Gå til innhold

Mens over 400.000 er arbeidsledige vil sykepleierne ha mer, mer, mer, mer og mer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være sikret fast jobb i all fremtid, uansett kriser, noe vi virkelig har sett effekten av i denne krisen, er altså ikke nok for sykepleierne. De fleste sykepleierne tjener over 500.000,- og vil aldri miste jobben sin, uansett hva som skjer.

Samtidig er over 400.000 arbeidsledige i Norge nå som følge av Koronakrisen, så og si samtlige av disse jobber (jobbet) i privat sektor. Nå varsler sykepleierne streik. Ja du hørte riktig: STREIK.

Midt i Koronakrisen finner altså sykepleierne ut at de skal streike for å få mer lønn. Vi leser som lønnsomme bedrifter som går under, store private selskaper varlser nulloppgjør.

Dette er ekstremt umusikalsk fra sykepleierne, og de oppnår på ingen måte noen sympati for dette. De gjør en vanvittig god innsats i koronakrisen, men de er faktisk ikke alene om å bidra i denne krisen. Alle i samfunnet vårt gjør en svært viktig jobb. Samtidig ser vi nå at det er full kontroll på sykehus og helseintitusjoner med svært få innlagte med Covid19.

https://www.nrk.no/norge/landets-sykepleiere-utelukker-ikke-streik-i-arets-lonnsoppgjor-1.15017325

Anonymkode: 57acb...e15

Du er troll as. Tenk å hate så mye. De fortjener mye mer. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å, hold nå kjeft. Alle i offentlig sektor beholder jobbene sine. 

Det er derimot ikke mange i offentlig sektor som har fått tredd nedover seg egne korona-turnuser på 12-timers vakter 7 dager i uken - UTEN kompensasjon/overtidsbetaling. 

Når dette er over, sitter sykepleierene igjen med ingenting annet enn klapp og takk for hjelpen. De har stått i frontlinjen, mange uten tilstrekkelig smittevernsutstyr, og dermed utsatt seg selv og familie for betydelig smittefare - for å hjelpe andre, på bekostning av egen helse og uten kompensasjon. 

Du snakker som om sykepleiere tjener godt - de gjør ikke det, ansvar og arbeidstider tatt i betraktning. 

Anonymkode: b5f06...93c

Mange i NAV har måttet jobbe overtid i påska, på kveldene osv. Og i motsetning til sykepleiere, som hele tiden hadde rett på barnehageplass, måtte mange av oss andre sjonglere hjemmekontor, hjemmebarnehage og hjemmeskole. Vi fikk heller ikke betalt overtid for å jobbe kveld og helg fordi vi rakk jo faen ingenting når vi måtte undervise barna våre og løpe etter småsøsken hele dagene. 

Anonymkode: 37f40...bf5

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet for at sykepleiere får høyere lønn. Men, om de skal bruke denne situasjonen som brekkstang for noe, synes jeg det bør handle om bemanning - om å få flere mennesker på jobb, og ikke alltid kun gå på minimumsbemanning. 

Det føles også litt umusikalsk å true med å streike når så mange står uten jobb og landet og verden har en stor økonomisk krise på gang.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er så fantastisk å være sykepleier og jobbe helger, Jul, påske, 17.mai og masse netter til ca 500.000 så forslår jeg at du utdanner deg til det.

Anonymkode: 82099...9c6

Du får det til å høres ut som at det er tvang å være sykepleier. Det er helt frivillig.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbilte meg at det største problemet i sykepleiesektoren var mangelen på faste og store nok stillinger, ikke lønna i seg selv? 

Lønnsnivået mener jeg ikke så mye om, til det vet jeg for lite. Men som tillitsvalgt i en annen sektor stusser jeg også veldig over timingen her. Norges økonomi er i krise, og så velger en ikke så innmari lavtlønnet arbeidstakergruppe å velge dette tidspunktet for å kreve mer lønn? Det står meg som lite taktisk (og ja, litt usympatisk, helt ærlig).  

Anonymkode: 48d92...979

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele fremstår som veldig usympatisk. Jeg skjønner ikke at hun finner dette som et passende tidspunkt til å snakke om lønn og streik. Jeg er redd at hun kommer til å gjøre livet veldig vanskelig for sykepleiere og at de kommer til å bli litt sett ned på.

