Gå til innhold

Hva er normalt å spise i løpet av en dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med overspising, og har lite struktur og rutiner på måltidene mine. Har ikke fast frokost, lunsj eller middag, jeg lager bare mat når det frister med noe å spise, og ofte blir det "middagsmat" (som gjerne inneholder en god del mer kalorier enn en typisk lunsj ville gjort) tre ganger daglig, inkludert masse usunn snacks. Vet at alle har et ulikt behov, men tror det kan hjelpe å høre hva andre pleier å spise i løpet av en dag. Vil gjerne venne meg til å spise intuitivt. 

Anonymkode: 88b21...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har gått fra 107kg til 62kg på 3 år. Er 171høy. 
 

Som overvektig var en typisk dag:

Frokost: 2 skiver med smør og ost, gjerne et glass appelsinjuice

Lunsj: Pastasalat og cola med sukker 

Middag: Lasagne og hvitløksbrød, taco, pizza, burger, pastaretter, kyllinglår og ris. Og da spiste jeg STORE porsjoner

Kvelds: Skiver og snacks som sjokolade, potetgull, kjeks og is. 
 

Matlysten har endret seg drastisk nå, har nesten ikke lyst på mat i det hele tatt, så ligger ofte på 800-900 kalorier om dagen. En typisk dag kan se slik ut:

Frokost: En kopp kaffe

Lunsj: Ingenting

Middag: Kyllingwok, biffwok, bønner eller fisk og grønnsaker 

Kvelds: Yoghurt eller popcorn 

Håper at matlysten kommer krypende tilbake snart, da jeg savner følelsen av å nyte mat. 

Anonymkode: 46d6b...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ned de to siste dagene da alle dager er litt forskjellig, men samtidig omtrent som dette;

Frokost i går; 

3 hjemmelagde skriver; en med røkelaks og kokt egg og majones, en med italiensk salat og skinke, en med salami/ost/agurk og majones + 2 glass med juice 

Frokost i dag; 

2 skiver; 1/2 med kaviar og majones og 1/2 med makrell i tomat og majones og 1 skive med grillskinke/rødbetter/majones og et halvstort o boy glass 

Middag i går;

To mellomstore poteter, litt makaroni, litt tomatsaus og ca passe  gode stykker av hjemmelaget kjøttpudding og 2 kjøkkenglass med melk 

Middag i dag;

En del lasagne (la oss si at Toro lasagne vanlig pakke blir delt i 3, vel jeg har spist en del til middag)

Til desert i dag; 

3 store iskuler og to pils😄

Av og til spiser jeg en popcorn pose helt alene,av og til spiser jeg yoghurt og av og til spiser jeg mer en 2 måltider om dagen men vanligvis ikke.  Og innimellom tar jeg meg en "kos" sjokoladepuddingog innimellom.... Men sånn i det store og det hele ser det slik ut som de to siste dagene. Meeeeen nå er ikke jeg i kategorien av de som hverken slanker meg/ prøver å legge på meg,sliter med mat eller veier/måler maten min..så dette blir litt på gefylen. 

Gidder ikke skrive hverken kg eller cm a det overhode ikke har noe å si men kan si jeg har en bmi på 20.

  

 

 

Anonymkode: ac022...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite sammenheng i det du skriver. Du spiser allerede "intuitivt", og det, men kanskje enda mer forestillingen om sunn/usunn mat og mangel på selvtillit (du spør hva som er "normalt"), gjør deg tilbøyelig til overspising. Samtidig høres det ut som du ikke er fornøyd med hva og når du spiser, men at du har en formening om hva som vil fungere bedre. Du vil ikke heller få deg litt måltidsrutiner isteden?

Anonymkode: f91b8...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser vel intuitivt når du spiser akkurat det du har lyst på!!!

Anonymkode: ae8ec...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter også med overspising, men holder på å komme meg ut av den perioden nå. Etter i dag vil det være dag fem uten overspising. 

En typisk dag kan se sånn ut: 

Frokost: Ingenting 

Lunsj: To kornknekkebrød, ett med kalkunskine og egg og ett med salami og litt majones. 

Noen ganger blir det en banan eller et knekkebrød før middag. 

Middag: Feks en laksefilet, salat med mango, dressing av en SS crème fresh og mango chutney og ett pitabrød. Eller en kyllingfilet, wokgrønnsaker og eggenudler. Eller en pannert fiskefilet, to poteter, råkost og litt smeltet smør. 

Føler kanskje jeg spiser litt for store middagsporsjoner. 

Kveldsmat: To proteinrundstykker med kremost og kalkunskinke på det ene og feks hvitost og syltetøy på det andre. 

Noen ganger trenger jeg et knekkebrød før jeg legger meg på kvelden. 

Prøver å unngå de to mellommåltidene, men med den sulten jeg sliter med og mål om å få vekk overspising så må jeg passe på å ikke kutte for mye i matinntaket selv om jeg ønsker å gå ned de tre kg jeg har rast opp de siste ukene. 

