Gå til innhold

Hvordan si til venninne at vi ikke vil i bryllupet?(korona)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vennepar gifter seg om ganske nøyaktig en måned. Det kommer over 100 gjester, og det ser ut til at bryllupet går som planlagt. De skal ha det hele på privat eiendom. 
Vi har et lite barn, og jeg har utviklet fødselsdepresjon. Det innebærer blant annet en enorm dødsangst og redsel for at den lille skal bli smittet. Vi har ikke møtt noe familie, selv ikke besteforeldrene. Derfor føles det helt unaturlig å dra i stort bryllup om et par uker! Hvordan sier vi fra at vi ikke tør å komme, uten å ødelegge et vennskap? Brudeparet ser overhodet ikke alvoret i pandemien, og bruden er bridezilla.

Anonymkode: 3e67d...27b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meld avbud litt nærmere med begrunnelse at dere ikke får barnevakt pga. corona. 

Anonymkode: 2d24b...6e4

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller sagt at du er for dårlig etter fødsel om du trenger å gi henne en grunn for at dere melder avbud. Er det nær nok venninne til å fortelle om fødselsdepresjon? Synes det er en god unnskyldning jeg da. Du får heller være grei og sende henne gave likevel og beklage veldig at du ikke får til å komme. 

Anonymkode: 9a892...62d

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Meld avbud litt nærmere med begrunnelse at dere ikke får barnevakt pga. corona. 

Anonymkode: 2d24b...6e4

Hvis man vet man ikke vil dra så ville jeg sagt i fra så tidlig som mulig, så brudeparet kanskje får muilghet til å avbestille mat fra catering osv. 

Anonymkode: 9a892...62d

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk imot myndighetene sine retningslinjer. Maks 5 personer i privat sammenheng og maks 50 for profesjonelle aktører. Kan du ikke bare si du ikke vil bryte retningslinjene og risikere bot? 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en venninne var så tett og så oppslukt av sitt eget bryllup at hun mente seg hevet over alle anbefalinger og retningslinjer og hensyn til verden rundt seg, ville jeg sagt akkurat hva jeg mente om den type selvopptatthet og egoisme, og tenkt at om vennskapet ikke overlevde det, så var det helt greit...

Å være del av en feiring på den størrelsen nå hadde vært fullstendig uaktuelt, helt uten fødselsdepresjon, spedbarn eller andre grunner, og enhver med en anelse omløp i hodet skjønner såpass.

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si det som det er. Dere er redde for barnet skal bli smittet, og du har fått en psykisk knekk og trur ikke at det blir mulighet for å komme i bryllupet. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... Hæ? Det bryllupet kan jo ikke bli noe av! Hvilken planet lever de på? 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, skjerpings skrev:

Altså... Hæ? Det bryllupet kan jo ikke bli noe av! Hvilken planet lever de på? 

Det er lov med 200 personer etter 15.juni. Hvilken planet er det du lever på?

Anonymkode: 79aef...769

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette avhenger av hvor ærlig og real du ønsker/greier å være. Jeg ser to forslag: 

1) Vent med å si noe til det nærmer seg og kom med en løgn om at "å nei, er blitt syk". Denne tar du hvis du bare ikke orker å være ærlig eller ta en kamp om du tror det kommer. Det er ikke realt mtp at de bestiller mat til dere også osv. men må man ta hensyn til deg selv så må man.

2) Si fra med det samme med en ærlig eller halværlig versjon. Enten akkurat som det er, eller hold ute det med korona og si at du har fødselsdepresjon og det går ikke så bra hjemme et eller annet hun vil svelge med at du ikke orker å komme. 

Leit å høre at du sliter med fødselsdepresjon.  Håper du får hjelp og støtte fra profesjonelle rundt deg, som kan hjelpe deg med å ikke isolere deg helt tross koronaangsten ❤ Husk at det er viktig å eksponere seg litt og ikke lytte altfor mye til angsttankene. 

Anonymkode: 623c4...be3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov med 200 personer etter 15.juni. Hvilken planet er det du lever på?

