Gå til innhold

Blir det innføring av borgerlønn / grunninntekter i Norge?


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker

https://www.harvestmagazine.no/pan/er-tiden-inne-for-a-innfore-borgerlonn-i-norge

Debatten om innføring av borgerlønn  i Norge har blusset oppatt og spørst om ikkje det etterhvert blir satt på den politiske  agendaen  ettersom koronakrisen har akualisert en slik ordning.    Land som Finland, Nederland  er borgerlønn under  utprøving , og  hører at også England har satt borgerlønn på den politiske  agendaen, og skulle ikkje forundre meg om borgerlønn blir innført / utprøvd også  i Norge  om noen år. 

Borgerlønn / gunninntekter  hadde tilsynelatende frigjordt eit NAV  eit stort byråkrati i Norge og kan føre til noen sosiale utjevningsforskjeller i Norge.

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fornuftig. Vi kan ikke kjøre videre på nyliberalistisk globalisering hvor overforburk er den eneste indikatoren på vekst. Det er i hvert fall sikkert. 

Anonymkode: 1a552...a01

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym Bruker said:

https://www.harvestmagazine.no/pan/er-tiden-inne-for-a-innfore-borgerlonn-i-norge

Debatten om innføring av borgerlønn  i Norge har blusset oppatt og spørst om ikkje det etterhvert blir satt på den politiske  agendaen  ettersom koronakrisen har gjordt eit slikt tiltak høyaktuelt .  Land som Finland, Nederland  er borgerlønn under  utprøving , og  hører at også England har satt borgerlønn på den politiske  agendaen, og skulle ikkje forundre meg om borgerlønn blir innført / utprøvd også  i Norge  om noen år. 

Borgerlønn hadde tilsynelatende frigjordt eit NAV og eit stort byråkrati i Norge til andre oppgaver. 

Vi HAR borgelønn....for bedrifter som er igjen eide av høyre og Frp velgere som trolig er kapitalister men nekter å  tar imot risiko - og vil heller betaler ikke skatter.  Da spørs det om hvem kommer til å betale for "borgererelønnen" deres. Du og jeg.....

Anonymkode: 3da8b...ca5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerte dårlig i Finland, de med borgerlønn kom ikke tilbake i arbeidslivet.. men man oppnådde var større livsglede. 
 

Uansett med endringene i arbeidslivet så kan borgerlønn bli eneste utvei fra dyp fattigdom for deler av befolkningen.

Akkurat i dagens situasjon hadde borgerlønn fungert som et raskt mottiltak, men måtte da blitt gitt til alle, og tilbakebetalt over skatt for de som ikke hadde behov.

Anonymkode: 638b2...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi HAR borgelønn....for bedrifter som er igjen eide av høyre og Frp velgere som trolig er kapitalister men nekter å  tar imot risiko - og vil heller betaler ikke skatter.  Da spørs det om hvem kommer til å betale for "borgererelønnen" deres. Du og jeg.....

Anonymkode: 3da8b...ca5

Mest latterlige jeg har lest i dag🙄

Anonymkode: 638b2...423

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Fungerte dårlig i Finland, de med borgerlønn kom ikke tilbake i arbeidslivet.. men man oppnådde var større livsglede. 
 

Uansett med endringene i arbeidslivet så kan borgerlønn bli eneste utvei fra dyp fattigdom for deler av befolkningen.

Akkurat i dagens situasjon hadde borgerlønn fungert som et raskt mottiltak, men måtte da blitt gitt til alle, og tilbakebetalt over skatt for de som ikke hadde behov.

Anonymkode: 638b2...423

Det er fake news,

Borgerlønn fungerte bra i Finland. Var hverken bedre eller verre når det gjaldt antall som kom tilbake til arbeidslivet. Men desidert bedre i livskvaliteten til de som mottok støtte.

Vil du ha narkomane som har det bra å la din sykkel hvile i fred - eller vil du bli ideolog og ringe politien som igjen har ikke tid tid deg?

Anonymkode: 3da8b...ca5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye skal en borgerlønn være på? Så må du gange den opp med 4 millioner, så får du kostnadene. NAV sitt budsjett er på under 400 milliarder. Borgerlønn koster omtrentlig et statsbudsjett. Hvem skal betale dette? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fake news,

Borgerlønn fungerte bra i Finland. Var hverken bedre eller verre når det gjaldt antall som kom tilbake til arbeidslivet. Men desidert bedre i livskvaliteten til de som mottok støtte.

Vil du ha narkomane som har det bra å la din sykkel hvile i fred - eller vil du bli ideolog og ringe politien som igjen har ikke tid tid deg?

Anonymkode: 3da8b...ca5

 

26 minutter siden, newman01 skrev:

Hvor mye skal en borgerlønn være på? Så må du gange den opp med 4 millioner, så får du kostnadene. NAV sitt budsjett er på under 400 milliarder. Borgerlønn koster omtrentlig et statsbudsjett. Hvem skal betale dette? 

