Gå til innhold

Lørenskog forsvinningen


Ann Mo

Anbefalte innlegg

Starter en ny tråd for diskusjon av Lørenskog-saken her, hvor alle kan legge inn fakta som er fremkommet (med kilder til) og tilby refleksjoner vedrørende hva disse kan bety. 

Ikke tillatt å diskutere deltakere i tråden, eller tillegge deltakere meninger og holdninger. Dette er kun en tråd for å diskutere saken. 

Håper alle kan delta godt og vennlig. Og ha en hyggelig tone til alle som de kommenterer til. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siste nytt:

«Åtte måneder etter at Anne-Elisabeth Hagen forsvant mottok Tom Hagen en truende e-post fra de påståtte kidnapperne: Der sto det en beskrivelse av konas personlige eiendeler og hvor de lå på åstedet etter at hun var borte.»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rAq70l/ukjent-avsender-i-trusselmail-til-tom-hagen-visste-om-sentrale-bevis-paa-aastedet

Hagens advokat Svein Holden mottok 8. juli 2019 en kryptert e-post fra den påståtte motparten. Politiet mener at dette beviser at avsenderen av e-posten enten har vært på åstedet selv eller at vedkommende har fått informasjon om disse detaljene fra noen som har vært der.

Endret av Ann Mo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Tom Hagen faktisk er uskyldig, er jeg en av de sterkeste støttespillerne han kan ha.

Det vi ser på diverse fora, er generell avsporing av det som har fremkommet av fakta.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-posten som kom 8 måneder etter forsvinningen: 

Hagens advokat: 

«– Denne kontakten omhandler flere forhold, og det meste av innholdet kan jeg ikke gå innpå offentlig, men det er to omstendigheter jeg kan trekke frem:

Vi oppfatter henvendelsen som et klart og tydelig svar på et budskap vi formidlet til motparten i midten av mai. For det andre så sies det klart at Anne-Elisabeth Hagen lever, men vi har ikke per dags dato mottatt et bevis på at det er riktig, sier han.»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGeEGJ/ny-kontakt-med-motpart-i-loerenskog-saken-det-sies-klart-at-hun-lever

Denne e-posten resulterte i at Hagen kort tid etter betalte over 10 millioner for å få motta livsbevis om sin kone. 

(Info frigitt)

Endret av Ann Mo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
1 minutt siden, T-Rex skrev:

Hvis Tom Hagen faktisk er uskyldig, er jeg en av de sterkeste støttespillerne han kan ha.

Det vi ser på diverse fora, er generell avsporing av det som har fremkommet av fakta.

Rent hypotetisk: For meg er det slik, at dersom Tom Hagen er skyldig, ja så er jeg en av dem som håper at han får en fortjent straff. At de skyldige i denne kriminalsaken stilles for retten, hvem enn det skulle vise seg å være, håper jeg at vil skje.

Enn så lenge er dette en uoppklart sak hvor Politiet åpenlyst har ingen, få eller svake fellende beviser, muligens bare indisier. Det kommer de ikke langt med, ergo er ingen skyldig i denne sak.

Beklageligvis skjer det mye forhåndsdømming i denne saken, det er jeg sterkt imot og i alle fall når mye bare baserer seg på rykter. Registrerer meg også at Politiet ser ut til å ha hatt litt tunnelsyn i denne saken, så personlig er jeg veldig for at de som jobber med saken nå skiftes ut med for eksempel nye etterforskere fra andre Politidistrikter. Mulig også en ny gruppe etterforskere ville funnet noe den som er nå har oversett, det er all grunn til å stille spørsmålstegn med hvordan de som jobber opp mot saken nå har jobbet og det ser unektelig ut som at de har håndtert denne saken dårlig helt fra starten da de møtte Hagen på bensinstasjonen i uniformerte politibiler (som om det var smart slik saken stod fra start?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta

Hvis Tom Hagen er uskyldig, noe han må anses å være hvis han ikke får en fellende dom, er dette tidenes største politiskandale, og etter mitt skjønn må flere stilles personlig til ansvar. Dvs. at bl.a. Tommy Brøske og Haris Hrenovica ikke lengre bør være skikket til å inneha sine stillinger for måten de har håndtert dette på; deres integritet og troverdighet etter denne saken vil være tilintetgjort, og det bør selvsagt vurderes søksmål mot dem. De fremstår som bøller og det ser også ut til at de ønsker å lage et show rundt dette. Pågripelsen av Hagen er helt ufattelig. Hva i alle dager er årsaken til at de lager en pågripelse på denne måten når de bare kunne ha hentet han diskret hjemme hos seg selv, ja til og med bare bedt han komme til stasjonen, og så pågrepet han. Maktmisbruket er absurd.