Jeg har forresten per nå 20,5 i BMI. For bare noen uker siden var den 19,7 eller 19,5. Skal ned dit igjen. 

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slanker meg, og spiser vanligvis ca sånn:

Frokost: 40g havregryn, litt puffet havre, 1/2 banan og melk. Et kokt egg i tillegg dersom jeg mistenker at det blir lenge til lunsj.

Mellommåltid: en banan eller en neve usaltede nøtter.

Lunsj: tre grove knekkebrød med skinke og enten Philadelphia smøreost eller italiensk salat, pluss enten noe bær, frukt, skyr eller lignende.

Middag: kan være alt fra wienerpølser eller hjemmelagd pizza til laksefilet eller kyllingsalat og pasta. Middagen må passe til hele familien, men jeg sørger (nesten) alltid for å ha salat eller grønnsaker til slik at  jeg kan forsyne meg rikelig av det. Spiser som regel en eller to porsjoner.

Kvelds: det jeg har lyst på (innen rimelighetens grenser), kan være to brødskiver med brunost pluss en appelsin, eggerøre og spekeskinke, havregrøt med sukker og kanel ... tja mye forskjellig :)

Husk at det er individuelt hvor mye mat man trenger, og er du vant til å overspise er det sikkert lurt å øve seg på å gradvis spise mindre til du finner mengden som passer for deg. For meg hjalp det å telle kalorier i en periode for å lære meg hva som var «normal» mengde mat.

Anonymkode: 48d99...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens mat:

Frokost:

2 grove skiver med Leverpostei og agurk, 1 glass Eplejuice 

Lunsj:

2 grove skiver med tunfisk og agurl, 1 iskaffe

Middag:

1 filet ovnsbakt laks, ca 0, 5 bakt søtpotet, rømme, gulrøtter

Kveldsmat:

2 rugsprø med skinke og avokado

Mellommåltid:

Vannmelon, eple og kiwi

Kan legge til at jeg for tiden ammer og derfor spiser litt mer enn normalt. 

Anonymkode: c9e2d...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med overspising, og har lite struktur og rutiner på måltidene mine. Har ikke fast frokost, lunsj eller middag, jeg lager bare mat når det frister med noe å spise, og ofte blir det "middagsmat" (som gjerne inneholder en god del mer kalorier enn en typisk lunsj ville gjort) tre ganger daglig, inkludert masse usunn snacks. Vet at alle har et ulikt behov, men tror det kan hjelpe å høre hva andre pleier å spise i løpet av en dag. Vil gjerne venne meg til å spise intuitivt. 

Anonymkode: 88b21...756

Vet ikke hvor lurt det er at du spør folk i et forum om dette. Folk har så forskjellige matbehov, og noen i dette forumet har åpenbart spiseforstyrrelser selv. Det blir som den halte som leder den blinde. Får du hjelp med overspisingen av en psykolog eller terapeut? Eventuelt i kombinasjon med en kostholdsveileder? Jeg ville begynt der. Snakk med fastlegen din hvis du trenger hjelp med henvisninger. 

Anonymkode: ca4bb...a99

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beveger meg lite siden jeg er kronisk sjuk, så jeg trenger lite mat. Spiser jeg mer enn dette går jeg sakte men sikkert opp i vekt. veier 66 kilo og er 173cm høy.

frokost: havrefras og melk med en spiseskje syltetøy

lunsj: varierer mellom ingenting, et eple eller ei brødskive med leverpostei, rødbeter og majones

middag: en potet (kanskje en halv ekstra om jeg er litt ekstra sulten), to-tre kjøttkaker, frosne grønnsaker + tyttebærsyltetøy og saus(en del, det er jo det som er godt haha)

kvelds(hvis jeg er våken til etter klokka ett): eple, en toast eller ei brødskive med leverpostei, rødbeter og majones.

 

Anonymkode: 17e67...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lite sammenheng i det du skriver. Du spiser allerede "intuitivt", og det, men kanskje enda mer forestillingen om sunn/usunn mat og mangel på selvtillit (du spør hva som er "normalt"), gjør deg tilbøyelig til overspising. Samtidig høres det ut som du ikke er fornøyd med hva og når du spiser, men at du har en formening om hva som vil fungere bedre. Du vil ikke heller få deg litt måltidsrutiner isteden?

Anonymkode: f91b8...3f0

Formulerte meg gjerne litt feil. Jeg vil lære meg å spise når jeg er sulten, og stoppe når jeg er mett. Jeg spiser vel forsåvidt intuitivt nå, men jeg går ikke etter sult, men heller hva som frister. Hender ofte at jeg spiser mer enn jeg selv egentlig orker og vil, en del av meg klarer bare ikke å stoppe. Men ettersom jeg sliter med mat og selvbilde, tror jeg ikke en diettplan vil være riktig for min del. 

