Gå til innhold

Hybrid eller ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer på å kjøpe hybrid, men er usikker.  Bilen blir veldig tung når man skal dra på batteripakka, man har to sytemer som skal vedlikeholdes osv.  Her er mye argumenter for og i mot.

Er det noen her som vil dele av sine erfaringer ?  Jeg er veldig i villrede.

Anonymkode: 01d5d...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke helt hvorfor du skal dra rundt på tung motor, bensintank, girkasse og drivverk når elbiler går 50 mil på batteri og kan hurtiglade tilbake til 80% på en halvtime. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, prt90 skrev:

Skjønner ikke helt hvorfor du skal dra rundt på tung motor, bensintank, girkasse og drivverk når elbiler går 50 mil på batteri og kan hurtiglade tilbake til 80% på en halvtime. 
 

Vel, det kommer an på flere faktorer. Hvilken type kjøring man har, hvor du bor og hvordan er tilgang til ladere osv. Ved plug-in hybrid kan du lade hjemme, og slipper å tenke mer på lading underveis.  På langkjøring sliper man å bekymre seg for rekkevidde og lading. 

Anonymkode: 01d5d...2b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kompis har Passat GTE. Den bruker enn min 1.8 140hk bensinbil på langkjøring, men om man mest kjører til og fra jobb på elektrisk sparer man jo bensin. Men man får mye bensin for det lader koster å installere, og jeg har inntrykk av at hybrider er dyre? Er de dyrere enn tilsvarende modell med kun bensin? 

Anonymkode: 9369f...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kompis har Passat GTE. Den bruker enn min 1.8 140hk bensinbil på langkjøring, men om man mest kjører til og fra jobb på elektrisk sparer man jo bensin. Men man får mye bensin for det lader koster å installere, og jeg har inntrykk av at hybrider er dyre? Er de dyrere enn tilsvarende modell med kun bensin? 

Anonymkode: 9369f...a32

Nei, de er billigere enn bensin, tom. litt billigere enn enkelte dieselmodeller. Jeg har studert bruktmarkedet en stund, og vurderer diesel opp mot hybrid.

Anonymkode: 01d5d...2b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hybrid er bare tull. Å lade batterier fra en fosilmotor lønner seg ikke. Men en ladbar hybrid som har lang gangtid på batteriet er OK. Selv kjørere jeg diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kompis har Passat GTE. Den bruker enn min 1.8 140hk bensinbil på langkjøring, men om man mest kjører til og fra jobb på elektrisk sparer man jo bensin. Men man får mye bensin for det lader koster å installere, og jeg har inntrykk av at hybrider er dyre? Er de dyrere enn tilsvarende modell med kun bensin? 

Anonymkode: 9369f...a32

Jeg har også denne bilen, og i hverdagen bruker jeg kun strøm, eller bare et minimum med bensin. De fleste turer er ikke langkjøring for meg. På turer til hytta, som er ca 10 mil en vei, mange høydemeter opp (hytta ligger på 1000 moh) og ingen lademuligheter, bruker jeg 0,5-0,6 l per mil. Det synes jeg egentlig ikke er så verst. Min forrige bil, som hadde en 1,6 l dieselmotor brukte ca 0,6 l per mil på samme type kjøring. Alt i alt er jeg egentlig veldig fornøyd. Eneste er at jeg synes den har et stusselig og gubbete design, men det ser jeg ikke når jeg sitter inni bilen. :Hehe:

Jeg var også litt skeptisk til vedikeholdskostnadene, men det har ikke vært dyrere enn andre biler jeg har hatt opp gjennom. 

Merkostnad pga hjemmelader trengte jeg ikke tenke på i mitt tilfelle, da vi hadde det fra før pga at vi også har en ren elbil. 

Anonymkode: 1a2e2...d7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som en annen sier: Bruksmønsteret har alt å si. Kjører du mye stop'n'go, type lav fart og mye trafikklys i byen, er hybrid knallbra. El-motoren tar mye av lasten, og lades når du bruker brems. Du får også god rekkevidde og en trygg langdistansebil. En hybridbil er soleklart verdens mest pålitelige bil - Toyota Prius. Så spørsmålet er jo ikke om hybrid prinsipielt er den beste løsningen, men om den passer best til deg.

...og så er det jo om å unngå å kjøpe noe som bare gir deg hodebry. Ikke skaff deg europeisk bil. Gå for en østasiatisk bil fra Sør-Korea eller Japan, og du slipper de fleste problemene folk opplever med bil.

Anonymkode: ab84b...7d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

...og så er det jo om å unngå å kjøpe noe som bare gir deg hodebry. Ikke skaff deg europeisk bil. Gå for en østasiatisk bil fra Sør-Korea eller Japan, og du slipper de fleste problemene folk opplever med bil.

Anonymkode: ab84b...7d1

Joda, jeg vet Toyota og Kia scorer høyt, men slike uttalelser er basert på statistikk, ikke på enkeltbiler. Ingen normale bilmerker er så dårlige at "alle" bilene derfra står mer på verksted enn utenfor. Samtidig er det ikke umulig å finne mandagsbiler fra Toyota, heller.

Jeg er blant de som utelukkende har eid europeiske biler: fransk, tysk og svensk. Jeg har eid bil i 22 år, og er på bil nr 6 nå. Stort sett har jeg kjøpt bruktbiler som er 3-4 år gamle og har eid dem i 3-6 år før jeg har byttet igjen. Det har vært problemfrie bilhold, alt sammen. 

