Gå til innhold

Ødelagt av alle tanker rundt kosthold og livsstil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er 22 år gammel, veier 58 kg og er 164 cm. Jeg får alltid høre at jeg har så digg kropp, skikkelig sprettrumpe, smal midje og synlige muskler. Problemet er at jeg har det ikke bra sånn. Jeg jobber meg i hjel for kroppen min føles det som og jeg hater det, trening 5-6 ganger i uka med styrketrening for pluss løping. Klarer jeg ikke litt mer på trening enn forrige gang føler jeg meg elendig. Kostholdet mitt er svært begrensa og jeg vil sånn miste litt mer vekt for å være god nok, men så sprekker jeg. Spiser jævla lite og sunt i lang tid helt til jeg smaker potetgull. Da sluker jeg hele jævla posen pluss mer. Jeg er lei av å ha et liv som dreier seg rundt kosthold og trening og som kun fører til angst og dårlig selvfølelse. Hvordan drite i det?

Anonymkode: f6ae5...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde finne deg noe annet å engasjere deg i rett og slett. 

Anonymkode: 5c024...5dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også sånn nå og har ca lik vekt og høyde som deg. Skulle ønske jeg kunne drite i alt av og til, men det går ikke. Kanskje noen andre har gode råd....

Anonymkode: a73ae...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg er 22 år gammel, veier 58 kg og er 164 cm. Jeg får alltid høre at jeg har så digg kropp, skikkelig sprettrumpe, smal midje og synlige muskler. Problemet er at jeg har det ikke bra sånn. Jeg jobber meg i hjel for kroppen min føles det som og jeg hater det, trening 5-6 ganger i uka med styrketrening for pluss løping. Klarer jeg ikke litt mer på trening enn forrige gang føler jeg meg elendig. Kostholdet mitt er svært begrensa og jeg vil sånn miste litt mer vekt for å være god nok, men så sprekker jeg. Spiser jævla lite og sunt i lang tid helt til jeg smaker potetgull. Da sluker jeg hele jævla posen pluss mer. Jeg er lei av å ha et liv som dreier seg rundt kosthold og trening og som kun fører til angst og dårlig selvfølelse. Hvordan drite i det?

Anonymkode: f6ae5...d69

Hvor får du høre det? Jeg gjetter at dette er kommentarer på noe bilder du legger ut et eller annet sted?

Løsningen er å kutte den kontakten der. Du har det jo ikke bra i det hele tatt og det høres ut som om dette har blitt veldig sykelig hos deg. Jeg syns det er så trist at unge mennesker skal leve på den måten der. Alt det dreier seg om er å få positive kommentarer og høre fremmede mennesker si noe om utseende ditt.  For de fleste av disse kjenner deg vel neppe? Disse menneskene betyr ikke en dritt; jeg regner med at det er menn.

Bruk heller litt tid for deg selv framover og prøv å finn ut hvem du egentlig er. Hva du egentlig liker. Nå lever du jo kun gjennom øynene til intetsigende mennesker og hvordan de ser på deg. Venner snakker iallefall ikke sånn til hverandre, de liker deg for at du er deg- ikke hvordan kroppen din ser ut.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du påfører jo deg jo alt dette selv! For en waste av energi. Jeg veier omtrent det samme som deg på 166 cm, og trener ikke, spiser alt jeg har lyst på (som ikke er så mye fordi når man tillater seg å spise alt, så begrenser det seg selv) 

Slapp av og nyt ungdommen.

Anonymkode: 0a0f8...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har digg kropp nå, så skal jeg love deg at gutta digger kroppen din enda mer om du legger på deg noen kilo (får større rumpe, bryst og lår).

Jeg synes damer og menn med litt på kroppen ser sunt ut. Dette ser du vel selv, eller?

Anonymkode: 8b2f3...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, visp skrev:

Hvor får du høre det? Jeg gjetter at dette er kommentarer på noe bilder du legger ut et eller annet sted?

