Gå til innhold

&¤#% svigermor!!!!

@line

Anbefalte innlegg

Gjest Berry
For at hun tok for lite vann i grøten, for at hun gav barnet vann istedet for melk, for at hun tok på barnet en annen pyamas enn den du ville hun skulle bruke ?

Hva i all verden skal du gjøre når du møter på virkelige problemer ?

Jeg har inntrykk av at denne kvelden bare var dråpen som fikk begeret til å flyte over. Å diskutere hver enkelt hendelse som en bagatell er greit nok, men til sammen skjønner jeg at det blir nok!

Det virker som om svigermoren gjør akkurat som hun vil, og ikke ønsker å respektere svigerdatteren sin. Det er kanskje ikke verdens undergang at hun tok på en annen pysj, men hvorfor gjøre det? Når jeg passer andres barn gjør jeg som foreldrene ønsker, ikke det jeg nødvendigvis føler for der og da.

Å gi barnet mageknip er verre. Har man fått beskjed om at barnet lett får vondt i magen bør man være ekstra påpasselig med det!

Jeg vet at jeg ville blitt provosert av å bli overkjørt på den måten, men likevel klarer jeg å takle "virkelige problemer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjestehest

Ekstrem detaljstyring sier ofte noe om hva slags tiltro man har til en annen persons evne til å ta selvstendige vettuge beslutninger.

Mht grøten - det er jo en forståelig instruksjon i dette tilfellet.

Når det gjelder pysjen etc minner det veldig om detaljstyring.

Når det er sagt så virker det som om trådstarter og svigermor har et ekstremt betent forhold - noe som IKKE er noe godt grunnlag for samarbeide om barn.

Voks opp og løs konflikten før dere lar det gå ut over barnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk overskriften på innlegget ditt.

Og si en gang til:

Jeg er ikke hissig...

Men det skrevne ord står sterkere enn det muntlige.

Her kan vi kun se

Ikke

Hvor har jeg skrevet at jeg jeg ikke var hissig da? Da barnet mitt skrek og hadde vondt p.g.a. at noen ikke klarer å ta en beskjed, var jeg mild sagt litt forbannet ja!! Hadde ikke du blitt det hvis det var en av dine barn? Er vel normal reaksjon for en mor det vil jeg si. Man beskytter da sine barn mot å ha vondt, hvis man kan. Var derfor jeg gjorde klar maten hennes så hun skulle slippe å få magevondt.

Skjønner at du er svigermor selv, eller iallefall blir det engang så dette er vel kanskje ett ømt tema for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg er enig med mange her - de som faktisk forstår @line.

Jeg har selv ei slik svigermor, som i alle sammenhenger skal gjøre stikk motsatt av det jeg sier. Hun har jo klart å oppdra sine barn, så da fikser hun barnebarn også...

Uten at jeg skal gå i detaljer om mine problemer med svigermor, så vil jeg bare gi deg et råd: Etter at jeg gjentatte ganger har blitt forbanna på min svigermor(ikke til henne altså, jeg har holdt maska til henne) har jeg tenkt mye og snakket mye med mannen min om det og kommet fram til at alle disse små tingene kan vi leve med så lenge barnet vårt får ha kontakt med farmor.

Hun er ikke den første jeg ringer når jeg trenger barnevakt, men heller ikke den siste.

Jeg prøver å leve med svigermor på den beste måten for datteren vår - for besteforeldre er trods alt en gave til barnebarna :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

@line skrev:

Skjønner at du er svigermor selv, eller iallefall blir det engang så dette er vel kanskje ett ømt tema for deg?

Skal ikke du bli svigermor selv engang ? Eller er det bare guttenes mor du regner som svigermor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mayamor i.i.
@line skrev:

Skal ikke du bli svigermor selv engang ? Eller er det bare guttenes mor du regner som svigermor ?

:ler: Tenkte det samme...

En annen ting er at det jeg (og andre) her påpeker:

En sak har alltid to sider.

Snakk med henne.

Tenk over hvordan du ville opplevd det dersom du var svigermor.

En lokker flere bier med honning enn med edikk.

