Gå til innhold

Hvorfor er det mange som aksepterer Islam?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nok å ønske det gode for å være et godt menneske, eller skape et godt samfunn. Man må også forstå verden og mennesker godt nok til å ta kloke valg.

Det er på det siste punktet at religioner svikter gang på gang. De fremmer ikke opplyste mennesker, men folk som ukritisk forholder seg til tradisjonell tro, kultur og tradisjoner som en ugjendrivelig «sannhet» om livet.

»Opplysning er menneskets utgang fra sik selvforskyldte umyndighet», for å sitere filosofen Immanuel Kant.

Anonymkode: d9917...15d

Er helt enig med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, OPIgirl skrev:

Det er din mening og er derfor ren bullshit.

Å avfeie andres argumenter som bullshit er i seg selv ren oksedritt av et argument.

Anonymkode: d9917...15d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, OPIgirl skrev:

Det er din mening og er derfor ren bullshit.

Hva gjør min mening mindre rett enn meningene til en tilfeldig araber født i Mekka 26. april 570...?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, omarel skrev:

Fordi de som konverterer tar et valgt å ikke lytte til mediia og fordommer. De velger å søke kunnskap om islam fra kilden slik muslimer leser sin egen religion. 

Det er jo å gå baklengs inn i fremtiden, når det gjelder media som kommer det tydelig frem hvordan det står til i de muslimske miljøene.

Mange steder i England finnes det shariadommstoler og de muslimske innbyggerne lever utenfor samfunnet med egne lover og regler, i Norge så vet vi at imaner snakker ned den Norske kulturen og oppfordrer ungdommer til å ikke bli for norske og de oppfordrer også folk til å sende ungene sine på koranskoler i utlandet.

Muslimske fedre har stålkontroll på døtrene sine og respekterer ikke de rettighetene de har i følge den norske grunnloven, samtidig så får guttene stort sett gjøre som de vil og det ser vi resultatet av i Oslo.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor disse menneskene velger å bo i Norge når den norske kulturen ikke er bra nok, kan ikke se noe annen grunn til at de er her bortsett fra penger.

Mener du at denne utviklingen med shariadommstoler og parallellsamfunn er bra?. 

Anonymkode: 93193...76b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke skjønne hvorfor disse menneskene velger å bo i Norge når den norske kulturen ikke er bra nok, kan ikke se noe annen grunn til at de er her bortsett fra penger.

Bingo, bango, bongo.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam tolererer ikke at noen konvertere fra Islam til en annen religion.  Derfor ser man at konvertering kun går den veien og ikke motsatt.

At velger en slik diktatorisk religion er egentlig merkelig.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Stina234 skrev:

Islam tolererer ikke at noen konvertere fra Islam til en annen religion.  Derfor ser man at konvertering kun går den veien og ikke motsatt.

At velger en slik diktatorisk religion er egentlig merkelig.

Ja, det er det. Et uttrykk for slavebinding av egen sjel, en form for radikal selvfornektelse. 

Anonymkode: d9917...15d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Stina234 skrev:

Islam tolererer ikke at noen konvertere fra Islam til en annen religion.  Derfor ser man at konvertering kun går den veien og ikke motsatt.

At velger en slik diktatorisk religion er egentlig merkelig.

Nå liker ikke jeg noen religioner, Islam ville vært nederst på lista om jeg måtte velge.

Men at man ikke kan konvertere andre veien stemmer ikke.

Ei arbeidskollega fra Bosnia har gifta seg med en katolikk , Ei fra Iran har gifta seg med en norsk "kristen " mann, Ei fra Somalia har gifta seg med en kristen fra Eritrea 

Dette er kvinner som kom til Norge for 20år siden /eller andre generasjons innvandrere- Ingen av kommer fra veldig religiøse familier selv om de i teorien er muslimer.

Endret av Rogadame
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Rogadame skrev:

Nå liker ikke jeg ikke noen religioner, Islam ville vært nederst på lista om jeg måtte velge.

Men at man ikke kan konvertere andre veien stemmer ikke.

