Gå til innhold

Stive/ støle knær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har gjort styrkeøvelser for bein de siste månedene, under corona-perioden. Øvelser jeg har gjort inkluderer enbeins markløft med 12kg manualer i hver hånd, goblet squat med 20kg manual og bulgarsk utfall med 12kg manualer i hver hånd. Jeg gjør disse øvelsene ca. hver 3. eller hver 4. dag, siden jeg har et 3-split program med en dags pause iløpet av uka.

Det jeg lurer på er, med bakgrunn i at jeg kjenner en vedvarende stølhet i bakside av lårene og en slags kronisk stølhet/ stivhet i knærne (ikke smerter direkte). Det merkes spesielt når jeg belaster kneet i form av å reise meg opp fra stolen. Det er ikke smertefullt, men en slags ekkel stølhetsfølelse. Jeg har også merket en vedvarende spenning i leggene som gjør at jeg føler jeg ofte må være forsiktig for ikke å få senestrekk, spesielt når jeg ligger i sengen om natten.

Det jeg lurer på er om dette er normalt/ unormalt, og om dere har noen tips til hva jeg kan gjøre? Jeg trodde først det var bare treningsverk, men det har altså vedvart. Jeg har ikke trent så mye tidligere, så kan det være at beina /knærne ikke tåler å gjøre så mange øvelser så ofte? Jeg har ikke vondt når jeg gjør selve øvelsene, men det kan "knitre" litt i knærne noen ganger. Jeg har veldig fokus på  gjøre øvelsene teknisk riktig, så tror ikke det er her problemet ligger. Kan det være at jeg bruker for tung belastning? Burde jeg forsøke å legge inn noen flere mobilitets eller støtteøvelser? Burde jeg rett og slett ta en pause fra øvelsene til det går over?

Råd og tips tas i mot med takk!

Anonymkode: 6621f...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke prøve å variere litt, med litt mobilitet og massasje feks? Gå litt tur i ulendt terreng?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Godt tips det. Men jeg lurer på om jeg også skal begynne å tøye litt mer etter trening, bare for å kompensere litt. Det er særlig hamstrings/ bakside lår som føles stramme og ømme, så jeg tror muligens problemet kan ligge der.

Anonymkode: 6621f...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Faktisk kan disse øvelsene være minst like slitsomme ved bare å bruke egen kroppsvekt. Det handler om muskelkontakt og tempo blant annet. Det i er hvert fall en fordel å gjøre dype knebøy (ass to grass) med bare kroppsvekt en periode før man begynner å tenke på vekter. Nerver, sener og støttemuskulatur skal bli vant til bevegelsene man gjør også, det forebygger skader senere. Og skikkelig dype knebøy har mange fordeler jfr mindre dype. Man får aktivert mer muskulatur. Så hvis man er mann eller kvinne nok til å gjøre øvelsene teknisk riktig TRENGER MAN IKKE pøse på med tyngre og tyngre vekter. Nuffsaid.

Anonymkode: 21397...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...