Dette er et sted hvor en ber om andres mening:

PÅ GODT OG VONDT!

Ikke alle er enig med deg.

Ikke alle er enig med meg.

Er ikke det flott da at noen forstår deg, andre din svigermor...?

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det skal jeg bli. Finnes det en regel på at når jeg blir svigermor, så har jeg rett til å komme hjem til dem å kritisere alt de gjør?

Når jeg blir svigermor så skal jeg huske hvordan det var å være en svigerdatter som aldri gjorde noe bra nok. En sånn svigermor skal jeg aldri bli. Da har jeg gjort min jobb med mine barn jeg da å må respektere at de kanskje ikke gjør alt på samme måte som meg.

Hva om vi snur på historia da? Hva om jeg drar hjem til henne å kritiserer hvordan hun har sofaen, hvilke gardiner hun har, hvilket sølvtøy hun serverer med, hvordan hun har oppdratt sin sønn, gjøre alt motsatt av det hun sier etc... Ville ikke det være mangel av respekt og høflighet?

Blir det atomatisk greit å gjøre slik når man er svigermor?

Ergo, det er greit at hun gjør det for hun er svigermor, men ikke jeg som er svigerdatter? Hmm, jaja isåfall er det er merkelig verden :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Fiona*

Har svigermødre et spesielt amnesti for tilbakemeldinger? Det hyles opp om gjensidig respekt her, det er jo ironisk, er det ikke...? Hvis svigermor, eller hvilken som helst mor eller annen barnevakt, skal få respekt, skal de ikke da respektere andres hjem også?

Jeg skjønner ikke den massive kritikken trådstarter får. Ja, jeg skjønner at vi snakker om bagateller og at dette kanskje bare er den berømmelige dråpen. Hvis man kaller noen som gir beskjeder om kontrollfrik og detaljstyrende, hva er svigermor da? Intellektuelt utfordret, som ikke klarer å motta og gjennomføre enkle beskjeder?

Hvis denne respekten skal gå begge veier burde vel svigermor høre på de beskjedene hun får?

Gjelder ikke det alles om passer unger da, ikke bare svigermødre?

Man forventer vel at barnevaktene innretter seg etter de rutinene man har, med mindre man har ringt Nannyhjelpen og ber om grundig inngripen så er det ikke så ekstremt forlangt at gjester i huset respekterer det man skisserer?

Diskuterer prinsipielt nå, ikke ut fra hvilken pysj ungen har på seg. (Selv om jeg ikke ser en eneste en som har klart å svare på hva vitsen er med å finne ny pysj når det ligger en fremme...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dråpen for mye

Enig med siste taler. Jeg har selv problemer med svigerdyret. Og får like mye pepper, stakkars henne og tenk når du selv osv.

Jeg har aldri sagt et vondt ord til dama, kun satt noen grenser (i samråd med min mann og fremført av ham til sin mor!!) i vårt eget hjem. Og der sitter kjerringa etterpå og himler med øya til meg....!!

Respekt går begge veier. Og fanden så mye kan bli sagt uten ord....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Hun svarte jo på akkurat det selv - at farmoren mente den andre pyamasen var bedre for barnet.

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg faktisk trodde det første innlegget var en spøk - snakk om å lage problemer utav bagateller. Og hvis man er så til de grader kontroll-freak, så bør man ikke ha barnevakt engang. Mine foreldre og svigerforeldre har alltid hatt frie tøyler når de har passet barna mine - jeg vet jo at de bare ønsker barna det beste uansett på hvilken måte de gjør ting. Om de tar bleiene bak/fram, om de blander for lite vann i morsmelkerstatningen (ja, min mor gjorde det da hun passet sønnen min), om de bysser barna i søvn, om de gir barna is til kveldsmat, om de får lov til å drikke brus til hverdags ... osv, osv... Jeg synes at det er besteforeldrenes egne previlegier å få lov til å gjøre som de selv vil ... Barna lider ingen nød ... kanskje datteren din hadde fått vondt i magen og grått uansett den dagen ... Tenk deg om før du laget et stort vesen av dette ... Ærlig talt - jeg tipper at svigermoren din kommer til å bli svært skuffet og du vil ihvertfall ikke få noe bedre og nærere forhold til henne ved å oppføre deg slik. Eller er det ikke et godt forhold du ønsker til henne ? Det virker nesten ikke slik - da burde du ihvertfall heller se litt stort på det og ikke ta alt som en stor, personlig fornærmelse ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest gjennom tråden her sånn litt i full fart, men først av alt: Hvor gammel er jenta di? Og hva slags grøt får hun?

