nord og ned Skrevet 4. mai 2020 #1 Skrevet 4. mai 2020 Sier norsk konvertitt. Linda Noor er daglig leder i den statsstøttede tenketanken Minotenk, grunnlagt av kultur- og likestillingsminister Abid Raja. Hvis «folk vil ha flere koner i islamske ekteskap, eller om de vil gjøre ting jeg ikke liker, må folk få gjøre det. Toleranse må gå alle veier, så lenge det ikke skader noen». https://www.minervanett.no/islam-sondagssamtalen/likestilling-er-nesten-som-religion-i-det-norske-samfunnet/358458 Jeg tenker, hvorfor ikke? Hvis folk vil ha mange koner (eller menn) så er vel det greit. Eller kanskje ikke.
Haakman Skrevet 4. mai 2020 #2 Skrevet 4. mai 2020 Ja, og hvis folk ønsker å betale for sex, så må vel det også være greit eller? 4
nord og ned Skrevet 4. mai 2020 Forfatter #3 Skrevet 4. mai 2020 30 minutter siden, Haakman skrev: Ja, og hvis folk ønsker å betale for sex, så må vel det også være greit eller? Ja, hvorfor ikke. 9
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. mai 2020 #5 Skrevet 4. mai 2020 (endret) Så lenge alle partene i ekteskapet har det fint, ser jeg ingen grunn til å nekte noen å ha flere ektefeller. Kunne godt tenke meg to menn jeg Edit.. kanskje tre Endret 4. mai 2020 av Dævendøtte
T-Rex Skrevet 4. mai 2020 #6 Skrevet 4. mai 2020 Folk må da få leve som de vil. Så et ekteskap etter muslimske regler er innenfor norske lover, tror jeg. Men man kan ikke forvente at ørten ektefeller skal ha de samme rettighetene som dagens norske lovverk tilsier, med trygdeytelser og det hele. Det er en del polygame i Norge som også ønsker like rettigheter for alle i "en familie", det være seg mange koner eller mange ektemenn. Men dette blir fort veldig komplisert juridisk. Og det er såpass få det gjelder, at byråkratiet rundt det ikke vil svare seg, i forhold til interessen for ordningen. 7
GrønnNellik68 Skrevet 4. mai 2020 #7 Skrevet 4. mai 2020 Helt greit hvis kvinner kan gjøre det samme. 17
GrønnNellik68 Skrevet 4. mai 2020 #8 Skrevet 4. mai 2020 7 minutter siden, Dævendøtte skrev: Så lenge alle partene i ekteskapet har det fint, ser jeg ingen grunn til å nekte noen å ha flere ektefeller. Kunne godt tenke meg to menn jeg Edit.. kanskje tre Ja.. en snekker, en offshore arbeider og en elektriker og en kokk. Da skulle livet vært topp😂😂 19
nord og ned Skrevet 4. mai 2020 Forfatter #9 Skrevet 4. mai 2020 2 minutter siden, Bente1234 skrev: Helt greit hvis kvinner kan gjøre det samme. Det er ikke lov i islam.
GrønnNellik68 Skrevet 4. mai 2020 #10 Skrevet 4. mai 2020 Islam er teit ... har aldri skjønt at alt skal gå en vei. Har nå sett hva all dette flerkoneriet har ført til for noen menn. Hadde det vært barnebidrag hadde de fort sluttet med d. Og når kona er utslitt er det bare å gifte seg på ny.. hun har ikke flere muligheter og må flytte hjem til sine foreldre mens han kjører på med 4 nye koner.. ført til at min eks mann ikke aner hvor mange søsken han har lengre😂tragisk 9
Jdz Skrevet 4. mai 2020 #11 Skrevet 4. mai 2020 Hvor etterspurt er egentlig dette? Selv i de fleste muslimske land er jo flerkoneri enten forbudt eller i alle fall dårlig likt. 5
lillesnillelilla Skrevet 4. mai 2020 #12 Skrevet 4. mai 2020 12 minutter siden, Bente1234 skrev: Ja.. en snekker, en offshore arbeider og en elektriker og en kokk. Da skulle livet vært topp😂😂 Eventuelt en som liker å vaske stedenfor en elektriker (kjenner en elektriker) 😁 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. mai 2020 #14 Skrevet 4. mai 2020 1 time siden, Bente1234 skrev: Ja.. en snekker, en offshore arbeider og en elektriker og en kokk. Da skulle livet vært topp😂😂 Perfekt 🤣
SoWhat? Skrevet 4. mai 2020 #15 Skrevet 4. mai 2020 Åherregud om jeg hadde orket flere menn 😆 men derimot kunne jeg tenkt meg å ha vært en av flere koner. Avlastning med både mann og barn og husarbeid og venninner. Ja Takk. Men det måtte jo være en bra mann. Jeg vet ikke om det ville fungert i praksis. Men sånn i teorien... jo 2
Mæn40 Skrevet 4. mai 2020 #16 Skrevet 4. mai 2020 Er ikke spesielt begeistret for å være gift med en dame engang, kan ikke fatte at noen vil ha flere.. 3
Madame Butterfly Skrevet 4. mai 2020 #17 Skrevet 4. mai 2020 https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/fortsatt-flere-menn-enn-kvinner-i-norge Det er ikke en god ide om vi ønsker er harmonisk samfunn. 3
Gjest Sirkelen Skrevet 4. mai 2020 #18 Skrevet 4. mai 2020 3 timer siden, nord og ned skrev: Sier norsk konvertitt. Linda Noor er daglig leder i den statsstøttede tenketanken Minotenk, grunnlagt av kultur- og likestillingsminister Abid Raja. Hvis «folk vil ha flere koner i islamske ekteskap, eller om de vil gjøre ting jeg ikke liker, må folk få gjøre det. Toleranse må gå alle veier, så lenge det ikke skader noen». https://www.minervanett.no/islam-sondagssamtalen/likestilling-er-nesten-som-religion-i-det-norske-samfunnet/358458 Jeg tenker, hvorfor ikke? Hvis folk vil ha mange koner (eller menn) så er vel det greit. Eller kanskje ikke. Dette er bare kvinneundertrykkelse i praksis. Gi kone nr 1 rett til medbestemmelse, og det blir aldri noen kone nr 2 og nr 3. Dette er trumfet gjennom av mannen, for å dekke mannens seksuelle ønsker og behov. Flerkoneri har ingenting med kjærlighet å gjøre.
Gjest Sirkelen Skrevet 4. mai 2020 #19 Skrevet 4. mai 2020 1 time siden, SoWhat? skrev: Åherregud om jeg hadde orket flere menn 😆 men derimot kunne jeg tenkt meg å ha vært en av flere koner. Avlastning med både mann og barn og husarbeid og venninner. Ja Takk. Men det måtte jo være en bra mann. Jeg vet ikke om det ville fungert i praksis. Men sånn i teorien... jo Så lenge det er likestilling i bunnen, kan polygami (en mann har flere koner) og polyandri (en kvinne har flere menn) i prinsippet fungere positivt. Problemet er at de kulturene som praktiserer dette ikke er likestilt, og at flerkoneri forsterker maktubalansen. Og uavhengig av likestilling er dette en oppskrift på sjalusi, rivalisering og ensomme mennesker som må godta å være den upopulære kona (alternativt den upopulære mannen) i et slikt forhold.
Gjest loveli Skrevet 4. mai 2020 #20 Skrevet 4. mai 2020 Jeg er imot dersom det gjennomføres av religiøse årsaker. Religion er tullball. Men dersom en dame elsker to menn og mennene synes det er helt ok å dele dama så ser jeg virkelig ingen problemer med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå