Gå til innhold

Hvordan opplever dere det å leve med økonomiske bekymringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har over flere år slitt økonomisk med både studielån, billån, flere forbrukslån og kredittkortgjeld. Enden på visa var brev fra namsmannen, postkasseskrekk, kreditorer som ringte 24/7, sov dårlig eller lite, fungerte ikke i hverdagen, og måtte stadig låne penger av småsøsken og besteforeldre. Kjenner at jeg får angst bare av å tenke på hverdagen for ett år siden. Dem sier at penger ikke gjøre en lykkelig, men å føle en økonomisk ro, er fantastisk og gir meg en lykkefølelse. Hadde godt over 350000,- i forbrukslån/kredittkortgjeld. Nå er det «bare» 79000,- igjen. Evig takknemlig for dyktige gjeldsrådgivere på NAV. 

Mitt beste tips: vær åpen om det, snakk med enten gjeldsrådgiver på tlf, venninne, partner, noen du stoler på. Opplever generelt at privatøkonomi er ganske et ganske tabubelagt tema, og etter min oppfatning er det er dessverre knyttet ganske mye skam til å ha økonomiske bekymringer... Og det hjelper jo ikke saken direkte.

Anonymkode: d7528...bf5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja... 1.9mil i forbruksgjeld.  Lønnstrekk og sikkert 10 kreditorer som står i kø til lønnstrekk.  Permittert, baksmell på skatten. 

Psykisk utslitt.... hadde jeg turt å avslutte er det mulig jeg hadde gjort det. Har heldigvis ingen barn.  Blir nok aldri kvitt gjelden.

Anonymkode: 3f0c4...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja... 1.9mil i forbruksgjeld.  Lønnstrekk og sikkert 10 kreditorer som står i kø til lønnstrekk.  Permittert, baksmell på skatten. 

Psykisk utslitt.... hadde jeg turt å avslutte er det mulig jeg hadde gjort det. Har heldigvis ingen barn.  Blir nok aldri kvitt gjelden.

Anonymkode: 3f0c4...925

Gjeldsordning ordner alt:-)

Anonymkode: 6bc5f...e3c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Veldig usikkert. Jeg søkte også støtte fra nav veldig sent og har ikke fått svar enda. Jobber freelance, men det er ikke så mye framover. Har heldigvis foreldre som er så greie at de hjelper meg litt om jeg trenger det, men kan jo ikke leve på dem,  så jeg må bare prøve å få meg jobber, og ta noen telefoner og alt det der, og bare leve veldig billig imens. 

Anonymkode: 9a4d1...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja... 1.9mil i forbruksgjeld.  Lønnstrekk og sikkert 10 kreditorer som står i kø til lønnstrekk.  Permittert, baksmell på skatten. 

Psykisk utslitt.... hadde jeg turt å avslutte er det mulig jeg hadde gjort det. Har heldigvis ingen barn.  Blir nok aldri kvitt gjelden.

Anonymkode: 3f0c4...925

Det var ikke veldig ulikt der jeg var i fjor; ikke fullt så mye gjeld, men fortsatt langt mer enn man klarte å håndtere.  Låne på ett kort for å betale ett annet, uten å innse at man allerede er over kanten med konstant pågang fra kreditorer på alle mulige måter. Et lite helvete.   Verdi av gjeldsfradrag har våre politiske ledere sørget for har blitt redusert kraftig, enda vanskeligere å betjene høy rente på gjeld når skattefradraget til dels er fjernet.  Heldigvis finnes det en løsning som løser problemet: gjeldsordning.  Du får langt bedre råd, da du kan beholde livsoppholdsats, som trolig er langt mer enn det du unner deg mens du prøver å fordele for lite til for mange. Var nede i 2-3000,- på enkelte måneder til meg selv, kun absolutt nødvendig mat og medisin av billigste sort.  Men det er grenser på hvor lenge man gidder bønner, ris og utgått mat.  Det tærer på psykisk - særlig så mange som er nedlatende og sier penger ikke er noe problem, hjelper jo ikke når man allerede er over stupet med slike moralprekener. 

