Gå til innhold

Migrene - erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble inspirert av en annen tråd og ville ikke begynne å spørre mange spørsmål off-topic der, så laget en ny.

Hvordan utarter dine anfall seg? Hvor ofte, hva trigger dem, forvarsle, er det forskjeller på anfallene, hvor lenge varer de, hva slags medisiner bruker du for å dempe, bruker du forebyggende medisiner?? Har du vært utredet? Skriv i vei :) 

Jeg sliter med migrene og har for tiden ganske ofte anfall, dvs nesten ukentlig. Trigges av hormonelle svigninger og stress, eller alkohol. Som regel har jeg vondt i tre dager, hvor en hel dag går med i senga når det står på for fullt. Bruker triptaner og paracet, noen ganger virker det litt, andre ganger ikke i det hele tatt. Begynner å bli litt lei av å ha det slik.. har tatt MR av hodet, men ikke vært utredet noe mer. Har hatt det siden tenårene, og nå er jeg snart førti. Noen som har blitt bedre fra migreneplagene?

Anonymkode: 52eac...e0a

AnonymBruker
Skrevet

De siste årene har ikke hodepinen vært det verste, men alle andre symptomer gjør at jeg blir helt ubrukelig likevel. Ro etter en stressende periode kan trigge, lite mat kombinert med lite søvn. Men ofte finner jeg ingen trigger. Har ca to anfall i året nå. Før veldig mye oftere. Varer ofte i tre dager hvis jeg ikke får stoppet det raskt. En gang varte det i fem dager. Lå hjemme alene i sengen og sov og gråt bare nåe jeg var våken. Klarte til slutt å skjønne jeg burde på legevakt. Greia er at jeg blir så ubrukelig at jeg klarer ikke vurdere selv hva som er lurt å gjøre. Men om det skulle skje igjen, så skal jeg prøvde å ta kontakt før. For det var helt grønnjævlig. Bruker imigran eller aspirin. 

Anonymkode: a2e14...5df

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med å bli bedre, men de fleste jeg har snakket med om det sier at det stort sett ikke er før overgangsalderen det blir bedre. 

Anonymkode: c07ea...c6a

Skrevet

Migrene fikk jeg påvist i barndommen. Hadde da 2 - 3 anfall i uka. Gikk på veldig sterke medisiner. Dunkende ekstrem hodepine i panna. Spyr som en gris. Anfallene varer fra timer til flere døgn.

Kjenner jeg det er i anmasj så har jeg 30 minutter på meg til å medisinere. Etter det er det bare å legge seg ned på et mørkt og stille sted med muligheter for å spy. 

Ble bedre i voksen alder, men har tatt seg opp igjen etter det styret med barnefordelingssaken rundt mine barn.

Lukter, enkelte matsorter, sol, alkohol osv. trigger den. Ikke noe fast mønster. 

Sult og lite vann er bankers på hodepine dagen etter.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ble inspirert av en annen tråd og ville ikke begynne å spørre mange spørsmål off-topic der, så laget en ny.

Hvordan utarter dine anfall seg? Hvor ofte, hva trigger dem, forvarsle, er det forskjeller på anfallene, hvor lenge varer de, hva slags medisiner bruker du for å dempe, bruker du forebyggende medisiner?? Har du vært utredet? Skriv i vei :) 

Jeg sliter med migrene og har for tiden ganske ofte anfall, dvs nesten ukentlig. Trigges av hormonelle svigninger og stress, eller alkohol. Som regel har jeg vondt i tre dager, hvor en hel dag går med i senga når det står på for fullt. Bruker triptaner og paracet, noen ganger virker det litt, andre ganger ikke i det hele tatt. Begynner å bli litt lei av å ha det slik.. har tatt MR av hodet, men ikke vært utredet noe mer. Har hatt det siden tenårene, og nå er jeg snart førti. Noen som har blitt bedre fra migreneplagene?

Bruker topimaxforebyggende og det hjelper for meg. lang opptrappingsperiode over to til tre mnd, dermed ikke bivirkninger. Noe nedsatt matlyst.

Anonymkode: b3901...d15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aura migrene så det første jeg merker er synet endrer seg og blir uklart. Så kommer masse blinkende lys og jeg klarer ikke å fokusere. Så kommer hodepinen. Eneste måten jeg blir kvitt det på er å ta medisin så fort som mulig og sove i et kaldt og mørkt rom, da er jeg ganske bra igjen når jeg har fått sovet noen timer. Er alltid helt borte dagen etterpå.

Jeg kjøpte migrene medisin i USA som er helt suveren. De jeg har prøvd i Norge fungerer ikke like bra. Bruker ikke forebyggende medisiner. 

