AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #1 Del Skrevet 29. april 2020 Jeg har de siste 4 ukene hatt stive akilles på morgenen og etter omtrent hver gang jeg har sittet en stund eller ligget på sofaen ol. Vil ikke si at det er smertefullt, mer ubehagelig, og åpenbart er det noe som er ikke er greit med akillesene. Jeg begynte å løpe på samme tidspunkt, intervalltrening i oppoverbakker for å unngå for stor belastning på knær. Men i steden fikk jeg da problemer med akillesen. Regner i hvertfall med at det er dette som forsårsaker stivheten, da jeg ikke har endret noe annet i hverdagen. Etter 2 uker med løping i bakker har jeg kun løpt på flatmark (skogssti) med lavere intensitet, men har fortsatt stiv akilles. Har noen opplevd dette? Tenkte å begynne med tåhev i trapp og håper at det hjelper. Eventuelt noen andre tips? Jeg fortsetter å løpe 2-3 ganger i uken med lav intensitet. Og annen normal aktivitet, som å få tur. Anonymkode: 8889b...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #2 Del Skrevet 29. april 2020 Strekker du ordentlig ut hver dag. Akillesen er viktig å strekke på for å unngå smerter. Tåhev vil trene Akillesen din, og om du har vondt pga overbelastning vil problemet bare bli verre. Bli bedre før du starter å trene tyngre enn du allerede gjør. Anonymkode: a70a7...492 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #3 Del Skrevet 29. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Strekker du ordentlig ut hver dag. Akillesen er viktig å strekke på for å unngå smerter. Tåhev vil trene Akillesen din, og om du har vondt pga overbelastning vil problemet bare bli verre. Bli bedre før du starter å trene tyngre enn du allerede gjør. Anonymkode: a70a7...492 Jeg strekker ikke ut. Har du tips til øvelser som strekker på akillesen? Når skal man eventuelt trene tåhev? Ja jeg tenker å ikke øke mengde eller belastning på treningen før akillesen er bedre (selvom det er kjipt). Trener heller ikke bakke lenger, da jeg tror det var bakken som var problemet. Uten at jeg vet dette sikkert. Anonymkode: 8889b...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #4 Del Skrevet 29. april 2020 Jeg har googlet litt, og lurer på om jeg har «innfestingsakilles», altså smerter nederst ved innfestingen i hælfestet. Må kjenne bedre etter neste gang jeg har vært litt inaktiv. Har ikke tenkt på at det er ulike steder i akilles og dermed ulike behandlingsmetoder. Anonymkode: 8889b...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aranciata Skrevet 14. mai 2020 #5 Del Skrevet 14. mai 2020 Hei! Dette høres ut som det som kalles akillestendinopati: " Akillestendinopati ble tidligere kalt «senebetennelse i akillessenen», men siden det ofte ikke er snakk om noen betennelse, bruker vi i dag i stedet betegnelsen tendinopati. Det kan forenklet forklares som «smertefull sene»." http://www.skadefri.no/kroppsdeler/legg/akillestendinopati/ Jeg har selv hatt det og som du kan lese så er stivhet om morgenen og etter aktivitet veldig vanlig. Sånn min fysioterapeut forklarte det, så er det som om akillesen blir stiv og mister smidigheten, og dermed blir den mer "sprø" og man kan lettere skade den. Jeg visste ikke selv at jeg hadde det før jeg var ute og jogget og satt opp farten brått for å krysse en gate, og kjente en "pop" i senen. Den røk ikke men ble skadet (tok ultralyd) og det tok meg lang tid å bli bra, men mest fordi jeg først gikk til en fysio som ikke hjalp, bare gjorde ting verre. Så kom jeg til et bra sted og med styrkeøvelser (blant annet tåhev som nevnes her oppe) osv. så ble jeg veldig fort bra etter det. Jeg fortsetter å gjøre øvelsene innimellom (for eksempel veldig kjekt å gjøre innimellom set på treningsstudio) og er generelt obs på senen. Jeg er ingen ekspert men ble fortalt at det var veldig viktig å først jobbe med styrking av senen før jeg begynte med tøying osv. Jeg fikk streng beskjed om å ikke gjøre den øvelsen hvor man står med foten halvveis utenfor et trappetrinn, for eksempel - det var visst altfor mye og for risikabelt før jeg hadde fått trent meg opp igjen. Synes også generelt at yoga er bra for å holde alle deler av kroppen mykere, inkludert føtter og ankler, og liker denne "Yoga for the Feet" av Yoga by Adriene veldig godt. Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #6 Del Skrevet 15. mai 2020 8 timer siden, Aranciata skrev: Hei! Dette høres ut som det som kalles akillestendinopati: " Akillestendinopati ble tidligere kalt «senebetennelse i akillessenen», men siden det ofte ikke er snakk om noen betennelse, bruker vi i dag i stedet betegnelsen tendinopati. Det kan forenklet forklares som «smertefull sene»." http://www.skadefri.no/kroppsdeler/legg/akillestendinopati/ Jeg har selv hatt det og som du kan lese så er stivhet om morgenen og etter aktivitet veldig vanlig. Sånn min fysioterapeut forklarte det, så er det som om akillesen blir stiv og mister smidigheten, og dermed blir den mer "sprø" og man kan lettere skade den. Jeg visste ikke selv at jeg hadde det før jeg var ute og jogget og satt opp farten brått for å krysse en gate, og kjente en "pop" i senen. Den røk ikke men ble skadet (tok ultralyd) og det tok meg lang tid å bli bra, men mest fordi jeg først gikk til en fysio som ikke hjalp, bare gjorde ting verre. Så kom jeg til et bra sted og med styrkeøvelser (blant annet tåhev som nevnes her oppe) osv. så ble jeg veldig fort bra etter det. Jeg fortsetter å gjøre øvelsene innimellom (for eksempel veldig kjekt å gjøre innimellom set på treningsstudio) og er generelt obs på senen. Jeg er ingen ekspert men ble fortalt at det var veldig viktig å først jobbe med styrking av senen før jeg begynte med tøying osv. Jeg fikk streng beskjed om å ikke gjøre den øvelsen hvor man står med foten halvveis utenfor et trappetrinn, for eksempel - det var visst altfor mye og for risikabelt før jeg hadde fått trent meg opp igjen. Synes også generelt at yoga er bra for å holde alle deler av kroppen mykere, inkludert føtter og ankler, og liker denne "Yoga for the Feet" av Yoga by Adriene veldig godt. Lykke til!! Tusen takk for svar! Så fint å høre at det gikk bra og at du holder det i sjakk😊 Ganske utrolig at en fysio ikke har kunnskap nok og gjør det verre. Hadde du smerter helt nederst i akillesen, ved hæl festet? Etter litt høyere opp? Blir så usikker på om jeg skal gjøre tåhev når jeg har vondt helt nederst i akillesen. Anonymkode: 8889b...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aranciata Skrevet 15. mai 2020 #7 Del Skrevet 15. mai 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk for svar! Så fint å høre at det gikk bra og at du holder det i sjakk😊 Ganske utrolig at en fysio ikke har kunnskap nok og gjør det verre. Hadde du smerter helt nederst i akillesen, ved hæl festet? Etter litt høyere opp? Blir så usikker på om jeg skal gjøre tåhev når jeg har vondt helt nederst i akillesen. Anonymkode: 8889b...24a Så bra at det var nyttig! Hos meg var det en slags rift eller hva jeg skal kalle det, føltes som det var verst nederst på siden. Hos meg kom det akutt men årsaken var nok den samme, altså denne tendopatien. Sikkert lurt å sjekke hos lege eller fysio før du gjør noen øvelser. Jeg fikk det bekreftet med ultralyd og med den og rapport fra lege kom jeg i gang med behandling. (Så litt tålmodighet nå kan spare deg for et langt forløp - kanskje er det ingenting og du bare trenger litt opptrening og uttøying, eller du må ta det litt saktere, men bra å vite!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå