Gå til innhold

Hvordan si til venninne at vi ikke vil i bryllupet?(korona)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 4.5.2020 den 17.51, AnonymBruker skrev:

Det er lov med 200 personer etter 15.juni. Hvilken planet er det du lever på?

Anonymkode: 79aef...769

OM det blir lov, så blir det jo et bryllup hvor gjestene må sitte med en meters avstand..

Jeg ville sagt i fra nå. Si at du ikke kan få barnevakt nå, og at du er så redd for å smitte barnet- eller å selv bli så syk at du ikke kan ta deg av barnet. 

Anonymkode: 34785...3e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 4.5.2020 den 15.42, Daria skrev:

Hvis en venninne var så tett og så oppslukt av sitt eget bryllup at hun mente seg hevet over alle anbefalinger og retningslinjer og hensyn til verden rundt seg, ville jeg sagt akkurat hva jeg mente om den type selvopptatthet og egoisme, og tenkt at om vennskapet ikke overlevde det, så var det helt greit...

Å være del av en feiring på den størrelsen nå hadde vært fullstendig uaktuelt, helt uten fødselsdepresjon, spedbarn eller andre grunner, og enhver med en anelse omløp i hodet skjønner såpass.

Dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da umulig komme 100 gjester i dette bryllupet. Skulle også i bryllup i sommer, men det er selvfølgelig flyttet til neste år.

Bare meld avbud. Trenger ikke å gi noe forklaring på det, det sier seg jo selv. Uansett, ingen har noe med hvorfor du melder avbud, iallefall ikke om du har fødselsdepresjon.

 

Anonymkode: 9b641...f88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Chroma said:

Bare vær ærlig. 

Synes jeg også. Bare fortell akkurat det du skriver i startinnlegget. Det er helt ok å være redd for å bli coronasmittet.

Anonymkode: e80c8...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig spiller det ingen rolle hva du sier. Hun vil nok uansett grunn ikke ha forståelse for valget ditt

Anonymkode: 34785...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
On 5/4/2020 at 6:11 PM, Daria said:

De vurderer å tillate det etter 15. juni (som er mer enn den nøyaktige måneden TS sier det er til bryllupet), det er ikke sikkert at det faktisk blir det. Og at noe ikke er forbudt, betyr ikke nødvendigvis at det er lurt å gjøre det.

"Om ganske nøyaktig en måned" er det ikke 15. juni ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.5.2020 den 20.39, Daria skrev:

Da foreslår jeg at du finner en lenke til det sitatet, samt en kilde til at kulturministerens ord trumfer helseministeren i helsespørsmål. 

https://www.nrk.no/video/abid-raja-om-kulturarrangement_d84e08be-acda-4a11-9bb9-5ee9560c1293

 

Spol til 4.30 

Og bare hyggelig!

Anonymkode: 79aef...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2020 den 20.43, AnonymBruker skrev:

OM det blir lov, så blir det jo et bryllup hvor gjestene må sitte med en meters avstand..

Jeg ville sagt i fra nå. Si at du ikke kan få barnevakt nå, og at du er så redd for å smitte barnet- eller å selv bli så syk at du ikke kan ta deg av barnet. 

Anonymkode: 34785...3e7

Det er lite sannsynlig at 1 meters regeleg er gjekdene hele sommer. Meget lite sannsynlig.

Anonymkode: 79aef...769

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2020 den 15.37, AnonymBruker skrev:

Meld avbud litt nærmere med begrunnelse at dere ikke får barnevakt pga. corona. 

Anonymkode: 2d24b...6e4

Den var bra!

Anonymkode: 24038...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/video/abid-raja-om-kulturarrangement_d84e08be-acda-4a11-9bb9-5ee9560c1293

 

Spol til 4.30 

Og bare hyggelig!

Anonymkode: 79aef...769

Raja i klippet, fra 4,30:

...fra 15. juni vil det bli åpnet for arrangementer for opp til 200, ikke sant - hvis vi er flinke. Hvis vi har kontroll på smitten fram til da.

Han tar akkurat de samme forbeholdene som Høie, pussig nok...

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Daria skrev:

Raja i klippet, fra 4,30:

...fra 15. juni vil det bli åpnet for arrangementer for opp til 200, ikke sant - hvis vi er flinke. Hvis vi har kontroll på smitten fram til da.

Han tar akkurat de samme forbeholdene som Høie, pussig nok...

Og kontroll har vi!

Du er jaggu meg ein kverulant!!

