Gå til innhold

Man både kan og kan ikke motbevise en Gud.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 10.5.2020 den 10.31, AnonymBruker skrev:

Om menneskene ikke hadde fri vilje, er jeg enig i at alt som er vondt i verden ikke hadde tydet på en god gud, men når dette kombineres med fri vilje, funker ikke dette argumentet.

Er denne guden som visstnok har gitt mennesker fri vilje både allmektig og allvitende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 13.5.2020 den 15.42, AnonymBruker skrev:

religion er en moderne oppfinnelse. skygg unna!

Anonymkode: 69497...ca2

Definer "moderne".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2020 den 16.14, AnonymBruker skrev:

Det er jo desverre ikke slik at alle kan velge hva man gjør i en situasjon man havner oppi. Og igjen, å havne oppi en situasjon hvor man enten kan velge å bli torturert eller drept, er jo ikke fri vilje. For å ikke snakke om barn som ikke er helt utviklet mentalt. Vi har nogenlunde frie tanker, men fri vilje vil være umulig. Hvis jeg bestemmer meg for å drepe en person og gjør det, er det min fri vilje, ikke offerets. Offeret har aldri ønsket å bli drept. Ofrene på Utøya, hvor var deres fri vilje? 

Nei, fordi bønner motsier det som står i bibelen og det kristne tror på, som med resten av religionen, bare motsigelser. 

Anonymkode: 24669...df3

Du misforstår. Du fokuserer på hva andre kan gjøre med deg. Det er ikke det vilje handler om. Det handler om hva du kan velge innenfor de rammene du har.

Og om du tror kristne tror at Gud oppfyller alle bønner akkurat sånn de ber om, har du misforstått det også. Det hadde jo vært ren motsigelse.

Anonymkode: 3c5e8...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du misforstår. Du fokuserer på hva andre kan gjøre med deg. Det er ikke det vilje handler om. Det handler om hva du kan velge innenfor de rammene du har.

Og om du tror kristne tror at Gud oppfyller alle bønner akkurat sånn de ber om, har du misforstått det også. Det hadde jo vært ren motsigelse.

Anonymkode: 3c5e8...0ed

 

Eller er det du som misforstår fri vilje? Når et annet menneske tvinger deg til noe, har man ikke fri vilje. Da har man ingen valg. Blir man bundet opp og torturert, hvor er valgene hen? Da forsvinner den frie viljen. Hva med hjernevasking? 

Og jo, det handler om fri vilje selv om det er andre som gjør noe mot deg. Da tar de vekk den frie viljen. Man har jo også naturkatastrofer, ulykker etc. 

Nei, jeg har ikke sagt at alle bønner blir oppfylt som de ber om. Men f. Eks om en person blir frisk fra sykdom etter bønn, er dette motsigelse fra at vi har fri vilje fra Gud. Da kan han jo faktisk gå inn å endre på ting. Så da har vi ikke fri vilje og Gud har stor makt over mennesker. Hvorfor ellers skal man be hvis ikke Gud kan gjøre noe? 

Det virker som det er litt uenigheter hva som egentlig er fri vilje blandet kristne, blir litt forvirra 😅

Anonymkode: 24669...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2020 den 18.13, AnonymBruker skrev:

https://www.dagbladet.no/kultur/jeg-trenger-ikke-psykolog-jeg-er-gud/63447837

Mange psykiske tilstander feks schizofreni kan føre til at pasienter føler at de har en åndelig oppvåkning/distansjon til virkeligheten.

Jeg tenker sånn logisk sett at dette er mer sannsynlig enn påstanden at folk føler de er et opphøyet vesen/guddommelig.

 

;)

Anonymkode: 2f47d...8a1

Tenk om igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Eller er det du som misforstår fri vilje? Når et annet menneske tvinger deg til noe, har man ikke fri vilje. Da har man ingen valg. Blir man bundet opp og torturert, hvor er valgene hen? Da forsvinner den frie viljen. Hva med hjernevasking? 

Og jo, det handler om fri vilje selv om det er andre som gjør noe mot deg. Da tar de vekk den frie viljen. Man har jo også naturkatastrofer, ulykker etc. 

Nei, jeg har ikke sagt at alle bønner blir oppfylt som de ber om. Men f. Eks om en person blir frisk fra sykdom etter bønn, er dette motsigelse fra at vi har fri vilje fra Gud. Da kan han jo faktisk gå inn å endre på ting. Så da har vi ikke fri vilje og Gud har stor makt over mennesker. Hvorfor ellers skal man be hvis ikke Gud kan gjøre noe? 

