Gå til innhold

– Flerkoneri må tolereres i Norge


nord og ned

Anbefalte innlegg

Gjest Sirkelen
Akkurat nå, loveli skrev:

Jeg er imot dersom det gjennomføres av religiøse årsaker. Religion er tullball.

Men dersom en dame elsker to menn og mennene synes det er helt ok å dele dama så ser jeg virkelig ingen problemer med det.

I praksis kan ikke et lovverk skille ulike begrunnelser for et ekteskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic
3 timer siden, nord og ned skrev:

Sier norsk konvertitt.

Linda Noor er daglig leder i den statsstøttede tenketanken Minotenk, grunnlagt av kultur- og likestillingsminister Abid Raja. Hvis «folk vil ha flere koner i islamske ekteskap, eller om de vil gjøre ting jeg ikke liker, må folk få gjøre det. Toleranse må gå alle veier, så lenge det ikke skader noen».

https://www.minervanett.no/islam-sondagssamtalen/likestilling-er-nesten-som-religion-i-det-norske-samfunnet/358458

Jeg tenker, hvorfor ikke? Hvis folk vil ha mange koner (eller menn) så er vel det greit. Eller kanskje ikke.

Og hvem støtter alle disse konene økonomisk...? En manns selvvalgte harem bør hvertfall ikke bli på andres bekostning. Og hvilken kvinne gidder dette når hun etterhvert får greie på sine rettigheter til å bli fri? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
11 minutter siden, Sirkelen skrev:

I praksis kan ikke et lovverk skille ulike begrunnelser for et ekteskap. 

Absolutt ikke. :)Poenget mitt var at dersom man åpner opp for dette ønsker jeg at argumentet skal være at familier selv skal få bestemme hvordan den er satt sammen, ikke at Allah har sagt det er ok liksom... 

F.eks. var det før sett på som horeri at en kvinne fikk barn med flere menn. I dag er det normalen. Det samme håper jeg kan skje med flerekteskap, det spiller ingen rolle om et barn har to pappaer og en mamma som alle bor sammen, eller om barnet har skilte foreldre som ikke bor sammen og mammaen fant seg en ny samboer. Det hadde nesten vært bedre for barnet hadde da bare hatt ett hjem.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, loveli skrev:

Absolutt ikke. Poenget mitt var at dersom man åpner opp for dette ønsker jeg at argumentet skal være at familier selv skal få bestemme hvordan den er satt sammen, ikke at Allah har sagt det er ok liksom...

Allah klarer nok å sette et Ok-stempel på et slikt ekteskap uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, nord og ned skrev:

Sier norsk konvertitt.

Linda Noor er daglig leder i den statsstøttede tenketanken Minotenk, grunnlagt av kultur- og likestillingsminister Abid Raja. Hvis «folk vil ha flere koner i islamske ekteskap, eller om de vil gjøre ting jeg ikke liker, må folk få gjøre det. Toleranse må gå alle veier, så lenge det ikke skader noen».

https://www.minervanett.no/islam-sondagssamtalen/likestilling-er-nesten-som-religion-i-det-norske-samfunnet/358458

Jeg tenker, hvorfor ikke? Hvis folk vil ha mange koner (eller menn) så er vel det greit. Eller kanskje ikke.

Jeg tror det er lovlig i enkelte stater i USA eller kanskje ikke . Polygami er jo det New big thing . Man har kanskje fremdeles ikke lov til å dra den helt ut i vestlige land ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, nord og ned skrev:

Det er ikke lov i islam.

Her i i Norge så har vi noe som heter likestilling og vi har likestillingsloven, Norges lover er viktigere enn religiøse rettigheter og lover. Dette er noe som religiøse grupper som muslimer må forholde seg til og respektere.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51/KAPITTEL_2#§13 

Det skulle tatt seg ut at flerkoneri skulle blitt lovlig, hva blir det neste?. Skal vi godta sharialover?, tillate tvangsekteskap, ekteskap med mindreårige?.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, loveli said:

Absolutt ikke. :)Poenget mitt var at dersom man åpner opp for dette ønsker jeg at argumentet skal være at familier selv skal få bestemme hvordan den er satt sammen, ikke at Allah har sagt det er ok liksom... 

F.eks. var det før sett på som horeri at en kvinne fikk barn med flere menn. I dag er det normalen. Det samme håper jeg kan skje med flerekteskap, det spiller ingen rolle om et barn har to pappaer og en mamma som alle bor sammen, eller om barnet har skilte foreldre som ikke bor sammen og mammaen fant seg en ny samboer. Det hadde nesten vært bedre for barnet hadde da bare hatt ett hjem.

Ja, hvorfor ikke tillate polygami i toleransens og likestillingens navn? Hvorfor nekte voksne mennesker den samlivsformen de ønsker? Det høres fint ut, men det er kanskje en grunn til at de fleste samfunn har endt opp med å legge opp til ekteskap mellom to mennesker, og av motsatt kjønn. Det er ikke vanskelig å se for seg hva som skjer hvis polygami blir normalen, som en nevnte tidligere ser vi allerede dette med Tinder: svært få menn ender med et flertall av kvinnene. Så kan vi stemple de som blir single som tapere hvis vi vil, men vi kan ikke late som om det ikke vil få innvirkning på samfunnet.

