Jump to content
AnonymBruker

Intermittent fasting - vektreduksjon

Recommended Posts

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noen motsetning mellom å spise tre måltider per dag og å spise alle måltidene innenfor et begrenset "vindu". Spiser man frokost 9, lunsj 12 og middag 17, spiser man innenfor 8 timer. Samtidig virker det som det er temmelig uviktig hvor lenge man "faster", jeg har sett at 20, 18, 16, og tilogmed 12 timer, skal ha en effekt.

Jeg hoppet selv på "periodisk faste"-vogna for noen år siden, det er blant annet derfor jeg er så engasjert nå. Den positive effekten var at det fikk meg til å forstå hensikten med regelmessige måltider, samtidig som jeg opplevde at det ikke er så fordømt nøye akkurat når man spiser, og at sultfølelse ikke er det samme som reell sult, sultfølelse er noe man takler fint så lenge man får nok mat. Den negative effekten er at jeg føler meg passe teit når jeg tenker på hvor mye vekt jeg la på og innsats jeg la i å "ikke spise utenfor spisevinduet mitt". 

Anonymkode: 22af9...cdb

Ok

Anonymkode: 1208c...ec9

Fortsetter under...

Pierre Gynt
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noen motsetning mellom å spise tre måltider per dag og å spise alle måltidene innenfor et begrenset "vindu". Spiser man frokost 9, lunsj 12 og middag 17, spiser man innenfor 8 timer. Samtidig virker det som det er temmelig uviktig hvor lenge man "faster", jeg har sett at 20, 18, 16, og tilogmed 12 timer, skal ha en effekt.

Jeg hoppet selv på "periodisk faste"-vogna for noen år siden, det er blant annet derfor jeg er så engasjert nå. Den positive effekten var at det fikk meg til å forstå hensikten med regelmessige måltider, samtidig som jeg opplevde at det ikke er så fordømt nøye akkurat når man spiser, og at sultfølelse ikke er det samme som reell sult, sultfølelse er noe man takler fint så lenge man får nok mat. Den negative effekten er at jeg føler meg passe teit når jeg tenker på hvor mye vekt jeg la på og innsats jeg la i å "ikke spise utenfor spisevinduet mitt". 

Jeg skjønner ikke helt om du tror jeg er uenig i dette eller ikke, men jeg ser i hvert fall ingen motsetning mellom det du skriver og det jeg skriver - eller tar jeg feil?

jabx
På 14.5.2020 den 20.31, AnonymBruker skrev:

Ja. Alle "bryter fasten" når vi spiser frokost. Nettopp derfor skjønner jeg ikke at det skal være noe spesielt, så spesielt at det betinger en egen betegnelse. Før het det måltider, eller, hvis du var en rampunge, hoppe over frokosten 🤷‍♀️

Det som er "spesielt" er at man bevisst faster så lenge at det begynner å få visse effekter på kroppen. Hvis du spiser siste måltid kl. 20 og spiser frokost igjen kl. 08 så er det noe annet enn å faste alle 16 timene i 16:8-metoden.

AnonymBruker
23 minutter siden, jabx skrev:

Det som er "spesielt" er at man bevisst faster så lenge at det begynner å få visse effekter på kroppen. Hvis du spiser siste måltid kl. 20 og spiser frokost igjen kl. 08 så er det noe annet enn å faste alle 16 timene i 16:8-metoden.

Takk. Det er nettopp det jeg reagerer på. Må man faste bevisst for å få disse effektene? 