Forklarte bare for legen hvordan det var, ingen videre utredning.

Det som trigger det er å være ute i solen uten solbriller, ikke bruke briller/linser, sukker og hvitt mel, drikke appelsinjuice og stress. 

Hadde ca. et anfall i året som barn/ungdom. Som voksen har det vært oppi 5 anfall på en uke, men da var det veldig mye stress. 

Anonymkode: 4a8fe...532

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker topimaxforebyggende og det hjelper for meg. lang opptrappingsperiode over to til tre mnd, dermed ikke bivirkninger. Noe nedsatt matlyst.

Anonymkode: b3901...d15

Hva slags «type» migrene har du? Er den lik hver gang? Min er litt forskjellig, type smerte ved stress og en ved pms, men den slår meg helt ut. Skal lese om den medisinen. Nedsatt matlyst kan være problematisk for meg, vil ikke mer ned i vekt. Takk for svar!

ts

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aura migrene så det første jeg merker er synet endrer seg og blir uklart. Så kommer masse blinkende lys og jeg klarer ikke å fokusere. Så kommer hodepinen. Eneste måten jeg blir kvitt det på er å ta medisin så fort som mulig og sove i et kaldt og mørkt rom, da er jeg ganske bra igjen når jeg har fått sovet noen timer. Er alltid helt borte dagen etterpå.

Jeg kjøpte migrene medisin i USA som er helt suveren. De jeg har prøvd i Norge fungerer ikke like bra. Bruker ikke forebyggende medisiner. 

Forklarte bare for legen hvordan det var, ingen videre utredning.

Det som trigger det er å være ute i solen uten solbriller, ikke bruke briller/linser, sukker og hvitt mel, drikke appelsinjuice og stress. 

Hadde ca. et anfall i året som barn/ungdom. Som voksen har det vært oppi 5 anfall på en uke, men da var det veldig mye stress. 

Takk for svar. Hva slags virkestoff er det i den medisinen fra usa da? 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

De siste årene har ikke hodepinen vært det verste, men alle andre symptomer gjør at jeg blir helt ubrukelig likevel. Ro etter en stressende periode kan trigge, lite mat kombinert med lite søvn. Men ofte finner jeg ingen trigger. Har ca to anfall i året nå. Før veldig mye oftere. Varer ofte i tre dager hvis jeg ikke får stoppet det raskt. En gang varte det i fem dager. Lå hjemme alene i sengen og sov og gråt bare nåe jeg var våken. Klarte til slutt å skjønne jeg burde på legevakt. Greia er at jeg blir så ubrukelig at jeg klarer ikke vurdere selv hva som er lurt å gjøre. Men om det skulle skje igjen, så skal jeg prøvde å ta kontakt før. For det var helt grønnjævlig. Bruker imigran eller aspirin. 

Anonymkode: a2e14...5df

Skal prøve aspirin👍🏻

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har migrene med aura, som er stort sett likt hver gang. Flimring for synet og synsforstyrrelser som blir større og større, og så blir jeg tung og rar i hodet. Sjelden så veldig vondt, og aldri kvalm, men blir satt ut og merker at hodet ikke henger med. Kalde, mørke og rolige rom er deilig. 

Sollys og spesielt flimrende/skarpt sollys er en fast trigger, så jeg har alltid noen anfall i påsken/på våren, og hvis jeg er på sjøen uten solbriller. Har blitt veldig mye flinkere til å ha med meg solbriller og bruke hatt.

Får jeg først anfall bruker jeg paracetamol, aspirin/accetylsalisylsyre, koffein, fenazon og eventuelt triptaner i kombinasjon, litt avhengig av hva jeg har. Aspirin og koffein i kombinasjon er det som fungerer absolutt best for meg. De preparatene man får kjøpt (dyrt) som migrenemedisin i utlandet er som regel en kombinasjon av noen av disse, så les på pakningen. Ofte kan man få til noe tilsvarende i Norge, men man må kanskje ta flere tabletter i steden for et kombinasjonspreparat. Har ikke hatt behov for å prøve flere medisiner fordi de stort sett fungerer godt de jeg tar, men har flere NSAIDS igjen som kan prøves på listen min :)

Anonymkode: e55a5...c95

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Ikke den du spør, men jeg vil tippe at det enten er en kombinasjon mellom acetylsalisylsyre/aspirin, paracet og koffein, eller eventuelt et reseptfritt triptan.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med migreneanfall siden tidlig på barneskolen. Jeg har imidlertid aldri blitt utredet for det da det har hjulpet med smertestillende og ligge nedpå i ett par timer i et mørkt stille rom. Storesøster og mamma har derimot blitt utredet for det, og storesøster sliter såpass at hun går på sterke medisiner.  

