Gå til innhold

Hvorfor går amerikanere med sko inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje andre i verden sitter og lurer på hvordan dere nordmenn klarer å ikke vaske rumpe ordentlig etter dere bæsjer istedenfor å kun tørke. 

Anonymkode: 2f351...4e2

Våtservietter (som kan kastes i do, kjøper dem på Meny). Og vi har tenkt å bytte ut doen med dusjtoalett🙂

Anonymkode: 2509d...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De amerikanerene jeg ble kjent med, brukte innesko eller tøfler...

Når jeg selv bodde i USA, så var det ikke noe gulvvarme. Gulvet er hardt, egentlig bare murgulv med vegg til vegg teppe, jeg for min egen del brukte ullsokker. Ser bra teit ut når du bor i Florida altså! 😅 Kjøpte meg innesko ett par måneder senere, mot høsten og brukte inneskoene mye om vinteren.... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, dainty skrev:

Det er mest bare på fiksjon. De har innesko eller så tar de dem av.

Nei, det er det ikke.  I både england, irland og usa bruker de sko inne. I tillegg har de vegg til vegg tepper i alle rom, tom. på badet. 

Anonymkode: 5de49...cc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er det ikke.  I både england, irland og usa bruker de sko inne. I tillegg har de vegg til vegg tepper i alle rom, tom. på badet. 

Anonymkode: 5de49...cc8

Klart har du aldri vært i USA....

Anonymkode: 2f351...4e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Klart har du aldri vært i USA....

Anonymkode: 2f351...4e2

Jeg har vært i 5 stater, hvor mange stater har du vært i?

Anonymkode: 5de49...cc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var utvekslingselev i USA gikk vi med sko inne, selv om de hadde teppe på gulvet istedenfor tregulv. Det var bare sånn det var. De syns ikke det var rart i det hele tatt, og alle amerikanere jeg kjenner går med sko inne. Jeg syns nesten det var mer rart at i USA er det vanlig at inngangsdøren går rett inn i stuen! Men det gir kanskje litt mer mening hvis man ikke trenger et rom hvor man tar av seg skoene? 
Jeg har alltid kalde føtter, så jeg liker jeg å ha noe på beina inne. Jeg bruker enten tøfler hvis det er kaldt eller slippers, men jeg foretrekker alltid å ha noe på beina. Jeg syns japanerne har en fin tradisjon hvor de har et inngangsparti i huset (genkan) som er på et litt lavere nivå. Der må alle ta av seg utesko og ta på seg tøfler, og de har ofte tøfler til gjester også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var også utvekslingsstudent i USA og bodde hos to familier. Begge tok av seg sko ved døra. Veit at noen også bruker utesko inne, så det varierer. USA er et stort land med masse forskjellige kulturer så ja..

Anonymkode: 26523...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i USA og har familie der.. De tenker ikke over hygienen ved dette. De slenger seg ned på sofaen eller senga med skoene oppi også. 

De regner seg som ikke helt kledd uten sko. De synes det er veldig rart om de må ta av sko på besøk hos andre; og da må vise frem hull i sokken, svette føtter som lukter osv. Kjenner eldre folk som alltid går med sko inne hos seg selv, selv om de skal være hjemme hele dagen. Det er også mange som har innesko/tøfler. Og mange som går i sokker hjemme i mer uformelle sammenhenger.

De er flinke til å skille mellom synlig skitne sko og ikke. Det anses uhøflig å gå inn med skitne eller våte sko.

Det er jo litt rart i Norge når man går på besøk pyntet med dress og kjole, så tasser alle rundt i strømpene... 

Anonymkode: 77b87...191

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Også vil jeg legge til at Amerikanere "alltid" har på seg sko inne på film og i serier fordi det meste sannsynligvis er laget i California - som stort sett er varmt og tørt. 

Anonymkode: 28663...7ee

Hele USA ligger mye lengre mot ekvator enn Norge. Oslo har samme breddegrad som nord i Canada, og ca midt i Alaska. New York som Sør-Spania og Florida som Nord-Afrika. 

Anonymkode: 77b87...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er amerikansk og har egentlig ingen god forklaring på det😅.

Men han er enig med oss i Norge at det er uhygienisk og han husker alltid å ta av seg skoene her i hus😅

Anonymkode: c6fe8...24d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i USA og har familie der.. De tenker ikke over hygienen ved dette. De slenger seg ned på sofaen eller senga med skoene oppi også. 

 

Tja, men samtidig så sier mange "æsj" til å ta bussen eller toget, at det er uhygienisk. Kommer litt an på hvor man bor. I New York er det vel vanlig, men f.eks i California er det bare fattige som kjører buss.

Anonymkode: 26523...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært i 5 stater, hvor mange stater har du vært i?

