Gå til innhold

Er det mulig å få til vektnedgang med dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å gå ned i vekt. Ikke bare et par kilo, men en god del. Jeg har tidligere gått ned på lavkarbo, og levde ketogent i et par år, men det er ikke et alternativ nå pga barn.

Det er viktig for meg at vektnedgang ikke blir et tema her hjemme, jeg har 2 jenter på 6 og 9 år, og de skal ikke oppfatte på noen som helst måte at mamma slanker seg. 
 

Planen min er å kutte ut snacks, sukker (i all hovedsak) smør og ellers spise normale middager. Tenker å kutte ned på pasta / ris osv, og heller ha litt mer grønnsaker på tallerkenen. I tillegg så tenker jeg å kutte ut lettbrus, og kun holde meg til kaffe og vann.
 

Jeg kommer ikke til å begynne å telle kcal, men tenker på en mer naturlig tilnærming uten at dette blir veldig synlig for resten av gjengen her. Men er dette egentlig nok? Er det noen med erfaring som har gjort noe av det samme og lykkes med det? 

Anonymkode: 334f1...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan funke, men vil likevel anbefale deg å veie maten og telle kalorier noen dager for å få en viss oversikt over inntak. Du kan vel gjøre dette litt i smug. Jeg gjør dette med jevne mellomrom (veier på kjøkkenet før tilberedning eller når jeg porsjonerer ut maten), ingen av ungene har lagt merke til dette og slanking er ikke et tema. Det er lettere å holde seg innenfor riktig mengde kalorier hvis du vet noenlunde hva de matvarene du spiser mest av inneholder.

Anonymkode: b51ed...a33

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en god idé. Eventuelt kan du en dag ungene ikke får det med seg, veie maten og telle kalorier for å sjekke at du ligger omtrent riktig. Kan være lett å overse noen kilder, som hvor mye olje kan utgjøre, f.eks.

Litt mer bevegelse i tillegg kanskje? Skaff deg et hoppetau og konkurrer med barna;-)

Anonymkode: a702b...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill. Har tenkt til å øke aktiviteten også, selv om jeg er ganske aktiv i dag. Vi er mye på tur i skogen, jeg er med på trampolina osv, men jeg kan sikkert bli flinkere i hverdagen. 😊

Anonymkode: 334f1...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da kan jeg konkludere med at dette er en god ide, og at det funker. Ned 4,8 kg på 2,5 uke 😁

Vet at det ikke vil gå like lett fremover, men det er motiverende med en god start. Har ikke veid maten, men registrert det jeg spise på ca mål i Lifesum 😊

Anonymkode: 334f1...7b8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en bra start, men husk fokus på mengde også. Senk mengden. Særlig det ekstra på middagstallerkenen. Mye handler om å bli bevisst på hva matvarene faktisk inneholder. Se på pakken i butikken. Vil du ikke telle kalorier så hjelper det likevel å ta en titt på innholdsfortegnelsen så vet du hva du må være litt forsiktig med. Smør, olje, geitost, nøtter og flere kornprodukter har høyere kaloriinnhold enn godteri. 

Anonymkode: 57772...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en bra start, men husk fokus på mengde også. Senk mengden. Særlig det ekstra på middagstallerkenen. Mye handler om å bli bevisst på hva matvarene faktisk inneholder. Se på pakken i butikken. Vil du ikke telle kalorier så hjelper det likevel å ta en titt på innholdsfortegnelsen så vet du hva du må være litt forsiktig med. Smør, olje, geitost, nøtter og flere kornprodukter har høyere kaloriinnhold enn godteri. 

Anonymkode: 57772...0c8

Takk dor innspill, men mengde har egentlig aldri vært problemet mitt. Til vanlige måltider så spiser jeg normale opsjoner.

Jeg vet godt hvorfor jeg har gått opp i vekt, jeg er for glad i feite meierivarer, og jeg er dårlig på å planlegge. Har en jobb hvor jeg er mye på farten, og har vært skikkelig dårlig på å planlegge f.eks lunsj. Så da har jeg stoppet på en bensinstasjon og tatt med en pakke boller eller noe annet ræl.

