Gå til innhold

Trenger råd fra andre KG’ere med slankeerfaring


Sologvår

Anbefalte innlegg

Kjære KG, nå trenger jeg råd, og sorry dette blir litt langt innlegg. Har gått ned fra 90kg til 82,2kg, altså i underkant av 8 kg de siste 8 ukene.

Jeg har laaangt igjen til idealvekten, ca 68 kg. Da må jeg ned ytterligere 14 kg. Som jeg nevnte har jeg gått ned 8 kg til nå. Og jeg er slanke-sliten. Du vet, vondt i hodet, slapp, energiløs alt det morro som følger med vekttap.
 

Jeg er aktiv, går lange turer hver dag og styrketrening samt ute å leke med barna. Følger en kostholdsplan som er veldig sunn, masse grønne grønnsaker, fiber, mye protein og sunt fett. Så det er ikke så mye å gjøre med kosthold og aktivitetsnivå.

Jeg har jo en stakkars familie som må leve med meg gjennom denne slankeprosessen og en mor som ikke er på sitt beste. Kan bli så sliten under en lek å må ta pause eks. Men det er drepen for motivasjonen å pause slankingen nå. Hater jo å føle meg som ei dundre! Hadde jeg bare hatt meg å tenke på så hadde jeg kjørt på, men jeg har andre å tenke på også. 
 

Totalt sett skal jeg ned 22 kg og er redd det er urealistisk å klare alt i en jafs. Burde jeg kjøre på med slanking videre eller pauser med fokus på stabilisering av vekt og ta det opp igjen når energien er mer tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri følt meg slapp og sliten mens jeg har slanket meg. Slanker du deg for helsas skyld? Planen din er vel ikke veldig sunn hvis den får deg til å føle deg dårlig. Hvordan skal du holde motivasjonen ved like når du har nådd målvekt? 

Kjøre på, eller ta pause? Er det de eneste alternativene du ser for deg?

Anonymkode: 0c3aa...98c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke følt meg sånn veldig slapp og sliten. Litt lite energi, men ikke sånn som du beskriver.

Ville ha gått til fastlegen, forklart hvor flink du har vært og at du gjerne vil fortsette med det men at du føler deg slapp. Han/hun kan ta blodprøver og sjekke om det er noe som får deg til å bli slapp og kanskje anbefale noen tilskudd.

Men ellers; godt jobba! 😁 Du har vært kjempeflink!!

Anonymkode: 5583d...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri følt meg slapp og sliten mens jeg har slanket meg. Slanker du deg for helsas skyld? Planen din er vel ikke veldig sunn hvis den får deg til å føle deg dårlig. Hvordan skal du holde motivasjonen ved like når du har nådd målvekt? 

Kjøre på, eller ta pause? Er det de eneste alternativene du ser for deg?

Anonymkode: 0c3aa...98c

Nå er det for helsa sin del at jeg slanker meg etter svangerskap. Har slanket meg før og det er alltid det samme, blir så sliten. Det er jo ikke så rart- jeg går i energiunderskudd for å gå ned i vekt og jeg merker det tydelig på energinivået.

Når jeg når målvekt er det fokus på stabilisering en stund før det går av seg selv (har ordnet seg før etter andre svangerskap). 

Jeg har vært hos lege, blodprøver er fint. Jeg tror man bare er forskjellig på det området. Noen sliter fryktelig med søtsug når de slanker seg. Jeg gjør ikke det, men det betyr ikke at det er unormalt å slite med søtsug siden jeg ikke har opplevd det. Selv om du ikke har opplevd å bli sliten av slanking betyr ikke at andre gjør det. 

Er ikke helt sikker på hva du spør om på slutten, om å gå ned i vekt eller å stabilisere vekta er de eneste alternativene for meg? Og tja, er jo det, vil jo ikke gå opp? Hvilke andre alternativer tenker du? Kanskje det hørtes rart ut at jeg skrev «kjøre på», mente det ikke som fanatisk. Er mer en muntlig måte å si «fortsette med slanking».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har heller ikke følt meg sånn veldig slapp og sliten. Litt lite energi, men ikke sånn som du beskriver.

Ville ha gått til fastlegen, forklart hvor flink du har vært og at du gjerne vil fortsette med det men at du føler deg slapp. Han/hun kan ta blodprøver og sjekke om det er noe som får deg til å bli slapp og kanskje anbefale noen tilskudd.

