Gå til innhold

Sliter med å spise animalske produkter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du ikke ga ham tofu eller noe sånn dritt og sa det var kylling? Det er like uetisk som om han hadde lokket deg til å spise animalsk. Jeg spiser ikke soya, og hadde blitt sinnsykt forbannet om noen lurte meg til å spise det! 

Anonymkode: b7cb8...bf2

Jeg tåler ikke soya, hadde blitt illsint om noen sa det var kylling, også var det soya 🙄

Det betyr sykehusinnleggelse for meg 😅 

De nærmeste mine vet om det, litt verre om det er bekjente, eller via jobb... 🤣 

Uansett, er selv 80% plantebasert om jeg i det hele tatt skal sette en label på meg selv 😅

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, Chizue skrev:

Jeg tåler ikke soya, hadde blitt illsint om noen sa det var kylling, også var det soya 🙄

Det betyr sykehusinnleggelse for meg 😅 

De nærmeste mine vet om det, litt verre om det er bekjente, eller via jobb... 🤣 

Uansett, er selv 80% plantebasert om jeg i det hele tatt skal sette en label på meg selv 😅

Helt ærlig, dette slo meg også. Allergier er veldig ekte og vanlige. Derfor skal man alltid være åpen om hva som er i maten! 

Anonymkode: d24a9...3d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Chizue said:

Jeg tåler ikke soya, hadde blitt illsint om noen sa det var kylling, også var det soya 🙄

Det betyr sykehusinnleggelse for meg 😅 

De nærmeste mine vet om det, litt verre om det er bekjente, eller via jobb... 🤣 

Uansett, er selv 80% plantebasert om jeg i det hele tatt skal sette en label på meg selv 😅

De med sterke allergier burde alltid si fra når de får servert noe hos andre. Selv om det er kjøtt i retten kan det også være soyaprodukter i den. For eks om en som var der ikke tålte melk og verten brukte soyamelk istedet uten at han visste du ikke tålte det. 

22 hours ago, AnonymBruker said:

Helt ærlig, dette slo meg også. Allergier er veldig ekte og vanlige. Derfor skal man alltid være åpen om hva som er i maten! 

Anonymkode: d24a9...3d5

Om man blir spurt så sier man selvsagt hva som er i maten. Men hvor mange lister opp ingridienser uten å bli spurt? Ingen som jeg kjenner begynner liste opp alt som er i maten før man spiser, iallfall. Er man allergisk eller ikke tåler noe, så må man spørre. Om man ikke tåler hvete, melk, peanøtter, soya, kiwi eller hva det skulle være

Anonymkode: caaf5...8a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De med sterke allergier burde alltid si fra når de får servert noe hos andre. Selv om det er kjøtt i retten kan det også være soyaprodukter i den. For eks om en som var der ikke tålte melk og verten brukte soyamelk istedet uten at han visste du ikke tålte det. 

Om man blir spurt så sier man selvsagt hva som er i maten. Men hvor mange lister opp ingridienser uten å bli spurt? Ingen som jeg kjenner begynner liste opp alt som er i maten før man spiser, iallfall. Er man allergisk eller ikke tåler noe, så må man spørre. Om man ikke tåler hvete, melk, peanøtter, soya, kiwi eller hva det skulle være

Anonymkode: caaf5...8a3

Da er vi ulike, når noen spør meg hva som er i: løk, smør, melk, hvitløk, kjøttdeig, gurkemeie, hvitløkspulver, chilli, etc. Jeg ramser opp alle ingrediensene jeg husker.

Nei får ikke alltid dette svaret selv når jeg spør, og da bevist spør jeg direkte «er det ananas i?», for å være sikker på at jeg ikke reagerer på maten. Men hvorfor ikke ramse opp alt som er i. 

Anonymkode: d24a9...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Da er vi ulike, når noen spør meg hva som er i: løk, smør, melk, hvitløk, kjøttdeig, gurkemeie, hvitløkspulver, chilli, etc. Jeg ramser opp alle ingrediensene jeg husker.

Nei får ikke alltid dette svaret selv når jeg spør, og da bevist spør jeg direkte «er det ananas i?», for å være sikker på at jeg ikke reagerer på maten. Men hvorfor ikke ramse opp alt som er i. 