Ei arbeidskollega fra Bosnia har gifta seg med en katolikk , Ei fra Iran har gifta seg med en norsk "kristen " mann, Ei fra Somalia har gifta seg med en kristen fra Eritrea 

Dette er kvinner som kom til Norge for 20år siden /eller andre generasjons innvandrere- Ingen av kommer fra veldig religiøse familier selv om de i teorien er muslimer.

Ja både du og jeg har rett der.  Det finnes en del som har konvertert fra islam  til kristendommen men islam tolererer det ikke og i mange islamske land ville en slik person være i fare for å bli drept.  Heldigvis i Norge er en person som forlater islam relativ trygg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke muslim, men har lurt på noe annet: Hvorfor er så mange av dere "islamkritikere" helt besatt av Islam? Dere gnåler jo om det hele tiden, sharia ditt, sharia datt. Utallige tråder blir spammet av islamkritikk, selv om det ikke er relevant. Har dere lest om en ekstremist, trekker dere slutningen at sånn tenker alle andre blant de nesten 2 milliardene muslimer som finnes i verden. 

Islam er ekstremt variert. Det finnes konservativ og ortodoks tolkning, avslappet og sekulær, personlig og åndelig... Det blir som å forvente at en moderat gladkristen Oslogutt skal svare for at noen menigheter i sørstatene i USA ikke tror på evolusjon. Uten ta med nyanser og kulturelle/historiske skillelinjer når man diskuterer, blir diskusjoner om en svær verdensreligion kun generalisering og synsing. Ergo ikke særlig interessant.

Anonymkode: 1d071...cfe

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har konvertert fra islam til kristendom!! Men dette er kanskje ikke noe der snakkes like høyt om, da muslimer har en tendens til å ta på seg Guds rolle, og tar livet av dem som konverterer.

Tror grunnen til at mange konverterer til Islam, spesielt ikke-religiøse, er at Islam fremstår som mer ekstrem, eller «ren» om du vil, derfor virker også Islam mer tiltrekkende, skal man først bli troende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke muslim, men har lurt på noe annet: Hvorfor er så mange av dere "islamkritikere" helt besatt av Islam? Dere gnåler jo om det hele tiden, sharia ditt, sharia datt. Utallige tråder blir spammet av islamkritikk, selv om det ikke er relevant. Har dere lest om en ekstremist, trekker dere slutningen at sånn tenker alle andre blant de nesten 2 milliardene muslimer som finnes i verden. 

Islam er ekstremt variert. Det finnes konservativ og ortodoks tolkning, avslappet og sekulær, personlig og åndelig... Det blir som å forvente at en moderat gladkristen Oslogutt skal svare for at noen menigheter i sørstatene i USA ikke tror på evolusjon. Uten ta med nyanser og kulturelle/historiske skillelinjer når man diskuterer, blir diskusjoner om en svær verdensreligion kun generalisering og synsing. Ergo ikke særlig interessant.

Anonymkode: 1d071...cfe

Selv om du har rett i at islam er svært variert, har det skjedd en svært konservativ «vekkelse» i religionen i de siste tiårene. Uten tvil som en motreaksjon på Vestens kulturelle dominans og militære angrep i Midtøsten.

Det er denne ultrakonservative formen for islam (som også er statsreligion i flere land) som øker i omfang, og som folk er redd for.

Ikke en tilfeldig kjøpmann i en basar i Oslo eller Kairo.

Anonymkode: d9917...15d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, omarel skrev:

Det er flere ulemper med svin og alkohol. Vår skaper forbyr ikke noe hvis det ikke er fare for oss, det er Guds kjærlighet og barmhjertighet. Det du kalles sang er nevnelse av Guds navn. Slaktingen er for å rense dyrene fra blod i motsetning til å drepe dyrene.

Islam er en høy åndelig kontakt med skaperen og alt man gjør har en dyp mening som knytter seg til det neste liv.  

Du svarte på alt bortsett fra det med å stue kvinner bort under store telt?

