Gå til innhold

Ønsker en dreining mot mindre kjøtt, mindre sukker og generelt mer grønt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Familiemor med tre barn. Ønsker en gradvis dreining mot et kosthold med mer grønt, mindre kjøtt (og da mer rent kjøtt), mer fisk og mindre sukkerholdige varer. Ønsker ikke bli ekstrem, men tenker å skritt for skritt ta enda bedre valg enn vi gjør idag.

Er idag middels sunn. Litt typisk norsk. Vi spiser mye grønnsaker og frukt, og vi har i utg.pkt lørdagsgodt, men plutselig blir det litt is her og litt potetgull der. Det blir også mye kjøttdeig, fiskepinner, brødskiver med salami osv. 

Ønsker minst en kjøttfri dag og trenger inspirasjon til GODE, gjennomførbare vegetar-oppskrifter uten tjue spesialingredienser. Vil også spise mer rent kjøtt. Kan mer lam være noe? 

Kom gjerne med tips til sunt snacks og godteri utover grønnsaker og dipp, oppskåret frukt og bær osv. Kan gjerne lage veganske sjokoladekuler, men orker ikke teste meg gjennom fem oppskrifter.😅 Trenger en GOD en, som barna vil like.

Ellers åpen for alle slags sunnhetstips. Skal kjøpe Udo's Choice olje og blande inn i smoothie bl.a.

Takk!🤗

Anonymkode: 1fa80...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes jo så mange gode middager uten kjøtt. Risotto med gulrot, løk, selleri, pai med løk og brokkoli, wok med alt unntatt kjøttet, kikertgryte med løk, squash og tomat, chili sin carne, falafel i wraps med tzatziki og salat, mye forskjellig pasta, indisk daal med linser, blomkålsuppe, grønnsakssuppe, omelett, tomatsuppe, minestronesuppe, linsegryter, pizza kan lages uten kjøtt (purre, sopp, squash osv.), osv. 

Jeg misliker kjøtt, men bor med en mann som vil spise kjøtt, så da gjør jeg det. Men vi spiser mye uten kjøtt. I taco kan du f eks ha linser og bønner stekt med tacokrydder i stedet for kjøttdeig. Spiser ingen pålegg med/av kjøtt. Syltetøy uten sukker, ost (vanlig og smøreost), peanøttsmør, vegetarpostei osv.

Mandler i stekepannen og så dyppet i mørk sjokolade er veldig godt i hvert fall 😊 Jeg spiser vanlig sjokolade og godis, er bare kjøtt jeg ikke liker, så har lite tips der.

Anonymkode: b4d20...037

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper sånne småtasser fra godt levert, nå kan man velge én og én rett, så jeg bestiller alltid minst én begeistret i uka. Men du kan jo bestille flere. Det geniale der er at det løser problemet med spesielle ingredienser i vegetarretter, før alt kommer i kassen. 

Anonymkode: 2bbbc...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikertomelett er godt! Linsetaco (taco med stekte linser istedenfor kjøtt, kjempegodt og billig) og pastasalat med bønner spiser vi også mye her hjemme

Anonymkode: e0cd3...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi kjøper sånne småtasser fra godt levert, nå kan man velge én og én rett, så jeg bestiller alltid minst én begeistret i uka. Men du kan jo bestille flere. Det geniale der er at det løser problemet med spesielle ingredienser i vegetarretter, før alt kommer i kassen. 

Anonymkode: 2bbbc...c5a

Matkasser? 

Anonymkode: 2bbbc...c5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Matkasser? 

Anonymkode: 2bbbc...c5a

Og så skulle det være utropstegn. Bare kaos på meg i kveld, beklager!

Anonymkode: 2bbbc...c5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snacks laget av havregryn, Ferske dadler og Peanøtter. Sykt godt. Kan lages som barer eller kuler

Endret av Hmmmmmm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og så skulle det være utropstegn. Bare kaos på meg i kveld, beklager!

Anonymkode: 2bbbc...c5a

Veldig søtt! Ser for meg småtasser bli levert en gang i uken 😍 masse små babyer! 

Anonymkode: 540ae...828

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det beste jeg lager er pitabrød med salat/tomat/paprika/mais/feta/jalapeños /salsa og rømme. 

Kan også anbefale denne oppskriften på burritos http://veg-veg.no/mat/middag/burritos_al_horno

Og supper er jo enkelt å ha vegetar, gjerne med ristede kikerter eller stekt sopp på toppen. 

