Gå til innhold

Prøve på en sistemann


Amatariel

Anbefalte innlegg

Jeg drister meg til å åpne en prøverdagbok. Kanskje ikke så interessant for andre, men for min egen del er det fint å ha et sted å skrive ned tanker og følelser. Om noen vil følge meg er det bare hyggelig :)

Vi har allerede tre barn, så i manges øyne er det kanskje litt 'vilt' å prøve på en fjerdemann. Men vi har alltid ønsket oss fire barn, og både jeg og mannen har tre søsken hver slik at det er en veldig normal familie for oss. Vi har også relativt stor aldersforskjell på barna våre, så vi har ingen utfordringer med tette småbarn. Det er også nettopp derfor det er litt "nå eller aldri" for oss, for den biologiske klokken min tikker jo, men aller viktigst akkurat nå ønsker jeg at det ikke skal bli for stor aldersforskjell mellom nr. 3 og 4. Så vi har gitt oss en tidsfrist på et drøyt år for å klare dette her. Noe som er litt skummelt, da jeg jo vet at det ikke er unormalt å måtte prøve i ett år før det blir klaff. Men nå får vi bare prøve, og se litt hva skjebnen ønsker for oss.

Jeg har ikke brukt noe hormonprevensjon, så håper det er et pluss for oss nå i startfasen. At vi kan kjøre rett på uten forhåpentligvis mye sykluskrøll. Jeg har vært borti en del av dette før. Jeg har kartlagt sykluslengden min i lang tid, og ser nå at den varierer en del.

Oktober: 44 dager
November: 40 dager
Desember: 40 dager
Januar/februar: 54 dager
Mars: 29 dager

Jeg har dog vært veldig flink med kostholdet i de siste ukene, så håper også det skal hjelpe på en mer normal sykluslengde. Fertility friend har satt en sannsynlig IKM på meg 28. mai nå, så får vi se... føler litt at denne PP1 blir en kartleggingsmåned.

Endret av Amatariel
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CD11

Jeg blir litt flau av meg selv... 😳 for jeg skulle jo ta denne prøvingen såå rolig, og bare se om det skjer noe... men i dag har jeg altså vært hos en fertilitetsgynekolog 🤪 MEN til mitt eget forsvar så fant jeg rett og slett ut at når jeg vet at noe sannsynligvis kan hjelpe, så er det jo like greit å komme i gang med det. Jeg har nemlig PCOS, og da jeg har prøvd på tidligere barn har jeg gått på metformin for å stabilisere syklusen. Jeg har kartlagt syklusen det siste året, og den varierer fra alt mellom 69 og 29 dager. Ikke helt stabil med andre ord... så jeg tenkte at det ikke kunne skade å starte opp på dette igjen.

Ettersom det er noen år siden sist jeg var involvert i klinikken, så ville gynekologen naturlig nok ha meg inn til en undersøkelse. Så da har jeg vært der i dag for UL, og som mistenkt har jeg fortsatt eggposer (cyster) på eggstokkene. Og metformin er utskrevet. Så da starter jeg på det i morgen. Håper dette gjør at jeg får eggløsning på et normalt sted i syklusen.

Endret av Amatariel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD13

I dag har jeg mottatt folat og vitamin B6 i posten. Jeg har ved tidligere prøverunder hatt problemer med (på grensen til) defekt lutealfase, i tillegg har jeg opplevd 2 SA'er. Etter dette søkte jeg mye rundt og fikk tips om B6-vitaminet. Tok det da, og ble gravid med en spire som holdt svangerskapet ut. Så da tenker jeg at det kanskje kan være lurt å ta det denne gangen også.

B6 kan øke fertiliteten ved å hjelpe hormonene, samt forlenge lutealfasen, regulere østrogen og progesteron , og forberede livmorsslimet.. Det kan tyde på at kvinner som har et rikelig og variert kosthold og som inneholder B6- vitaminer har ikke like stor sjanse for spontanabort de første ukene. Oksidativt stress kan oppstå dersom B6 er i underskudd, oksidativt stress kan redusere fertiliteten.

Endret av Amatariel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD17

Jeg kjenner at dette blir en veldig sånn "oppstarts-pp". Bare kartlegge. Tar det iallefall veldig rolig, der jeg bare venter for å se hvor lang syklusen blir. Nysgjerrig på EL, men har ikke tenkt å svi av så mange tester på det i denne pp'en iallefall. Tok en for et par dager siden, men negativ. Selv om forrige syklus var på bare 29 dager, så er ikke det normen min, så jeg antar mer at EL ikke kan forventes før kanskje om 1 uke. Det er det app'en Fertilityfriend (FF) mener iallefall. Jeg kjenner innimellom EL på kroppen, så kan ta en test om jeg kjenner noe slikt i løpet av uken her.

Endret av Amatariel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD23

Ingen tegn på at EL er i sikte... negativ EL-test og kjenner det ikke på kroppen ennå. Konstaterer rimelig irritert at også denne prøverunden må jeg slite med ganske lange sykluser *blæh*

Endret av Amatariel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 😄 Måtte ta en tur innom for å se om du hadde prøverdagbok også, og det hadde du gitt! 😃  

Så spennende med fjerdemann! Blir spennende å se hvor lang denne syklusen blir, får håpe EL kommer snart! Håper det klaffer fort for dere 💕 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til tross for veldig lite spenning her (ennå) så var det veldig koselig med besøk. Takk Supermiri 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD24

Oo, endelig litt styrke på EL-testen! Kjente liitt murring nederst i magen i dag, så var ekstra spent da jeg tok den. Blir interessant å se imorgen. Vil testen bli så sterk at den er klar positiv, eller er dette så bra som det kan bli for meg... 

Får sprite opp dagboken med et bilde 😅 nederste testen er altså fra i dag. De andre på forskjellige steder gjennom syklusen. 

20200519-192317-thumb-jpg-2ee65d8365d32e

Endret av Amatariel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter så mange gode ord fra deg i min prøvedagbok gleder jeg meg til å følge med på deg og dagene dine her😍 Du har jo en del mer erfaring enn meg også, så tipper det er mye jeg kan lære av deg også😁 Krysser fingrene for eggløsning og/eller mer regelmessige sykluser hos deg😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 25

Denne tror jeg at jeg skal tolke som positiv altså! Kanskje ikke like bred, men styrken er jo der. Og det til og med på morgenurin. Sist jeg var prøver fikk jeg nesten alltid bare positiv EL-test på den konsentrerte ettermiddagsurinen. 

Whoo! Får innrykk av familiebesøk for langhelgen i kveld, men heldigvis har slikt aldri stoppet oss 😊

20200520_064256-01.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wohooo! Så moro😁 Og så gøy at vi ligger ganske likt i løypa (så lenge kroppen min fikk til å slippe et egg denne gangen😅)! Blir spennende å høre fra deg fremover nå😁 Happy humping, på selveste hump day🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Amatariel skrev:

CD 25

Denne tror jeg at jeg skal tolke som positiv altså! Kanskje ikke like bred, men styrken er jo der. Og det til og med på morgenurin. Sist jeg var prøver fikk jeg nesten alltid bare positiv EL-test på den konsentrerte ettermiddagsurinen. 

Whoo! Får innrykk av familiebesøk for langhelgen i kveld, men heldigvis har slikt aldri stoppet oss 😊

20200520_064256-01.jpeg

Hurra😍 Denne er positiv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Noldi skrev:

Og så gøy at vi ligger ganske likt i løypa (så lenge kroppen min fikk til å slippe et egg denne gangen😅

Ja det er veldig fint å ha noen å skrulle sammen med i dpo-land 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jippi, da er du også endelig i DPO land😁👏🏻 Testen så jo positiv ut, om ikke så er det bare noen timer unna til å bli det. Håper dere får lagt inn aksjer selv med familiebesøk😉👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD26 EL! 

Fortsatt ganske sterk EL-test i dag, men jeg tolker den som negativ. Så da blir vel EL i dag 😊 selv om det også er sannsynlig at det skjedde i går kveld. Syns jeg kjente noen magestikninger da så. Men tryggest å anse meg som 1dpo først i morgen. 