Hvis Per og Målfrid spiser akkurat de samme tingene, til akkurat de samme tidene, men bare Per kaller det periodisk faste, mens Målfrid kaller det å spise måltider, er det bare Per som får de positive effektene? Isåfall, hvorfor, hvordan? Hvis ikke, hva er vitsen med å kalle det periodisk faste? 
Hvis Per følger et strikt men tilfeldig spisemønster, som fører til at han ikke kan spise frokost sammen med ungene, lunsj sammen med kollegaene og pizza sammen med kameratene, og han derfor blir sett på som litt av en raring, mens han slites mellom å føle seg flink, sunn og smart, og samtidig, innerst inne, forbanne at han “må” spise på den måten, for så å sprekke så det ljomer, mens Målfrid spiser som hun gjør fordi det passer med hennes familie, jobb og sosiale liv, hvem av dem kommer til å “lykkes på sikt”?

Pierre Gynt
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Det er nettopp det jeg reagerer på. Må man faste bevisst for å få disse effektene? 

Hvis Per og Målfrid spiser akkurat de samme tingene, til akkurat de samme tidene, men bare Per kaller det periodisk faste, mens Målfrid kaller det å spise måltider, er det bare Per som får de positive effektene? Isåfall, hvorfor, hvordan? Hvis ikke, hva er vitsen med å kalle det periodisk faste? 
Hvis Per følger et strikt men tilfeldig spisemønster, som fører til at han ikke kan spise frokost sammen med ungene, lunsj sammen med kollegaene og pizza sammen med kameratene, og han derfor blir sett på som litt av en raring, mens han slites mellom å føle seg flink, sunn og smart, og samtidig, innerst inne, forbanne at han “må” spise på den måten, for så å sprekke så det ljomer, mens Målfrid spiser som hun gjør fordi det passer med hennes familie, jobb og sosiale liv, hvem av dem kommer til å “lykkes på sikt”?

Tipper du var fornøyd med det innlegget der. Det må være kroneksempelet på stråmannsargumentasjon. Det er klart, når du legger ut om stakkars Per, så er det vanskelig å si deg imot, men med en gang man undersøker premissene dine nærmere, så faller det ganske greit sammen.

For de fleste som er overvektige, så vil det å gå ned i vekt, innebære en eller annen ofring av noe som gir dem glede. Sånn er det bare. Men om vi kan være enige i at en vellkykket diett er en du klarer å følge, så tror jeg du vil bli overraska over mulighetene som finnes i fastemønstre og time restricted feeding. Om Målfrid klarer å spise slik du beskriver, uten å falle for fristelsen med mellommåltider og for store porsjoner, så tommel opp! Du nevner f.eks. pizza med kameratene - vel, det er ikke sikkert at Målfrid kan unne seg pizza OG ellers spise det hun vil med kollegaer, familier og venner uten å gå opp i vekt. Om man f.eks. dropper frokost, så kan det hende man har plass i kaloribudsjettet sitt til et sånt måltid. Eksempelet ditt med frokost med ungene var et godt forsøk på patos, men altså, jeg tror familien til Målfrid klarer seg fint, jeg. Det er ikke alle familier som spiser koselige familiefrokoster til hverdags uansett. Hva med å la det bli opptil hver enkelt?

Du synser egentlig basert på dine egne oppfatninger og anekdoter. Hva med å henvise til noe forskning? For vi snakker om at etterlevelse (adherence) er den viktigste faktoren, ref. "lykke på sikt".

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31766465/

Sitat

TRF may be an easily understandable and readily adoptable lifestyle change with the potential to reduce abdominal obesity and lower the risk for cardiometabolic diseases.

Og hvis du først skal trekke inn anekdotiske bevis, så er det jo nok av folk som lykkes på sikt med denne diettformen også, så hvorfor overser du dem bare?

For øvrig, JA, noen overselger det. Det er ikke noe magisk med selve fastinga. Autofagi, sier noen. Men meh... For vektnedgang er det kalorier inn/kalorier ut som gjelder. Periodisk faste er en metode som gjør at mange kommer i kaloriunderskudd uten å telle kalorier, og det tillater at en å spise normalt når man først spiser, fordi man har større måltider til rådighet i kaloribudsjettet. Mange liker heller ikke frokost, så det kan være en lettelse å befri seg fra paradigmet om at frokost er dagens viktigste måltid. Når man sier faste "bevisst", så er det ikke selve bevisstheten som er viktig, men heller det at man faster absolutt, dvs. ikke småspiser. Og for mange så må det en slags bevissthet til for å få til det, for vi er vant med å ha mat tilgjengelig til enhver tid.

