Gå til innhold

Ny bil - riper i lakken etter vask med svamp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 13.5.2020 den 10.31, edwardnigma skrev:

Stikkord: økonomi.

Det står INGEN steder at ts ikke har kjøpt ny fordi h*n har dårlig råd 🤪 eller er du synsk kanskje? 

Anonymkode: bd8c7...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær så snill og ikke mat trollet i tråden min. Jeg vil ikke få varsel for slikt tull.

Anonymkode: 1103d...fdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for flere gode råd! Hvorfor avfetting på tørr bil? Jeg bor på Vestlandet. Her er, som kjent, mye dårlig vær. Da vasker jeg stort sett kun når det allerede regner, for da er bilen lett å få ren.

Anonymkode: 1103d...fdf

Fordi vaskemidlet renner av når det regner, eller har spylt bilen først... Ikkeno mer spesielt enn det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, newman01 skrev:

Når jeg vasker bilen bruker jeg først SurfexHD eller annen avfetting. Så skumlegges hele bilen med skumkanon. Venter 5-6 minutter og spyle vekk all såpe. Så skumlegges bil på nytt og så håndvaskes den med vott (samme type som Alt.2 over). Så spyles bilen helt ren. 

En høytrykkspyler koster ikke allverdens med penger, og anbefales. 

@newman01, @Fjeud: Har dere forslag til en god såpe til skumlegging? Det er fint om den er lett å få tak i, gjerne uten å måtte handle på nett. :)  Jeg har tilgang på bensinstasjonsmerker og butikker som Bilxtra, Biltema, Jula, Obs Bygg og Clas Ohlson, om det er noe OK å få tak i på noen av disse. 

Jeg har endelig fått godt nok vanntrykk til å kunne bruke høytrykksspyleren som ble kjøpt for mange år siden, og trenger tips til noe som kan brukes i "skumdingsen" som fulgte med. 😁

Anonymkode: b9223...3cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2020 den 9.32, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid hatt gamle biler, alltid vasket de med svamp. Nå har jeg kjøpt min første nye bil og etter den første vasken ser jeg riper der jeg dro svampen over. Dette til tross for god skylling og avfetting i forkant, og forsiktige sveip med svampen da bilen ennå var skitten.

Meh. :(

Så hvordan kan jeg vaske bilen godt, fornuftig og skånsom hjemme? Høytrykkspyleren daua for fire år siden, men jeg har hageslange. :P

Anonymkode: 1103d...fdf

Her får du det beste tipset om tar kontakt med en detailer, altså en som driver på med polering av biler. Han har best kjennskap til hva du bør gjøre og hvilke typer biler du bør være mere forsiktig med. For ja det er store forskjeller på kvaliteten på lakken på biler. Noen tåler mye mens andre tåler nesten ingenting. 

Det finnes produkter man tilfører lakken som gjør den mere holdbar ved f.eks. vask. Coating f.eks. er en forsegling av lakken og gjør den den nesten ripefri etter polering. Noen typer vare flere år og trenger veldig lite recoating. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Autobrite Magifoam skumsåpe. Kjøpte den på Bilnerden for et par år siden (5 liter). Bruker ca en dl pr vask. 

Ellers er Fusso99 voks en rimelig fiffig sak. Lakken blir glatt og hydrofobisk, så fremtidig møkk og regn bare preller av. Og lakken blir blank og klar. Gøy med bilvedlikehold. Full vask, tørk og voksing tar fort 3 timer, men resultatet blir bra

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, newman01 skrev:

 Full vask, tørk og voksing tar fort 3 timer, men resultatet blir bra

Selv med full lakkrens, altså tjærefjerner og metallpartikkelfjerner i tillegg til vaskerutinen folka her nevner, etterfulgt av wipedown, kan jeg legge fusso eller lignende på en bil på halve tida. Men hvis vi snakker interiør - da kan det fort ta tre timer og vel så det, litt avhengig av hva som må gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

 

Det finnes produkter man tilfører lakken som gjør den mere holdbar ved f.eks. vask. Coating f.eks. er en forsegling av lakken og gjør den den nesten ripefri etter polering. Noen typer vare flere år og trenger veldig lite recoating. 