Anonymkode: 79aef...769

De vurderer å tillate det etter 15. juni (som er mer enn den nøyaktige måneden TS sier det er til bryllupet), det er ikke sikkert at det faktisk blir det. Og at noe ikke er forbudt, betyr ikke nødvendigvis at det er lurt å gjøre det.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tipse deg om HomeStart. Sjekk på google om det finnes i kommunen din. Det er en kommunal ordning der man får ekstra hjelp med ens førstefødte, i omstendigheter som din.

 

Jeg hadde også fødselsdepresjon, og var langt nede i kjelleren i ett års tid. For min del var det helsesøstrene dvs helsesykepleiere som det nå vel heter, på helsestasjonen, som hjalp mest, det å kunne prate med dem om alt. Det skal sies at de også noterer alt i sine dokumenter, og lagrer det, men det er et veldig godt lavterskeltilbud.

 

Jeg har også vært med på et kurs som var ifm fødselsdepresjonen. Akkurat det hjalp ikke meg så mye, men det kan jo hende det er utviklet annerledes nå enn da? Uansett kan det være verd et forsøk. Jeg ville spurt helsestasjonen om henvisning til det. Det er ganske vanlig, dessverre, å ha fødselsdepresjon.

Anonymkode: ca225...fdf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Daria skrev:

De vurderer å tillate det etter 15. juni (som er mer enn den nøyaktige måneden TS sier det er til bryllupet), det er ikke sikkert at det faktisk blir det. Og at noe ikke er forbudt, betyr ikke nødvendigvis at det er lurt å gjøre det.

Kulturministeren sa det 30.april. Følg med!

Anonymkode: 79aef...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kulturministeren sa det 30.april. Følg med!

Anonymkode: 79aef...769

La meg sitere fra artikkelen jeg har lenket til i innlegget du siterer, datert 30. april:

– Hvis vi har kontroll på smittespredningen fremover, vil vi vurdere å tillate arrangementer med inntil 200 personer fra 15. juni. Men jeg understreker at den endringen er avhengig av at vi sammen klarer å holde god kontroll på smittespredningen, sa Høie.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du sliter etter fødselen, om du vil være mer spesifikk avhenger av hvor godt du kjenner henne og hvor forståelsesfull hun er.

Jeg holder med dem som mener at dette bør du si fra om så fort som mulig siden du vet helt sikkert at dere ikke kan komme. Det er mest ryddig overfor dem som arrangerer denne heidundrende festen som skal holdes samme hva.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss rett før korona , og jeg satte stor pris på de som meldte avbud en måned før, istedet for kvelden før😏 så gi beskjed med en gang , si gjerne det er korona , men tenker også at som nybakt mor er det mer enn nok grunn til at det ikke passer for deg ❤️ 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså, ikke ha dårlig samvittighet mtp avbestilt mat ihvertfall, hos alle cateringfirma vi har snakket med i forbindelse med planlegging av bryllupet vårt har det vært null problem å endre på nøyaktig antall personer opptil dagen før. De lager jo ikke akkurat maten en måned i forveien. 

Om du syntes det blir for kleint, vent til det nærmer seg og hva du føler da. Syntes ikke det gjør noe å komme med en hvit løgn på sånne ting - bare si du eller barnet er sykt og at dere blir hjemme. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Daria skrev:

La meg sitere fra artikkelen jeg har lenket til i innlegget du siterer, datert 30. april:

– Hvis vi har kontroll på smittespredningen fremover, vil vi vurdere å tillate arrangementer med inntil 200 personer fra 15. juni. Men jeg understreker at den endringen er avhengig av at vi sammen klarer å holde god kontroll på smittespredningen, sa Høie.

"Sa, Høie", ja, men Høie er ikke kulturministeren og det var han jeg refererte til.

Anonymkode: 79aef...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Sa, Høie", ja, men Høie er ikke kulturministeren og det var han jeg refererte til.

Anonymkode: 79aef...769

Da foreslår jeg at du finner en lenke til det sitatet, samt en kilde til at kulturministerens ord trumfer helseministeren i helsespørsmål. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...