Del av intensjon med borgerlønn er at man skal ta bort byråkrati ved arbeidsledighet og fjerne behov for sosialhjelp, men det skal staten spare penger, man skal få mindre ulikheter, og mindre helseproblem - noe som igjen skal teoretisk få flere tilbake i lønnet arbeid. Borgerlønnen skal ikke være noe stort beløp, det er bare snakk om noen få tusenlapper i måneden, og det skal finansieres av høyere skattetrekk på lønn (tilsvarende det beløp man selv får utbetalt i borgerlønn) 
Når jeg skrev det var mislykket i Finland var det basert på at de som var med i forsøket ikke i større grad kom tilbake i arbeid sammenlignet med kontrollgruppen uten borgerlønn, som er en forutsetning for at ordningen skulle vært bærekraftig for en hel befolkning , og beløpet er ikke stort nok til at man kan leve på det i lenger tid - dvs man sparer heller ikke mye på byråkrati da en like stor andel (og kanskje større andel) fortsatt er avhengig av ekstra økonomisk hjelp.

Jeg mener alikevel at det i akutte kriser, som den Verden står i nå, så kunne borgerlønn vært innført fra dag en, og hjulpet situasjonen for veldig mange. De som ikke var berettiget ville da måtte betale tilbake via skatteoppgjøret.

Anonymkode: 638b2...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Borgerlønnen skal ikke være noe stort beløp, det er bare snakk om noen få tusenlapper i måneden, og det skal finansieres av høyere skattetrekk på lønn

Så det skal være et lavt beløp, og erstatte byråkrati ved arbeidsledighet? Lavt beløp, hva er det? 5000kr pr måned? 10'000? De fleste familier som har passe grei jobb, utdanning og lønn som tar ut fødselspermisjon får jo 600k i statlig bidrag. Folk som er permittert nå får opptil 36k brutto første 20 dagene, og som justeres ned til 62,4% etter det i opptil 26 uker til. Hvordan skal et "ikke stort beløp" dekke opp dette? Skal det da være ekstra ytelser med administrasjon på toppen av borgerlønn? Isåfall faller hele argumentet gjennom... Siden problemet tydeligvis er administrasjonskosten til NAV som er problemet.

Hva med de på uføretrygd, AAP, pensjon osv? Skal de også få et "ikke stort beløp"? Eller skal det være særordninger der også? 

Jeg skjønner ikke konseptet borgerlønn, hva det skal fikse og hva det skal koste.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det håper jeg virkelig ikke.

Anonymkode: d29f4...ac7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor, Ts, skulle jeg gå på jobb når du kunne sitte hjemme og motta gratis penger fordi du er lat? :klo: 

Det er problemet med borgerlønn. Vi ser det under korona - produktiviteten i arbeidslivet har falt fordi halvparten av arbeidsstyrken får lønn for å sitte hjemme og leke skole for ungene sine. Så de andre legger seg selvsagt på samme (fraværende) arbeidstempo. Og landet står i stampe.

Dersom du ønsker et land som er velfungerende burde du innført at du som arbeidstaker måtte dekke de to første sykedagene dine. Da ville alle voksne med skulkesyke gått på jobb heller enn å ringt inn «forkjøla» eller «vondt i skulderen». Og ved sykemelding skulle nav varslet tilfeldig kontroll og du måtte godta å bli sporet via telefon sånn at du visste at nav kunne troppe opp og sjekke at du ikke malte hus, snekret svart og sånt som sykemeldte holder på med til vanlig. 
 

Dersom du var vagt syk med noe ikke-klinisk beviselig fikk du ikke penger før etter 6 måneder. Da ville alle som var skulkesyke ha funnet seg jobb heller enn å sulte. Og det er flesteparten av arbeidsstyrken. Det endel mennesker tror er at samfunnet mener de skal ha krefter til både jobb og fritid. Men det er ikke viktig for samfunnet. Gå på jobb og ha null krefter til liv - det går veldig bra for AS Norge. 

Anonymkode: 14cc2...da9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgelønn fungerer ikke. La oss bare innse at late slabbedasker ikke motiveres til innsats av å få penger betingelsesløst på konto, og de som ikke kan styre økonomien sin fra før av klarer det ikke uansett hvor mye penger de får til disposisjon. 

Anonymkode: 69ce6...d06

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, newman01 skrev:

Så det skal være et lavt beløp, og erstatte byråkrati ved arbeidsledighet? Lavt beløp, hva er det? 5000kr pr måned? 10'000? De fleste familier som har passe grei jobb, utdanning og lønn som tar ut fødselspermisjon får jo 600k i statlig bidrag. Folk som er permittert nå får opptil 36k brutto første 20 dagene, og som justeres ned til 62,4% etter det i opptil 26 uker til. Hvordan skal et "ikke stort beløp" dekke opp dette? Skal det da være ekstra ytelser med administrasjon på toppen av borgerlønn? Isåfall faller hele argumentet gjennom... Siden problemet tydeligvis er administrasjonskosten til NAV som er problemet.