Det sier seg selv at Brøske og Hrenovica er avhengig av at Hagen blir dømt for at de skal redde sin egen troverdighet.

Og hva er greia med VG? VG har åpenbart full tilgang til saken, de har vært "live" under begge pågripelsene. Tror folk på ramme alvor at VG hadde journalister helt tilfeldig i området når både Hagen og 30-åringen ble pågrepet? Selvsagt ikke. Så blir det jo bare spekulasjoner om hvor VG har linken inn til politiet.

Jeg kan ikke påstå at Hagen er uskyldig, og statistisk sett taler jo dette for at det er han, men det skal faktisk bevises. Og når man ikke engang har bevist nok til å få han varetektsfengslet, dvs. at retten anser det som større sjanse for at han er uskyldig enn skyldig, ja da har jammen ikke politiet mye på han.

Endret av Trykksjakta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Made4u
16 minutter siden, Ann Mo skrev:

E-posten som kom 8 måneder etter forsvinningen: 

Hagens advokat: 

«– Denne kontakten omhandler flere forhold, og det meste av innholdet kan jeg ikke gå innpå offentlig, men det er to omstendigheter jeg kan trekke frem:

Vi oppfatter henvenappingsdelsen som et klart og tydelig svar på et budskap vi formidlet til motparten i midten av mai. For det andre så sies det klart at Anne-Elisabeth Hagen lever, men vi har ikke per dags dato mottatt et bevis på at det er riktig, sier han.»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGeEGJ/ny-kontakt-med-motpart-i-loerenskog-saken-det-sies-klart-at-hun-lever

Denne e-posten resulterte i at Hagen kort tid etter betalte over 10 millioner for å få motta livsbevis om sin kone. 

(Info frigitt)

Sett fra mitt ståsted så virker kidnapping å være mer sannsynlig enn at dette er en sak hvor drap har forekommet og kidnapping er brukt for å villede. Teorien Politiet nå er inne på virker for surrealistisk for min del.

Men nå er jeg åpen for at dette kan være en iscenesatt selvvalgt forsvinning også, man må være åpen for enhver løsning selv om siste teori er lite sannsynlig.

Nå vet ingen om hun er i live eller er død, selv om det siste er nærliggende å anta. At hun blir funnet er det viktigste i saken og vil nok gi mange svar.

Men tviler mer og mer på at de svarene noengang kommer, så hva enn som har skjedd i denne sak så har den eller de som har planlagt dette gjort en meget god forberedelse,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
2 minutter siden, Trykksjakta skrev:

Hvis Tom Hagen er uskyldig, noe han må anses å være hvis han ikke får en fellende dom, er dette tidenes største politiskandale, og etter mitt skjønn flere stilles personlig til ansvar. Dvs. at bl.a. Tommy Brøske og Haris Hrenovica ikke lengre bør være skikket til å inneha sine stillinger, deres integritet og troverdighet etter denne saken vil være tilintetgjort, og det bør selvsagt vurderes søksmål mot dem. De fremstår som bøller og det ser også ut til at de ønsker å lage et show rundt dette. Pågripelsen av Hagen er helt ufattelig. Hva i alle dager er årsaken til at de lager en pågripelse på denne måten når de bare kunne ha hentet han diskret hjemme hos seg selv, ja til og med bare bedt han komme til stasjonen, og så pågrepet han. Maktmisbruket er absurd.

Og hva er greia med VG? VG har åpenbart full tilgang til saken, de har vært "live" under begge pågripelsene. Tror folk på ramme alvor at VG hadde journalister helt tilfeldig i området når både Hagen og 30-åringen ble pågrepet? Selvsagt ikke. Så blir det jo bare spekulasjoner om hvor VG har linken inn til politiet.

Jeg kan ikke påstå at Hagen er uskyldig, og statistisk sett taler jo dette for at det er han, men det skal faktisk bevises. Og når man ikke engang har bevist nok til å få han varetektsfengslet, dvs. at retten anser det som større sjanse for at han er uskyldig enn skyldig, ja da har jammen ikke politiet mye på han.

