Gå til innhold

Hva er nøkkelen til å holde vekta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snart er jeg i mål med vektnedgangen og har gått ned 30 kilo når jeg når målet. Da blir det bukplastikk, og jeg skal også igjennom brystreduksjon 6 uker etter. Gleder meg til å få en "normal" kropp 😍

 

Men, dere som har holdt vekta i mange år. Hva har du gjort for å opprettholde den? Teller du kalorier til vanlig eller lærte du deg hva du kan spise og hvor mye? Jeg har naturligvis hatt et problem med spisevaner som har gjort meg overvektig, men nå når jeg snart både er normalvektig og har flat mage så vil jeg naturligvis aldri aldri tilbake til gamle vaner.. 

 

Har selvfølgelig brukt mye tid på å reflektere over hvorfor jeg ble stor og hvordan jeg skal unngå det igjen, men har ikke alle det i den prosessen? 

Anonymkode: f1653...010

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å holde vekta. Jeg har selv erfaring med vektnedgang, på mitt største var jeg rundt 90 kg og klarte å gå ned til 60 kg. Jeg har alltid vært fullt klar over hva jeg bør spise og ikke spise og hvor mye aktivitet som trengs. Problemet er at jeg blir veldig sulten, alle gangene jeg har slanket meg har jeg merket en enorm ulvehunger og det krever enorm viljestyrke å stå imot. Jeg har nå gått opp til ca. 68 kg, fortsatt godt innenfor normalvekt, men likevel litt høyere enn det jeg ideelt skulle ønske. Men det virker som om det er omtrent her kroppen min ønsker å være, når jeg går ned ytterligere i vekt så kommer sulten og overspisningsepisoder. 

Anonymkode: 21713...311

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vektnedgangen! Dritbra jobbet! Håper du ofte skryter av deg selv og får støtte og pepp fra folk rundt deg!!!

Det er ingen enkel løsning for å holde vekten, men det er tre ting jeg sterkt ville anbefale deg som gjør ting enklere

Aksepter at du aldri vil kunne leve som en tjukkas igjen uten å gå opp i vekt

Det finnes ikke noe retur til de gamle vanene. Det er en kamp mot uvaner og dårlige mestringsmekanismer som skapte overvekten resten av livet, men det blir bedre. Å holde vekten vil koste en del i starten, og etter hvert blir det enklere etter hvert som stadig flere vaner automatiseres. Antageligvis vil du flere ganger måtte ha "tilbakestilling" av vanene dine etter at det har skjedd noe som har gjort at dårlige vaner returnerer, eller etter lange perioder med uvant mat f eks rundt ferier og høytider. Det er ikke et nederlag, snarere tvert imot. 

(Jeg kjører 30-dagers opplegg uten sukker, alkohol, alle typer snacks og alle typer mat jeg kan finne på å overspise av i perioder der jeg synes det har sklidd ut, mye lettere å holde seg i skinnet etterpå når man venner seg av en daglig øl på kvelden eller sjokolade på jobb)

Hvis du ikke allerede har funnet en treningsform du er glad i og klarer å holde vedlike "av deg selv" - gjør det nå!

Har man gått mye ned i vekt vil man gjerne allerede være flink å trene, men har man for eksempel funnet en treningsform som kan funke som et alternativ når har mest lyst til å sette seg ned foran tven med en stor sjokoladeplate for å mestre stress/vonde følelser, er det gull. Ofte er det enklere med kardio enn styrketrening, etter min erfaring. Men det viktigste er at det er noe du liker!

Vei deg hver dag.

Dette er et litt tveegget sverd, men jeg mener at det er lurt. Det er også forskning som underbygger at dette er lurt å gjøre for å ha langsiktig suksess med vektnedgang. Det er lettere å ignorere at det "sklir ut" hvis man i tillegg glemmer å veie seg i en måned eller to. 

