og tro at man skal få sosialpenger! Du har jo penger å leve på. Det finnes seriøst de som ikke har en krone til overs som TRENGER støtte fra staten. Ikke du Ts. Du har penger. 

Anonymkode: c3516...388

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du klarer deg på sparepengene dine før du finner en ny jobb eller får dagpenger. Så slipper du å bruke bsu. Lev sparsommelig og gjør alt for å få en jobb hvor som helst. Er jo liksom slike situasjoner man har sparepenger for da. Selv om jeg forstår at du gjerne skulle brukt de på annet. Det er veldig dumt å si opp jobb uten å ha ny klar..

Anonymkode: a67eb...d99

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...