Du bør snarest søke om gjeldsordning; aller først er jo å få full oversikt, da ser du jo at dette er uhåndterbart.  Du vil miste alle registrerte formuesgoder dessverre, de inngår i gjeldsordningen og det er vel den aller mest merkbare delen av at korthuset raser, tilbakelevering av belånte formuesobjekter.  Men bilen (verdi max 99k) kan beholdes om du oppfyller enkelte kriterier med helse, arbeidssituasjon, etc.   Du får normalt beholde øvrige gjenstander.  Har du nylig kjøpt noe veldig dyrt på avbetaling kan muligens i så fall de som har dette lånet kreve retur av dette. Besøk av Namsmann for beslagleggelse av private eiendeler er ikke normalen for andre enn de som åpenbart ruger på verdifulle eiendeler i en villa - type kunstsamling, etc.

Det fine etter at gjeldsordning er innvilget er at alt pes fra kreditorer stopper, det blir tomt i postkassen, telefonen kan tas igjen osv.  De har ikke lov med kreditorpågang etter at det er åpnet for gjeldsordning.  Fra du søker er det ofte ventetid, noen steder over et år, men du blir innkalt til møter med konkrete oppgaver å løse; dokumentere utgifter, skrive ut lønnsllpper, ligninger, etc. Du vil fra da ha livsopphold og husleie dekket, altså slipper å stresse med minimumsbehovene, de er dekket.  Og trekkene og eventuelle skattekrav kommer etter at dine faste utgifter er dekket; husleie + livsopphold.  Altså du slipper å drive med containerdykking på jakt etter mat og klær..  Husk å grundig dokumentere bokostnader, de som trekker antar folk bor svært billig - det er den som utsettes for trekk som må kreve sine reelle kostnader dekket.

For meg ble det et verdig liv etter gjeldsordning; kan sove om nettene, lever ikke i frykt og vet dette har en dato for når jeg endelig har "sonet" ferdig.  Har selvsagt dårlig råd, men bedre enn det jeg hadde i årene frem til denne ordningen ble fastsatt.  Livsopphold er noen få tusen mer enn sosialsats, holder du deg i jobb bygger du også pensjon så du vil klare deg bra når dette er tilbakelagt. Jobber selv fullt, ser jeg betaler tilbake ca 90% av gjelden i løpet av ordningen; hadde sluppet dette hadde rentefrys vært mulig på misligholdt gjeld, men det var skyhøye renter som veltet min økonomi sammen med noen personlige tilbakeslag.

TS; ikke gi opp, NAV vil fortsatt ikke trekke mer enn at ditt livsopphold + bokostnader utbetales, men søk gjeldsordning, se på politiet.no for nærmere informasjon.  Da får du dette bak deg og din mentale helse gjenoppstår som sunn med framtidstro!  Hold deg gjerne i jobb, etter hvert får du beholde det du tjener, faller du utenfor er det vrient å få greie jobber etter årevis uten arbeid og du får bedre pensjon, evt. frynsegoder og forsikringer som de uten arbeid ikke har tilgang til.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fantorang1 skrev:

Det var ikke veldig ulikt der jeg var i fjor; ikke fullt så mye gjeld, men fortsatt langt mer enn man klarte å håndtere.  Låne på ett kort for å betale ett annet, uten å innse at man allerede er over kanten med konstant pågang fra kreditorer på alle mulige måter. Et lite helvete.   Verdi av gjeldsfradrag har våre politiske ledere sørget for har blitt redusert kraftig, enda vanskeligere å betjene høy rente på gjeld når skattefradraget til dels er fjernet.  Heldigvis finnes det en løsning som løser problemet: gjeldsordning.  Du får langt bedre råd, da du kan beholde livsoppholdsats, som trolig er langt mer enn det du unner deg mens du prøver å fordele for lite til for mange. Var nede i 2-3000,- på enkelte måneder til meg selv, kun absolutt nødvendig mat og medisin av billigste sort.  Men det er grenser på hvor lenge man gidder bønner, ris og utgått mat.  Det tærer på psykisk - særlig så mange som er nedlatende og sier penger ikke er noe problem, hjelper jo ikke når man allerede er over stupet med slike moralprekener. 