Likestilling og toleranse er bra, men som innlegget jeg siterer er et eksempel på, kan det gå ut over både sunn fornuft og det vi vet er gunstig eller skadelig for barn. Nei, det er ikke det samme om man har to pappaer eller én mamma. Det er ikke likegyldig for sønnen min om han har meg i livet sitt, eller nabomannen, eller en ekstra kvinne. Det er ikke det samme for datteren min om jeg bytter ut mora med en kompis. Det er ikke det samme for barn om foreldrene bor sammen eller ikke.

Det betyr selsvagt ikke at det ikke kan gå bra med barn av enslige foreldre, eller at barn av likekjønnede foreldre nødvendigvis lider noen nød, men det er skremmende hvor lett vi tar på eldgamle samfunnsinstitusjoner, tilsynelatende kun fordi de er eldgamle. Om de har en verdifull funksjon blir ikke tatt med i regnestykket engang.

Jeg ønsker meg ikke til bake til tiden da kvinner ble kalt horere fordi de hadde hatt mer enn én partner, at barn ble mobbet for å være "lausunger", at man ikke kunne ta trygg abort eller bestemme selv hvem man gifter seg med, men jeg tror likevel disse gamle normene og "reglene" finnes for en grunn, og jeg tror vi begynner å se konsekvensene av å hive dem på sjøen som om de var forrige tiårs utgåtte buksemote. Jeg tror det bør ringe en bjelle når det de fleste massemordere har felles, foruten at de er menn/gutter, er at de har vokst opp uten far/og eller i brutte hjem.

Så selv om jeg anser meg selv som temmelig liberal og vil ha både lovlig prostitusjon og statlig salg av de fleste rusmidler osv, er jeg likevel ganske skeptisk til å tillate polygami, kanskje spesielt når det i hovedsak vil bli praktisert av strengt religiøse mennesker. Vi trenger ikke flere unge menn med flere grunner til å føle seg utenfor i muslimske miljøer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til flere former for ekteskap! 

Men at det er frivillig og kan registreres i Norge. 

I islam trenger ikke mannen tillatelse fra sin første kone til å gifte seg med flere, hun trenger ikke engang å få vite det. Hun blir bedt om å akseptere og være tålmodig. Men, god skikk er at mannen drøfter det med henne for å opprettholde harmonien i familien. Samtidig som det er betingelse for at mannen behandler alle konene likt og gir de like mye tid og penger etc.. Hvis han ikke greier det og konene ikke får sine rettigheter, kan de skille seg fra ham. 

Om noen vil dette, burde det være lov, men jeg synes det burde være frivillig og det er i henhold til islamsk etikette. 

Jeg personlig hadde ikke ønsket at mannen min hadde tatt en kone til. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

idioti. Hvem med sine fulle fem vil ha to svigermødre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er likt for begge kjønn, ikke som i islam, sier jeg ja. Jeg har en samboer, og skulle VELDIG gjerne i tillegg hatt en mann med samme sexpreferanser som meg, som hadde lyst til å gå ut sammen med meg, hadde samme interesser som meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fuglemor skrev:

Ja til flere former for ekteskap! 

Men at det er frivillig

 

Hvordan kan vi vite at det er frivillig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, nord og ned skrev:

Hvordan kan vi vite at det er frivillig?

At de signerer kontrakten vel 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
13 timer siden, linsejesus skrev:

Ja, hvorfor ikke tillate polygami i toleransens og likestillingens navn? Hvorfor nekte voksne mennesker den samlivsformen de ønsker? Det høres fint ut, men det er kanskje en grunn til at de fleste samfunn har endt opp med å legge opp til ekteskap mellom to mennesker, og av motsatt kjønn. Det er ikke vanskelig å se for seg hva som skjer hvis polygami blir normalen, som en nevnte tidligere ser vi allerede dette med Tinder: svært få menn ender med et flertall av kvinnene. Så kan vi stemple de som blir single som tapere hvis vi vil, men vi kan ikke late som om det ikke vil få innvirkning på samfunnet.

Likestilling og toleranse er bra, men som innlegget jeg siterer er et eksempel på, kan det gå ut over både sunn fornuft og det vi vet er gunstig eller skadelig for barn. Nei, det er ikke det samme om man har to pappaer eller én mamma. Det er ikke likegyldig for sønnen min om han har meg i livet sitt, eller nabomannen, eller en ekstra kvinne. Det er ikke det samme for datteren min om jeg bytter ut mora med en kompis. Det er ikke det samme for barn om foreldrene bor sammen eller ikke.