Nå har vi fått familie på besøk utenbys fra, og mange planer i helga, så disse neste dagene kommer heldigvis til å gå fort 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 DPO 

Gøy med bilder, så her er EL-testerekken min. Tolket den testen jeg har tegnet + på som positiv :) den under er samme dag, så er ikke en test pr. dag. Ble litt ivrig 😅

 

20200523_194803.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har jo veldig klar og jevn stigning/senkning i utslag på disse testene ser jeg, det må jo være veldig deilig! Da ser man kanskje litt lettere når det faktisk er EL og ikke? Hos meg er det plutselig kjempehøyt uten at det har blitt EL så jeg blir ikke helt klok på testingen😅 og nå har du klart å overbevise meg om å prøve temping hvis det viser seg om 10 dager at jeg ikke hadde EL på tross av sterk EL test, så da kan det hende jeg sender flere spørsmål i din retning😁😇 

Gleder meg til flere oppdateringer utover i DPO land😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Noldi skrev:

Du har jo veldig klar og jevn stigning/senkning i utslag på disse testene ser jeg, det må jo være veldig deilig! Da ser man kanskje litt lettere når det faktisk er EL og ikke? Hos meg er det plutselig kjempehøyt uten at det har blitt EL så jeg blir ikke helt klok på testingen😅 og nå har du klart å overbevise meg om å prøve temping hvis det viser seg om 10 dager at jeg ikke hadde EL på tross av sterk EL test, så da kan det hende jeg sender flere spørsmål i din retning😁😇 

Gleder meg til flere oppdateringer utover i DPO land😁 

3 DPO

Jupp, det er ganske fint at det er en synlig stigning. For jeg har en tendens til å ha kjeeempesvak strek når jeg er langt unna EL. Og når jeg har såpass lang syklus som jeg har så er det kjedelig å teste veldig mye etter EL da. Mener at jeg tok en EL-test på CD14 nå bare for å sjekke ståa. Når den var veldig svak, så er det ikke vits for meg å teste mer før minst noen dager. Så begynte det å øke på i styrke rundt CD24 og da må jeg mer hyppig til verks. 

Men det er litt kjedelig at den liksom ikke blir veldig klar og sterk da. Noen får jo så sterk strek at den holder på å sprenges. Det skulle jeg gjerne hatt... er jo sånn at jeg må tolke denne som positiv fordi den har synlig økt styrke (har blitt gravid på det før, så vet det kan gå). Men absolutt en fare for at egget bare prøvde og ikke slapp. Men tror egentlig ikke det nå. Kjente magestikking og har jevnlig mensen selv om det tar litt tid mellom hver gang. Når man blir litt usikker så burde man jo ha tempet ja... du er også i en slik situasjon der det hadde vært veldig fint å gjort for å få noen svar! Selv føler jeg ikke helt at jeg kan begynne med det igjen, for jeg har loovet mannen å ta denne prøvingen med ro 🙄 at vi bare skulle prøve litt og se om det skjer noe av seg selv. Så nå i pp1 kan jeg ikke starte med slike ting, men vi får se etterhvert utover sommeren om det drøyer... Jeg kan uansett i mellomtiden hjelpe deg med alt du måtte lure på 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 DPO 

Jeg har aldri følt meg mer som en 80 år gammel dame enn nå 🤣

Jeg har rett og slett investert i et sånt her doseringsbrett. Djeezes 🙈

Men til mitt forsvar så var det veldig praktisk da 😆 er jo en del piller jeg skal ha i meg iløpet av en dag... er så kjedelig å åpne hver enkelt boks hver morgen. Dessuten tas metforminen tre ganger om dagen, og med relativt hektisk hverdag er det greit å se om jeg husket midt-på-dagen-pillen eller ikke. 

Dette er altså metformin, vitamin D, vitamin B6 og jern annenhver dag. Skal selvfølgelig ta folat også, men har ikke kommet meg til å få kjøpt det ennå. 

 

20200525_084023.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært innom legekontoret for å få satt dose 2 av 3 med HPV-vaksine. Håper ikke dette skaper noe trøbbel når det gjelder forhåpentligvis fremtidig svangerskap... men etter alt hva jeg har lest så skal det ikke det, og kunne være forenelig med både å være prøver og gravid.

Årsaken til at jeg vil ta vaksinen er at i forrige svangerskap utviklet jeg celleforandringer. Måtte konisere to ganger, og er ikke særlig interessert i å gå gjennom dette på nytt. Sist celleprøve i sommer så fin ut, men tar ingen sjanser. Velger derfor å ta denne vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...