Løsningen er å kutte den kontakten der. Du har det jo ikke bra i det hele tatt og det høres ut som om dette har blitt veldig sykelig hos deg. Jeg syns det er så trist at unge mennesker skal leve på den måten der. Alt det dreier seg om er å få positive kommentarer og høre fremmede mennesker si noe om utseende ditt.  For de fleste av disse kjenner deg vel neppe? Disse menneskene betyr ikke en dritt; jeg regner med at det er menn.

Bruk heller litt tid for deg selv framover og prøv å finn ut hvem du egentlig er. Hva du egentlig liker. Nå lever du jo kun gjennom øynene til intetsigende mennesker og hvordan de ser på deg. Venner snakker iallefall ikke sånn til hverandre, de liker deg for at du er deg- ikke hvordan kroppen din ser ut.

Legger aldri ut bilder av meg selv nei. Jeg får kommentarene på det fra menn på jobb og studier, samt venninner som sier de er "sjalu". Får også høre det mye fra samboer, men det er ikke stress, han vil jeg høre det fra, men ikke resten.

Tusen takk for fine ord. Jeg syns hele greia har blitt vanskelig. Jeg begynte å få kommentarene nede i 15-års alderen da jeg alltid har vært opptatt og glad i å ta vare på kroppen min, noe utseendet reflekterte. Vokste opp som altspisende og elsker grønnsaker og fisk liksom samtidig som jeg alltid har elsket å bevege på kroppen min, men nå merker jeg at all den gleden har forsvunnet og det kun handler om å se bra ut fremfor å kose meg med aktivitetene. Samboeren min er gull, men han virker det som at er den eneste som ser noe annet enn kroppen min. Ellers er liksom det jeg får komplimenter for fra andre kroppen min. Det har hendt seg en gang eller to at "oi du er smart" eller "du er morsom av og til", men det er unntaket om det gir mening?

Og bare så det er sagt, jeg vet at det er jeg som er problemet, at jeg legger dette over på meg selv og at mine følelser og tanker må jobbes med. Jeg er bare så fryktelig redd for at jeg blir helt usynlig den gangen jeg legger bort utseendefokuset mitt og jeg er også lei meg for at det som en gang var en så stor glede nå har blitt så fælt for meg.

Anonymkode: f6ae5...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det også på denne måten. Du må rett og slett utfordre deg selv ut av de reglene du kjenner på i dag. 

Du kan spise litt usunt hver dag. En stripe sjokolade for eksempel for å bevise for deg selv at verden ikke faller fra hverandre og kroppen forfaller om du spiser litt. Og/eller med treningen:

Ikke definer en suksessfull treningsøkt utifra du har fremgang hver gang. Her må du bare jobbe med hodet. Det er sånn det starter, vi kan legge på og legge på hver økt, men etterhvert stopper det opp. Kjenner du at du ikke er fornøyd med økta så forklar det for deg selv. Hvorfor er du ikke fornøyd og hvis du synes at grunnene dine ikke er gode nok bestemmer du deg for å være fornøyd. Alle økter kan ikke være 100%.

Kan selvfølgelig også være at du trenger litt restitusjon og får du det så vil du kunne øke på trening igjen. Hvile er jo når kroppen bygger seg opp.

Ta en restitusjonsuke hvor du trener MAKS 3 rolige økter eller kutt ut løpingen eller kutt ned med en treningsdag i uka. 

 

Jeg vet jo ikke så mye om deg så dette er helt generelt. Ikke sikkert at akkurat dette er det rette for deg, men poenget er at du skal utfordre deg til å gjøre noe du er litt ukomfortabel med i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2020 den 0.36, AnonymBruker skrev:

Hvis du har digg kropp nå, så skal jeg love deg at gutta digger kroppen din enda mer om du legger på deg noen kilo (får større rumpe, bryst og lår).

Jeg synes damer og menn med litt på kroppen ser sunt ut. Dette ser du vel selv, eller?