Anonymkode: 419e9...567

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet at mange har sagt at Islam gir dem en indre ro og struktur i hverdagen. Dette går på at man skal be fem ganger pr. dag og kanskje er det andre rutiner også som skal følges(jeg kjenner for dårlig til islam, dessverre)  Dette forteller meg at det er egentlig ikke religionen man trenger, men man har behov for en form for rutine . Mange går i dag med en stor indre uro og er stressa uten å tenke over det. Det som er godt for mennesket, er jo nettopp å  ha struktur og orden på ting. Som man sier: lediggang er roten til alt vondt. Og det er jo noe i det. Folk som går rundt uten mål og mening blir jo gjerne destruktive og slappe og veldig flink til å utsette ting. Men når du står i noe du må gjøre, som kreves av deg  så gjør det noe med mentaliteten og holdningen din. Så da er det fint å kunne ha disse målene om  å be fem ganger pr dag og andre ting. Men jeg mener jo de kunne funnet noe bedre da, men hver sin vei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du svarte på alt bortsett fra det med å stue kvinner bort under store telt?

Anonymkode: 419e9...567

Det er allikevel mest kvinner som konverterer til islam. Bruker ikke krefter på å svare på vranglære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Måneskinn skrev:

Vet at mange har sagt at Islam gir dem en indre ro og struktur i hverdagen. Dette går på at man skal be fem ganger pr. dag og kanskje er det andre rutiner også som skal følges(jeg kjenner for dårlig til islam, dessverre)  Dette forteller meg at det er egentlig ikke religionen man trenger, men man har behov for en form for rutine . Mange går i dag med en stor indre uro og er stressa uten å tenke over det. Det som er godt for mennesket, er jo nettopp å  ha struktur og orden på ting. Som man sier: lediggang er roten til alt vondt. Og det er jo noe i det. Folk som går rundt uten mål og mening blir jo gjerne destruktive og slappe og veldig flink til å utsette ting. Men når du står i noe du må gjøre, som kreves av deg  så gjør det noe med mentaliteten og holdningen din. Så da er det fint å kunne ha disse målene om  å be fem ganger pr dag og andre ting. Men jeg mener jo de kunne funnet noe bedre da, men hver sin vei. 

Det er nok fordi den indre ro knytter seg til kjærlighet ovenfor Gud og neste liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, omarel skrev:

Det er nok fordi den indre ro knytter seg til kjærlighet ovenfor Gud og neste liv.

Vel, det er det jo delte meninger om hvor den indre roen kommer fra. Jeg finner den bl.a i meditasjon som ikke har noe med Gud å gjøre.  Og det neste livet kommer jo ikke før vi dør og hvorfor skulle det evt gi oss ro , vi vet jo ikke nå i dette livet hva det neste vil bringe....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Stina234 skrev:

Islam tolererer ikke at noen konvertere fra Islam til en annen religion.  Derfor ser man at konvertering kun går den veien og ikke motsatt.

At velger en slik diktatorisk religion er egentlig merkelig.

Det er faktisk helt feil. Det finnes tusen av tusen som har konvertert fra Islam til mange forskjellige religioner. 
At du skriver at Islam ikke tolererer at man konverterer til noe annet, fortell meg hvilken andre religioner som tolererer det? 
Det er ikke rart at du synes det er merkelig, når man ikke har kunnskap om Islam og tar beslutninger ut ifra hva som er på media. Fordi alt media skriver er helt sant, ikke sant?  Man må lære å tenke for seg selv og søke kunnskap, og om man ikke har det så trenger man ikke å snakke om det. Så enkelt er det. 

Anonymkode: aad6d...b6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam gir mer fornuft og er ikke like brutal som den Jødisk-kristne religionen. Men ingen religion kan forklare sannheten og ingen religion er sannheten i seg selv. Fordi alle tanker er illusoriske og falske. Sinnet kan ikke få tilgang til absolutt sannhet per definisjon. Enhver symbolsk fremstilling du gjør av sannheten vil aldri være sannheten i seg selv. Så sannheten er alltid skjult av språk.

Vitenskap er ikke bedre. Du kan ha en perfekt beskrivelse av sannheten i vitenskapelige termer, men den vil fremdeles være 100% usant. Så vitenskap er ikke noe mer nøyaktig enn religion når det gjelder å fatte absolutt sannhet.

Det er ingen tilnærming mulig for Absolutt sannhet. Det er grunnen til at så få mennesker forstår det. Den eneste måten er å gå utenfor sinnet. Men det krever bevissthet, som mangler, som er hele problemet.

Endret av Conal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...