Gå til innhold

Hvorfor går amerikanere med sko inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sittet og lurt på det en stund, hvorfor går de med sko inne som de har brukt ute? 

Anonymkode: aef49...aa0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer jeg også på.. Ekkelt😝

Anonymkode: 2706c...fc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke bare amerikanere som gjør det. 😂😂😂

Anonymkode: 74023...dc0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg spurt flere amerikaneren om, og de synes det er en stusselig problemstilling. Med tanke på at de bruker mye vegg-til-vegg-tepper, kan jeg ikke fatte at de tramper rundt med skitne sko inne. Jeg har dratt frem andre ulemper som hygiene, støy (f eks hæler som slår mot fliser) og skader på eventuell parkett, men det virker som at den kulturen står så sterkt at de ikke har tenkt over det. På samme måte som at inngangsdørene deres alltid slår innover.

Anonymkode: 2509d...a41

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får meg å tenke på når logan står opp på natta i serien «gilmore girls» og sier noe med at sokker uten sko er bare såååå feil. 
 

kanskje de føler at utseendet ikke er komplett uten sko. Har ingen anelse. 
 

mannen kommer fra et annet land og han har ikke noen problemer med å gå inn med sko. Et av de store irritasjonsmoment. Spesielt etter gulvvask. 

Anonymkode: 5cf0e...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring, er det veldig vanlig i mange land å gå med sko inne. 

Anonymkode: 26403...6e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fiksjon. Har snakket med flere av mine Amerikanske venner om dette på Facebook. De sier det er helt vanlig.

Samtidig blir de overrasket over at vi tar av oss skoene. «That’s probably not a bad idea, to take your shoes off while inside the house ” , It’s probably more hygienic” (no shit Sherlock 😆)

Det er heller ikke vanlig å ha en gang/vindfang til yttertøy og sko i USA. Man går bare rett inn i stua/etc. 🤔

Anonymkode: d56d5...2b3

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg alltid lurt på også. Folk i amerikanske dokumentarer og filmer, tv-show, alt amerikansk, valser inn med sko på, uansett vær ute. Ofte har de ikke noen gang eller entre heller, å sette fra seg sko/henge opp jakker. Døra bare åpner seg rett inn i stua eller kjøkkenet. Det ser ganske drøyt ut å slenge seg ned på sofaen og legge beina oppi, med skoene på.... griser.

Har sett på noen britiske serier i det siste, og i seriene gjør de det samme. Labber rundt med sko på inne.

PS! Lurer på en ting; hvis en amerikaner står opp en morgen, kler på seg, går ut av soverommet og bare har tenkt å tilbringe dagen inne, hjemme.... går de da bort og tar på seg sko som en del av å kle på seg om morgenen? For å kun tilbringe dagen innendørs? 

Endret av Million
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, dainty skrev:

Det er mest bare på fiksjon. De har innesko eller så tar de dem av.

Bullshit. Jeg er halvt amerikansk og har mye familie i USA. Alle går med sko inne. De samme skoene som de bruker ute. For dem er det bare helt normalt. 

Anonymkode: 12346...545

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Brasil går folk også med sko inne og det verste er at gatene er jo sktine som bare f... Stakkars hushjelp som må koste gulvet hver dag, herregud... Hadde jeg bodd i Brasil hadde jeg IKKE gått med sko inne.

Anonymkode: e9ba1...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit. Jeg er halvt amerikansk og har mye familie i USA. Alle går med sko inne. De samme skoene som de bruker ute. For dem er det bare helt normalt. 

Anonymkode: 12346...545

slutt å svar aggressivt ellers rapporter jeg. jeg har blitt rapportert for dummere grunner

jeg synes du er kvass m meg

Endret av dainty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det henger sammen med de tidene hvor folk var nødt til å beholde sko på fordi de hadde jordgulv eller tregulv og vasket gulv hver dag, eller ikke hadde anledning til å ta de av hver gang. Men uansett er det veldig rart, for selv mine gamle foreldre født tidlig på 1900 tallet tok alltid av seg sko før de gikk inn. Å gå med sko inne var ikke noe man gjorde. Mye mindre skitt inne. 

Amerikanerne må jo bruke en formue eller enormt mye tid på å holde rent hver dag. Og tenk på alt de drar inn med skoene. Urin, bæsj, bakterier, stein og støv. Å ha småbarn labbende oppi dette er jo enda verre. 

Hadde vært interessant med en undersøkelse som viste bakgrunnen til de som gikk med sko inne, hvor forfedrene kom fra bla.

Anonymkode: e21e3...f14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, dainty said:

slutt å svar aggressivt ellers rapporter jeg. jeg har blitt rapportert for dummere grunner

?

Anonymkode: cb470...9c2

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe det kommer litt an på hvor i landet man bor. Jeg antar at de som har ganske likt klima som oss tar av seg skoene, så de ikke tar med seg snø inn. I de sørligere statene vet jeg hvertfall at det er vanlig å ha på seg sko inne.

Anonymkode: 28663...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tippe det kommer litt an på hvor i landet man bor. Jeg antar at de som har ganske likt klima som oss tar av seg skoene, så de ikke tar med seg snø inn. I de sørligere statene vet jeg hvertfall at det er vanlig å ha på seg sko inne.

Anonymkode: 28663...7ee

Også vil jeg legge til at Amerikanere "alltid" har på seg sko inne på film og i serier fordi det meste sannsynligvis er laget i California - som stort sett er varmt og tørt. 

Anonymkode: 28663...7ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i et land i Sør-Europa fungerer det som følger: Vi tar av oss skoene når vi kommer hjem og bytter til innesko. Men får vi besøk, beholder gjestene skoene på. Vet at de ville reagert hvis vi ba dem gå på sokkelesten. Da hadde vi nok blitt sett på som ganske rare. Vi beholder også skoene på når vi besøker slekt og venner. De fleste husene og leilighetene har flisbelagt gulv/steingulv. Parkett er mer sjeldent. Det er vanlig å koste gulvet flere ganger daglig. Det er også vanlig å koste utenfor inngangsdøren minst en gang daglig (gjerne flere). 

Anonymkode: 26403...6e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde egentlig bare det var i Norden vi tok av oss når vi gikk inn i et annet hus. 
 

Jeg har tenkt at det er litt væravhengig. Siden vi har mye dårlig vær, og tykke vintersko så er det unormalt å gå med de inne. Sandaler er mer normalt å gå med inne. Om jeg er på besøk hos noen midt på sommeren og har på sandaler uten sokker så beholder jeg de på. Synes det er litt uhøflig å gå barfot inne hos andre. 

Anonymkode: 280c5...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Har sittet og lurt på det en stund, hvorfor går de med sko inne som de har brukt ute? 

Anonymkode: aef49...aa0

Kanskje andre i verden sitter og lurer på hvordan dere nordmenn klarer å ikke vaske rumpe ordentlig etter dere bæsjer istedenfor å kun tørke. 

Anonymkode: 2f351...4e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...