Gå til innhold

Sliter med å spise animalske produkter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke veganer, men er opptatt av dyrevelferd og miljø. Spiser fisk, men ikke kjøtt. Før 17.mai tenkte jeg å være som alle andre og lage muffins på vanlig måte med egg og smør og kremost på glasuren. Folk blir jo så sure hvis jeg lager vegansk mat. Da de var ferdig smakte jeg på en, og den er absolutt ikke like god som tilsvarende veganske muffins jeg har spist tidligere. Smør og kremost er laget av brystmelk og det ødelegger jo egentlig hele retten. Samme med egg som er det kvalmeste som finnes og lukter litt sånn dritt er jo ikke nødvendig og gjør det bare vondere. Jeg føler at jeg nesten har fått litt spiseforstyrrelse eller blitt kresen av å drive å reflektere over ingrediensene. Noen flere som har det sånn? 

Anonymkode: 536d0...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vanlig når man først blir vegetarianer/veganer å synes animalske produkter er ekkelt, og er jo ikke rart. Om noen forteller deg at maten du spiser er stappfull av infeksjoner, mensen, fett, muskler og hud osv så klart blir man litt kvalm av det og mister matlysten. 

Kan du ikke bake veganske muffins til deg selv også får de andre bake og spise muffinsene de vil? 

Anonymkode: 0a5dc...849

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ville nok slitt med å syns en helvegansk kake var særlig god.  Elsker både ekte smør og egg.  Vi er forskjellige. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke veganer, men er opptatt av dyrevelferd og miljø. Spiser fisk, men ikke kjøtt. Før 17.mai tenkte jeg å være som alle andre og lage muffins på vanlig måte med egg og smør og kremost på glasuren. Folk blir jo så sure hvis jeg lager vegansk mat. Da de var ferdig smakte jeg på en, og den er absolutt ikke like god som tilsvarende veganske muffins jeg har spist tidligere. Smør og kremost er laget av brystmelk og det ødelegger jo egentlig hele retten. Samme med egg som er det kvalmeste som finnes og lukter litt sånn dritt er jo ikke nødvendig og gjør det bare vondere. Jeg føler at jeg nesten har fått litt spiseforstyrrelse eller blitt kresen av å drive å reflektere over ingrediensene. Noen flere som har det sånn? 

Anonymkode: 536d0...798

Aller først er en spiseforstyrrelse en alvorlig psykisk lidelse som til syvende og sist ikke handler om mat! 

Så ang det at folk blir sure om du lager vegansk så sier det mer om de enn deg.Jeg har selv vært veganer i over 3 år og bruker aldri animalske produkter under matlagning og jeg møter aldri på sure miner. Folk spiser det derimot med stor nytelse :) 

Anonymkode: 52bb0...482

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt at så mange legger merke til muffinsene om du ikke sier de er veganske. Lagde «kylling»wraps til en kjøttkompis og han skrøt og skrøt over at dette var den beste kyllingen han noen gang hadde smakt. Trodde den var ekte han :P 

Anonymkode: aac3d...c7e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Apocalypte skrev:

Og jeg ville nok slitt med å syns en helvegansk kake var særlig god.  Elsker både ekte smør og egg.  Vi er forskjellige. 

Har du smakt en helvegansk kake? For er den skikkelig laget skal det ikke være en stor forskjell. Oreos er forresten vegansk 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler sterkt at så mange legger merke til muffinsene om du ikke sier de er veganske. Lagde «kylling»wraps til en kjøttkompis og han skrøt og skrøt over at dette var den beste kyllingen han noen gang hadde smakt. Trodde den var ekte han :P 

Anonymkode: aac3d...c7e

Hvorfor kaller du de ikke grønnsakswraps?  Hvorfor kalle de kyllingwraps når du er imot å spise kjøtt og de ikke består av kjøtt?   Jeg hadde ikke kalt en vanlig lasagne med f.eks karbonadedeis foe vegetarlasagne, hvorfor skulle jeg det?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Inwe skrev:

Har du smakt en helvegansk kake? For er den skikkelig laget skal det ikke være en stor forskjell. Oreos er forresten vegansk 😊

Ja, flere ganger.  Ikke imponert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, har det absolutt ikke slik. Jeg er opptatt av sunnhet, og da må man bruke ekte, naturlige matvarer. Margarin er ødelagt fett som jeg ikke putter frivillig i min kropp. Kun ekte smør her. Egg er også nydelig og supersunt.

Anonymkode: 7d73e...9b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler sterkt at så mange legger merke til muffinsene om du ikke sier de er veganske. Lagde «kylling»wraps til en kjøttkompis og han skrøt og skrøt over at dette var den beste kyllingen han noen gang hadde smakt. Trodde den var ekte han :P 

Anonymkode: aac3d...c7e

Da kan du jo ikke kalle det kyllingwraps. Det er jo ikke rart at han sa at det var den "beste kyllingen han hadde smakt" når det ikke var kylling engang. Lol. Jeg hadde sikkert sagt det samme om jeg fikk servert noe jeg likte bedre som ble omtalt som kylling. 

Ser ikke helt hvorfor noen veganere er så opptatte av å få andre til å si de liker vegansk mat ved å late som det er brukt animalske produkter. Jeg ser ikke helt dette behovet. Det smaker og inneholder det samme uansett hva du kaller det. 

Anonymkode: 18101...dc5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Apocalypte skrev:

Ja, flere ganger.  Ikke imponert. 

Ok 😊 jeg vil tippe du da har spist kaker som ikke burde blitt «veganisert» i utgangspunktet. Har selv smakt begge deler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes ikke du skal lage mat som inneholder animalske produkter for å tekkes kresne venner. Stå litt opp for deg selv.