Anonymkode: 5de49...cc8

Nesten alle.  Teppe på badet er ikke amerikansk. Kun UK og Ireland.  Du har ikke peiling om disse steder. 

Anonymkode: 2f351...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange andre land er gulv tydeligvis noe som bare til til for å brukes, mens hos oss så er det en like viktig del av interiøret som resten av huset. Det skal være pent og rent. 

Anonymkode: c0e4a...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/30/2020 at 3:02 PM, AnonymBruker said:

?

Anonymkode: cb470...9c2

Vedkommende føler sikkert at det er fullstendig unødvendig å bruke et ord som "bullshit" her. Ikke alle har samme språk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Storbritannia og mange her går med sko inne, men ikke alle. Det er spesielt ekkelt pga. alle teppene, synes jeg. Siden jeg flyttet hit, har regelen i alle mine boliger vært at folk på ta av seg på beina, men man må si fra til nesten alle. Det er spesielt om de bare skal komme inn en ganske rask tur eller man har fest.

Folk synes jeg er ganske rar siden jeg alltid tar av meg sko når jeg besøker dem, spesielt når det er fest. Pappa var ekstremt streng på det da jeg var liten, så jeg klarer bare ikke.

Foreldrene til typen er irske, og moren hans er helt enig med meg om at man bør ta av seg skoene, men hun går alltid inn med sko likevel.

Anonymkode: f1b61...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/30/2020 at 2:37 PM, AnonymBruker said:

Har sittet og lurt på det en stund, hvorfor går de med sko inne som de har brukt ute? 

Anonymkode: aef49...aa0

Det er ikke bare amerikanere som gjør det, så det er mye mere vanlig enn du tror. Jeg går selv med sko inne. Ikke utesko, men innesko, fordi at gulvet ofte er for kaldt. Tar ikke alltid av meg på beina når jeg er på besøk, fordi at det er en annen kultur her hvor jeg bor, sammenlignet med Norge.

Som andre nevnte tidligere i tråden, hvor uhygienisk er det ikke å tørke seg bak med papir, og ikke vaske seg, etter hvert besøk? Forskjellige land har forskjellige kulturer. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 30.4.2020 den 14.49, AnonymBruker skrev:

Det er ikke fiksjon. Har snakket med flere av mine Amerikanske venner om dette på Facebook. De sier det er helt vanlig.

Samtidig blir de overrasket over at vi tar av oss skoene. «That’s probably not a bad idea, to take your shoes off while inside the house ” , It’s probably more hygienic” (no shit Sherlock 😆)

Det er heller ikke vanlig å ha en gang/vindfang til yttertøy og sko i USA. Man går bare rett inn i stua/etc. 🤔

Anonymkode: d56d5...2b3

Det kommer veldig an på da. Mange har det de kaller mudrooms.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Nesten alle.  Teppe på badet er ikke amerikansk. Kun UK og Ireland.  Du har ikke peiling om disse steder. 

Anonymkode: 2f351...4e2

Jeg bor i UK og typen er irsk. Vi har aldri sett teppe på badet og synes det er utrolig ekkelt.
Nå bor vi en en ganske moderne leilighet midt i en storby, og vi har tregulv i hele leiligheten.

Men det er teppe i ganger, soverom og stue. Dette er noe av det verste jeg vet.

Jeg bodde hos en familie i Spania en stund, og de brukte også sko inne. 

Anonymkode: f1b61...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i Australia og husker jeg gikk mer med sko inne, uten at jeg tror jeg gjorde det hele tiden. Det var kun fliser på gulvet, som var iskalde om vinteren. Men leiligheten ble adskillig mer møkkete!

Hvis jeg var på fest hos noen tror jeg vi alle gikk med sko. Syns også det hadde noe med å gjøre at vi gikk inn og ut mer til bakhagen som alle australiere har.

Anonymkode: 0047c...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2020 den 14.49, AnonymBruker skrev:

Det er ikke fiksjon. Har snakket med flere av mine Amerikanske venner om dette på Facebook. De sier det er helt vanlig.

Samtidig blir de overrasket over at vi tar av oss skoene. «That’s probably not a bad idea, to take your shoes off while inside the house ” , It’s probably more hygienic” (no shit Sherlock 😆)

Det er heller ikke vanlig å ha en gang/vindfang til yttertøy og sko i USA. Man går bare rett inn i stua/etc. 🤔

Anonymkode: d56d5...2b3

Dette er bare SÅ merkelig! Kan til nød skjønne det i varme områder, men der hvor det er snø og slaps ute om vi teten, og man har tykke sko på seg så har man fremdeles ikke noe sted å sette fra seg utesko. 
 

Generelt er de dårlig til å kle seg etter været da, så kanskje derfor...

Anonymkode: 15daa...a3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...