Anonymkode: 0bf6d...a64

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykepleierforbundets leder Lill Sverresdatter Larsen sier at forbundet "ikke utelukker streik" i forbindelse med årets lønnsoppgjør - som er utsatt til 3. august - det betyr ikke at de varsler streik mens vi ennå har diverse koronatiltak, men at det kanskje kan bli streik senere. Larsen understreker også at streik er det eneste virkemiddelet de har.

En gjennomsnittsårslønn på 544,000 kr for heltidsansatt sykepleier høres kanskje mye ut, men så får grunnskolelærere 550,000 kr. Hvis vi sammenligner akkurat disse to yrkesgruppene: Hem har den mest krevende jobben, både fysisk og psykisk? Hvem har det tyngste ansvaret for andre menneskers liv og helse? Hvem har den potensielt mest risikable jobben? Det kan ikke være tvil om at det er sykepleierne.

Nei, jeg er ikke sykepleier eller annen helsefagarbeider; men jeg mener at er det noen som fortjener hver krone de kan få så er det de som jobber "på gulvet" i helsevesenet.

Det fins flust av folk som tjener det mangedobbelte av både sykepleiere og andre på ca. samme lønnsnivå, uten at disse (overbetalte) folkene egentlig gjør så mye samfunnsnyttig. Kringkastingssjef Tor Gjermund Eriksen tjener allerede 3 millioner i året på skattebetaleres bekostning og får sannsynligvis lønnsøkning også - er dét rettferdig lønn for sjefen i en bedrift med en kvart milliard i underskudd for fjoråret?

Anonymkode: cd895...e28

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men ønsker ikke de fleste yrkesgrupper lønnsøkning?

Alle som man kan si gjør en vanvittig god jobb OG tjener lite, som i tillegg er samfunnskritisk, bør kunne forvente lønnsøkning synes jeg. De bør i hvert fall skånes for hets bare fordi de ønsker mer lønn, det er helt innafor, helt akseptabelt, og i grunn forventet.

Anonymkode: f11a2...75a

Nei, vi forventer faktisk ikke lønnsøkning når økonomien ligger med brukket rygg og hverken bedrifter eller Staten har råd til å strø om seg med penger. Vi som er permitterte sitter hjemme og håper vi i det hele tatt har en jobb å gå til når denne krisen er over. Lønna kunne jeg ikke brydd meg mindre om akkurat nå. 

Samfunnskritisk eller ei, det samfunnet trenger mest er at folk er i jobb og betaler skatt. Hvis Staten skal øke lønningene til sykepleierne, hvor skal pengene komme fra? Hvilke arbeidsplasser skal de legge ned?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere har god lønn. De har en bachelorutdannelse som i stor grad er mye praksis. De tjener det samme som mange med masterutdannelse (meg selv inkludert). Ja, de har et krevende yrke, men i disse koronatider er det mange sykehus som står nesten tomme, og sykepleierne har mindre å gjøre enn noen gang. Det er også feil å si at sykepleiere har så stort ansvar, de er aldri behandlingsansvarlig for pasienter, det er det legene som er.

Anonymkode: f55a2...8c6

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt vil de det

Anonymkode: 2f418...a0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange i NAV har måttet jobbe overtid i påska, på kveldene osv. Og i motsetning til sykepleiere, som hele tiden hadde rett på barnehageplass, måtte mange av oss andre sjonglere hjemmekontor, hjemmebarnehage og hjemmeskole. Vi fikk heller ikke betalt overtid for å jobbe kveld og helg fordi vi rakk jo faen ingenting når vi måtte undervise barna våre og løpe etter småsøsken hele dagene. 