Det virker som det er litt uenigheter hva som egentlig er fri vilje blandet kristne, blir litt forvirra 😅

Anonymkode: 24669...df3

Er det mulig??? Jo man har fri vilje, fordi selv om man blir bundet opp har man kontroll over sine egne tanker og valg, og hvis man kunne så ville man rømt fra situasjonen. 
Det er ikke vanskelig å forstå. Du velger dine handlinger. Handlinger andre gjør mot deg har INGENTING med det å gjøre, det er deres valg. 
Å ha fri vilje betyr at du tenker for deg selv og at dine handlinger er dine valg. Det betyr at det ikke er en Gud som får deg til å gjøre ting. Du blir ikke styrt som et videospill, du tenker og handler alene.

Anonymkode: b1f6b...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig??? Jo man har fri vilje, fordi selv om man blir bundet opp har man kontroll over sine egne tanker og valg, og hvis man kunne så ville man rømt fra situasjonen. 
Det er ikke vanskelig å forstå. Du velger dine handlinger. Handlinger andre gjør mot deg har INGENTING med det å gjøre, det er deres valg. 
Å ha fri vilje betyr at du tenker for deg selv og at dine handlinger er dine valg. Det betyr at det ikke er en Gud som får deg til å gjøre ting. Du blir ikke styrt som et videospill, du tenker og handler alene.

Anonymkode: b1f6b...71e

Ja det er faktisk mulig. De få som mener man har fri vilje er vel religiøse. Det er tom forsket på, konklusjonen var at vi ikke har fri vilje. 

Å ha frie tanker er noe helt annet. Ikke det samme som fri vilje. 

Anonymkode: 24669...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er faktisk mulig. De få som mener man har fri vilje er vel religiøse. Det er tom forsket på, konklusjonen var at vi ikke har fri vilje. 

Å ha frie tanker er noe helt annet. Ikke det samme som fri vilje. 

Anonymkode: 24669...df3

Poenger mitt er at du misforstår konseptet "fri vilje" og bruker det som argument. Vi kan godt diskutere om man fra et religiøst perspektiv har fri vilje, men da må vi holde oss til den definisjonen. Du kan ikke si ting som "Hvis jeg binder deg fast har du ikke fri vilje", fordi de har ingenting med saken å gjøre. Da bare roter du det til. 

Anonymkode: b1f6b...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenger mitt er at du misforstår konseptet "fri vilje" og bruker det som argument. Vi kan godt diskutere om man fra et religiøst perspektiv har fri vilje, men da må vi holde oss til den definisjonen. Du kan ikke si ting som "Hvis jeg binder deg fast har du ikke fri vilje", fordi de har ingenting med saken å gjøre. Da bare roter du det til. 

Anonymkode: b1f6b...71e

Det er nå din mening 😉 Har lest på div kristne sider og det virker som de ikke helt er enig der heller. 100% fri vilje er umulig, også når det kommer til fri vilje fra Gud i og med man har bønner som blir hørt. 

Anonymkode: 24669...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere to med «fri vilje» diskusjonen. Det virker som dere diskuterer to forskjellige ting og forb hverandre

en prøver definere fri vilje i forbindelse med det religionen hans mener er fri vilje ( da i motsetning til å bli styrt av Gud)

mens du andre prøver definere hva fri vilje er generelt og i verdslig forstand. ( noe vi ikke har fordi vi ikke lever i ett vakuum og blir påvirket )

Det er to forskjellige ting. 

Anonymkode: 2a4ae...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere to med «fri vilje» diskusjonen. Det virker som dere diskuterer to forskjellige ting og forb hverandre

en prøver definere fri vilje i forbindelse med det religionen hans mener er fri vilje ( da i motsetning til å bli styrt av Gud)

mens du andre prøver definere hva fri vilje er generelt og i verdslig forstand. ( noe vi ikke har fordi vi ikke lever i ett vakuum og blir påvirket )

Det er to forskjellige ting. 

Anonymkode: 2a4ae...cf7

Hvis du ser tidligere i diskusjonen så er det to stykk som definerer fri vilje i kristendommen ulikt. Leser man på kristne sider om hva de mener er fri vilje, så er det også ulik tolkning. Enten fri vilje, slik at Gud ikke styrer oss, og fri vilje generelt og fri vilje fra gud. Jeg har svart på begge deler. Hvem som svarer på hva aner jeg ikke, så ja kanskje litt rotete av meg.

Anonymkode: 24669...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig??? Jo man har fri vilje, fordi selv om man blir bundet opp har man kontroll over sine egne tanker og valg, og hvis man kunne så ville man rømt fra situasjonen. 
Det er ikke vanskelig å forstå. Du velger dine handlinger. Handlinger andre gjør mot deg har INGENTING med det å gjøre, det er deres valg. 
Å ha fri vilje betyr at du tenker for deg selv og at dine handlinger er dine valg. Det betyr at det ikke er en Gud som får deg til å gjøre ting. Du blir ikke styrt som et videospill, du tenker og handler alene.