Men ellers; godt jobba! 😁 Du har vært kjempeflink!!

Anonymkode: 5583d...af6

Hun har jo ikke vært flink, hun har hatt for raskt vekttap, og er sliten fordi hun har spist for lite og mistet fettfri masse :rolleyes:

Anonymkode: 0c3aa...98c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har heller ikke følt meg sånn veldig slapp og sliten. Litt lite energi, men ikke sånn som du beskriver.

Ville ha gått til fastlegen, forklart hvor flink du har vært og at du gjerne vil fortsette med det men at du føler deg slapp. Han/hun kan ta blodprøver og sjekke om det er noe som får deg til å bli slapp og kanskje anbefale noen tilskudd.

Men ellers; godt jobba! 😁 Du har vært kjempeflink!!

Anonymkode: 5583d...af6

Tusen takk:) Har vært å sjekka. Frisk som en fisk og alt av vitaminer etc er normalt. Tror det bare er individuelt hvordan man reagerer på energi-underskudd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Sologvår skrev:

Nå er det for helsa sin del at jeg slanker meg etter svangerskap. Har slanket meg før og det er alltid det samme, blir så sliten. Det er jo ikke så rart- jeg går i energiunderskudd for å gå ned i vekt og jeg merker det tydelig på energinivået.

Når jeg når målvekt er det fokus på stabilisering en stund før det går av seg selv (har ordnet seg før etter andre svangerskap). 

Jeg har vært hos lege, blodprøver er fint. Jeg tror man bare er forskjellig på det området. Noen sliter fryktelig med søtsug når de slanker seg. Jeg gjør ikke det, men det betyr ikke at det er unormalt å slite med søtsug siden jeg ikke har opplevd det. Selv om du ikke har opplevd å bli sliten av slanking betyr ikke at andre gjør det. 

Er ikke helt sikker på hva du spør om på slutten, om å gå ned i vekt eller å stabilisere vekta er de eneste alternativene for meg? Og tja, er jo det, vil jo ikke gå opp? Hvilke andre alternativer tenker du? Kanskje det hørtes rart ut at jeg skrev «kjøre på», mente det ikke som fanatisk. Er mer en muntlig måte å si «fortsette med slanking».

Du kjører på for hardt. Alternativet mellom å kjøre på for hardt, og å ta pauser, er å ta det roligere. Du blir ikke sliten av energiunderskudd, du blir sliten av for stort energiunderskudd.

Vektvedlikehold går dessverre ikke av seg selv, du skal gjøre det samme som når du går ned, bare med litt høyere kaloriinntak.

Anonymkode: 0c3aa...98c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun har jo ikke vært flink, hun har hatt for raskt vekttap, og er sliten fordi hun har spist for lite og mistet fettfri masse :rolleyes:

Anonymkode: 0c3aa...98c

Jeg har gått ned 1 kg i uka som er anbefalt? Og hvordan vet du at det er fettfri masse jeg har gått ned? Jeg løfter tyngre nå enn da jeg starter og jeg  har målinger som viser at fettprosent er gått ned.

Jeg forstår du mener jeg ikke gjør ting riktig, menn jeg vil gjerne høre om du har noen forslag til hva jeg kan gjøre bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kjører på for hardt. Alternativet mellom å kjøre på for hardt, og å ta pauser, er å ta det roligere. Du blir ikke sliten av energiunderskudd, du blir sliten av for stort energiunderskudd.

Vektvedlikehold går dessverre ikke av seg selv, du skal gjøre det samme som når du går ned, bare med litt høyere kaloriinntak.

Anonymkode: 0c3aa...98c

Og så da tenker du det er lurt å gå for pause og vedlikehold som jeg foreslår i hovedinnlegget. Har gjort det før når jeg har gått ned. Kjenner godt til at vedlikehold er et stykke arbeid som ikke kommer av seg selv. Ja det er jo fornuftig å ikke ta alt på en gang. Er jo litt det jeg har tenkt at å gå ned 22kg i en omgang blir for hardt. Men jo lengre tid det er tar jo mer utfordrende blir det mentalt. Men men, det er noe med å smøre seg med tålmodighet og tenke at jeg kommer der tilslutt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sologvår skrev:

Jeg har gått ned 1 kg i uka som er anbefalt? Og hvordan vet du at det er fettfri masse jeg har gått ned? Jeg løfter tyngre nå enn da jeg starter og jeg  har målinger som viser at fettprosent er gått ned.