Du bør snarest søke om gjeldsordning; aller først er jo å få full oversikt, da ser du jo at dette er uhåndterbart.  Du vil miste alle registrerte formuesgoder dessverre, de inngår i gjeldsordningen og det er vel den aller mest merkbare delen av at korthuset raser, tilbakelevering av belånte formuesobjekter.  Men bilen (verdi max 99k) kan beholdes om du oppfyller enkelte kriterier med helse, arbeidssituasjon, etc.   Du får normalt beholde øvrige gjenstander.  Har du nylig kjøpt noe veldig dyrt på avbetaling kan muligens i så fall de som har dette lånet kreve retur av dette. Besøk av Namsmann for beslagleggelse av private eiendeler er ikke normalen for andre enn de som åpenbart ruger på verdifulle eiendeler i en villa - type kunstsamling, etc.

Det fine etter at gjeldsordning er innvilget er at alt pes fra kreditorer stopper, det blir tomt i postkassen, telefonen kan tas igjen osv.  De har ikke lov med kreditorpågang etter at det er åpnet for gjeldsordning.  Fra du søker er det ofte ventetid, noen steder over et år, men du blir innkalt til møter med konkrete oppgaver å løse; dokumentere utgifter, skrive ut lønnsllpper, ligninger, etc. Du vil fra da ha livsopphold og husleie dekket, altså slipper å stresse med minimumsbehovene, de er dekket.  Og trekkene og eventuelle skattekrav kommer etter at dine faste utgifter er dekket; husleie + livsopphold.  Altså du slipper å drive med containerdykking på jakt etter mat og klær..  Husk å grundig dokumentere bokostnader, de som trekker antar folk bor svært billig - det er den som utsettes for trekk som må kreve sine reelle kostnader dekket.

For meg ble det et verdig liv etter gjeldsordning; kan sove om nettene, lever ikke i frykt og vet dette har en dato for når jeg endelig har "sonet" ferdig.  Har selvsagt dårlig råd, men bedre enn det jeg hadde i årene frem til denne ordningen ble fastsatt.  Livsopphold er noen få tusen mer enn sosialsats, holder du deg i jobb bygger du også pensjon så du vil klare deg bra når dette er tilbakelagt. Jobber selv fullt, ser jeg betaler tilbake ca 90% av gjelden i løpet av ordningen; hadde sluppet dette hadde rentefrys vært mulig på misligholdt gjeld, men det var skyhøye renter som veltet min økonomi sammen med noen personlige tilbakeslag.

TS; ikke gi opp, NAV vil fortsatt ikke trekke mer enn at ditt livsopphold + bokostnader utbetales, men søk gjeldsordning, se på politiet.no for nærmere informasjon.  Da får du dette bak deg og din mentale helse gjenoppstår som sunn med framtidstro!  Hold deg gjerne i jobb, etter hvert får du beholde det du tjener, faller du utenfor er det vrient å få greie jobber etter årevis uten arbeid og du får bedre pensjon, evt. frynsegoder og forsikringer som de uten arbeid ikke har tilgang til.

 

Eier hverken bil eller bolig så det finnes ingenting å hente her.

Men hvordan er det med det man eventuelt har på konto når man søker gjeldsordning? Hvis jeg eventuelt søker etter jeg fått feriepenger må jeg da bruke alt til gjeld?

Anonymkode: 3f0c4...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får normalt beholde opptil ca 2-3 mnd sats av det du skal klare deg med i livsopphold + husleie; altså om du er singel og har husleie på 8000,-/mnd uten spesielle helseutgifter får du beholde 8500,- (livsopphold) + 8000,- (husleien) = 16500 hver måned, alt utover dette beslaglegges til fordel for kreditorer.  Det betyr at opptil ca 35-50.000 kan bestå på din konto for å dekke dine utgifter.  Namsmann og SI kan sjekke dine norske bankkontoer, har du romslig konto og ikke betaler dine regninger er det ikke gitt at de ikke tar godt i om de trekker ut av din konto eller fryser den.  Det kan høres mye ut, men de som sliter økonomisk skal ha en sjanse å komme seg ajour med etterslep på husleie og andre svært viktige forfalte utgifter.