Støtter rådet om coating. Det finnes mange gode produkter som amatører kan legge selv nå. Gyeon syncro-pakka eller carpro c-quartz+gliss f.eks. Koster ikke mer enn en 1000-1500 kr. Men ja, man må kunne polere også, for coatinga gjør minimalt hva angår å fylle riper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Pierre Gynt said:

Selv med full lakkrens, altså tjærefjerner og metallpartikkelfjerner i tillegg til vaskerutinen folka her nevner, etterfulgt av wipedown, kan jeg legge fusso eller lignende på en bil på halve tida. Men hvis vi snakker interiør - da kan det fort ta tre timer og vel så det, litt avhengig av hva som må gjøres.

Jeg koser meg med vasken, drikker en pils og hører på musikk mens jeg holder på. Så det er sikkert mulig å effektivisere og kutte tidsforbruk for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, newman01 skrev:

Jeg koser meg med vasken, drikker en pils og hører på musikk mens jeg holder på. Så det er sikkert mulig å effektivisere og kutte tidsforbruk for min del.

Viktig det! 🙌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell bilvask er en kunst. Anbefaler å vaske på bensinstasjon, er nok like greit.

Anonymkode: 34ed7...88f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Manuell bilvask er en kunst. Anbefaler å vaske på bensinstasjon, er nok like greit.

Anonymkode: 34ed7...88f

Litt vanskelig å ta seg en pils og ta det med ro på et slikt sted kanskje. Men mer miljøvennlig er det vel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/13/2020 at 9:32 AM, AnonymBruker said:

Jeg har alltid hatt gamle biler, alltid vasket de med svamp. Nå har jeg kjøpt min første nye bil og etter den første vasken ser jeg riper der jeg dro svampen over. Dette til tross for god skylling og avfetting i forkant, og forsiktige sveip med svampen da bilen ennå var skitten.

Meh. :(

Så hvordan kan jeg vaske bilen godt, fornuftig og skånsom hjemme? Høytrykkspyleren daua for fire år siden, men jeg har hageslange. :P

Anonymkode: 1103d...fdf

2 ting som er vikig:

alltid lubrication og rør lakken minst mulig.

Anonymkode: 9bdc0...bd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tok min første vask med vaskehansken i helgen. Føler jeg har mindre kontroll på hvor ren den er, men det var lettvint - og mye vann gikk med! Det står "følg vaskeanvisningen"...men en slik fulgte ikke med?

Anonymkode: 1103d...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk en svamp. 

1: Avfetting av typen Prickbort.  Begynne nederst. Så oppover til vindu. La virke i ca 2-3 min. Ikke lenger.

2: Skyll godt bort driten.

3: Forsiktig over med en VASKEMITT(unngå svamp) med en god bilsåpe. Spør på en god bilbutikk(ikke biltema) 

4: Skyll godt

------

5 og 6 er for viderekommende.

5: Spray på litt wetwax.

6: Tørk forsiktig med et tørkehåndkle beregnet for bil ;)

Hilsen XPERT

Anonymkode: 3e15e...bc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bruk en svamp. 

1: Avfetting av typen Prickbort.  Begynne nederst. Så oppover til vindu. La virke i ca 2-3 min. Ikke lenger.

2: Skyll godt bort driten.

3: Forsiktig over med en VASKEMITT(unngå svamp) med en god bilsåpe. Spør på en god bilbutikk(ikke biltema) 

4: Skyll godt

------

5 og 6 er for viderekommende.

5: Spray på litt wetwax.

6: Tørk forsiktig med et tørkehåndkle beregnet for bil ;)

Hilsen XPERT

Anonymkode: 3e15e...bc6

Det er totalt overkill å bruke prickbort på hver eneste vask. Det tærer på beskyttelsen, og det er dessuten mer skadelig for miljøet. Til vanlig vask om våren og sommeren, holder det med en vannbasert ph-nøytral skumforvask, eller mildt utblandet alkalisk (surfex/nerta osv).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste å være klar over med nye biler er at lakken er forholdsvis ny, og at det foregår en herdingsprosess i lang tid - mange mener det tar år før lakken er ferdigherdet og tåler en vaskemaskin eksempelvis.

Derfor må man være ekstra påpasselig det første året mht å unngå småpartikler når man svamper bilen - og selvfølgelig unngå å bruke vaskemaskiner med børste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2020 den 11.16, newman01 skrev:

Fordi vaskemidlet renner av når det regner, eller har spylt bilen først... Ikkeno mer spesielt enn det. 

Grunnen til at man ikke skal bruke avfetting på våt bil er at effekten tynnes ut. Noen avfettinger som feks Koch Chemie sin Tëërwasche kan også brukes på våt bil, men produkter som feks Prickbort skal brukes på tørr bil.

Anonymkode: 353e0...4f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...