Anonymkode: 79aef...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

It takes two to tango (og forøvrig har jeg fortsatt rett...) ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2020 den 20.54, Daria skrev:

It takes two to tango (og forøvrig har jeg fortsatt rett...) ;) 

Det har du din fulle rett til å tro på 😆

Anonymkode: 79aef...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har du din fulle rett til å tro på 😆

Anonymkode: 79aef...769

Før den tid skal nesten 500.000 elever tilbake på skolen, utestedene har åpnet, kjøpesentrene er åpne igjen, kollektivtransporten fylles opp med elever, russen er allerede ute og ruller og folk flest ser ut til å gjøre som de vil, fordi oppfattelsen der ute er at faren er over. Hvis det fremdeles finnes smitte i samfunnet som vi ikke har kontroll på, så er det langt fra sikkert at opplevelsen av at vi har kontroll varer helt til 15. juni. 
 

Og til TS: Si ifra så tidlig som mulig, så ærlig som du tenker at det er komfortabelt å være. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i at du trenger å si fra så fort som mulig. 

Jeg skal gifte meg og om noen dager/dagen  før bryllup sier at de er syke/har syke barn/barnevakt syk/osv og ikke kan komme så ville jeg jo hatt forståelse for det. Jeg ville også hatt fokus på andre ting og selv om det hadde vært trist om det var en nær venninne og upraktisk om det var en person med en rolle i bryllupet, så hadde jeg ikke tenkt så mye over det annet enn at sånn ble det og ikke noe å gjøre med det. Det er lov å bli syk eller at ting skjer som kommer i veien for planer. MEN om man sier et par uker i forveien at "jeg kan dessverre ikke komme", etter å ha først takket ja, ville jeg nok kanskje blitt mer skuffa, tenkt over det mer, kanskje tenkt at de fikk en annen invitasjon til fest de heller ville til eller at de ikke likte meg, osv. Og om jeg hadde vært litt mer sår av meg ville jeg kanskje vært fristet til å spørre litt mer og lurt på årsak og til og med kommet med forslag til løsning og mast litt. 

Så om du ikke vil måtte svare på spørsmål og bortforklare eller skuffe venninna, ville jeg kommet med en siste liten unnskyldning også heller tatt det igjen på noen måte. Litt hvite løgner må være lov for å skåne andre og deg selv. Om det er et stort bryllup og du ikke har en sentral rolle så blir nok ikke festen ødelagt om du ikke er med, og porsjon til 1-2 personer kan helt sikkert avbestilles. 

Anonymkode: 3565e...e4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2020 den 15.35, AnonymBruker skrev:

Vennepar gifter seg om ganske nøyaktig en måned. Det kommer over 100 gjester, og det ser ut til at bryllupet går som planlagt. De skal ha det hele på privat eiendom. 
Vi har et lite barn, og jeg har utviklet fødselsdepresjon. Det innebærer blant annet en enorm dødsangst og redsel for at den lille skal bli smittet. Vi har ikke møtt noe familie, selv ikke besteforeldrene. Derfor føles det helt unaturlig å dra i stort bryllup om et par uker! Hvordan sier vi fra at vi ikke tør å komme, uten å ødelegge et vennskap? Brudeparet ser overhodet ikke alvoret i pandemien, og bruden er bridezilla.

Anonymkode: 3e67d...27b

Er hun nær venninne? Er hun det så si det som det er og forstår hun ikke.....vel da er hun ikke den venninnen du en gang trodde hun var. Alt godt til deg. Det er nok fælt å kjenne på frykten og depresjon i tillegg. I denne situasjonen skal du tenke på deg og dine og la bryllup være bryllup. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 4.5.2020 den 21.00, Daria skrev:

La meg sitere fra artikkelen jeg har lenket til i innlegget du siterer, datert 30. april:

– Hvis vi har kontroll på smittespredningen fremover, vil vi vurdere å tillate arrangementer med inntil 200 personer fra 15. juni. Men jeg understreker at den endringen er avhengig av at vi sammen klarer å holde god kontroll på smittespredningen, sa Høie.

Og problemet er? :klo:

Vi har en populistisk regjering. Den stengte skoler på tross av råd fra fagfolk fordi «folk flest» (aka den dumme hopen) ønsket det. Nå er folk flest (igjen aka den dumme hopen) drit lei av å ta korona på alvor. Det blir tillatt med 200 fra 15. juni. Uavhengig av dødstall. Populisme er populisme selv i krise. ;) Og den er veldig forutsigbar. Fordi folk flest er som en saueflokk. Og venninna til Ts er «folk flest». 