Anonymkode: d24a9...3d5

Du sier deg jo enig med meg. Du sier at når du spør. Det var poenget mitt, man må spørre

Anonymkode: caaf5...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det akkurat likt. Kjøtt er oppkuttede likdeler servert med tilbehør, og det er grusomt å tenke på hva de stakkars dyrene går gjennom. Griser for eksempel har en intelligens på likt nivå som et 3 år gammelt menneskebarn, og flere andre dyr har et spekter av følelser. De blir redde, triste, glade og stresset akkurat som oss. Derfor spiser ikke jeg kjøtt (eller andre animalske produkter) og savner det ikke litt en gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttindustrien bruker jo enorme arealer med vekst av planter som brukes til fôr, så hvis man er så glad i amfibier, smågnagere, insekter og slikt er det bedre å ikke spise kjøtt. Men det jeg som TS spør om er om noen andre føler seg litt alene om å «oppdage» at en del av maten vi spiser ikke er hva skal jeg si; etisk forsvarlig. Men man hører jo alltid de samme argumentene. Jeg syntes det er depressivt at nesten ingen av de jeg kjenner bryr seg om dyr og miljø men det er en del som begynner å bry seg så jeg fokuserer på dem. Ellers prøver jeg å ikke tenke på det og bare spise min egen mat med minst mulig dyr. 

Anonymkode: 536d0...798

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjøttindustrien bruker jo enorme arealer med vekst av planter som brukes til fôr, så hvis man er så glad i amfibier, smågnagere, insekter og slikt er det bedre å ikke spise kjøtt. Men det jeg som TS spør om er om noen andre føler seg litt alene om å «oppdage» at en del av maten vi spiser ikke er hva skal jeg si; etisk forsvarlig. Men man hører jo alltid de samme argumentene. Jeg syntes det er depressivt at nesten ingen av de jeg kjenner bryr seg om dyr og miljø men det er en del som begynner å bry seg så jeg fokuserer på dem. Ellers prøver jeg å ikke tenke på det og bare spise min egen mat med minst mulig dyr. 

Anonymkode: 536d0...798

Man dreper ikke mange dyr ved å la kuene gå på beite... Det vokser gress, sammen med blomster, busker, trær og så videre. Og de andre dyrene får være i fred fordi man trenger ikke å drepe dem slik man gjør når man driver med åker. Og hver gang man pløyer åkeren tømmes matjorda for drivhusgasser, og man tar næring fra matjorda. Beiting derimot tilfører næring til matjorda. Det tar kun 10 år med intensiv åkerdrift å bruke opp næringen det tok 1000 år med beiting å bygge opp.

Du snakker om når man gir korn og soya til dyrene, og det er bare restene etter menneskematen de får. For eksempel er norsk hvete av så dårlig kvalitet at det knapt er noe som egner seg til menneskemat, så derfor gis det til dyr. Når de tar ut de delene vi faktisk klarer å fordøye, så gir de de stengene og sånt til dyrene. Bare tenk på mais for eksempel. En maisplante er mer enn bare maiskolben. Og det er bare de store, fine maiskolbene som blir menneskemat. Resten blir dyremat. Altså, det som er god nok kvalitet til å gi til menneskene, går til menneskene. Så det er ikke så ille som veganerne skal ha det til. De får det til å høres ut som at vi dyrker masse planter som kunne vært menneskemat og gir dem til dyrene i stedet for å spise dem selv. Slik er det slettes ikke. Det aller meste av maten vi gi til dyrene er "søppel" for mennesker. Men det er klart at det er bedre å la dyrene beite i stedet for å gi dem kraftfôr. Dyrene blir også syke av korn, akkurat som mennesker.

Regenerativt landbruk binder mer CO2 enn det slipper ut. Beitedyr er en stor del av regenerativt landbruk. 

Anonymkode: 67c6e...e0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man dreper ikke mange dyr ved å la kuene gå på beite... Det vokser gress, sammen med blomster, busker, trær og så videre. Og de andre dyrene får være i fred fordi man trenger ikke å drepe dem slik man gjør når man driver med åker. Og hver gang man pløyer åkeren tømmes matjorda for drivhusgasser, og man tar næring fra matjorda. Beiting derimot tilfører næring til matjorda. Det tar kun 10 år med intensiv åkerdrift å bruke opp næringen det tok 1000 år med beiting å bygge opp.