Anonymkode: 8b2f3...73b

For en latterlig ting å si - gutter har forskjellig smak. Jeg får mye mer positive kommentarer når jeg er nede i 49-50 (er 162 høy) så alle musklene er definerte, enn nå som jeg er 55 kilo med corona-polstring. Lever helt greit med det, men det er bare tull at alle gutter liker mer rumpe, bryst og lår. 

Anonymkode: 05b7c...3f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
På 17.5.2020 den 0.36, AnonymBruker skrev:

Hvis du har digg kropp nå, så skal jeg love deg at gutta digger kroppen din enda mer om du legger på deg noen kilo (får større rumpe, bryst og lår).

Jeg synes damer og menn med litt på kroppen ser sunt ut. Dette ser du vel selv, eller?

Anonymkode: 8b2f3...73b

Wow. Du har misset hele poenget. Hun gjør ikke dette for å se digg ut for alle andre. 
 

Hun har en spiseforstyrrelse som gjør at hun setter ekstreme krav til seg selv. At andre hele tiden kommentere kroppen hennes forverrer det i den grad at hun selv føler at hun har en slags forpliktelser ovenfor omverden å være og prestere det omgivelsene forventer fra henne.

Hun trenger profesjonell hjelp til å klare å senke kravene til seg selv, godta at hun bra nok som hun er og endre tankesettet rundt mat og trening til noe som er givende, ikke en besettelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som problemet er at du har vært omgitt av andre mennesker som behandler deg som en ting som skal være pen og sexy, ikke et menneske. Du har da blitt pushet til å tenke veldig mye kropp, fordi det er de tilbakemeldingene du får fra andre hele tiden. Men de som kommenterer om at du har sprettrumpe er egentlig creepy og det er ikke sosialt akseptabelt å si det til en kollega eller venn. Kjæreste er selvsagt innafor, men du bør også tenke over om kjæresten også setter pris på dine andre egenskaper. Det virker som om disse kommentarene stresser deg mer enn gjør godt, men det er vanskelig for deg å reagere negativt fordi du føler at "de forsøker være snille og gi deg et kompliment". Mens egentlig er de frekke og kommer med sosialt uakseptable kommentarer

Anonymkode: 05abc...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.5.2020 den 19.13, bib_84 skrev:

Jeg ville snakket med noen som har kunnskap om ortoreksi jeg. Evt fastlegen din. Det er antagelig optimistisk å tro at dette tankesettet er noe som er lett å komme seg ut av på egen hånd.

https://www.spisfo.no/kontakt/

https://nettros.no
 

Takk for lenker. Skal se på de☺️

Anonymkode: f6ae5...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/19/2020 at 8:29 AM, AnonymBruker said:

For en latterlig ting å si - gutter har forskjellig smak. Jeg får mye mer positive kommentarer når jeg er nede i 49-50 (er 162 høy) så alle musklene er definerte, enn nå som jeg er 55 kilo med corona-polstring. Lever helt greit med det, men det er bare tull at alle gutter liker mer rumpe, bryst og lår. 

Anonymkode: 05b7c...3f4

Kan skrive under på dette selv - det at gutter liker mer rumpe, bryst og lår har jeg enda ikke sett. Selv har jeg alltid fått mest oppmerksomhet på mitt tynneste, og ser det alltid er de tynneste venninnene mine som får mest oppmerksomhet når vi er ute. Måtte lære at oppmerksomhet fra menn betyr null og ikke noe en bør hige etter. Det å være sunn, ha et fint liv og ha energi i hverdagen er hva som er viktigst for meg. 

Mitt råd til trådstarter er egentlig og oppsøke hjelp, det høres veldig slitsom ut å leve slik, og jeg kjenner meg litt igjen fra da jeg var på samme alder. Ikke tenkt at alt skal fikses med en gang, men små fremskritt er fortsatt framgang. Prøv å få deg nye mål som er bra for deg og nye perspektiv på hva som er viktig for deg 😊

Anonymkode: 88e62...26f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...