Jeg liker å lage bananboller som snack. Mos banan ned gaffel, ha i havregryn til konsistensen er noenlunde fast, og ha i kanel og gjerne litt peanøttsmør. Spis med en gang med gaffel, eller lag kuler og la stå noen timer. Veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg ikke hadde en så sterk dragning mot sukker som det jeg har. Sukker er gjør noe med humøret og sinnsstemningen min, jeg blir så lykkelig når jeg har sukker på tunga. Sukkererstaninger har jeg aldri likt, det blir overhidet ikke det samme. Spesielt sjokolade er en ting jeg aldri har funnet en god erstatning for. 

Noen som har noen gode tips?

Har prøvd moste dadler og kakao, det skal liksom smake sååå digg, men det gjør ikke det...

Raw-food er ikke godt.

Anonymkode: 17160...94c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 😀 Ikke hatt tid til å svare før nå. Tusen takk for alle tips! Noterer de og setter veldig pris på alle innspill. Tar gjerne imot flere. Selv om jeg kan Google, følge sider på Instagram osv, er det alltid fint med inspirasjon på forum, konkrete tips osv. Så takk!

Anonymkode: 1fa80...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og så skulle det være utropstegn. Bare kaos på meg i kveld, beklager!

Anonymkode: 2bbbc...c5a

Dette var gøy ❤️

Anonymkode: 0cf19...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøper sånne småtasser fra godt levert, nå kan man velge én og én rett, så jeg bestiller alltid minst én begeistret i uka. Men du kan jo bestille flere. Det geniale der er at det løser problemet med spesielle ingredienser i vegetarretter, før alt kommer i kassen. 

Anonymkode: 2bbbc...c5a

  

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig søtt! Ser for meg småtasser bli levert en gang i uken 😍 masse små babyer! 

Anonymkode: 540ae...828

Men bare én begeistret 😅

Anonymkode: 9ae0f...cf6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Familiemor med tre barn. Ønsker en gradvis dreining mot et kosthold med mer grønt, mindre kjøtt (og da mer rent kjøtt), mer fisk og mindre sukkerholdige varer. Ønsker ikke bli ekstrem, men tenker å skritt for skritt ta enda bedre valg enn vi gjør idag.

Er idag middels sunn. Litt typisk norsk. Vi spiser mye grønnsaker og frukt, og vi har i utg.pkt lørdagsgodt, men plutselig blir det litt is her og litt potetgull der. Det blir også mye kjøttdeig, fiskepinner, brødskiver med salami osv. 

Ønsker minst en kjøttfri dag og trenger inspirasjon til GODE, gjennomførbare vegetar-oppskrifter uten tjue spesialingredienser. Vil også spise mer rent kjøtt. Kan mer lam være noe? 

Kom gjerne med tips til sunt snacks og godteri utover grønnsaker og dipp, oppskåret frukt og bær osv. Kan gjerne lage veganske sjokoladekuler, men orker ikke teste meg gjennom fem oppskrifter.😅 Trenger en GOD en, som barna vil like.

Ellers åpen for alle slags sunnhetstips. Skal kjøpe Udo's Choice olje og blande inn i smoothie bl.a.

Takk!🤗

Anonymkode: 1fa80...a50

Jeg synes de nye pølsene til gilde 50% grønt (eller hva de heter), med bønner og linser er super gode!

Andre forslag; falafel er og super godt! Finnes mange allerede ferdige produkter i frysedisken som dere kan teste. Serveres med litt poteter og grønnsaker som en annen fiskepinne/snitzel/nuggets.

Jeg har ikke enda prøvd meg på «the beyong burger», men har hørt mye bra om den. Testet noen kjøttfrie nuggets (fra matmesteren kanskje, husker ikke helt), og de kunne noen servert meg og sagt var kylling, for de var super gode!

Det finnes også mange gode supper som kan prøves, masse grønnsaker, litt brød, og du har en god middag. Er selv veldig glad i en blomkålssuppe, der man har noe purreløk og annet i (helstrøm sin oppskrift). En god potetsuppe er også digg, eller gulrotsuppe 😄

Det finnes is og annet som ikke er kjempe usunt. Den nye dream isen (350kcal pr boks), med sjokolade er faktisk helt himmelsk! Den nye eple & kiwi zero oh ispinnen er også super god 😄

Jeg har ikke testet selv, men mange som sverger til grønnkål chips. Men føler oppskriftene dynker dem i olje, så ... «sunt» kan man kanskje si 😅

Anonymkode: 98a91...a3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Anbefaler deg å følge Hanne-Lene: https://hannelene.no/

Hun kaller seg selv vegetarentusiast (ikke helt svart/hvitt-tenking) og formidler både mange gode oppskrifter og fornuftige poenger.

Hun er på Instagram også, og har dessuten en veldig fin podcast med mange spennende gjester.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for de siste tipsene! 😀 Hilsen TS

Anonymkode: 1fa80...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...