Du snakker om når man gir korn og soya til dyrene, og det er bare restene etter menneskematen de får. For eksempel er norsk hvete av så dårlig kvalitet at det knapt er noe som egner seg til menneskemat, så derfor gis det til dyr. Når de tar ut de delene vi faktisk klarer å fordøye, så gir de de stengene og sånt til dyrene. Bare tenk på mais for eksempel. En maisplante er mer enn bare maiskolben. Og det er bare de store, fine maiskolbene som blir menneskemat. Resten blir dyremat. Altså, det som er god nok kvalitet til å gi til menneskene, går til menneskene. Så det er ikke så ille som veganerne skal ha det til. De får det til å høres ut som at vi dyrker masse planter som kunne vært menneskemat og gir dem til dyrene i stedet for å spise dem selv. Slik er det slettes ikke. Det aller meste av maten vi gi til dyrene er "søppel" for mennesker. Men det er klart at det er bedre å la dyrene beite i stedet for å gi dem kraftfôr. Dyrene blir også syke av korn, akkurat som mennesker.

Regenerativt landbruk binder mer CO2 enn det slipper ut. Beitedyr er en stor del av regenerativt landbruk. 

Anonymkode: 67c6e...e0f

Snakk om uvitenhet!

https://www.nrk.no/urix/fersk-rapport_-produksjon-av-dyrefor-odelegger-planeten-var-1.13720427

«Større og større andel av kraftfôret som bøndene gir sine husdyr, er laget av importerte råvarer, med soya fra Brasil som en av de store komponenten.»

https://www.felleskjopet.no/om-felleskjopet/barekraftig-landbruk-soya-og-palmeolje/soya-i-kraftfor/

«Vi er avhengige av å importere det meste av proteinråvarene som brukes i kraftfôr til husdyr, og i Norge bruker vi i hovedsak soya og raps. Nesten 90 prosent av soyaproduktene importeres fra Brasil, mens resten kommer fra Canada.«

https://www.bondebladet.no/aktuelt/store-arealer-i-amazonas-kan-bli-avskoget/

«Norge bruker vi betydelige mengder importert soya i dyre- og fiskefôr»

https://www.landbruk.no/biookonomi/derfor-importerer-vi-soya/

Selv om vi utnytter alle tilgjengelige grasressurser i Norge må vi uansett importere mat og råstoff til kraftfôr. Uten tilgang til importerte fôrråvarer ville husdyrproduksjonen bli dramatisk redusert både i omfang og kvalitet, sier direktøren

Anonymkode: 52bb0...482

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Man dreper ikke mange dyr ved å la kuene gå på beite... Det vokser gress, sammen med blomster, busker, trær og så videre. Og de andre dyrene får være i fred fordi man trenger ikke å drepe dem slik man gjør når man driver med åker. Og hver gang man pløyer åkeren tømmes matjorda for drivhusgasser, og man tar næring fra matjorda. Beiting derimot tilfører næring til matjorda. Det tar kun 10 år med intensiv åkerdrift å bruke opp næringen det tok 1000 år med beiting å bygge opp.

Anonymkode: 67c6e...e0f

Beiting tilfører ikke jorda næringsstoffer magisk. Kuer tar næring fra jorda og plantene der de spiser, og bæsjer dette ut igjen. Så for at kuer skal gi næring til jorda må de først ha tatt næring fra jorda. Der er enkelte planter overlegne, som gir for eks nitrogen til jorda. Som for eks linser. 

Anonymkode: caaf5...8a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger og brukerdebatt.