Anonymkode: 88b21...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Formulerte meg gjerne litt feil. Jeg vil lære meg å spise når jeg er sulten, og stoppe når jeg er mett. Jeg spiser vel forsåvidt intuitivt nå, men jeg går ikke etter sult, men heller hva som frister. Hender ofte at jeg spiser mer enn jeg selv egentlig orker og vil, en del av meg klarer bare ikke å stoppe. Men ettersom jeg sliter med mat og selvbilde, tror jeg ikke en diettplan vil være riktig for min del. 

Anonymkode: 88b21...756

Ok, skjønner. Jeg har heller aldri hatt noen sans for "ferdigtygde" diettplaner. Men jeg tror du trenger å planlegge måltidene dine, og bli vant til å spise regelmessig, før du kan gå utelukkende etter appetitten. Og hvis det funker med regelmessige, planlagte måltider, kanskje du vil være fornøyd med det? Intuitiv spising bør ikke være enda et uoppnåelig ideal du skal føle deg nødt til å strebe etter.

Anonymkode: f91b8...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, skjønner. Jeg har heller aldri hatt noen sans for "ferdigtygde" diettplaner. Men jeg tror du trenger å planlegge måltidene dine, og bli vant til å spise regelmessig, før du kan gå utelukkende etter appetitten. Og hvis det funker med regelmessige, planlagte måltider, kanskje du vil være fornøyd med det? Intuitiv spising bør ikke være enda et uoppnåelig ideal du skal føle deg nødt til å strebe etter.

Anonymkode: f91b8...3f0

Enig. Jeg spiser ca etter klokken. Lunsj kl 12, middag 16/17 og kvelds 2030. Er jeg skikkelig sulten blir det mellommåltid, men prøver å unngå det. 

For meg går det ikke å spise når jeg er sulten. Da ender jeg med å spise for mye. Det er ikke farlig å gå sulten en stund og uten å ha faste klokkeslett så lar jeg ikke kroppen gå sulten lenge nok til å klare å holde på vekta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanker meg da, er 60 kilo. Gått ned 2 kilo på en uke. 

- Idag til frokost: En brødskive tror jeg og et glass melk. Spiste en tynn flis pavlovakake på besøk idag🙄

En lett youghurt med müsli (82 kcal). 

En kotelett. Grønnsakene smakte bedervet så droppet de.. Pluss noen kopper kaffe. 

Så ja, thats it for idag. Syklet og gikk idag. Planlegger 2-3 youghurt imorgen, litt melon og kanskje wok eller noe. 

 

 

Anonymkode: 8f9d3...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slanker meg da, er 60 kilo. Gått ned 2 kilo på en uke. 

- Idag til frokost: En brødskive tror jeg og et glass melk. Spiste en tynn flis pavlovakake på besøk idag🙄

En lett youghurt med müsli (82 kcal). 

En kotelett. Grønnsakene smakte bedervet så droppet de.. Pluss noen kopper kaffe. 

Så ja, thats it for idag. Syklet og gikk idag. Planlegger 2-3 youghurt imorgen, litt melon og kanskje wok eller noe. 

 

 

Anonymkode: 8f9d3...c7f

Vil legge til at det som er vanlig er ca 2000 kcal for en kvinne i normal aktivitet (regn ut selv ift høyde) som ikke slanker seg. Så kan du veie maten slik at du ser hva ting inneholder. Grønnsaker inneholder lite kcal og opptar plass i magen, men dette vet jo alle. 

Anonymkode: 8f9d3...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er anorektisk og vil ikke dele, men det jeg har holdt BMI 20 på var dette:

1: To brødskiver med : smør og et kokt egg/4 biter skinke/røkelaks og 3 dl melk

2: samme som over

3: en frukt

4; to poteter (litt større enn egg), et stykke kjøtt/fisk (100-200g), grønnsaker, 2 ss saus

5. frukt

6. samme som måltid en

I tillegg har jeg spist en is pluss ti smågodtbiter i uka.

 Er du fra før overvektig vil du trolig gå ned i vekt av noe sånt.

Anonymkode: 791dc...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intuitivt spising fungerer for de som ikke har et problem med overspising. Enkelt og greit. Venninnen min er rundt 50 kg, og har alltid veid 50 kg, og spiser nøyaktig det hun har lyst på. Noe som betyr en stor McDonalds  og masse smågodt de dagene hun har lyst på det, og et eple, og en halv porsjon middag de dagene hun ikke er sulten. 

For meg, som også har problemer med overspising og overvekt, så går det ikke an å stole på apetitten. Jeg må ha faste rutiner og et fast kaloribudsjett for å ikke ta helt av. Spiser 1600 kcal fordelt på 4 måltider, men hva jeg vil innenfor dette budsjettet. 

Anonymkode: 708db...946

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100kg her, idag spiste jeg 4 polarbrød med smøreost til lunsj og en hel grandis til middag. Jobber turnus og de dagene jeg har fri spiser jeg kun middag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...