Det betyr selsvagt ikke at det ikke kan gå bra med barn av enslige foreldre, eller at barn av likekjønnede foreldre nødvendigvis lider noen nød, men det er skremmende hvor lett vi tar på eldgamle samfunnsinstitusjoner, tilsynelatende kun fordi de er eldgamle. Om de har en verdifull funksjon blir ikke tatt med i regnestykket engang.

Jeg ønsker meg ikke til bake til tiden da kvinner ble kalt horere fordi de hadde hatt mer enn én partner, at barn ble mobbet for å være "lausunger", at man ikke kunne ta trygg abort eller bestemme selv hvem man gifter seg med, men jeg tror likevel disse gamle normene og "reglene" finnes for en grunn, og jeg tror vi begynner å se konsekvensene av å hive dem på sjøen som om de var forrige tiårs utgåtte buksemote. Jeg tror det bør ringe en bjelle når det de fleste massemordere har felles, foruten at de er menn/gutter, er at de har vokst opp uten far/og eller i brutte hjem.

Så selv om jeg anser meg selv som temmelig liberal og vil ha både lovlig prostitusjon og statlig salg av de fleste rusmidler osv, er jeg likevel ganske skeptisk til å tillate polygami, kanskje spesielt når det i hovedsak vil bli praktisert av strengt religiøse mennesker. Vi trenger ikke flere unge menn med flere grunner til å føle seg utenfor i muslimske miljøer.

Vi får bare være enige i å være uenige.

Unge menn blir ikke mordere fordi foreldrene er skilte, de er mordere fordi foreldrene ikke taklet skilsmissen og det fikk hardt ut over barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hovedgrunnen til at de ønsker dette er for å få nav til å betale dem mer i barne og konebidrag og familiegjenforening. Så de kjappere kan ta over landet. Søk opp Dr. Bill Warner

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sirkelen skrev:

Dette er bare kvinneundertrykkelse i praksis.

Gi kone nr 1 rett til medbestemmelse, og det blir aldri noen kone nr 2 og nr 3. Dette er trumfet gjennom av mannen, for å dekke mannens seksuelle ønsker og behov.

Flerkoneri har ingenting med kjærlighet å gjøre.

Bingo

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Fuglemor skrev:

At de signerer kontrakten vel 🙄

Samma system kan en bruke for sexarbeidere. De bare signerer en kontrakt, så vet vi det er frivillig. Så enkelt så enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.5.2020 den 14.23, Bente1234 skrev:

Bingo

Men nå er det slik at ekteskapet generelt ikke har noe med kjærlighet å gjøre. Kjærlighet er strengt tatt umulig å lovregulere.

Hva man regulerer er alt administrativt rundt kjærligheten , og grensene som er satt, er fundamentert i dette, ikke relasjonen mellom mennesker. 

Så det handler om underholdsplikt, hvem er arving, hvem er ansvarlig for å ta vare på avkommet, økonomiske konsekvenser av dødsfall og pensjon og så videre.

Det er vanskelig med grunn i Norges regelverk å argumentere for å tillate ytterligere former for ekteskap. For det betyr at staten skal sitte med en fasit på hvordan mennesker skal arrangere sine samliv.

Faktisk er vi der at vi kan fjerne hele konseptet fra statsforvaltningen og overlate det helt og holdent til religion og de enkelte menneskene.   

BTW: svært mange kvinner i disse landene setter pris på at det er flere koner. Det er like mange kvinner i andre land som synes menns sexlyst er masete: det er ikke bare i Norske ekteskap. Dessuten får de en avlastning i ett samfunn der mannen ikke tradisjonelt er brukenes til noe. 

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, nord og ned skrev:

Samma system kan en bruke for sexarbeidere. De bare signerer en kontrakt, så vet vi det er frivillig. Så enkelt så enkelt.

Samme system overalt, man kan aldri vite hva som er frivillig, uansett ekteskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i Praksis lite som hindrer en i å leve i et polygamt forhold i Norge. Hindringene kommer når det gjelder rettigheter i forhold til ekteskap og arv. 

I praksis er det to ting som gjør at det vil være en dårlig idé. Det ene er muligheten til innvandring. I dag har en mulighet til familiegjenforening for kone eller mann nummer én. Jeg kan se for meg at det vil bli utnyttet til det groveste dersom en tillater flere. 

Nummer to er litt det linsejesus har skrevet om. Det er en grunn til at man har hatt en standard med én kone per mann. 

Vi har allerede et samfunn der en del menn er utenfor det seksuelle markedet. Det har vi nok bare sett begynnelsen av konsekvensene av, og med dagens kultur i hyppige partnerbytter, vil det nok bare forsterke seg med tiden. En horde av unge menn uten tilgang på kjærlighet og sex er ikke gunstig for noe samfunn. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2020 den 3.26, MyMichelle skrev:

Om det er likt for begge kjønn, ikke som i islam, sier jeg ja. Jeg har en samboer, og skulle VELDIG gjerne i tillegg hatt en mann med samme sexpreferanser som meg, som hadde lyst til å gå ut sammen med meg, hadde samme interesser som meg. 

Kjør på jenta mi ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...