AnonymBruker
30 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Tipper du var fornøyd med det innlegget der. Det må være kroneksempelet på stråmannsargumentasjon. Det er klart, når du legger ut om stakkars Per, så er det vanskelig å si deg imot, men med en gang man undersøker premissene dine nærmere, så faller det ganske greit sammen.

For de fleste som er overvektige, så vil det å gå ned i vekt, innebære en eller annen ofring av noe som gir dem glede. Sånn er det bare. Men om vi kan være enige i at en vellkykket diett er en du klarer å følge, så tror jeg du vil bli overraska over mulighetene som finnes i fastemønstre og time restricted feeding. Om Målfrid klarer å spise slik du beskriver, uten å falle for fristelsen med mellommåltider og for store porsjoner, så tommel opp! Du nevner f.eks. pizza med kameratene - vel, det er ikke sikkert at Målfrid kan unne seg pizza OG ellers spise det hun vil med kollegaer, familier og venner uten å gå opp i vekt. Om man f.eks. dropper frokost, så kan det hende man har plass i kaloribudsjettet sitt til et sånt måltid. Eksempelet ditt med frokost med ungene var et godt forsøk på patos, men altså, jeg tror familien til Målfrid klarer seg fint, jeg. Det er ikke alle familier som spiser koselige familiefrokoster til hverdags uansett. Hva med å la det bli opptil hver enkelt?

Du synser egentlig basert på dine egne oppfatninger og anekdoter. Hva med å henvise til noe forskning? For vi snakker om at etterlevelse (adherence) er den viktigste faktoren, ref. "lykke på sikt".

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31766465/

Og hvis du først skal trekke inn anekdotiske bevis, så er det jo nok av folk som lykkes på sikt med denne diettformen også, så hvorfor overser du dem bare?

For øvrig, JA, noen overselger det. Det er ikke noe magisk med selve fastinga. Autofagi, sier noen. Men meh... For vektnedgang er det kalorier inn/kalorier ut som gjelder. Periodisk faste er en metode som gjør at mange kommer i kaloriunderskudd uten å telle kalorier, og det tillater at en å spise normalt når man først spiser, fordi man har større måltider til rådighet i kaloribudsjettet. Mange liker heller ikke frokost, så det kan være en lettelse å befri seg fra paradigmet om at frokost er dagens viktigste måltid. Når man sier faste "bevisst", så er det ikke selve bevisstheten som er viktig, men heller det at man faster absolutt, dvs. ikke småspiser. Og for mange så må det en slags bevissthet til for å få til det, for vi er vant med å ha mat tilgjengelig til enhver tid.

Og her har vi et kroneksempel på synsing:

"TRF may be an easily understandable and readily adoptable lifestyle change with the potential to reduce abdominal obesity and lower the risk for cardiometabolic diseases." Det er mye som kan, hvis, såfremt og dersom. Det kommer helt an på. Aller mest på innstilling, mener jeg.

Målfrid har en innstilling hvor hun ikke "unner" seg noen ting, hun spiser isteden det hun vil, og hun opplever ikke det å spise bare akkurat det hun trenger, som noe offer, fordi hun føler seg fri til å spise akkurat hva hun vil når det passer henne best, men hun friker ikke ut om hun må utsette lunsjen en time - eller, som du sier, droppe frokost for å få plass til pizza med gjengen.

Per har derimot en mental innstilling som innebærer at "alt" er et offer, så han gjør ting så vanskelig og komplisert som mulig så han har et påskudd til å slippe å gjøre noe som helst han ikke har lyst til. For ham er "periodisk faste" og "spisevindu" som sendt fra himmelen. Men han har alltid sett etter unnskyldninger, så noen nye begreper gjør ingenting fra eller til. 