Jeg har blitt bedre med åra, heldigvis. På barneskolen var det ganske hemmende. Jeg måtte ofte reise hjem eller stå over skoledager. For min del oppstår denne dunkende hodepinen, og jeg blir lyd- og lyssky. Jeg har aldri opplevd kvalme. 

For min del har botox i sinterynken hatt svært god effekt. Nå begynner effekten å gå ut, og de siste tre dagene har jeg slitt med stadig tilbakevendende hodesmerter. 

Anonymkode: d7428...9ed

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har slitt med migreneanfall siden tidlig på barneskolen. Jeg har imidlertid aldri blitt utredet for det da det har hjulpet med smertestillende og ligge nedpå i ett par timer i et mørkt stille rom. Storesøster og mamma har derimot blitt utredet for det, og storesøster sliter såpass at hun går på sterke medisiner.  

Jeg har blitt bedre med åra, heldigvis. På barneskolen var det ganske hemmende. Jeg måtte ofte reise hjem eller stå over skoledager. For min del oppstår denne dunkende hodepinen, og jeg blir lyd- og lyssky. Jeg har aldri opplevd kvalme. 

For min del har botox i sinterynken hatt svært god effekt. Nå begynner effekten å gå ut, og de siste tre dagene har jeg slitt med stadig tilbakevendende hodesmerter. 

Anonymkode: d7428...9ed

Hvorfor setter de botox akkurat der, og ikke i nakkefestet f.eks?

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke den du spør, men jeg vil tippe at det enten er en kombinasjon mellom acetylsalisylsyre/aspirin, paracet og koffein, eller eventuelt et reseptfritt triptan.

Bruker Advil migraine. Står at det det aktive stoffet er solubilized ibuprofen. Fungerer kjempe bra for meg ihvertfall. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk migrene første gang som 16-åring. Det var verst i 20-årene. I 30-årene har jeg bare hatt noen få anfall til sammen, kanskje 3-4.

Jeg har heldigvis hatt sjeldne anfall, selv på det verste var det kanskje ett i måneden. Jeg fikk skrevet ut triptaner etter at jeg hadde et ekstremt smertefullt anfall, men jeg fikk ikke anfall igjen før de hadde gått ut på dato, så fikk ikke prøvd dem. Ibux eller Paracet har noen ganger hjulpet litt. Ellers bruker jeg ispakninger og prøver å sove det av meg i et mørkt rom.

Har hatt aura med og uten hodepine. Prikking i hånd og ansikt, synsforstyrrelser. Oppkast. Hodepine som varer fra 8-24 timer. Ved mitt forrige anfall skjedde noe som var nytt for meg. Jeg mistet mange ord, greide ikke å lese ordentlig og det var vanskelig å ha en samtale. Jeg så ordene og de så veldig kjente ut, men jeg greide ikke forstå hva de betydde. Det var utrolig skremmende. Det kjentes som om en del av hjernen min var slått av. Det gikk over etter en halvtimes tid.

Det som ser ut til å trigge meg mest er alkohol, stress og lite søvn.

Anonymkode: 19afe...4fe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en kvinne på 46 år som hadde mitt første anfall som 16-åring.  Anfallene mine har vært sjeldne (på det verste en gang annenhver måned i snitt), men ekstremt smertefulle og langvarige da de først kom.  Min verste tid var årene +/- 40.  De siste to årene har anfallene vært færre, uten at jeg har gjort noe annerledes.  Jeg har ikke vært i overgangsalder.

Triggere for meg er i hovedsak vær-relatert.  Sterk vind kombinert med lavtrykk og torden gir neste garantert anfall.  Jeg reagerer også sterkt på intense lukter, spesielt parfyme.  Har aldri merket noe av alkohol, men er totalavholds nå for sikkerhets skyld.  Jeg ble bedre da jeg droppet lavkarbo og kan ikke trene med skikkelig høy puls.  Kiropraktorbehandling gjorde alt verre for meg, det ble tydeligvis for brutalt.

Et anfall for meg starter med at det føles som om pulsen øker voldsomt, selv om jeg sitter stille.  Jeg svetter voldsomt og blodet banker i årene.  Smertene er svært mye verre enn de verste gallesteinsanfallene jeg har hatt.  Til slutt må jeg kaste opp, men har etter hvert lært meg at anfallet slipper først når jeg har kastet opp alt.  Da må jeg innrømme at jeg innimellom har tvunget meg selv til å kaste opp for å få fortgang i det.  Enkelte ganger mister jeg språket.