Anonymkode: 61139...18e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!  Hvor lang tid brukte du på vektnedgangen?  Kroppen vil prøve å finne tilbake til den "sist kjente stabile vekta" den har holdt i mer enn ett år.  Du må nok belage deg på et strikt regime i et år eller to før du kan "slippe deg løs".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen for meg har vært:

Utfordre myter og "konvensjonell visdom" og finne ut hva som faktisk virker.
Bare spise mat jeg liker, ikke nekte meg noe mat jeg liker, og bare bevege meg når og hvordan jeg har lyst.
Leve så regelmessig som jeg kan, spesielt mtp rutiner for måltider, søvn, mosjon.
Følge en "mal" for måltider mht antall og størrelse, så selv om jeg spiser veldig variert, er ikke matinntaket mitt variabelt.
Skille mellom hverdag og fest, akseptere at det blir avvik, planlagt og uplanlagt, men sørge for at det blir langt flere normale dager enn uvanlige dager.
Akseptere at jeg lett kan spise mye mer enn jeg trenger, så jeg må spise en god del mindre enn jeg "kanskje kunne tenkt meg" hvis jeg vil holde vekta. (Dette går helt fint, jeg gråter meg ikke i søvn fordi jeg er sulten, eller noe som helst i den retningen.)
Veie meg hver morgen, og registrere tallet. Hensikten er å ta grep før vekta øker over et visst nivå. Hittil (6 år) har det fungert ganske bra.
Lære meg å akseptere kroppen min som den er, jeg ser ikke ut som en modell, og jeg er ingen atlet, selv om jeg er normalvektig, men det er helt greit.
Akseptere at søtsug kommer, men at jeg ikke trenger å handle på det, men heller ikke være sint på meg selv når jeg gjør det. 
Gode rutiner for innkjøp av mat sånn at jeg utsettes minst mulig for fristelser.
Jobbe med å ikke skylde på andre for at jeg har slitt med vekta, selv om jeg trenger å vite hvorfor for å kunne møte mine spesifikke utfordringer.
Bruke et nøytralt eller positivt ladet språk når jeg tenker på eller snakker om vekt, helse, mat, aktivitet, og skjerme meg så godt jeg kan mot negativ påvirkning.

Anonymkode: 2bea7...2ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måttet godta at jeg alltid er litt sulten. Jeg spiser meg passe mett og drikker heller en stor kopp kaffe etterpå. Godteri og god mat hver lørdag og skikkelig fråtsing noen ganger i halvåret sånn at jeg har gleder å se frem til. 

Og så går jeg over alt. Det blir mange mil i uken. 

Anonymkode: 90c08...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så glemte jeg dette:

Kose meg med mat, men ikke bruke mat/godteri som belønning, trøst eller underholdning. 

Det hjelper også å ikke ha bil.

Anonymkode: 2bea7...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært overvektig, men har drevet med friidrett og turn på høyt nivå. Jeg har i dag en helt annen kropp enn hca jeg hadde den gang, og en hverdag med mye mindre fysisk aktivitet. Jeg har sikkert gått opp 8-10 kg etter jeg slutten med idrett. For meg fungerer det å spise litt av alt, og spise variert. Jeg prøver å tenke smart når jeg spiser, og spiser mye grønt, fisk, kylling og kjøtt. Jeg koser meg med godteri av og til, og kjenner sjeldent behov for søtsug da jeg spiser meg mett 😊 Vekten min har vært stabil siden jeg sluttet med treningen, og jeg veier meg så og si aldri. Av aktivitet så går jeg mye tur i skog og mark, jogger av og til, og litt styrke innimellom (hvis jeg har lyst😂). Har dager hvor jeg ikke er på turer også, men fysisk aktivitet innendørs når det kommer til husarbeid, hagearbeid osv, er også aktivitet som er sunt for kroppen. 

Jeg tenker at for å holde en stabil og sunn vekt, så må forholdet til mat bli noe som en ikke går og tenker på hele tiden. Det fører med seg masse stress, og stress hjelper ikke på vekten. Søvn er også veldig viktig. Hvis jeg sover lite i perioder, kommer det mer søtsug, og enda mer lyst på mat som kanskje ikke er så bra for kroppen 😊 

 

Du er knalldyktig. 30 kilo er MYE! Du skal være mektig stolt av deg selv 👏👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har måttet godta at jeg alltid er litt sulten. Jeg spiser meg passe mett og drikker heller en stor kopp kaffe etterpå. Godteri og god mat hver lørdag og skikkelig fråtsing noen ganger i halvåret sånn at jeg har gleder å se frem til. 

Og så går jeg over alt. Det blir mange mil i uken. 