Men det var ikke poenget mitt denne gangen. Jeg irriterer meg over jåleri og upresis språkbruk - jeg synes betegnelser skal brukes for å skille forskjellige begreper, ikke hovedsakelig til pynt. Jeg synes det virker tilgjort å kalle det man gjør, for noe spesielt, når det er noe mange andre gjør, som folk har gjort til alle tider, uten å kalle det noe, og rotete å kalle mange forskjellige ting det samme. 

(Jeg stiller meg nøytral til de påståtte "medisinske" helseeffektene, som "autofagi".)

I den betydningen du skisserer her, ligner "bevisst" på "mindful" i "mindful eating", Det synes jeg er interessant, jeg ser likheter mellom det, og å spise regelmessig. Ved å planlegge måltider blir de en prioritet, og ved å planlegge måltider man har lyst til å spise, blir de noe man ser frem til, og "behovet" for småspising faller bare bort av seg selv. Du må gjerne synes at min erfaring med dette, bare er anekdotisk; for meg er det en viktig oppdagelse.

Annonse

jabx
Posted (edited)

Så lenge man ikke spiser på 16 timer så regnes det som faste, og man får de samme positive effektene. De positive effektene ved faste starter ikke før godt etter 12 timer en gang tror jeg, så det holder kke bare med 12 timer. Det må noen flere timer til. Man har vel kommet frem til at 16 timer er "the sweet spot".

De aller færreste lar være å spise 16 timer av døgnet uten å bevisst legget opp dagen slik. Man kaller det periodisk faste fordi man trenger et navn på noe der man bevisst følger visse regler. Selv om noen ytterst få spiser på den måten uten å være bevisst på det så betyr ikke det at det er slik for de fleste.

Forskning viser også at det er lettere å leve med 16:8-faste over tid enn andre dietter og måter å spise på (f.eks. 5:2-faste). Det er nettopp fordi det egentlig bare er snakk om å hoppe over frokost for mange, og ikke spise for sen kveldsmat. Man er også fleksibel i løpet av dagen siden man har et spisevindu på 8 timer, og kan velge når på døgnet man plasserer dette vinduet. Hvis den frokosten er så forbanna viktig for deg så spis frokost da.

Du kan fint spise lunsj på jobb, f.eks. ved å ta siste måltid før kl. 19 og bryte fasten etter kl. 11 dagen etter.

Jeg skjønner virkelig ikke hva du reagerer på. Ingen har sagt at du kjøre 16:8-fasting. Er det så jævlig vanskelig for deg så ikke gjør det da. Jeg skjønner ikke hva du syter og bærer deg over. Drepte noen her katta di eller?

Herregud.

Forresten, historien din om Per og Målfrid motsier resten av det du skriver. Godt jobbet.

Edited by jabx

jabx
Posted (edited)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og her har vi et kroneksempel på synsing:

Eh nei, det er en kommentar/konklusjon basert på resultatene i studien. Den som synser her er deg. Du er kunnskapsløs om hvordan forskning foregår, og tar feil av det presise vitenskapelige språket og usikkerhet.

Sitat

Per har derimot en mental innstilling som innebærer at "alt" er et offer, så han gjør ting så vanskelig og komplisert som mulig så han har et påskudd til å slippe å gjøre noe som helst han ikke har lyst til. For ham er "periodisk faste" og "spisevindu" som sendt fra himmelen. Men han har alltid sett etter unnskyldninger, så noen nye begreper gjør ingenting fra eller til.