Jeg forstår du mener jeg ikke gjør ting riktig, menn jeg vil gjerne høre om du har noen forslag til hva jeg kan gjøre bedre?

1 prosent av kroppsvekten er det anbefalte maksimum per uke. Jeg vet at du har tapt fettfri masse fordi du har gått ned så mye og rapporterer at du er slapp og sliten. Du har gått ned i fettprosent fordi du har tapt mer fett enn muskler. 

Se mitt forrige svar for en annen tilnærming.

Anonymkode: 0c3aa...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon, gått ned 10 kg, og kjenner på alt du kjenner på. Har prøvd meg på pause, men det har bare gjort at det har blitt enda verre og nå går jeg konstant sulten og sliten i underskudd. Har ikke så mye å komme med, men ønsker deg lykke til og håper å få noen tips her jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

1 prosent av kroppsvekten er det anbefalte maksimum per uke. Jeg vet at du har tapt fettfri masse fordi du har gått ned så mye og rapporterer at du er slapp og sliten. Du har gått ned i fettprosent fordi du har tapt mer fett enn muskler. 

Se mitt forrige svar for en annen tilnærming.

Anonymkode: 0c3aa...98c

Det var nytt for meg om 1 % kroppsvekt. Har du noen kilder på det? Skulle gjerne lest litt mer om det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sologvår skrev:

Og så da tenker du det er lurt å gå for pause og vedlikehold som jeg foreslår i hovedinnlegget. Har gjort det før når jeg har gått ned. Kjenner godt til at vedlikehold er et stykke arbeid som ikke kommer av seg selv. Ja det er jo fornuftig å ikke ta alt på en gang. Er jo litt det jeg har tenkt at å gå ned 22kg i en omgang blir for hardt. Men jo lengre tid det er tar jo mer utfordrende blir det mentalt. Men men, det er noe med å smøre seg med tålmodighet og tenke at jeg kommer der tilslutt:)

Nei, jeg mener ikke det. Jeg mener et mindre kaloriunderskudd enn du har nå, men fremdeles et kaloriunderskudd. 22 kilo i en omgang er ikke for hardt om du gjør det riktig.

Anonymkode: 0c3aa...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Sologvår skrev:

Det var nytt for meg om 1 % kroppsvekt. Har du noen kilder på det? Skulle gjerne lest litt mer om det:)

Google.

Anonymkode: 0c3aa...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg mener ikke det. Jeg mener et mindre kaloriunderskudd enn du har nå, men fremdeles et kaloriunderskudd. 22 kilo i en omgang er ikke for hardt om du gjør det riktig.

Anonymkode: 0c3aa...98c

Aha, da misforstod jeg, beklager:)
Takk for råd, jeg får vel tenke litt på hva jeg vil og hva som passer. Jeg tenker nok at jeg uansett vil gjøre noe annerledes enn det jeg gjør nå.

Synd du ikke ønsker å gi meg kilder, det hadde jo kostet deg lite da du har det fra et sted. Blir alltid kritisk til de som ikke viser til kilder for sine påstander. Men for all del, er dreven i googling så det får jeg til:)


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at du har et for lavt kaloriunderskudd? Du skal ikke trenge å bli slapp og sliten av å spise litt mindre enn du trenger, og du trenger heller ikke gå ned 1 hel kg pr uke. Om du går ned 0,5 kg pr uke så trenger du et underskudd på 3500 kcal i uken. Det tilsvarer da altså kun et underskudd på 500 kcal pr dag. Så om du er ung og aktiv, så forbrenner du glatt over 2500 kcal pr dag. Å leve på 2000 kcal daglig skal kunne gå helt fint uten at du blir slapp og sur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du teller kalorier så ville jeg anbefalt å være 500 kalorier i underskudd for hva du forbrenner gjennom hele dagen. På nett står det grovt sagt at de fleste kvinner forbrenner 2000 kalorier daglig. Dette stemmer ikke alle. Om du er veldig aktiv, går 10'000 skritt daglig, leker med barna osv.. så forbrenner du sannsynligvis ikke 2000 kalorier, men mere. 

Jeg har en Fitbit charge 3 klokke der jeg holder meg oppdatert om hvor mange skritt jeg går og hvor mye jeg forbrenner hver dag. I slappe dager hvor jeg bare er hjemme på sofaen så forbrenner jeg rundt 1800 kalorier. De dagene jeg handler, går 15'000 skritt og kanskje trener litt så kan jeg forbrenne 3000 kalorier på en dag. Om man da spiser 1500 kalorier daglig for å være 500 kalorier i underskudd, så er man jo plutselig egentlig 1500 kalorier i underskudd.

Kanskje derfor du er sliten? Om du ikke teller kalorier så ville det vært en ide om du teller kalorier du spiser hver dag i en uke eller noen dager, og ser hvor mye du spiser i gjennomsnitt. For å se hvor mye du forbrenner så kan man finne veldig mange kalkulatorer på nett som sier noe om ca. hvor mange kalorier man forbrenner ved aktivitetsnivået ditt, kjønn, alder og vekt. Prøv ut noen av disse og se om du finner et gjennomsnitt. Da kan man grovt se hvor mye i underskudd man faktisk ligger. 

Om du ikke ligger for mye i underskudd (500 kalorier i underskudd daglig er anbefalt av veeeldig mange leger) så kan det hende at kroppen eller hodet bare trenger en pause. Om du har pushet deg mye, krevd mye av deg selv, aldri fått pauser og alt er et mas på jobb f.eks. så trenger du kanskje bare en pause for at hodet og kroppen får litt hvile og får samlet seg igjen. 

Jeg synes hvertfall at du har gjort veldig mye allerede og er på god vei. Håper du finner mer motivasjon etter hvert og fortsetter med det gode arbeidet du legger inn. Lykke til videre :)

Anonymkode: 8ab19...8b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ms. Steele skrev:

Kan det være at du har et for lavt kaloriunderskudd? Du skal ikke trenge å bli slapp og sliten av å spise litt mindre enn du trenger, og du trenger heller ikke gå ned 1 hel kg pr uke. Om du går ned 0,5 kg pr uke så trenger du et underskudd på 3500 kcal i uken. Det tilsvarer da altså kun et underskudd på 500 kcal pr dag. Så om du er ung og aktiv, så forbrenner du glatt over 2500 kcal pr dag. Å leve på 2000 kcal daglig skal kunne gå helt fint uten at du blir slapp og sur. 

Jeg tenker at selv om jeg har gått ned 1 kg i uka til nå så er ikke nødvendigvis det målet å fortsett med det. Jeg har til nå spist ca 1700-1900 kcal daglig (flekser veldig med tanke på at jeg er mer sulten enn andre dager). Skulle jeg fortsette å gå ned 1 kg så må jeg etterhvert lavere, og det ønsker jeg ikke da jeg liker mat:) 
 

Så jeg spiser en del kcal allerede, jeg kan øke litt, men etterhvert vil jo kroppen nå trenge mindre også så da er det fort å havne i vedlikehold. Og det er jo ikke nødvendigvis dumt det heller. Å fokuser på vedlikehold får meg litt opp i energi igjen og klar for ny runde.

Jeg tror det slitenhet-greiene er bare noe jeg er litt uheldig med. Selv når jeg har hatt lavere vekttap på 0,3-0,5kg i uka er jeg sliten. 
 

Men jeg tenker det er nok lurt å øke litt på matmengde og smøre meg med tålmodighet. Takk for råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å ta deg en pause, men når du går ned 1 kilo i uka så ligger su mer enn 1000 kcal i underskudd hver dag. Hvis du øker matmengden med 500 kcal så er det betraktelig mye mer mat, men du vil fortsette å gå ned en halv kilo i uka ca. 

 

Jeg har brukt 11 mnd ca på ca 24 kilo. Har tatt pause på en helg, en uke, kanskje 2, hatt spisedager, feiret jul ect ect. Har levd et liv også, og vært mamma til 2 😊 noen uker har jeg virkelig vært i siget og klart å holde meg i stort underskudd og noen uker har underskuddet vært mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, neon_sun skrev:

Jeg er i samme situasjon, gått ned 10 kg, og kjenner på alt du kjenner på. Har prøvd meg på pause, men det har bare gjort at det har blitt enda verre og nå går jeg konstant sulten og sliten i underskudd. Har ikke så mye å komme med, men ønsker deg lykke til og håper å få noen tips her jeg også. 

Takk for oppmuntring:) Æsj, kjedelig å høre at du har det sånn og at du til nå ikke har funnet deg en løsning. Men jeg er helt sikker på at det går tilslutt, man må kanskje tillate seg å prøve og feile litt. Lykke til til deg og, og jeg tror på at du finner noe som passer for deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...