Merk at å posisjonere seg i forkant av en gjeldsordning kan gi veldig kjedelige utfall; du risikerer 7+ års ordning i stedet for 5 år ved å opptre urederlig.  Merk de har tilgang til dine kontoer og disposisjoner også bakover i tid når Namsmann, SI eller politiet skal sjekke.  Du risikerer også tiltale for bedrag om du åpenbart skjuler penger for så å søke gjeldsordning.

Det tar som sagt noe tid fra søknad til det er satt i gang; ingen grunn til å vente på å først få feriepenger, det tar for lang tid uansett før mølla er i gang. Har du allerede utleggstrekk vil jo SI eller Namsmann beslaglegge overskudd, det er kun i tomrommet mellom to utleggstrekk at du kan få fulle lønnsutbetalinger.   Disse pengene kan komme godt med, da trekk etter iverksatt gjeldsordning kan være satt ganske høyt, og du må leve på et minimum frem til saken er avklart.

 

Endret av Fantorang1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fantorang1 skrev:

Du får normalt beholde opptil ca 2-3 mnd sats av det du skal klare deg med i livsopphold + husleie; altså om du er singel og har husleie på 8000,-/mnd uten spesielle helseutgifter får du beholde 8500,- (livsopphold) + 8000,- (husleien) = 16500 hver måned, alt utover dette beslaglegges til fordel for kreditorer.  Det betyr at opptil ca 35-50.000 kan bestå på din konto for å dekke dine utgifter.  Namsmann og SI kan sjekke dine norske bankkontoer, har du romslig konto og ikke betaler dine regninger er det ikke gitt at de ikke tar godt i om de trekker ut av din konto eller fryser den.  Det kan høres mye ut, men de som sliter økonomisk skal ha en sjanse å komme seg ajour med etterslep på husleie og andre svært viktige forfalte utgifter.

Merk at å posisjonere seg i forkant av en gjeldsordning kan gi veldig kjedelige utfall; du risikerer 7+ års ordning i stedet for 5 år ved å opptre urederlig.  Merk de har tilgang til dine kontoer og disposisjoner også bakover i tid når Namsmann, SI eller politiet skal sjekke.  Du risikerer også tiltale for bedrag om du åpenbart skjuler penger for så å søke gjeldsordning.

Det tar som sagt noe tid fra søknad til det er satt i gang; ingen grunn til å vente på å først få feriepenger, det tar for lang tid uansett før mølla er i gang. Har du allerede utleggstrekk vil jo SI eller Namsmann beslaglegge overskudd, det er kun i tomrommet mellom to utleggstrekk at du kan få fulle lønnsutbetalinger.   Disse pengene kan komme godt med, da trekk etter iverksatt gjeldsordning kan være satt ganske høyt, og du må leve på et minimum frem til saken er avklart.

 

Så de sjekker kontoutskrifter inn/ ut og hele bankhistorikken? Men kan man få avslag hvis man ikke betalt noe på exempelvis 1 lån selv om man hatt noen tusenlapper til overs?  

 

Anonymkode: 3f0c4...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er kun om du anmeldes for bedrageri at noe slikt er mulig som del av etterforsking. Kun hva du har på kontoer på kontrolltidspunkt sjekkes. Tidligere var det ikke uvanlig med frys av konto, men den praksisen er visst bare brukt ved mistanke om kriminell handling. Lite aktuelt for normale folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det jeg synes er verst er tankekjøret på nettene. «Hva skal vi gjøre om vi ikke greier å betjene huslånet?» «Hvordan vil barna våre takle å måtte flytte fra det trygge barndomshjemmet?» Det er slitsomt. 
 

Mannen mistet jobben pga korona og jeg gikk nettopp over på aap. Vi har heldigvis ikke kredittlån, men 4,5 mill er mye å betjene når inntektene er nesten halverte😔 Skulle inderlig ønske jeg var frisk og kunne jobbet oss ut av det. Mannen jobber beinhard med å finne nytt arbeid, så jeg håper det løser seg før vi ikke har mer å gå på!

Føler med alle dere andre som også sliter❤️
 

 

Anonymkode: 4727c...f64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et klart mål og en klar formening om at det var midlertidig, og så hadde jeg fokus på muligheter og hva jeg hadde og kunne, ikke det motsatte. Ble godt kjent med en annen mamma som var alene, og det gikk litt sport i å finne gode muligheter og løsninger for å leve billig, og tipse hverandre, backe hverandre opp og ha det godt selv om vi ikke hadde god økonomi. 