Anonymkode: 37f40...bf5

vell, det er vel NETOPP fordi dere i NAV kunne ha hjemmekontor dere ikke fikk ha barna i bhg! slik som alle andre med hjemmekontor! en sykepleier kan naturligvis ikke jobbe hjemmefra, å måtte ha bhg plass. Vi spl hadde vel også hjemmeskole og sprang etter småsøsken, det gjorde jeg fra 08-15. Så jobbet jeg som sykepleier på avdeling fra 1515-23! HVER DAG!!! Vi fikk ikke bhg plass siden det bare var den ene forelderen i vår husholdning som hadde samfunnskritisk jobb. Så da ble min turnus skrevet om, slik at jeg hadde barna (små barnehagebarn og et skolebarn med hjemmeundervisning) hjemme, før jeg dro på kveldsvakt som spl. Fyfaen for noen uker. Vær glad du kunne ha hjemmekontor!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En gjennomsnittsårslønn på 544,000 kr for heltidsansatt sykepleier høres kanskje mye ut, men så får grunnskolelærere 550,000 kr. Hvis vi sammenligner akkurat disse to yrkesgruppene: Hem har den mest krevende jobben, både fysisk og psykisk? Hvem har det tyngste ansvaret for andre menneskers liv og helse? Hvem har den potensielt mest risikable jobben? Det kan ikke være tvil om at det er sykepleierne.

Likevel er det ingenting i forhold til de som produserer klærne våre i Kina. Tragisk med nordmenn som skal klage og klage. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hele fremstår som veldig usympatisk. Jeg skjønner ikke at hun finner dette som et passende tidspunkt til å snakke om lønn og streik. Jeg er redd at hun kommer til å gjøre livet veldig vanskelig for sykepleiere og at de kommer til å bli litt sett ned på.

Anonymkode: 0bf6d...a64

Men det blir jo det samme som lærerstreik hvert år, der de streiker på slutten av året sånn at elever ikke får tatt eksamen. De vet hvordan slå der det gjør mest vondt, og driter egentlig i elevene sine. 

Anonymkode: 37f40...bf5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleierforbundets leder Lill Sverresdatter Larsen sier at forbundet "ikke utelukker streik" i forbindelse med årets lønnsoppgjør - som er utsatt til 3. august - det betyr ikke at de varsler streik mens vi ennå har diverse koronatiltak, men at det kanskje kan bli streik senere. Larsen understreker også at streik er det eneste virkemiddelet de har.

En gjennomsnittsårslønn på 544,000 kr for heltidsansatt sykepleier høres kanskje mye ut, men så får grunnskolelærere 550,000 kr. Hvis vi sammenligner akkurat disse to yrkesgruppene: Hem har den mest krevende jobben, både fysisk og psykisk? Hvem har det tyngste ansvaret for andre menneskers liv og helse? Hvem har den potensielt mest risikable jobben? Det kan ikke være tvil om at det er sykepleierne.

Nei, jeg er ikke sykepleier eller annen helsefagarbeider; men jeg mener at er det noen som fortjener hver krone de kan få så er det de som jobber "på gulvet" i helsevesenet.

Det fins flust av folk som tjener det mangedobbelte av både sykepleiere og andre på ca. samme lønnsnivå, uten at disse (overbetalte) folkene egentlig gjør så mye samfunnsnyttig. Kringkastingssjef Tor Gjermund Eriksen tjener allerede 3 millioner i året på skattebetaleres bekostning og får sannsynligvis lønnsøkning også - er dét rettferdig lønn for sjefen i en bedrift med en kvart milliard i underskudd for fjoråret?

Anonymkode: cd895...e28

Og så har du bhgansatte som har startlønn på 420 000 og en maxlønn på rundt 500 000 (med mindre man blir styrer). Samme utdanning som sykepleier. 

Som nå også ligger på toppen over den yrkesgruppen som er mest sykemeldt pga rygg, skjelett,nakkeplager. Psykisk og fysisk belastende. 

Anonymkode: d2ef5...ef6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En gjennomsnittsårslønn på 544,000 kr for heltidsansatt sykepleier høres kanskje mye ut, men så får grunnskolelærere 550,000 kr. Hvis vi sammenligner akkurat disse to yrkesgruppene: Hem har den mest krevende jobben, både fysisk og psykisk? Hvem har det tyngste ansvaret for andre menneskers liv og helse? Hvem har den potensielt mest risikable jobben? Det kan ikke være tvil om at det er sykepleierne.