Kragebein, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2020 den 15.12, AnonymBruker skrev:

Snakk om uvitenhet!

https://www.nrk.no/urix/fersk-rapport_-produksjon-av-dyrefor-odelegger-planeten-var-1.13720427

«Større og større andel av kraftfôret som bøndene gir sine husdyr, er laget av importerte råvarer, med soya fra Brasil som en av de store komponenten.»

https://www.felleskjopet.no/om-felleskjopet/barekraftig-landbruk-soya-og-palmeolje/soya-i-kraftfor/

«Vi er avhengige av å importere det meste av proteinråvarene som brukes i kraftfôr til husdyr, og i Norge bruker vi i hovedsak soya og raps. Nesten 90 prosent av soyaproduktene importeres fra Brasil, mens resten kommer fra Canada.«

https://www.bondebladet.no/aktuelt/store-arealer-i-amazonas-kan-bli-avskoget/

«Norge bruker vi betydelige mengder importert soya i dyre- og fiskefôr»

https://www.landbruk.no/biookonomi/derfor-importerer-vi-soya/

Selv om vi utnytter alle tilgjengelige grasressurser i Norge må vi uansett importere mat og råstoff til kraftfôr. Uten tilgang til importerte fôrråvarer ville husdyrproduksjonen bli dramatisk redusert både i omfang og kvalitet, sier direktøren

Anonymkode: 52bb0...482

Du skjønner tydeligvis ikke at soya av den dårligste kvaliteten, går til dyrene og de bedre går til mennesker. Såkalt food-grade og feed-grade. Når produktet opp til food-grade-standard, så får de mer penger for produktet og selger det som menneskemat. Er det bare feed-grade, så får de lavere pris når de da selger det som dyrefôr. De ønsker selvfølgelig ikke å selge food-grade soya til dyrefôr, fordi da får de dårligere betalt. Avfallsproduktene går fortsatt til dyrene da vi ikke spiser hele planten, men dyrene kan spise dette.

Vi har nok av gress til dyrene. Er du klar over hvor mye områder med utmark som ikke blir brukt? Som en som bor på landet selv, så ser jeg at man skal ikke langt ut fra gårdene før bøndene ikke gidder å bruke utmarka. Fordi det gir merarbeid og de føler at de ikke får nok igjen for det. Da er det lettere å gi dyrene kraftfôr i stedet for å la dem gå på utmarksbeitene. Jeg skulle ønske at miljøforkjemperne heller fokuserte på å få brukt mer av utmarksbeitene til matproduksjon i stedet for å fokusere på å senke matproduksjonen vår.

Vi har blitt så kresne at vi vil ikke ha maiskolber der bare halvparten av maiskornene har vokst ut, eller gulrøtter som er skjeve eller har flere røtter, eller små poteter eller poteter med litt "interessant" form. Bare de fineste blir menneskemat. Hva tror du skjer med resten? Det blir dyrefôr.

Og du, størstedelen av soyaen i Norge går til kylling, ikke til kuer. Kylling beiter ikke. Spis mer dyr som har beitet hele livet hvis du vil gjøre noe positivt for helsa di, for miljøet og for dyrevelferd.

Anonymkode: 14da1...a31

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.5.2020 den 15.23, AnonymBruker skrev:

Beiting tilfører ikke jorda næringsstoffer magisk. Kuer tar næring fra jorda og plantene der de spiser, og bæsjer dette ut igjen. Så for at kuer skal gi næring til jorda må de først ha tatt næring fra jorda. Der er enkelte planter overlegne, som gir for eks nitrogen til jorda. Som for eks linser. 

Anonymkode: caaf5...8a3

Eventuelt bare la de flerårige plantene som allerede vokser der være. ;) I stedet for å pløye jorda og drive med biologisk massemord fordi man bare vil at én plante skal leve der og ingen dyr. Det er ikke slik at kun linser og belgvekster binder nitrogen. Det er mange flerårige planter som vokser naturlig som binder nitrogen fra lufta. Anbefaler deg å lese om regenerativt landbruk. Pløying er dårlig for jorda (masse drivhusgasser forsvinner opp i atmosfæren) og det unngår man når det brukes til beite. Når det brukes til beite får flerårige planter med lange røtter stå igjen. Disse plantene gir også næring til jorda, i tillegg til at de er viktige for at jorda skal klare å få vann nedover i stedet for at vannet bare ligger over og skyller med seg næring ut i nærmeste vassdrag og gir oppblomstring av alger som igjen dreper fiskene. 

 

Anonymkode: 14da1...a31

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eksperimenterte i 6 mnd med å være veganer og det gikk helt fint, men valgte til slutt å spise mer normalt. Var ikke kjøttet jeg egentig savnet, men meieriproduktene. Folk er forskjellige TS, så du får lage din mat og la andre få nyte sin mat. 

Anonymkode: a9bb2...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...