Gå til innhold

Ny bil - riper i lakken etter vask med svamp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt gamle biler, alltid vasket de med svamp. Nå har jeg kjøpt min første nye bil og etter den første vasken ser jeg riper der jeg dro svampen over. Dette til tross for god skylling og avfetting i forkant, og forsiktige sveip med svampen da bilen ennå var skitten.

Meh. :(

Så hvordan kan jeg vaske bilen godt, fornuftig og skånsom hjemme? Høytrykkspyleren daua for fire år siden, men jeg har hageslange. :P

Anonymkode: 1103d...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kast svampen å kjøp deg en god vaskehanske. 
 

spyl alltid bilen veldig nøye før du begynner å vaske den, om det sitter igjen grus osv så vil dette ripe opp bilen. 
 

 

Anonymkode: bd8c7...bb3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høytrykkspyleren daua for fire år siden,

Høres ikke ut som du har råd til å eie nybil.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig hageslange er vel så bra til bilvask.

Anonymkode: e7bc6...777

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, edwardnigma skrev:

Høres ikke ut som du har råd til å eie nybil.

Så fordi man ikke har kjøpt seg en ny høytrykksspyler så kan man ikke ha ny bil? 😂😂😂 

Anonymkode: bd8c7...bb3

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med svamp er at den tar tak i små stein som ligger på bilen, og så blir disse dratt utover lakken🙄

Anonymkode: ae96b...152

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi man ikke har kjøpt seg en ny høytrykksspyler så kan man ikke ha ny bil? 😂😂😂 

Anonymkode: bd8c7...bb3

Stikkord: økonomi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med svamp er at den tar tak i små stein som ligger på bilen, og så blir disse dratt utover lakken🙄

Anonymkode: ae96b...152

Ja, det kan du si...har jeg skjønt. 🤪

Hvorfor er en vaskehanske bedre? Hva gjør den annerledes? Og får jeg slikt på Biltema?

Anonymkode: 1103d...fdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil har du kjøpt?

Anonymkode: 920ad...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spyler kraftig og svamper ned bilen etterpå, det er eneste måten jeg får den ordentlig ren på. Bruker alltid ny svamp, og kaster den dersom jeg skulle være uheldig og miste den (ev. sparer til innsiden av felger og bruk der det er ordentlig møkkete).

Det har nok blitt noen småriper av dette, men ikke noe voldsomme greier. Skjønner ikke hvordan jeg ellers skulle fått bilen like ren - kun spyling har ikke sjanse til å måle opp. Jeg vasker ca. en gang i uken, og skulle gjerne hatt noen tips :)

Følger spent med på hva andre gjør! 

Anonymkode: a43a4...92e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør akkurat som AB over, bare at jeg vasker toppen to ganger i måneden. :)

Den nye bilen er en Hyundai. Har det noe å si hva slags merke det er?

Anonymkode: 1103d...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vask bilen på gårdsplassen hvis du ikke har avløp. All dritten, oljer etc havner i naturen. Vask den på egnet sted med skikkelig avløp

Anonymkode: 174b3...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan du si...har jeg skjønt. 🤪

Hvorfor er en vaskehanske bedre? Hva gjør den annerledes? Og får jeg slikt på Biltema?

Anonymkode: 1103d...fdf

Jeg tror det dreier seg om at skitten ikke ligger "utenpå" vaskehansken på samme måten som en svamp. Og ja, Biltema har. 

Alt. 1, alt. 2, alt. 3. Og så tar du med deg en sånn en også, de er gull verdt! 

Anonymkode: b9223...3cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det dreier seg om at skitten ikke ligger "utenpå" vaskehansken på samme måten som en svamp. Og ja, Biltema har. 

Alt. 1, alt. 2, alt. 3. Og så tar du med deg en sånn en også, de er gull verdt! 

Anonymkode: b9223...3cd

Takk for gode råd! :) Kun den av syntetisk ull står det ved at den kan vaskes. De andre er vel ikke engangs?

Anonymkode: 1103d...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode råd! :) Kun den av syntetisk ull står det ved at den kan vaskes. De andre er vel ikke engangs?

Anonymkode: 1103d...fdf

Alle kan vaskes. Med mindre du skal være himla nøye kommer du langt med vanlig håndvask. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2020 den 7.55, AnonymBruker skrev:

Takk for gode råd! :) Kun den av syntetisk ull står det ved at den kan vaskes. De andre er vel ikke engangs?

Anonymkode: 1103d...fdf

Det står da på alle tre at de kan vaskes? :) De andre to står det tilogmed 60 grader på. :) 

Anonymkode: b9223...3cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det forskjell på hardheten av ny og gammel lakk? Altså lakken på en nybil og en som er 10 år gammel?

Anonymkode: e7bc6...777

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg vasker bilen bruker jeg først SurfexHD eller annen avfetting. Så skumlegges hele bilen med skumkanon. Venter 5-6 minutter og spyle vekk all såpe. Så skumlegges bil på nytt og så håndvaskes den med vott (samme type som Alt.2 over). Så spyles bilen helt ren. 

En høytrykkspyler koster ikke allverdens med penger, og anbefales. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
På 13.5.2020 den 9.32, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid hatt gamle biler, alltid vasket de med svamp. Nå har jeg kjøpt min første nye bil og etter den første vasken ser jeg riper der jeg dro svampen over. Dette til tross for god skylling og avfetting i forkant, og forsiktige sveip med svampen da bilen ennå var skitten.

Meh. :(

Så hvordan kan jeg vaske bilen godt, fornuftig og skånsom hjemme? Høytrykkspyleren daua for fire år siden, men jeg har hageslange. :P

Anonymkode: 1103d...fdf

Ser du har fått endel ymse råd her, anbefaler deg å lese litt på norwegian detailers forum, de er manisk opptatt av å vaske riktig. 
 

Stegene du burde følge er

1. Avfetting på tørr bil, opp til vinduene, la virke noen minutter.

2. Skum over hele bilen.

3. Spyl av.

4. Mikrofiberklut med såpe, som du skrubber over gitter i en bøtte som er laget for bilvask.

5. Spyl av.

6. Tørk av med tørkeklut.

Noen mener det er greit å vaske med hageslangen, men jeg hadde personlig aldri tatt på den med verken en svamp eller mikrofiberklut etterpå da, fordi det blir så mange partikler og skitt igjen på bilen. Og du må for guds skyld bruke en ny svamp hver gang du vasker bilen, eller vaske mikrofiberkluten. Hvis ikke vil du dra skittet du vasket av i forrige vask over lakken i påfølgende vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere gode råd! Hvorfor avfetting på tørr bil? Jeg bor på Vestlandet. Her er, som kjent, mye dårlig vær. Da vasker jeg stort sett kun når det allerede regner, for da er bilen lett å få ren.

Anonymkode: 1103d...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...