Kunne ikke sagt meg mer enig enn dette, det er hårreisende hvordan politiet har håndtert dette fra første stund. Og det sier jeg som har stor grad av tillit til det norsk politi. Å sette inn Delta-styrken for å arrestere han vitner også om at her ville de lage mer show enn strengt tatt nødvendig, og å i det hele tatt gå til det skritt på så tynt grunnlag som de gjorde er jo sprøtt.

At lekkasjer til media har skjedd tidligere i profilerte saker hvor mye prestisje stod på spill, det skal ikke forekomme, at det har skjedd også i denne sak er noe jeg også tenderer til å tro. Men kanskje ikke så rart,saken har krevd masse ressurser og fryktelig mange har jobbet med den i mer enn 1.5 år uten å komme noen særlig vei, da blir det drastisk å lage en medie-jippo uten like som det arrestasjonen var.

I ettertid er det all grunn til å kritisere Politiet, og slik den står nå har de jo gått på et nederlag man knapt har sett maken til i Norsk kriminalhistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Made4u skrev:

Kunne ikke sagt meg mer enig enn dette, det er hårreisende hvordan politiet har håndtert dette fra første stund. Og det sier jeg som har stor grad av tillit til det norsk politi. Å sette inn Delta-styrken for å arrestere han vitner også om at her ville de lage mer show enn strengt tatt nødvendig, og å i det hele tatt gå til det skritt på så tynt grunnlag som de gjorde er jo sprøtt.

At lekkasjer til media har skjedd tidligere i profilerte saker hvor mye prestisje stod på spill, det skal ikke forekomme, at det har skjedd også i denne sak er noe jeg også tenderer til å tro. Men kanskje ikke så rart,saken har krevd masse ressurser og fryktelig mange har jobbet med den i mer enn 1.5 år uten å komme noen særlig vei, da blir det drastisk å lage en medie-jippo uten like som det arrestasjonen var.

I ettertid er det all grunn til å kritisere Politiet, og slik den står nå har de jo gått på et nederlag man knapt har sett maken til i Norsk kriminalhistorie.

Jeg synes dette er interessant. Hva kan være grunnene til at politiet gjør dette? 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en avisartikkel jeg leste (husker ikke hvor), måtte de pågripe han på veien mot jobb fordi deres plan A (pågripe utenfor huset) ikke lengre var gjennomførbar pga. et stort antall journalister utenfor. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
Akkurat nå, Ann Mo skrev:

Jeg synes dette er interessant. Hva kan være grunnene til at politiet gjør dette? 

Jeg tenker at en sak som dette koster samfunnet så mye, at Politiet må foreta seg noe for å få bevilget midler til å etterforske saken videre. Mediaoppmerksomhet blir da aldri feil.

Men det er nå min tanke om det.

---

Når det er sagt, så er logikk for meg at i en sak der man ikke kommer noen vei, da er det mer nærliggende å trappe ned saken heller enn å forsøke å komme videre i noe som virker uløselig. Og det er det jeg frykter Politiet var redd det skulle stå på trappen for, for den arrestasjonen og i særdeleshet hvordan den skjedde bærer mer preg av å være et show for media heller enn noe de trengte å gjøre.

---

Historien er full av drapssaker, flere her i Norge men også i resten av verden, hvor hver stein er snudd uten at man er kommet noen vei videre med å få svar på hva som virkelig har skjedd. Sakene er ubesvarte gåter... Klart dette også ligner mer og mer en slik sak, skal man da opprettholde en stor og kostbar etterforskning eller skal man se på slike saker og konstatere at denne saken også er en slik (noe tidsbruken og tingrettens dom tyder på).

Jeg tror det var det Politiet ville unngå, og derfor en Media-Jippo hinsides alt hva de trengte og på ytterst tynt grunnlag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
1 minutt siden, Martheegne skrev:

I følge en avisartikkel jeg leste (husker ikke hvor), måtte de pågripe han på veien mot jobb fordi deres plan A (pågripe utenfor huset) ikke lengre var gjennomførbar pga. et stort antall journalister utenfor. 

Har du kilden til det? Dersom det medfører riktighet så er det oppsiktsvekkende,

Men kan ikke legge noe i det basert på det du skriver her, dette er meg ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Trykksjakta said:

Hvis Tom Hagen er uskyldig, noe han må anses å være hvis han ikke får en fellende dom, er dette tidenes største politiskandale, og etter mitt skjønn må flere stilles personlig til ansvar. Dvs. at bl.a. Tommy Brøske og Haris Hrenovica ikke lengre bør være skikket til å inneha sine stillinger for måten de har håndtert dette på; deres integritet og troverdighet etter denne saken vil være tilintetgjort, og det bør selvsagt vurderes søksmål mot dem. De fremstår som bøller og det ser også ut til at de ønsker å lage et show rundt dette. Pågripelsen av Hagen er helt ufattelig. Hva i alle dager er årsaken til at de lager en pågripelse på denne måten når de bare kunne ha hentet han diskret hjemme hos seg selv, ja til og med bare bedt han komme til stasjonen, og så pågrepet han. Maktmisbruket er absurd.