Ungene var også engasjerte i dette, kreative i forhold til kjekke ting som ikke kostet og å feire hver ting vi klarte. 

Ungene har faktisk sagt mange ganger at de savner den tiden da vi hadde lite. Da var vi så flinke til å glede oss sammen over småting. Gjøre ting sammen. 

Nå er det lett for at ene sitter på playstation, andre på mobilen og jeg er opptatt med mitt. Det var på en måte nærere og mer tid til hverandre da vi var et team som hadde fokus på å ha det bra, istedenfor å bare HA. Julaften og fødselsdager er heller ikke like store, nå som de har alt, og egentlig ikke lengter dypt etter noe, og derfor ikke har den store spenningen de dagene. 

Joda, det var tøft innimellom, men jeg også husker det som en god tid, for det meste. Jeg husker også bekymringene og hvor sliten jeg ofte var, men ungene har egentlig rett i at vi også har mistet mye ved å oppnå det jeg (vi) sto på for å klare. De fikk ikke med seg bekymringene, men husker gledene, og ærlig talt, de var faktisk større og kom oftere da vi hadde det trangt, fordi det var så lite som skulle til. 

Jeg husker at vi feiret med en grandiosa og pinneis da vi hadde fått tak i en flott sofa svært billig. Følte virkelig glede og var i feststemning over det. Sist jeg kjøpte sofa var den bestilt ny, og medførte ikke noe feiring overhodet. Ting er blitt en selvfølge, og det er er litt trist. 

Så jeg taklet det med positivitet og pågangsmot... og savner det faktisk litt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis en samfunnsnyttig jobb. Jeg kunne alikevel gått ledig ett år og levd som normalt.Alle bør ha en buffer konto på 2-3 mnd lønner. Håper folk lærer av dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at om han har reelle økonomiske bekymringer må man ta tak i livet sitt og rydde opp i økonomien. 
Alle kan få en stødig økonomi om de går inn for det selv. 

Anonymkode: 5d0ee...4a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Energitappende. Føler meg motløs og av og til suicidal. 

Anonymkode: 099ed...f1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasox
På 6.5.2020 den 23.10, AnonymBruker skrev:

Hei!☺️

Min økonomiske fremtid har aldri vært så usikker som nå, og det stresser meg. Hvordan takler dere andre økonomiske bekymringer? 
 

ps: det siste jeg trenger å høre er: «Jeg tjener 2mill i året og trenger ikke tenke på penger»🙈

Anonymkode: 4727c...f64

Hei, TS! Opplevde selv oppvekst med fattigdom. Har lært mange av feilene som moren min gjorde og lærte å håndtere økonomien stikk motsatt av henne.

Noen tips jeg kan gi deg:

Sett opp budsjett. Finn ut hvor mye du har i inntekt per måned og lev etter det. Ikke ta opp forbrukslån eller billån! Dyre billån er også bortkastet penger.

For da betaler du for gammel morro som du har gjort i stedet for å spare for fremtiden! Bortkastede penger med tanke på renter og avgifter også.

#1 24 timer regel! Ikke handle noen ting utenom mat og det nødvendige. Ser du noe som frister deg som elektroniske utstyr, bil (med billån), klær, og andre dyre ting. venter du 24 timer!

Når du er hjemme dagen etterpå så har du mest sannsynligvis glemt det, eller så tenker du mest sannsynligvis at du ikke behøver det. Sannsynligheten blir mye mindre for å handle det ihvertfall slik jeg opplever det. Når man har fått tenkt seg om en stund så er det fryktelig lite man egentlig behøver.

#2 Under sommerferien nå - så planlegg det godt. Ikke ta det første alternativet du ser. Man finner ofte tilbud eller billigere priser om man leter litt dersom man har kontakter eller litt tålmodighet. Skal selv på fire ukers ferie til et par tusen kroner pluss matkostnader, ganske så nærme der hvor jeg bor, men allikevel blir det en god og lang ferie!