Hvem ga deg rett til å snakke på vegne av Per? Hvorfor tror du alt er et offer for ham? Per er faktisk veldig fornøyd, for han spiser uansett ikke frokost, og når han spiser færre måltider hver dag så kan han kose seg ekstra med de måltidene han faktisk spiser i spisevinduene sine. Og han hygger seg selvsagt med kollegene i lunsjen, for han sluttet å spise før kl. 19 kvelden før. Og da la han seg ikke på full mage heller, noe som er bra for søvnen siden det å legge seg på full mage har vist seg å skape søvnproblemer.

Så Per sover bedre om nettene, kan spise mer av det gode han liker, kan kose seg med lunsj med kollegene og middag med familien, og han slipper å bli feit. Han trenger aldri noen unnskyldninger. Hvorfor skulle han det?

Sitat

Men det var ikke poenget mitt denne gangen. Jeg irriterer meg over jåleri og upresis språkbruk - jeg synes betegnelser skal brukes for å skille forskjellige begreper, ikke hovedsakelig til pynt. Jeg synes det virker tilgjort å kalle det man gjør, for noe spesielt, når det er noe mange andre gjør, som folk har gjort til alle tider, uten å kalle det noe, og rotete å kalle mange forskjellige ting det samme. 

(Jeg stiller meg nøytral til de påståtte "medisinske" helseeffektene, som "autofagi".)

I den betydningen du skisserer her, ligner "bevisst" på "mindful" i "mindful eating", Det synes jeg er interessant, jeg ser likheter mellom det, og å spise regelmessig. Ved å planlegge måltider blir de en prioritet, og ved å planlegge måltider man har lyst til å spise, blir de noe man ser frem til, og "behovet" for småspising faller bare bort av seg selv. Du må gjerne synes at min erfaring med dette, bare er anekdotisk; for meg er det en viktig oppdagelse.

Intermittent Fasting er et faglig begrep og brukes i forskningsartikler. Man har et eget navn på det fordi det er et eget spisemønster som også tas i bruk av medisinsk personell. Det har blant annet vist seg å ha god effekt på overvekt og diabetes-pasienter.

Det er ikke "mindful eating", det er bare å bevisst la være å spise 16 av døgnets timer og ha et spisevindu på 8 timer der man inntar sine vanlige måltider.

Hvorfor er du så triggered, og hvorfor er det så viktig for deg å fortelle andre om hvordan de skal spise? Koko.

Edited by jabx

AnonymBruker

Jeg blir nok litt provosert av å lese om "opplegg", som er å fortelle folk hvordan de skal spise, fordi jeg er godtroende og lettskremt og trodde at jeg måtte, tok alt fra hvite frakker som "sannheten", leste rådene fra Helsedirektoratet som fanden leser bibelen, og slet med overvekt i mange, mange år. Så knakk jeg koden, og trodde lenge at alle som slet med overvekt, slet av samme grunner som meg, og følte derfor en slags plikt til å opplyse. Men det gjør de ikke - folk flest vil bare ha effektfullt, ikke effektivt. Jeg forteller ingen hvordan de skal spise, det er tvertimot, jeg sier at folk må få velge selv. Du blander sammen Per og Målfrid. Det er Målfrid som har funnet ut av ting, Per sliter. Per er dessuten en oppdiktet person. Men han er en syntese av tusenvis av mennesker jeg har "møtt" på forum. Og alle disse møtene har gjort meg både oppgitt og kynisk. Nå deltar jeg kun tvangsmessig i tråder. Ja, jeg er på jakt etter en ny hobby.

Frokost er dagens første måltid, og kan spises når man ønsker. Faste er så mange forskjellig ting at ordet ikke lenger har noen mening.

AnonymBruker

Hvis du går på diett har du feilet på livet.

Anonymkode: 0342f...034

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du går på diett har du feilet på livet.

Anonymkode: 0342f...034

Der tar du feil, det er slike holdninger som tyder på at man har feilet på livet.

