Gå til innhold

Lette celleforandringer og påvist HPV. Hvor alvorlig er dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp prøvesvar av celleprøven som viser lette celleforandringer og også HPV-virus. Hva betyr dette? De vil ta ny prøve om et år. Jeg har helt angst nå. Kan dette gå helt fint? Er dette noe som mange opplever uten videre komplikasjoner eller vil det alltid kunne komme tilbakefall selv om det blir bra nå? Hvis HPV-infeksjon går over av seg selv vil den likevel ligge i dvale? Må jeg alltid beskytte meg med kondom heretter og informere alle menn jeg treffer om dette? Jeg er så lei meg. Har hatt svært få sexpartnere og siste celleprøve fra august var fin. Jeg møtte en mann i januar og tror det er han som har påført meg HPV og med så rask utvikling av celleforandringer er jeg redd dette ikke er bra i det hele tatt. Noen som kan noe om dette og kan informere meg litt?

Anonymkode: efc44...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde celleforandringer i 10 år. For de aller fleste går dette bra og hos de fleste så vil det trekke seg tilbake av seg selv. Men vær nøye med å følge opp kontroll 1 gang per år. Det finnes over 200 ulike HPV virus. Kun noen få kan utvikle seg til kreft

siste prøven jeg tok for 1,5 år siden var helt fin og jeg trenger dermed ikke sjekke meg oftere enn normalt lenger.

Anonymkode: 9322c...bac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dette 2 ganger, som regel går dette helt greit for de fleste.

Anonymkode: 34950...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så er det anslått at ca 70% av befolkningen vil få HPV virus på et eller annet tidspunkt. Mange vet ikke en gang om det da de ikke får symptomer og det trekker seg tilbake før de i det hele tatt har fått undersøkt seg. Så dette er ganske vanlig. 

Anonymkode: 9322c...bac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde celleforandringer i 10 år. For de aller fleste går dette bra og hos de fleste så vil det trekke seg tilbake av seg selv. Men vær nøye med å følge opp kontroll 1 gang per år. Det finnes over 200 ulike HPV virus. Kun noen få kan utvikle seg til kreft

siste prøven jeg tok for 1,5 år siden var helt fin og jeg trenger dermed ikke sjekke meg oftere enn normalt lenger.

Anonymkode: 9322c...bac

Men de tester jo ikke for alle HPV-virusene når man tar celleprøve. Det testes kun for de som kan gi kreft.

TS: de fleste celleforandringer går tilbake av seg selv.

Anonymkode: e19ad...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DirtyDancing

Har celleforandringer og forhøyet HPV virus. Har du tatt HVP vaksina? Den fikk jeg anbefalt å ta. Jeg har også tatt biopsi x 2 og fjernet en del av livmortappen to ganger. Det er forskjellige grader av celleforandringene. Virker som om du har så lette forandringer at du kun trenger kontroll om et år for å se an utviklingen. Er ikke noe å engste seg for. PS! Celleforandringer er ikke kreft, men hvis man ikke gjør noe med det så kan det utvikle seg til kreft når når man blir gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår deg godt. Jeg fikk samme prøvesvar som deg for 4 år siden. Jeg var nøye med å gå til kontrollene hvert år. Dette er kjempe viktig. Det du må huske er at du nå er inne i systemet og de har god kontroll på deg. Du kan dermed puste litt lettere. Min opplevelse er at de tar dette på alvor og følger godt opp. Snakk med gynekologen din om alle tankene dine. Jeg gikk til en privat gynekolog etter jeg fikk svarene. I løpet av årene har jeg tatt to vevsprøver, fordi HPV viruset ikke gikk bort av seg selv. I dag er det heldigvis borte og jeg trenger bare å gå til kontroll hvert andre år. Jeg husker godt de samme følelsene som du har, men det går stort sett bra. Husk at du nå blir fulgt nøye opp 😊

Anonymkode: 27dd8...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette celleforandringer er ikke noe farlig i seg selv. Men over tid, så kan det utvikle seg til kreft (hos noen få). Det tar mange år med denne utviklingen, derfor er det tilstrekkelig å teste på nytt om 1 år. Hvis det utvikler seg videre (ser verre ut) så kan det bli aktuelt å fjerne nederste del av livmorhalsen.