Hilsen kjøtteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt med vegansk mat uten å si noe. Det har forsvunnet hver gang. 

Anonymkode: 4f46c...384

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/16/2020 at 11:27 PM, AnonymBruker said:

Jeg føler at jeg nesten har fått litt spiseforstyrrelse eller blitt kresen av å drive å reflektere over ingrediensene.

Selvsagt blir man "kresen" av det. Det er helt naturlig når man er såpass opptatt at noe - mange krysser grensen over til besatt også. Det vi smaker blir påvirket av hvordan vi tenker og hva sansene våre oppfatter, og hvilke minner vi har knyttet opp mot sanseinntrykkene. Da vil for eksempel vonde minner, eller en negativ holdning, påvirke. Det kan jo godt være at er tilfelle her :)

Men, det er dermed ikke sagt at du har finutviklet smaksløkene, men at den typen mat ikke er noe for deg lenger. Det du nå finner kvalmende er utenfor normalen, noe jeg håper du ser selv. 

Vi andre får kose oss med fløta for deg, også kan du fortsette å spise hva du liker :) 

Anonymkode: 2597a...7f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2020 den 23.27, AnonymBruker skrev:

Folk blir jo så sure hvis jeg lager vegansk mat.

Har slutta å si noe som helst jeg, og folk spiser det de får. Svigerfar tror fortsatt han får servert kjøtt hos oss, enda hele huset er plantebasert på 6 året ;) 

Anonymkode: bab63...0cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2020 den 23.27, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke veganer, men er opptatt av dyrevelferd og miljø. Spiser fisk, men ikke kjøtt. Før 17.mai tenkte jeg å være som alle andre og lage muffins på vanlig måte med egg og smør og kremost på glasuren. Folk blir jo så sure hvis jeg lager vegansk mat. Da de var ferdig smakte jeg på en, og den er absolutt ikke like god som tilsvarende veganske muffins jeg har spist tidligere. Smør og kremost er laget av brystmelk og det ødelegger jo egentlig hele retten. Samme med egg som er det kvalmeste som finnes og lukter litt sånn dritt er jo ikke nødvendig og gjør det bare vondere. Jeg føler at jeg nesten har fått litt spiseforstyrrelse eller blitt kresen av å drive å reflektere over ingrediensene. Noen flere som har det sånn? 

Anonymkode: 536d0...798

Om du ikke vil spise animalske produkter, så ikke gjør det. Du trenger ikke forsvare deg for noe, om du ikke vil kalle deg veganer, for du spiser fisk, er det helt ok. Man har faktisk lov til å spise det man vil, og ikke spise det man ikke vil. Ingen trenger å følge noen regler for noen ting.

Jeg har nettopp hatt meg en skive med egg og reker, sammen med et stort glass kumelk. Men jeg spiser aldri biff, koteletter og andre lignende produkter, da jeg ikke liker det. Er jeg veganer? Nei. Er jeg vegetarianer? Nei. Jeg spiser det jeg vil spise, og forventer at alle rundt meg reapekterer mine valg, for jeg respekterer deres.

Anonymkode: d24a9...3d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er temmelig paradoksalt og egentlig ganske provoserende at veganere som er nærmest religiøst opptatte av å ikke få "feil" matvarer inn i kroppen sin samtidig virker så lemfeldige med å være åpne og ærlige mht å fortelle sine gjester hva den veganske maten de selv serverer til andre inneholder.

Her skryter man av at ingen oppdager at de veganske kakene ikke inneholder animalske produkter, men diverse plantebaserte erstatninger, og at de veganske kjøttkakene ikke inneholder kjøtt, samtidig som man ler av de naive omnivore som lar seg lure så lett. Jeg oppfatter slik at dere har noen standarder for dere selv mht å forvente ærlig og fullstendig informasjon om hva maten inneholder, og helt andre standarder for andre, som det øyensynlig ikke er like nøye med. Er deres kropper og deres samvittighetskvaler mer verdt enn andres? Har ikke alle like stor rett til å vite og bestemme hva man vil spise eller ikke?

For å kunne forvente respekt for egne valg må man vise et minimum av respekt for andres, tenker jeg.

Anonymkode: a531f...a1f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2020 den 11.14, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler sterkt at så mange legger merke til muffinsene om du ikke sier de er veganske. Lagde «kylling»wraps til en kjøttkompis og han skrøt og skrøt over at dette var den beste kyllingen han noen gang hadde smakt. Trodde den var ekte han :P 

Anonymkode: aac3d...c7e

Håper du ikke ga ham tofu eller noe sånn dritt og sa det var kylling? Det er like uetisk som om han hadde lokket deg til å spise animalsk. Jeg spiser ikke soya, og hadde blitt sinnsykt forbannet om noen lurte meg til å spise det! 

Anonymkode: b7cb8...bf2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2020 den 16.03, Inwe skrev:

Har du smakt en helvegansk kake? For er den skikkelig laget skal det ikke være en stor forskjell. Oreos er forresten vegansk 😊

Oreo er helt uspiselig, og de fleste veganske kaker jeg har smakt likeså. Tipper problemet er at de bruker margarin og sånt i dem, det smaker jo høgg.

Derimot er rawfood kaker helt nydelig, og det er også vegansk, men uten masse «erstatnings»-produkter av soya og raps og sånt.

Jeg liker masse vegansk mat også, fordi jeg elsker grønnsaker, men hadde ikke falt meg inn å ta liksom-kylling eller liksom-kjøttdeig på vegetar-pizzaen min - den har jo masse deilige grønnsaker på seg! 

Anonymkode: b7cb8...bf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har smakt to forskjellige vegetar "kjøttdeiger"  Viskelærkonstens og bismak som varte i flere timer etterpå.   Fatter ikke at folk kan spise slik mølje daglig.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...