Anonymkode: 90c08...599

Ja. Å spise når man ikke er sulten/spise til man blir stappmett kan man bare ikke gjøre lenger. Og det er lett å glemme når man har vært tjukk at måten man spiser på er faktisk ikke greit. Det er heller ikke vits å skulle venne seg til å overspise "sunne ting" som grønnsaker, det er bedre å venne seg til følelsen passelig mett/litt sulten. Det er ikke farlig.

Anonymkode: 61139...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det å spise lite, og ikke så ofte. Dvs hver gang jeg legger opp på en tallerken tenker jeg "hva er en normal mengde mat?" - ikke bare legger på det jeg hadde lyst på (og vet jeg kan spise). Tenker også litt på hva som bare er unødvendige ekstra kalorier. 

Eksempelvis legger jeg opp 2 poteter selv om jeg egentlig fint kunne spist 5, eller sier meg fornøyd med en tallerken middag selvom jeg egentlig fint har lyst på og kunne spist to. Med "unødvendig ekstra kalorier" tenker jeg f.eks på eplejuice til frokosten, sukker i teen, smør på poteta til middagen (når vi f.eks har sjy) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var ung, er godt voksen nå, så skulle en drikke et stort glass vann før en spiste. Det fylte opp magen så det ikke var plass til så mye mat. kan jo være verd å prøve å se om det har noe for seg. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: gratulerer! Kjempegodt jobba! 😄 

For min del synes jeg det er vanskeligere å holde vekten enn å gå ned, men det blir enklere etterhvert som tiden går. Man må liksom finne den balansen mellom å aktivt prøve å slanke seg, og å spise for mye slik at man går opp. Det er dritvanskelig, men ikke umulig om du bare er innstilt på det. Jeg har gått ned 15 kg (altså ikke så veldig mye, men allikevel mer enn nok til at jeg merker veldig stor forskjell - jeg tok nok grep ''i tide'' før det ble mye verre), og har hatt stabil vekt i 6 år.

Mine tips og erfaringer:

- finne mat som metter godt, men som ikke har en haug med kalorier. Jeg sliter med porsjonskontroll (småspisingen ble jeg heldigvis kvitt da jeg aktivt gikk ned i vekt), og det er enklere å kontrollere porsjoner for mitt hode om du kan ha mye av en sunn ting i stedet for mye av en usunn ting.

- ikke bli helt nazi. Det er lov å sprekke, og det er også lov å kose seg uten at man skal tenke på det som å sprekke. Jeg spiser fint en middag på McD eller andre slike steder uten at jeg får dårlig samvittighet, så lenge mesteparten av kostholdet balanseres med sunn mat.

- finn en treningsform du liker å holde på med. Jeg har som filosofi at jeg kun går på trening når jeg har lyst til å trene. Har stort sett ikke problemer med lysten fordi jeg synes det er gøy.

- veie seg regelmessig. Jeg veier meg ikke hver dag, men jeg vet at dersom det går en stund mellom hver veiing har jeg en tendens til å lyve for meg selv og ikke ha et aktivt forhold til hva jeg spiser og hvor mye jeg spiser.

- akseptere at mat mest sannsynligvis kommer til å være noe du tenker på ''hele'' tiden. Det jevner seg ut, stort sett, men som en som har hatt problemer med matkontroll, så vil ihvertfall jeg aldri bli kvitt det noen gang tror jeg. Jeg har alltid lyst til å spise mer, mer, mer, og må aktivt stramme inn reimene i hodet for å stoppe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skam deg hvis du spiser sjokolade, noe usunt en hverdag. Bare start på nytt. Jeg har selv god erfaring med å legge bort skammen. 

 

Ellers så vil jeg si at tedrikking i forbindelse med mat hjelper. Hvis jeg har spist et par brødskiver og deretter drikker te så overspiser jeg sjelden. Hvis jeg f eks spiser 2 brødskiver på 10-15-20 minutter. Så drikke jeg teen ferdig. Det tar litt tid å bli mett. 

 

 

Anonymkode: 350c5...c8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mer hverdsgsaktivitet

Aldri spise noe du egentlig ikke har lyst på, eller når du ikke er sulten

Finne en treningsform du liker og gjør den 3x30 min i uken

Holde oversikt over hva du spiser og stramme inn etter feks en langhelg i Roma med mye godt

Vei deg hver dag. Hver eneste dag. Skriv det opp i en app

Anonymkode: 09ea5...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...