Smertestillende er det poengløst å bruke.  Jeg har forsøkt betablokker forebyggende, noe som ikke førte til annet enn sterke mareritt. Anfallsstoppende medikamenter måtte for min del tas så tidlig at  det ikke var helt sikkert at det var migrene det dreide seg om.  Det eneste jeg har funnet ut kan stoppe et anfall, er hvis jeg klarer å sovne tidlig nok i forløpet og nærmest sove meg gjennom det hele.  Det er selvfølgelig umulig når smertene er svært sterke.

Anonymkode: 525d4...34a

AnonymBruker
Skrevet

Har anfall som varer fra noen timer til tre døgn i slengen. Har 8-15 migreneanfall i måneden. Har prøvd alle forebyggende. Eneste som gjenstår er Emgality.

Noen ganger kommer det kasta på meg, andre ganger kan jeg få forvarsel to dager i forveien og da leve med forvarslene lenge før det bryter ut.

Bruker Naramig eller Zomig som anfallsmedisin og botox. Botox er eneste forebyggende som har hatt en liten effekt.

Anonymkode: 50b07...a10

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk migrene da jeg var rundt 16 og det forverret seg i kombinasjon med diverse p-piller, da fikk jeg anfall i nærmest ukentlig. Nå er jeg midt i 20-årene og uten hormonell prevensjon og har dermed betydelig færre anfall. Jeg får dem likevel gjerne i kombinasjon med pms eller værendringer (høytrykk til lavtrykk, lavtrykk til høytrykk, regn, osv),men det kan fint gå perioder hvor jeg ikke er plaget. 

Det starter med synsforstyrrelser slik at jeg mildt sagt blir ubrukelig, og deretter en dundrende hodepine på venstre side av hodet og mellom øyenbrynene. Jeg kaster heldigvis ikke opp, men mister matlysten. Anfallene varer som regel fra 2-4 dager. 

Anonymkode: 11f21...63a

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en kvinne på 46 år som hadde mitt første anfall som 16-åring.  Anfallene mine har vært sjeldne (på det verste en gang annenhver måned i snitt), men ekstremt smertefulle og langvarige da de først kom.  Min verste tid var årene +/- 40.  De siste to årene har anfallene vært færre, uten at jeg har gjort noe annerledes.  Jeg har ikke vært i overgangsalder.

Triggere for meg er i hovedsak vær-relatert.  Sterk vind kombinert med lavtrykk og torden gir neste garantert anfall.  Jeg reagerer også sterkt på intense lukter, spesielt parfyme.  Har aldri merket noe av alkohol, men er totalavholds nå for sikkerhets skyld.  Jeg ble bedre da jeg droppet lavkarbo og kan ikke trene med skikkelig høy puls.  Kiropraktorbehandling gjorde alt verre for meg, det ble tydeligvis for brutalt.

Et anfall for meg starter med at det føles som om pulsen øker voldsomt, selv om jeg sitter stille.  Jeg svetter voldsomt og blodet banker i årene.  Smertene er svært mye verre enn de verste gallesteinsanfallene jeg har hatt.  Til slutt må jeg kaste opp, men har etter hvert lært meg at anfallet slipper først når jeg har kastet opp alt.  Da må jeg innrømme at jeg innimellom har tvunget meg selv til å kaste opp for å få fortgang i det.  Enkelte ganger mister jeg språket.

Smertestillende er det poengløst å bruke.  Jeg har forsøkt betablokker forebyggende, noe som ikke førte til annet enn sterke mareritt. Anfallsstoppende medikamenter måtte for min del tas så tidlig at  det ikke var helt sikkert at det var migrene det dreide seg om.  Det eneste jeg har funnet ut kan stoppe et anfall, er hvis jeg klarer å sovne tidlig nok i forløpet og nærmest sove meg gjennom det hele.  Det er selvfølgelig umulig når smertene er svært sterke.

Anonymkode: 525d4...34a

Har du høyt blodtrykk? Jeg kjenner en som hadde mye slik migrene, og ble nesten helt bra ved å en bestemt blodtrykksmedisin som har kjent effekt på noen migrene pasienter. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt migrene i mildere form i hele voksne alder, periodevis helgemigrene når og da gjennom årene. Nå etter jeg gikk på veggen og også er i overgangsalder er migrenen forverret betraktelig, migrene nesten daglig, og går nå på forebyggende medisin, Selo-zok (er visstnok en hjertemedisin sånn egentlig) men ja, den fungerer fantastisk bra på meg, jeg har fått hverdagen tilbake, og nå anfall 2-3 ganger mnd. I forhold til å ha det nesten daglig, så er det en stor lettelse. 

Triggerene mine er lys, som i lys fra skjermer som mobil/pc/tv. Bruker oransje briller som stopper det blå lyset fra skjermene som trigger meg. Bruker ellers alltid solbriller

Anonymkode: 8ded7...981

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...