Det er veldig mange som har slike forandringer, og som det er sagt over her så går det som regel bort av seg selv. Når du kommer tilbake om 1 år så er det kanskje borte. 

Det må være virus tilstede for at celleforandringene skal utvikle seg over tid. Det betyr at så lenge du har virus, så er det sjanse for at det kan utvikle seg videre. Men det trenger ikke gjøre det. Ved neste kontroll vil de sjekke om du fortsatt har viruset. Hos mange går det bort etter 1-2 år. Hvis du fortsatt har lette celleforandringer og virus vil de fortsette å kontrollere deg 1 gang i året.

Dette er ikke noe å være bekymret for. Du er i et oppfølgingsprogram hvor det garantert vil oppdages hvis det skulle forandre seg til en mer malign (kreftfremkallende) form, og da fjernes det. Du vil ikke komme om et år og ha kreft og løpet er kjørt. Dette skjer kun hos de som ikke drar til regelmessig til gynekolog for å se etter celleforandringer, og dermed har forandringer stående i 5-10-15 år uten at det oppdages.

Du kan ringe gynekologen din og prate om dette om du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alvorlig i det hele tatt. Det sier seg nesten selv når du ikke trenger å ta ny test før om ett år 🙂

Anonymkode: 5dc16...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så lettet jeg blir av å lese svarene deres. Tusen takk! Stresser litt mindre nå, men stresser fortsatt...

Anonymkode: efc44...908

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte hos en privatpraktiserende gynekolog som syntes det var rart at jeg hadde en normal celleprøve for under 6 mnd siden og nå hadde lette celleforandringer med positiv HPV-prøve. Det virker jo veldig som at jeg har fått HPV nå nylig og da er det kun et alternativ hvem som har smittet meg. Tyder det på en ekstra aggressiv variant av viruset at det utvikles celleforandringer så raskt eller er det normalt rett etter HPV-smitte? Vet ikke type HPV, men regner jo med at det er en av de tre aggresive og risikable ift livmorhalskreft som de tester for. Dette er så ille å oppdage synes jeg.

Anonymkode: efc44...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står her at dette ikke er noe å informere tidligere, nåværende eller nye partnere om:

https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/hpv/hvis-din-hpv-test-er-positiv-ikke-fa-panikk/

 

Jeg ville jo trodd at man burde si fra om at man har fått påvist HPV. Hva tenker dere?

Anonymkode: efc44...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å få beskjed om lette celleforandringer? Og er det mange som har disse høyrisiko HPV_typene påvist?

Anonymkode: efc44...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, DirtyDancing skrev:

Har celleforandringer og forhøyet HPV virus. Har du tatt HVP vaksina? Den fikk jeg anbefalt å ta. Jeg har også tatt biopsi x 2 og fjernet en del av livmortappen to ganger. Det er forskjellige grader av celleforandringene. Virker som om du har så lette forandringer at du kun trenger kontroll om et år for å se an utviklingen. Er ikke noe å engste seg for. PS! Celleforandringer er ikke kreft, men hvis man ikke gjør noe med det så kan det utvikle seg til kreft når når man blir gammel.

Det kan utvikle seg til kreft når du er ung også. Er ikke bare gamle 

Anonymkode: 9322c...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å få beskjed om lette celleforandringer? Og er det mange som har disse høyrisiko HPV_typene påvist?

Anonymkode: efc44...908

Ja det er selvsagt vanlig å få beskjed om med mindre det skjer en rutinesvikt

Anonymkode: 9322c...bac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk samme beskjed som deg TS, for 1 mnd siden. Bekymrer meg ikke, kjenner mange som har opplevd det samme. Går i de aller fleste tilfeller problemfritt. Hadde det vært noe fare på ferde så hadde de ikke bedt deg komme tilbake om et år, de hadde tatt tak i det lenge før. 

Anonymkode: 877fc...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men de tester jo ikke for alle HPV-virusene når man tar celleprøve. Det testes kun for de som kan gi kreft.