Anonymkode: 1a2e2...d7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg vet Toyota og Kia scorer høyt, men slike uttalelser er basert på statistikk, ikke på enkeltbiler. Ingen normale bilmerker er så dårlige at "alle" bilene derfra står mer på verksted enn utenfor. Samtidig er det ikke umulig å finne mandagsbiler fra Toyota, heller.

Jeg er blant de som utelukkende har eid europeiske biler: fransk, tysk og svensk. Jeg har eid bil i 22 år, og er på bil nr 6 nå. Stort sett har jeg kjøpt bruktbiler som er 3-4 år gamle og har eid dem i 3-6 år før jeg har byttet igjen. Det har vært problemfrie bilhold, alt sammen. 

Anonymkode: 1a2e2...d7c

Selvfølgelig. Men poenget er da at å redusere sjansen for trøbbel er en fornuftig strategi. Kia f.eks. har billige, svært gode biler med et supert utvalg, markedets lengste nybilgaranti, og de mest fornøyde nybilkundene i mange, mange land. Det betyr ikke at alle Kia er en drøm å kjøpe og å eie. Men det betyr at sannsynligheten for at også neste kjøper er fornøyd, er kolossalt mye høyere enn om Kari Nordmann på måfå kjøper en Alfa-Romeo, som har hatt flere pressefartøy bryte sammen under presentasjonskjøring allerede.

Anonymkode: ab84b...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det kommer an på flere faktorer. Hvilken type kjøring man har, hvor du bor og hvordan er tilgang til ladere osv. Ved plug-in hybrid kan du lade hjemme, og slipper å tenke mer på lading underveis.  På langkjøring sliper man å bekymre seg for rekkevidde og lading. 

Anonymkode: 01d5d...2b6

Du lader selvfølgelig vanlige elbiler hjemme også. Det betyr at du i prinsippet starter enhver reise med full tank. Hvis du f.eks skal 60 mil, så finner bilen en passende hurtiglader for deg på veien. Veldig få som kjører 60 mil uten en kort mat&toalettpause. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp dieselbil.  Eneste fornuftige alternativet. Lang rekkevidde, raskt å tanke opp igjen,høy utnyttelsesgrad av drivstoffet, billig å bruke

Anonymkode: 0f957...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjøp elbil. Eneste fornuftige alternativet. Lang nok rekkevidde, slipper å kjøre innom bensinstasjon hver uke og mye bedre utnyttelsesgrad enn forbrenningsmotor. Mye billigere å bruke.

Anonymkode: 54696...eb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så opptatt av rekkevidden på dieselbiler.

Tisser dere på flaske?

Eller har dere en eller annen form for super-blære med 100 mils rekkevidde? Og trenger dere aldri mat og drikke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, prt90 skrev:

Dere som er så opptatt av rekkevidden på dieselbiler.

Tisser dere på flaske?

Eller har dere en eller annen form for super-blære med 100 mils rekkevidde? Og trenger dere aldri mat og drikke?

Ja, men husk på en ting ...... Ute i distriktene er det ikke flust med lademuligheter.  Det er langt i fra alle steder der man kan ta en pit-stop, hvor det også er lademuligheter. Det er ikke alle som skal bare en tur ned på Sørlandet fra Oslofjord-regionen.                     Og så har du det med vinterkjøring, har du lagt merke til hvor mye det har vært stengt og kolonnekjøring på fjellovergangene de siste vinterne ?   Da sliter du litt hvis du har ren el-bil.

Nei, kjøremønsteret ditt har mye å si. Så i mitt tilfelle er det ideellt med småkjøring på el, og problemfri langdistansekjøring. Jeg har heller ikke behov for stor bagasjeplass, eller å dra tung henger/vogn.

 

Anonymkode: 01d5d...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Men poenget er da at å redusere sjansen for trøbbel er en fornuftig strategi. Kia f.eks. har billige, svært gode biler med et supert utvalg, markedets lengste nybilgaranti, og de mest fornøyde nybilkundene i mange, mange land. Det betyr ikke at alle Kia er en drøm å kjøpe og å eie. Men det betyr at sannsynligheten for at også neste kjøper er fornøyd, er kolossalt mye høyere enn om Kari Nordmann på måfå kjøper en Alfa-Romeo, som har hatt flere pressefartøy bryte sammen under presentasjonskjøring allerede.

Anonymkode: ab84b...7d1

Selvsagt, men det at Alfa Romeo har laget mange dårlige biler er ikke et argument mot å kjøpe Passat GTE. 

Anonymkode: 1a2e2...d7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en KiA e-niro, fineste bilen jeg har eid. Kan lade som en elbil og velge om man vil kjøre på strøm eller bensin, er det lite strøm på batteriet, så switcher bilen over automatisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sist jeg kjørte Oslo-Trondheim ladet jeg i 10 minutter på supercharger i Alvdal.

Oslo-Bergen så ble det 5 minutter lading på Gol.

Skjønner ikke helt hva folk skal med hybrid.

Anonymkode: a2435...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En annen ting...... hvor lett er det å få igjen noe for en diesel om ca 5 år, når en skal bytte neste gang ? Det er også noe en må ta med i vurderingen.

Anonymkode: 01d5d...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...