#3 Skriv opp handleliste og ta det siste du skal handle nærmeste kasseapparatet så du slipper å gå tilbake til butikken dersom du glemmer noe. Fort gjort å ta med seg noen ekstra ting.

Jeg har alltid hatt penger i bakhånd og så lenge jeg har det så stresser jeg ikke. Viktig og prøve å ikke stresse for mye for det vil gå utover nattesøvnen og livskvaliteten.

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten trøst kanskje, men økonomien slik vi kjenner den i dag kommer til å kollapse innen noen år. Den er ikke bærekraftig og ikke mulig å demme opp for i lengden. 

Penger er roten til alt vondt. Fordi man legger verdiene i en ting, og fordeler det ulikt. Og holdningen er den sterkeste rett, noe som er basert på 0 medmenneskelighet og kjærlighet.

Anonymkode: 97892...3d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En liten trøst kanskje, men økonomien slik vi kjenner den i dag kommer til å kollapse innen noen år. Den er ikke bærekraftig og ikke mulig å demme opp for i lengden. 

Penger er roten til alt vondt. Fordi man legger verdiene i en ting, og fordeler det ulikt. Og holdningen er den sterkeste rett, noe som er basert på 0 medmenneskelighet og kjærlighet.

Anonymkode: 97892...3d9

kommunisme – Store norske leksikon

Anonymkode: 314c0...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2020 den 14.37, AnonymBruker skrev:

Er det bare hans jobb å gjøre noe? Du har et ansvar selv.

Anonymkode: caf64...407

Du har åpenbart ikke innsikt i hva det vil si å gå på aap, det er et evig kasteball system mellom helseforetak/ lege/ nav og arbeidsutprøving... selv om man følger opp alt man skal så må du gjerne vente i mange måneder for å komme inn på poliklinikk på sykehus og få en erklæring fra spesialist helsetjenesten, nav kjører deg inn i et system som som regel ikke passer for alle, det er behandling, venting, utprøving osv i en evig spiral og den det går utover er den som er syk fordi systemene ikke kommuniserer og samarbeider....

Anonymkode: 32032...649

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å ha god oversikt over inntekter og utgifter, og ha en ok buffer i tilfelle. Øke inntekten om mulig (jeg kan ikke det nå pg sykdom). 

Anonymkode: 673b1...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2020 den 23.10, AnonymBruker skrev:

Hei!☺️

Min økonomiske fremtid har aldri vært så usikker som nå, og det stresser meg. Hvordan takler dere andre økonomiske bekymringer? 
 

ps: det siste jeg trenger å høre er: «Jeg tjener 2mill i året og trenger ikke tenke på penger»🙈

Anonymkode: 4727c...f64

Du har min største forståelse. En gang for mange år siden hadde jeg 10 tusen kr å leve for i 10 mnd...man måtte altså telle alt på knappene. Når jeg endelig fikk penger så jeg gikk jeg banans og kjøpte nye truser og tannbørste som jeg hadde ønsket meg ny i månedsvis!
Etter det har jeg konsekvent lagt av penger for å ha penger i reserve til en regnværsdag. Jeg lever veldig nøkternt til vanlig fordi jeg ikke takler å ikke ha penger på konto i det hele tatt. Det må være noe der, helst spredt på flere banker, kontoer og sparetyper.  Det skal være bra krise for å bruke av de pengene - dvs helt skakkjørt på felgen.

Du må rett og slett bare sette deg ned og få full oversikt over økonomien. Hva kan du kutte, hva må du betale, hva kan du søke avdragsfrihet på. Har du unødige pengebruk som f.eks at du kjøper kaffe på starbucks eller energidrikke hver dag. Det er 40,- pr dag, eller 280,- i uka. Matbudsjettet, hvordan er det, hva har du igjen etter regninger etc, del det på antall dager så ser du hva du har å spise for hver dag. Har du dyre vaner som f.eks spa eller sushi, kutt det. Kan du gå istede for bil eller kollektiv? Begrens pengebruken din til 2 dager i uka, dvs gå inn for å ikke bruke en eneste krone 5 dager i uka. Du sparer sykt med penger på det. 

Kan du selge ting du har for å få inn litt ekstra? En lysestake her og bolle der blir fort 50lapper. Ting som støver bort? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...