Anonymkode: 4d234...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/rad-og-informasjon-til-andre-sektorer-og-yrkesgrupper/anbefalinger-ved--store-arrangementer-knyttet-til-koronasmitte-i-norge/
 

Sånn, da slipper dere å diskutere mer på om det er lov eller ikke lov å åpne opp for 100 gjester 15.juni. Det er lov, avhengig av smittesituasjonen. 
 

Så er det jo egentlig bare å gå ut i fra at ts sin venninne forholder seg til reglene, men at hun kanskje vil avvente litt for å se hvordan det går fremover. Vi vet jo ikke hvordan det er med smittevernreglene om noen uker. 
 

Ts: du kan enten si det som det er, at du har fødselsdepresjon og derfor ikke klarer å komme. Eller så kan du si i fra noen dager for at du er blitt syk. Tipper ingen vil ha syke mennesker i bryllupet sitt i disse dager, så den unnskyldningen går nok bra. 

Anonymkode: 6b966...449

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2020 den 14.06, Trotwood skrev:

Altså, ikke ha dårlig samvittighet mtp avbestilt mat ihvertfall, hos alle cateringfirma vi har snakket med i forbindelse med planlegging av bryllupet vårt har det vært null problem å endre på nøyaktig antall personer opptil dagen før. De lager jo ikke akkurat maten en måned i forveien. 

Om du syntes det blir for kleint, vent til det nærmer seg og hva du føler da. Syntes ikke det gjør noe å komme med en hvit løgn på sånne ting - bare si du eller barnet er sykt og at dere blir hjemme. 

Synes du har litt triste holdninger, og kanskje ikke helt tenker over hva det innebærer å arrangere et selskap. Man bør være såpass edruelig at man melder fra i god tid av mange grunner. Noen cateringselskap har det gjerne sånn at de endrer i siste liten- men de fleste tar betalt for den avtalte ordren. Det å avbooke seg like før er også utrolig kjipt for den som arrangerer festen - det er er MANGE ting som skal klaffe, bare tenk på bordplaner som ikke er så morsom å endre på i siste liten.

Nei, TS - så kjipt det enn må føles, så vær ærlig. Si ting som det er, da vil du få forståelse. Å skylde på syk baby i siste liten er bare useriøst og en lett løsning for deg (og den vanskeligste løsningen for arrangøren....)

 

Hilsen meg som har arrangert endel fester oppigjennom - og forbannet de (samme)som ALLTID i siste liten avbooker seg pga "sykt barn".... 😉 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nokia said:

Synes du har litt triste holdninger, og kanskje ikke helt tenker over hva det innebærer å arrangere et selskap. Man bør være såpass edruelig at man melder fra i god tid av mange grunner. Noen cateringselskap har det gjerne sånn at de endrer i siste liten- men de fleste tar betalt for den avtalte ordren. Det å avbooke seg like før er også utrolig kjipt for den som arrangerer festen - det er er MANGE ting som skal klaffe, bare tenk på bordplaner som ikke er så morsom å endre på i siste liten.

Nei, TS - så kjipt det enn må føles, så vær ærlig. Si ting som det er, da vil du få forståelse. Å skylde på syk baby i siste liten er bare useriøst og en lett løsning for deg (og den vanskeligste løsningen for arrangøren....)

 

Hilsen meg som har arrangert endel fester oppigjennom - og forbannet de (samme)som ALLTID i siste liten avbooker seg pga "sykt barn".... 😉 

Jeg syntes ikke jeg har triste holdninger :) Men jeg syntes at venninnen til TS har triste holdninger hvis hun er "bridezilla" som TS beskriver og ikke har forståelse for at man ønsker å følge anbefalingene og utsette seg for potensiell smitte. Vi har utsatt vårt bryllup til neste år for å slippe sette gjestene vår i en sånn situasjon. . 

Og jeg arrangerer da selskap selv. Jeg synes selvfølgelig det er trist om noen ikke kommer, men om de sier dagen fra før er det virkelig i god tid. Man må jo regne med at ting dukker opp så gjester ikke kan allikevel. Så styr er det faktisk ikke å flytte noen bordkort og ringe catering og si de må lage bittelitt mindre mat. Om sånne småting ses på "utrolig kjipt" så burde man sette ting litt i perspektiv. Fokuser på anledningen til festen heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...