Det har hendt at gutten min får mageknipe ved for tykk grøt, men aldri at han skriker i 3 timer etterpå. Jeg hadde nok villet sjekka om det var noe annet som plager henne. Tenner kanskje? Og så kan du gi sviskesaft som drikke ved grøt. Vann er og fint. Melk tynner ikke grøten, men kan forårsake mageknip det og. Så om hun plages med mageknip hadde jeg heller gitt vann til grøten og melk litt senere når det har fått tid til å synke ned.

Jeg får litt medfølelse for svigermor her jeg da. Synes kanskje du overreagerer litt. Tviler på at svigermor påfører jenta di smerter bare fordi hun skal være ekkel mot deg.

Og hvorfor ikke la svigermor finne pysj selv? Når vi har barnevakt får de finne pysj selv i skuffa til poden. Kan da vel ikke være såååå nøye liksom. Men som du selv skrev er jo det en bagatell så det kan jo ligge nå da.

Jeg synes du bør tenke på mannen din som du faktisk sette opp mot sin egen mor. Det hadde kanskje vært bedre at du snakker med svigermoren din? Får jo inntrykk av at det er du som irriterer deg og ikke mannen din? At du presser på for at han skal snakke med henne? Er du for feig for å ta det "oppgjøret" eller?

Kanskje du rett og slett synes det blir litt for dumt?

Ja ja, jeg er nok heldig som har verdens beste svigermor, som har født og oppdratt to herlige unger. Tror hun er mer kompetent enn meg til å ta vare på barn om vi ser på erfaring. Det er forskjell på 9 mnd og 36 år.

Lykke til med svigermor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @line i.i

Hun er 6 mnd, og har nettopp begynnt med havregrøt. noe som magen hennes ikke taklet veldig bra da hun fikk problemer med hard avføring. Så fra anbefaling av lege, så blander vi grøten akkurat som den skal være.

Jenta var like blid da hun endelig gjorde i bleien, så det var nok ikke tenner nei. Har alltid fått melk veed grøten om kvelden. Har ikke fått noe problemer med det tidligere.

At hun gjør det for å være ekkel mot meg har jeg heller aldri sagt. Meg hun gjør det for å markere seg ovenfor meg og vise meg at hun vet best. At jenta skulle få mageproblemer av det var nok ikke meninga med det nei. Hun er da ikke ond.

Det med pysjen skrev jeg som et eksempel på at hun alltid skal gjøre motsatt av det jeg sier. Har ikke gjort noe sak ut av det jeg. Både jeg og mannen min lo og rista på hode av det når hun dro, fordi at vi ikke helt skjønnte vitsen med det.Spiller da ingen rolle for meg hva hun har på seg om natta. Ville bare at svigermor skulle slippe å bruke tiden på å lete etter ting, men hvis hun likevel skal finne fram selv så skal hun da få gjøre det neste gang.

Mannen min var like sint på sin mor som jeg han. Er da ikke noe som heter for "selv" i dette tilfellet. Er da hans barn også. Det var han som ville snakke med sin mor om det.

Du får det jo til å høres ut som at jeg tvinger mannen min til å ta opp dette med sin mor, Monja men mannen min kan tenke selv og har en egen vilje han. Er flink sånn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg betviler ikke at mannen din ikke kan tenke selv.

Kan det ikke være en ide å fortsette med en mildere grøt (mais eller ris) inntil magen til jenta di klarer å fordøye tyngre grøt? Det er jo ikke sikkert tarmene hennes er helt utviklet for å klare sånn tung føde enda? Hvor mye væske har dere i forhold til grøtpulver?

Jeg forsto jo at svigermora di har vært "på" deg/dere og deres avgjørelser i mange år, og jeg må bare si at det høres fryktelig slitsomt ut. Kan kanskje være på sin plass å ta en prat da - alle tre?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @line i.i

Hun har spist maisgrøt i 1 mnd før hun begynnte på havregrøten. Vi begynnte tynnt og økte gradvis til den mengden som står på pakken. Så hvorfor skal hun gå tilbake til maisgrøt så lenge magen hennes tåler det?

Les: når den blandes riktig!

Skal hun da gå tilbake til å spise maisgrøt fordi at svigermor ikke klarer å ta en beskjed, og følge den?

Sorry, men jeg ser ikke helt logikken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maymor i.i.
Enig med siste taler. Jeg har selv problemer med svigerdyret. Og får like mye pepper, stakkars henne og tenk når du selv osv.

Jeg har aldri sagt et vondt ord til dama, kun satt noen grenser (i samråd med min  mann og fremført av ham til sin mor!!) i vårt eget hjem. Og der sitter kjerringa etterpå og himler med øya til meg....!!

Respekt går begge veier. Og fanden så mye kan bli sagt uten ord....

Jeg synes at ordvalget her ikke tyder på respekt... :roll:

Forøvrig enig at en bør kunne gi beskjed.

Det er bare måten å gi beskjed på...

Selv om en har "svigermor fra helvete" bør en vel ikke synke ned på det nivået selv...?

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest dråpen for mye

Rull inn du da! Dette er et anonymt forum hvor man kan lufte sine fustrasjoner og følelser slik de ER. Tror du at jeg sitter og forteller KJERRINGA at jeg kaller henne det inni meg?? Er du så forbanna skinnhellig at du aldri tenker stygge ting om folk? Eller øser det ut når du vet at ingen tar skade av det? Eller er det bare så deilig å moralisere over andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor
Rull inn du da! Dette er et anonymt forum hvor man kan lufte sine fustrasjoner og følelser slik de ER. Tror du at jeg sitter og forteller KJERRINGA at jeg kaller henne det inni meg?? Er du så forbanna skinnhellig at du aldri tenker stygge ting om folk? Eller øser det ut når du vet at ingen tar skade av det? Eller er det bare så deilig å moralisere over andre?

Jeg lar det bli med dine velvalgte ord. :wink:

Det jeg mener er at en kan snakke sammen. Svigermor er et menneske som har oppdratt far til barnet ditt. Har ingenting med nesegrus repekt og at en skal finne seg i alt mulig.

En gir beskjed på en fin måte om det er den eller den.

Selvsagt kan en ikke styre 100 % om en blir sinna eller ikke, men ha i bakhodet at ved å være aggressiv får en den andre personen i fullt forsvar og da blir unødige ord utvekslet som ikke nødvendigvis kan tas tilbake eller tilgis...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

En annen ting:

Dersom en går i åresvis/månedvis/ukesvis/dagesvis og biter i seg unødig sure kommentarer fra svigermor kan det være den berømte dråpen som får begeret til å renne over.

Sier noen noe til meg som jeg reagerer på, gir jeg beskjed!

Jeg venter ikke til vedkommende har trakassert meg i lengre tid.

Men det er dersom dette er et menneske jeg ønsker eller må forholde meg til.

Er mennesket et jeg ikke er nødt eller må forholde meg til:

Da blåser jeg av det og unnlater å ha kontakt med det.

Jeg synes det er feigt å ikke ikke gi beskjed.

Det er ikke snakk om å "blåse hodet av vedkommende".

Men gi beskjed på en saklig måte.

Jeg tror at du setter deg mer i respekt hos (i dette tilfellet) svigermor enn om sønnen må fortelle mor hvilken dust svigerdatteren og/eller sønnen synes hun er.

Dersom du er redd for at svigermor ikke skal like deg dersom du gir beskjed:

Mest sannsynlig liker hun deg mer da enn om du eksploderer i et raseri over en bagatell i hennes øyner... :wink:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...