Gå til innhold

Er dagens unge egentlig interessert i musikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Optimo

Det blir jo bare spekulasjon, men jeg tror helt klart at strømming kan ha påvirket musikkinteresse negativt. Da jeg var ung (finn frem kamferdropsene unger, bestefar skal tale) så kjøpte vi plater. Vi sto i platebutikkene og hørte på skiver. Noen av oss kjøpte blader og leste om kommende utgivelser, og gledet oss. Når plata var kjøpt inn så lå vi på sofaen og bladde i coveret mens vi lyttet. 

Nå er det liksom.. Et klikk. Høre litt. Hvis det ikke fenger etter kort tid så er det bare å klikke videre. Prøve noe annet. Biblioteket er jo utømmelig. Jeg merker det selv når jeg sitter med Spotify, jeg blir utålmodig. Klikk. Neste. Nei. Neste. Hørt før. Neste. Denne var bra. Gikk lei. Neste. 

Det er klart sånt spiller inn. 

Men, samtidig så har jo vinyl fått en renessanse nå de siste årene. Og det er neppe bare oss gamlingene som holder liv i det. Så det er håp for fremtiden også. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Guile skrev:

Det blir jo bare spekulasjon, men jeg tror helt klart at strømming kan ha påvirket musikkinteresse negativt. Da jeg var ung (finn frem kamferdropsene unger, bestefar skal tale) så kjøpte vi plater. Vi sto i platebutikkene og hørte på skiver. Noen av oss kjøpte blader og leste om kommende utgivelser, og gledet oss. Når plata var kjøpt inn så lå vi på sofaen og bladde i coveret mens vi lyttet. 

Nå er det liksom.. Et klikk. Høre litt. Hvis det ikke fenger etter kort tid så er det bare å klikke videre. Prøve noe annet. Biblioteket er jo utømmelig. Jeg merker det selv når jeg sitter med Spotify, jeg blir utålmodig. Klikk. Neste. Nei. Neste. Hørt før. Neste. Denne var bra. Gikk lei. Neste. 

Det er klart sånt spiller inn. 

Men, samtidig så har jo vinyl fått en renessanse nå de siste årene. Og det er neppe bare oss gamlingene som holder liv i det. Så det er håp for fremtiden også. 🙂

Merker forskjell nå og da jeg var barn (for ehm ikke så altfor mange år siden), da jeg hørte på det søsteren min hadde lastet ned på mp3-spilleren min fra limewire. Det var det musikkutvalget jeg hadde. Og selvfølgelig cd-plater på den trofaste discman'en. Idag er det en helt annen verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, pia mater said:

Virker som det er mer "enten eller". Enten er man utrolig interessert ellers går det kun i topplista på spotify. På mitt studiested er det et veldig godt miljø rundt musikkstudiene, så tror det er over snittet mange i min omgangskrets som er interessert i det. Typen min har gått den linja og er ivrig samler av vinyl.

Men sånn har det jo alltid vært, synes jeg. Jeg er født på åttitallet, og langt i fra alle var musikkinteresserte da jeg vokste opp. 

Anonymkode: 4440a...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men sånn har det jo alltid vært, synes jeg. Jeg er født på åttitallet, og langt i fra alle var musikkinteresserte da jeg vokste opp. 

Anonymkode: 4440a...487

Ja, det har alltid vært litt sånn. Noen er helt musikkfrelst, noen har et par-tre favoritter og noen setter på radio uten å bry seg noe så om det. 

Musikk er en hobby som alt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...