Hva med de på uføretrygd, AAP, pensjon osv? Skal de også få et "ikke stort beløp"? Eller skal det være særordninger der også? 

Jeg skjønner ikke konseptet borgerlønn, hva det skal fikse og hva det skal koste.

I Finland var der 590 Euro, så vi er nesten nede på barnetrygdnivå for en famile med 4-5 barn. 

Konseptet et i bunn og grunn at ingen skal sulte eller fryse, samt at noen mener det skal erstatte alle andre sosiale ytelser. Husk at sosiale ytelser som vi har i Norge eksisterer kun i et fåtall land.

Anonymkode: 638b2...423

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi HAR borgelønn....for bedrifter som er igjen eide av høyre og Frp velgere som trolig er kapitalister men nekter å  tar imot risiko - og vil heller betaler ikke skatter.  Da spørs det om hvem kommer til å betale for "borgererelønnen" deres. Du og jeg.....

Anonymkode: 3da8b...ca5

Hæ?

Jeg er bedriftseier og jeg betaler vitterlig inn flere mill til staten hvert år i skatter og avgifter.

Så hvor er borgerlønnen min?

Anonymkode: 21ac3...170

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fungerte dårlig i Finland, de med borgerlønn kom ikke tilbake i arbeidslivet.. men man oppnådde var større livsglede. 
 

Uansett med endringene i arbeidslivet så kan borgerlønn bli eneste utvei fra dyp fattigdom for deler av befolkningen.

Akkurat i dagens situasjon hadde borgerlønn fungert som et raskt mottiltak, men måtte da blitt gitt til alle, og tilbakebetalt over skatt for de som ikke hadde behov.

Anonymkode: 638b2...423

Siden det du sier om Finland strider imot den informasjonen jeg har fått så ser jeg frem til din dokumentasjon på påstanden.

 

Jeg er for borgerlønn 

Den bør settes til det som i dag er minstepensjon og samtidig bør vi avskaffe andre ordninger og vi kan legge ned NAV. 

 

Anonymkode: 21ac3...170

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

I Finland var der 590 Euro, så vi er nesten nede på barnetrygdnivå for en famile med 4-5 barn. 

Konseptet et i bunn og grunn at ingen skal sulte eller fryse

Vil man fryse mindre med en sats på 6000kr i stønad? Nå har jeg overhodet ikke oversikt over satser for bostøtte, sosialstønad, krisepenger og andre "lavterskelordninger", men jeg vil tro at 6000kr er i nedre sjikt av hva man mottar i slike ordninger...

Så da kommer det store spørsmålet til tilhengerne: Hva skal man med borgerlønn hvis man uansett må ha alle de andre støtteordningene i tillegg? Man vil ikke spare noe på administrasjonskostnadene (som er hovedargumentet til mange av borgerlønntilhengerne), og man vil ikke bedre situasjonen for så mange. Så alle de titalls eller hundretalls milliardene vil ikke treffe særlig målrettet.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er for borgerlønn 

Den bør settes til det som i dag er minstepensjon og samtidig bør vi avskaffe andre ordninger og vi kan legge ned NAV. 

Så alle de som idag er permittert skal da overleve på 180k? Ikke mange familier som vil overleve et inntektsfall fra 800k i året til under 200k dersom en siv.ing i byggebransjen eller oljebransjen blir permittert... 

Hva med de som får barn og skal ut i foreldrepermisjon? Der får man jo full lønn i et års tid... 

Endret av newman01
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, newman01 skrev:

Vil man fryse mindre med en sats på 6000kr i stønad? Nå har jeg overhodet ikke oversikt over satser for bostøtte, sosialstønad, krisepenger og andre "lavterskelordninger", men jeg vil tro at 6000kr er i nedre sjikt av hva man mottar i slike ordninger...

Så da kommer det store spørsmålet til tilhengerne: Hva skal man med borgerlønn hvis man uansett må ha alle de andre støtteordningene i tillegg? Man vil ikke spare noe på administrasjonskostnadene (som er hovedargumentet til mange av borgerlønntilhengerne), og man vil ikke bedre situasjonen for så mange. Så alle de titalls eller hundretalls milliardene vil ikke treffe særlig målrettet.  

Den bør settes til det som i dag er minstepensjon og samtidig bør vi avskaffe andre ordninger og vi kan legge ned NAV. 

Anonymkode: 21ac3...170

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, newman01 skrev:

Så alle de som idag er permittert skal da overleve på 180k? Ikke mange familier som vil overleve et inntektsfall fra 800k i året til under 200k dersom en siv.ing i byggebransjen eller oljebransjen blir permittert... 

Da må man ha forsikring i bakhånd om en ikke vil klare et slikt kutt.

Anonymkode: 21ac3...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Da må man ha forsikring i bakhånd om en ikke vil klare et slikt kutt.

 

Så kun rike folk som har råd til inntektsforsikring skal få økonomisk mulighet til å få barn? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...