TS: de fleste celleforandringer går tilbake av seg selv.

Anonymkode: e19ad...085

Jo du testes for om du har et HPV, uansett HV

 

6 timer siden, canola skrev:

Lette celleforandringer er ikke noe farlig i seg selv. Men over tid, så kan det utvikle seg til kreft (hos noen få). Det tar mange år med denne utviklingen, derfor er det tilstrekkelig å teste på nytt om 1 år. Hvis det utvikler seg videre (ser verre ut) så kan det bli aktuelt å fjerne nederste del av livmorhalsen.

Det er veldig mange som har slike forandringer, og som det er sagt over her så går det som regel bort av seg selv. Når du kommer tilbake om 1 år så er det kanskje borte. 

Det må være virus tilstede for at celleforandringene skal utvikle seg over tid. Det betyr at så lenge du har virus, så er det sjanse for at det kan utvikle seg videre. Men det trenger ikke gjøre det. Ved neste kontroll vil de sjekke om du fortsatt har viruset. Hos mange går det bort etter 1-2 år. Hvis du fortsatt har lette celleforandringer og virus vil de fortsette å kontrollere deg 1 gang i året.

Dette er ikke noe å være bekymret for. Du er i et oppfølgingsprogram hvor det garantert vil oppdages hvis det skulle forandre seg til en mer malign (kreftfremkallende) form, og da fjernes det. Du vil ikke komme om et år og ha kreft og løpet er kjørt. Dette skjer kun hos de som ikke drar til regelmessig til gynekolog for å se etter celleforandringer, og dermed har forandringer stående i 5-10-15 år uten at det oppdages.

Du kan ringe gynekologen din og prate om dette om du ønsker.

At det tar mange år stemmer ikke. det kan ei venninne av meg skrive under på..

Anonymkode: 9322c...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Står her at dette ikke er noe å informere tidligere, nåværende eller nye partnere om:

https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/hpv/hvis-din-hpv-test-er-positiv-ikke-fa-panikk/

 

Jeg ville jo trodd at man burde si fra om at man har fått påvist HPV. Hva tenker dere?

Anonymkode: efc44...908

Jeg tenker at så og si alle mennesker har en form for HPV. Om du noensinne har hatt en vorte på hånd eller fot, for eksempel, så har du HPV. Det finnes mange hundre forskjellige type HPV og de aller fleste mennesker bærer allerede på noen.

Enhver partner du informerer om HPV har det altså aller mest sannsynlig selv allerede, hvis de har vært seksuelt aktive med andre før deg i sitt liv. Så man kan gjerne informere om det, men det toget gikk for de fleste når man begynte å ligge med folk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er selvsagt vanlig å få beskjed om med mindre det skjer en rutinesvikt

Anonymkode: 9322c...bac

Beklager om jeg ordla meg så det kunne misforstås. Skjønner jo at helsevesenet gir beskjed når det er celleforandringer, men jeg lurte på om dette er vanlig beskjed å få for folk flest eller ikke. Hvis dette er noe så og si alle opplever før eller siden er jeg kanskje ikke like bekymret.

Anonymkode: efc44...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Beklager om jeg ordla meg så det kunne misforstås. Skjønner jo at helsevesenet gir beskjed når det er celleforandringer, men jeg lurte på om dette er vanlig beskjed å få for folk flest eller ikke. Hvis dette er noe så og si alle opplever før eller siden er jeg kanskje ikke like bekymret.

Anonymkode: efc44...908

Om man tar celleprøve og denne viser at personen har HPV så får man beskjed selvsagt. Grunnen til at mange har hatt HPV og ikke vet det er fordi HPV har oppstått og trukket seg tilbake før man har vært på undersøkelse. 
 

eksempel: jeg tar celleprøve i januar 2018, Denne prøven viser ingenting.  min neste undersøkelse er da to år etter. Om jeg blir smittet innenfor de to åra og det også trekker seg tilbake før neste undersøkelse så vil det heller ikke være noe HPV å oppspore.

Anonymkode: 9322c...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...