Anonymkode: 2ad92...e47

AnonymBruker

Periodisk faste fører gjerne til en viss kalorirestriksjon helt av seg selv, men det er ikke det samme som kalorirestriksjon. Å spise mange små måltider har en helt annen virkning på kroppen enn å spise få og store, selv om den totale energimengden kan være helt lik. På samme måte som det er stor forskjell på å spise 6000 kalorier av protein eller karbohydrater i løpet av en dag. Autofagi er én av effektene av å gå forholdsvis lenge uten å spise. Mer kjent, velstudert og sannsynligvis viktigere for det de fleste av oss ønsker å oppnå, er de hormonelle effektene, altså at vi blir mer følsomme for insulin (kort sagt utnytter maten bedre) og holder oss mette lenger. Å redusere det til et spørsmål om kalorier er som å redusere trening til et spørsmål om forbrenning og si at man får samme resultater av markløft og maraton så lenge man bruker tilsvarende mye energi på begge.

Begrepet periodisk faste er ganske nytt, men praksisen er eldre enn menneskeheten selv. I hele vår utvikling er det sannsynligvis bare de aller siste årene hvor normalen er at energitett mat er lett tilgjengelig absolutt hele tiden, og at den ikke krever noen som helst fysisk innsats å få tak i. Kulturelt sett er det nok også forholdsvis nytt at man skal spise en haug mellommåltider. Periodisk faste er ikke noe nymotens fancy, det er den naturlige måten å spise på.

Anonymkode: 8dee8...721

Tyah

Periodisk faste har virkelig fungert for meg. Jeg spiser 3 måltider i løpet av en dag lunsj, middag og kvelds. Jeg får mindre søtsug, og er generelt mindre sulten når jeg spiser slik. Jeg ser ikke på dette som en diett, men en livsstilsendring. Tror det har mye helsefordeler å la kroppen jobbe mellom måltidene, uten at jeg helt har satt meg så mye inn i forskning rundt det. Det viktigste for meg er at det fungerer, og får meg til å følge meg bra 😊

Annonse

jabx
Posted (edited)
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir nok litt provosert av å lese om "opplegg", som er å fortelle folk hvordan de skal spise, fordi jeg er godtroende og lettskremt og trodde at jeg måtte, tok alt fra hvite frakker som "sannheten", leste rådene fra Helsedirektoratet som fanden leser bibelen, og slet med overvekt i mange, mange år. Så knakk jeg koden, og trodde lenge at alle som slet med overvekt, slet av samme grunner som meg, og følte derfor en slags plikt til å opplyse. Men det gjør de ikke - folk flest vil bare ha effektfullt, ikke effektivt. Jeg forteller ingen hvordan de skal spise, det er tvertimot, jeg sier at folk må få velge selv. Du blander sammen Per og Målfrid. Det er Målfrid som har funnet ut av ting, Per sliter. Per er dessuten en oppdiktet person. Men han er en syntese av tusenvis av mennesker jeg har "møtt" på forum. Og alle disse møtene har gjort meg både oppgitt og kynisk. Nå deltar jeg kun tvangsmessig i tråder. Ja, jeg er på jakt etter en ny hobby.

Frokost er dagens første måltid, og kan spises når man ønsker. Faste er så mange forskjellig ting at ordet ikke lenger har noen mening.

Det er ingen som forteller noen hvordan de skal spise. 16:8-faste er helt frivillig.

Og så sier du at folk må få velge selv, men du prøver jo å tvinge andre til å avstå fra IF fordi du ikke skjønner hva det er, hva det går ut på, og hvordan det påvirker livene til de som driver med det.

Jo, ordet faste har en mening. Bare fordi du ikke skjønner bæret av hva folk skriver så betyr ikke det at begrepene du ikke skjønner ikke har mening. Faktum er at etter 12+ timer så begynner kroppen å bruke energi på en annen måte enn den gjør når den har et nylig måltid å benytte seg av.

Det virker som du har noen tvangstanker rundt dette her, og så ønsker å du tvinge andre til å følge det du sier. Men det er ikke slik det fungerer. De som har lyst til å drive med IF får drive med det. Du har ingen rett til å fortelle noen hva de skal gjøre.