Anonymkode: b1f6b...71e

For det første: Er Gud allmektig og allvitende?

For det andre: Hva innebærer fri vilje? At vi tar avgjørelser fullstendig løsrevet og isolert fra alle påvirkningsfaktorer, som f.eks. gener, oppvekst, kunnskap, erfaring, osv.? At alle avgjørelser vi tar skjer i et fullstendig vakuum helt uten å være påvirket av noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Musculi

Faktisk, jeg motbeviste en eksistens av gud nå nylig, de tok det det litt ille opp hvordan jeg fremla det på, men det var ganske enkelt, jeg tok utganspunktet i kristne som er overvektige, ingenting galt med det, det var ikke poenget å såre noen eller noe, men jeg stilte spørsmål ved hvorfor de fortsatt var overvektige siden de har gud i livet sitt, de ville jo ikke vært overvektige i himmelen siden det å være overvektig ikke blir så godt likt av de som faktisk er det eller nødvendigvis andre også, en guds storhet skal jo visstnok fikse alt, ikke sant

Endret av Musculi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ethvert forsøk på å forklare gud, fører til forvirring. 

Alle tror i en eller annen grad på gud. Ens egen eksistens kan ikke være uten mening i en eller annen form.

Guds rike er på innsiden. Lev, og lev nå.

 

Anonymkode: be350...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Musculi
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er faktisk mulig. De få som mener man har fri vilje er vel religiøse. Det er tom forsket på, konklusjonen var at vi ikke har fri vilje. 

Å ha frie tanker er noe helt annet. Ikke det samme som fri vilje. 

Anonymkode: 24669...df3

 

Det er bare tull, jeg nå har fri vilje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 hours ago, AnonymBruker said:

Ja det er faktisk mulig. De få som mener man har fri vilje er vel religiøse. Det er tom forsket på, konklusjonen var at vi ikke har fri vilje. 

Å ha frie tanker er noe helt annet. Ikke det samme som fri vilje. 

Anonymkode: 24669...df3

Jeg tror du blander sammen vilje og evne. Fri vilje er å kunne bestemme hva man vil, hva man skal tenke osv. Det betyr ikke at man faktisk har muligheten til å gjøre det ene eller det andre. At jeg ikke kan fly betyr ikke at jeg ikke har fri vilje.

Men fri vilje har vi uansett ikke, i streng forstand. Det er en illusjon. Vi tar valg hele tiden, men vi tar ikke frie valg. Du har ikke selv bestemt hva du foretrekker, det er et resultat av gener, oppvekst, kultur og annen påvirkning, som til syvende og sist er helt utenfor din kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Musculi
5 minutter siden, linsejesus skrev:

Jeg tror du blander sammen vilje og evne. Fri vilje er å kunne bestemme hva man vil, hva man skal tenke osv. Det betyr ikke at man faktisk har muligheten til å gjøre det ene eller det andre. At jeg ikke kan fly betyr ikke at jeg ikke har fri vilje.

Men fri vilje har vi uansett ikke, i streng forstand. Det er en illusjon. Vi tar valg hele tiden, men vi tar ikke frie valg. Du har ikke selv bestemt hva du foretrekker, det er et resultat av gener, oppvekst, kultur og annen påvirkning, som til syvende og sist er helt utenfor din kontroll.

 

Det er bare tull, det du sier er at ingen menneske på denne planeten klarer å se bort ifra alle faktorer og ta avgjørelser fritt, jeg gjør da det hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Musculi skrev:

Faktisk, jeg motbeviste en eksistens av gud nå nylig, de tok det det litt ille opp hvordan jeg fremla det på, men det var ganske enkelt, jeg tok utganspunktet i kristne som er overvektige, ingenting galt med det, det var ikke poenget å såre noen eller noe, men jeg stilte spørsmål ved hvorfor de fortsatt var overvektige siden de har gud i livet sitt, de ville jo ikke vært overvektige i himmelen siden det å være overvektig ikke blir så godt likt av de som faktisk er det eller nødvendigvis andre også, en guds storhet skal jo visstnok fikse alt, ikke sant

Jeg tror ikke du overbeviste NOEN med det argumentet. Kanskje deg selv. Jeg er ateist, men jeg kan komme på bedre argument enn "hvorfor er du overvektig da?", fordi det er ganske åpenbart. :roll: 

Anonymkode: b1f6b...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Musculi skrev:

 

Det er bare tull, det du sier er at ingen menneske på denne planeten klarer å se bort ifra alle faktorer og ta avgjørelser fritt, jeg gjør da det hver dag

Hvordan vet du det? Det er snakk om ubevisste faktorer. Du tror kanskje at du gjør det, men det ubevisste er ikke noe du har kontroll over.

Anonymkode: b1f6b...71e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...