Grunnskoleutdanningen er vel også en masterutdannelse nå. Skal ikke de få igjen for 2 ekstra skoleår? Og det ligger mye mer ansvar på en lærer enn en sykepleier når det er sagt. Og for ikke å nevne alle masterutdannelser som har en årslønn på under 500000kr... dette blir for dumt. Sykepleiere er viktige, men de har en jobb og utdannelse som mange kan ta og klarer, og da ser jeg ikke vitsen i å overbetale de sammenlignet med andre mer spesialiserte jobber.

Anonymkode: f55a2...8c6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele innlegget er usmakelig. Sikkert for å provosere. Hvis det er seriøst tipper jeg du er en av disse som jobber som assistent i barnehage eller i en klesbutikk, evt. i en kafe el. Du irriterer deg over at en person med (minimum) 3 år på høyskole og jobb med ansvar for liv og død tjener noen kroner mer enn deg. Årsaken er at de har HØYERE utdanning.

Anonymkode: aa2cb...6eb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og så har du bhgansatte som har startlønn på 420 000 og en maxlønn på rundt 500 000 (med mindre man blir styrer). Samme utdanning som sykepleier. 

Som nå også ligger på toppen over den yrkesgruppen som er mest sykemeldt pga rygg, skjelett,nakkeplager. Psykisk og fysisk belastende. 

Anonymkode: d2ef5...ef6

Så enig, så enig. Kjenner ei som er spesialpedagog i barnehage som tjener så vidt over 400000kr. Sykepleiere har absolutt ingenting å klage over!

Anonymkode: f55a2...8c6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og så har du bhgansatte som har startlønn på 420 000 og en maxlønn på rundt 500 000 (med mindre man blir styrer). Samme utdanning som sykepleier. 

Som nå også ligger på toppen over den yrkesgruppen som er mest sykemeldt pga rygg, skjelett,nakkeplager. Psykisk og fysisk belastende. 

Anonymkode: d2ef5...ef6

De fortjener også høyere lønn, i hvert fall førskolelærerne med høyskoleutdanning. Det er ikke dermed riktig at sykepleierne skal tjene dårlig. Hvor er logikken.

Anonymkode: aa2cb...6eb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleierforbundets leder Lill Sverresdatter Larsen sier at forbundet "ikke utelukker streik" i forbindelse med årets lønnsoppgjør - som er utsatt til 3. august - det betyr ikke at de varsler streik mens vi ennå har diverse koronatiltak, men at det kanskje kan bli streik senere. Larsen understreker også at streik er det eneste virkemiddelet de har.

En gjennomsnittsårslønn på 544,000 kr for heltidsansatt sykepleier høres kanskje mye ut, men så får grunnskolelærere 550,000 kr. Hvis vi sammenligner akkurat disse to yrkesgruppene: Hem har den mest krevende jobben, både fysisk og psykisk? Hvem har det tyngste ansvaret for andre menneskers liv og helse? Hvem har den potensielt mest risikable jobben? Det kan ikke være tvil om at det er sykepleierne.

Nei, jeg er ikke sykepleier eller annen helsefagarbeider; men jeg mener at er det noen som fortjener hver krone de kan få så er det de som jobber "på gulvet" i helsevesenet.

Det fins flust av folk som tjener det mangedobbelte av både sykepleiere og andre på ca. samme lønnsnivå, uten at disse (overbetalte) folkene egentlig gjør så mye samfunnsnyttig. Kringkastingssjef Tor Gjermund Eriksen tjener allerede 3 millioner i året på skattebetaleres bekostning og får sannsynligvis lønnsøkning også - er dét rettferdig lønn for sjefen i en bedrift med en kvart milliard i underskudd for fjoråret?

Anonymkode: cd895...e28

ikke glem at grunnskolelærere har 8 uker ferie, fri alle røddager, helger og ellers inneklemtdager.. så en spl jobber VELDIG mange flere uker i året enn en lærer.. for mindre lønn.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så enig, så enig. Kjenner ei som er spesialpedagog i barnehage som tjener så vidt over 400000kr. Sykepleiere har absolutt ingenting å klage over!

Anonymkode: f55a2...8c6

Har de ikke noe å klage over fordi noen andre tjener dårlig?Hæ?

Anonymkode: aa2cb...6eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...