Det sier seg selv at Brøske og Hrenovica er avhengig av at Hagen blir dømt for at de skal redde sin egen troverdighet.

Og hva er greia med VG? VG har åpenbart full tilgang til saken, de har vært "live" under begge pågripelsene. Tror folk på ramme alvor at VG hadde journalister helt tilfeldig i området når både Hagen og 30-åringen ble pågrepet? Selvsagt ikke. Så blir det jo bare spekulasjoner om hvor VG har linken inn til politiet.

Jeg kan ikke påstå at Hagen er uskyldig, og statistisk sett taler jo dette for at det er han, men det skal faktisk bevises. Og når man ikke engang har bevist nok til å få han varetektsfengslet, dvs. at retten anser det som større sjanse for at han er uskyldig enn skyldig, ja da har jammen ikke politiet mye på han.

Enig angående pågripelsen, helt utrolig. Delta-styrken og greier.

At politiet også troppet opp på bensinstasjon uniformert og med politibil (i tillegg til en sivil bil?) er også ubegripelig uproft. På spørsmål nå svarer de at det var en helhetsvurdering.. En helhetsvurdering burde jo legge betydelig vekt på drapstruslene og de hadde alt å tape. (Det kan virke som de ikke skjønte alvoret og bare ilte til a la «nå skjer det noe utover det vanlige»?)

 

Tror VG har kilder i politiet. De følger saken tett men kan ikke ha hatt folk liggende i buskene 24/7 i halvannet år.

Så enig med deg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
5 minutter siden, fotballjenta skrev:

Ok, ser ut som at VG nok ventet på dette.

Men man vet jo aldri, politifolk har beviselig tipset medier før dem og det er jo noe som ikke snakkes høyt om hverken av media eller politiet. At det var VG som stod der, som har vært først ute med veldig mye i denne sak, Tja, man kan lure...

Men samtidig skjønte vi vel alle at noe ville skje en eller annen gang, når Politiet gikk ut og endret sin hovedteori fra at det handlet om en kidnapping til et drap hvor kidnapping bare var en avledningsmanøvre. At flasketuten da pekte på Tom Hagen var jo åpentlyst og slik jeg tolket det så følte i alle fall jeg den gangen at det var en form for å presse han til å begå feil.

Vet jo at de startet omfattende overvåkningstiltak mot han også etter den endringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I VGs krimpod sier journalisten at etter mange år som krimjournalist kan han «lukte» når et gjennombrudd kommer. De visste visst alle sammen at noe skulle skje, og de spana utenfor huset til Hagen i lang tid. Man kan også høre journalistene reagere «live» når han blir pågrepet. 
 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mMB6x/dramaet-da-hagen-ble-loeslatt-hoer-tredje-episode-i-krimpodden-om-loerenskog-saken

Anbefaler alle å lytte gjennom episodene. Er ganske interessant. 

Endret av fotballjenta
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
1 minutt siden, fotballjenta skrev:

I VGs krimpod sier journalisten at etter mange år som krimjournalist kan han «lukte» når et gjennombrudd kommer. De visste visst alle sammen at noe skulle skje, og de spana utenfor huset til Hagen i lang tid. Man kan også høre journalistene reagere «live» når han blir pågrepet. 
 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mMB6x/dramaet-da-hagen-ble-loeslatt-hoer-tredje-episode-i-krimpodden-om-loerenskog-saken

Nå kan det ikke sies at Politiet har hatt noen stort gjennombrudd i denne saken, så krimjournalisten skal jaggu ha det at han har en luktesans av en annen verden.

Tror at enhver ble litt paff da nyheten om arrestasjonen sprakk, noe også flere som jobber med kriminalitet i forskjellige instanser har uttalt i media at de ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at politiet lekker som ei sil - spesielt til VG. Men etter oppslaget til NRK om at VG forkludret pågripelsen, så har det virket som om andre medier har vært først ute med nyheter. Kanskje NRK oppslaget skapte litt dårlig stemning.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...