Videre, dine fordommer om IF er irrelevante for de som faktisk er fornøyde med å leve slik. Som i eksemplene dine med Per og Målfrid der du motsier deg selv, lyver, bløffer, og dikter opp historier om andre bare fordi du selv ikke får til noe som helst.

Edited by jabx

jabx
15 timer siden, Tyah skrev:

Periodisk faste har virkelig fungert for meg. Jeg spiser 3 måltider i løpet av en dag lunsj, middag og kvelds. Jeg får mindre søtsug, og er generelt mindre sulten når jeg spiser slik. Jeg ser ikke på dette som en diett, men en livsstilsendring. Tror det har mye helsefordeler å la kroppen jobbe mellom måltidene, uten at jeg helt har satt meg så mye inn i forskning rundt det. Det viktigste for meg er at det fungerer, og får meg til å følge meg bra 😊

Helt riktig, det handler rett og slett om livsstil. Og det som er så bra med f.eks. 16:8 er at det passer for mange fordi det i mange tilfeller bare er snakk om å droppe frokost. Det kan nesten ikke bli enklere. Derfor er det også mye lettere å holde seg til dette over mange år. Noe forskning altså tyder på.

jabx
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er så effektivt at du trygt kan spise 1800 kalorier selv om du er 160cm og 50 kg - intermitted fasting er ikke ment for kalori restriksjon. Hilsen ernæringsfysiolog. 

Anonymkode: 5338d...f3d

Det kan kombineres. Man kan ikke bare gafle i seg uendelig med kalorier selv om man er på IF.

AnonymBruker
17 hours ago, jabx said:

Helt riktig, det handler rett og slett om livsstil. Og det som er så bra med f.eks. 16:8 er at det passer for mange fordi det i mange tilfeller bare er snakk om å droppe frokost. Det kan nesten ikke bli enklere. Derfor er det også mye lettere å holde seg til dette over mange år. Noe forskning altså tyder på.

Jeg har gått ned 40 kilo på under et år med intermittent fasting, og det uten at det egentlig har kostet meg stort. Jeg fortsetter slik og ser at jeg for første gang i mitt liv klarer å holde vekten etter nedgang. Spiser stort sett mellom 14 og 20, det er det som passer meg best. 

Anonymkode: 30f4b...46e

AnonymBruker

Jeg har gått ned 40 kilo på under et år med intermittent fasting, og det uten at det egentlig har kostet meg stort. Jeg fortsetter slik og ser at jeg for første gang i mitt liv klarer å holde vekten etter nedgang. Spiser stort sett mellom 14 og 20, det er det som passer meg best. 

Anonymkode: 30f4b...46e

Så flink du har vært! Har du telt kalorier også, eller vært bevisst på kostholdet på andre måter?

Anonymkode: 334c4...d92

AnonymBruker

Viste faktisk ikke at det var et navn for dette før jeg oppdaget det for noen år siden, har levd sånn i mange år, aldri hatt problemer med å holde vekten. Denne «dietten» er normalt for meg. 

Anonymkode: c556c...913

Kragebein
Posted (edited)

Tråden er ryddet for brukerdebatt, innlegg skrevet av helsepersonell og lavt kalorinnhold.

Denne tråden stenges, da den bryter med retningslinjene for dette rommet.

* Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. 

* Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger herViser også til deres kilde her (side 187).

* Tråder hvor trådstarter ber om råd til å bli undervektig ifølge BMI-kalkulator vil bli stengt. BMI er ikke likt for alle og man kan gjerne diskutere hvorvidt det er et godt mål for absolutt alle, men vi anser det som en god nok grense for hvor langt man kan gå med å gi råd for å gå ned i vekt.

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine.

Kragebein, adm

Edited by Kragebein

Guest
This topic is now closed to further replies.

Artikler fra forsiden

• Create New...