Jeg har gått ned 35 kg tidligere, så jeg har egentlig stålkontroll på innhold i matvarer. Har bare vært latterlig dårlig på å følge det, og valgt kjappe løsninger....

Anonymkode: 334f1...7b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella

Trenger det å være hemmelig at du må ta noen grep da? At du gjør der for en bedre helse?

Jeg ville veid mat en stund frem til du blir god på øyemål. Kan du ikke dette mener jeg det er vanskelig å treffe riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve noen uker hvor du følger fhi kostholdsråd og se om det påvirker vekta i noen retning. Hvis du opplever at du klarer å tape vekt uten å telle kalorier er jo det topp. Virker som du gjør veldig mange gode grep. 

Jeg synes det er veldig fint at du ikke slanker deg åpenlyst foran barna. Er selv vokst opp med en mor som var kronisk jojo-slanker. Veide ofte maten ved matbordet og klagde over hvor "feit" hun var. Påvirket veldig mitt syn på kropp og mat i ungdomsårene. Men det skal sies at min mor ikke slanket seg på sunne måter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Fallabella skrev:

Trenger det å være hemmelig at du må ta noen grep da? At du gjør der for en bedre helse?

Jeg ville veid mat en stund frem til du blir god på øyemål. Kan du ikke dette mener jeg det er vanskelig å treffe riktig. 

Jeg kommer aldri til å snakke om slanking eller feil med kroppen til barna mine. Vi har snakket om at det er viktig å spise litt av alt så kroppen blir fornøyd. Jeg har to tynne spikre av noen jenter, men jeg ser allerede at eldste vurderer kroppen sin i speilet.

De spiser sunt og bra, og skal aldri noen gang høre meg snakke om vekt.

Anonymkode: 334f1...7b8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer aldri til å snakke om slanking eller feil med kroppen til barna mine. Vi har snakket om at det er viktig å spise litt av alt så kroppen blir fornøyd. Jeg har to tynne spikre av noen jenter, men jeg ser allerede at eldste vurderer kroppen sin i speilet.

De spiser sunt og bra, og skal aldri noen gang høre meg snakke om vekt.

Anonymkode: 334f1...7b8

Barn får med seg det meste uansett om du slanker deg i smug eller snakker om det, jeg mener de er verdensmestere i å tolke sine foreldre.  Overvekt er en feil i den forstand at det gir dårlig helse. Dette er viktig lærdom for barn, synes jeg. Men du er deg å tar dine valg. 
Kroppspress og fokus på utseende vil jo komme i større eller mindre grad på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Du burde få et overslag over hvor mange kalorier du spiser i dag sånn at du vet ca hvor mange kalorier du skal spise per dag for å gå ned i vekt. 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2020 den 12.10, AnonymBruker skrev:

Da kan jeg konkludere med at dette er en god ide, og at det funker. Ned 4,8 kg på 2,5 uke 😁

Vet at det ikke vil gå like lett fremover, men det er motiverende med en god start. Har ikke veid maten, men registrert det jeg spise på ca mål i Lifesum 😊

Anonymkode: 334f1...7b8

Kan jeg spørre om hvor mange kalorier du holder deg på? Jeg registrerer også sånn ca i lifesum (veier noe, men ikke alt), men synes det er vanskelig å holde meg til ønsket kalorimengde. Men selv om jeg spiser litt mer noen dager synes jeg vektnedgangen går sakte med tanke på hvor mye godis jeg har kuttet ut 🙈 har gått ned 2kg på 3,5 uke, 

Anonymkode: dbf26...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.5.2020 den 12.27, AnonymBruker skrev:

Takk dor innspill, men mengde har egentlig aldri vært problemet mitt. Til vanlige måltider så spiser jeg normale opsjoner.

Anonymkode: 334f1...7b8

Ikke for å terpe, men reagerte på denne. Når du sier "en god del overvekt" og snakker om 35 kg, så tenker jeg at du egentlig ikke har en så god kontroll på mengder som du påstår. 

Jeg har selv vært der, og mine porsjonene mine som jeg innbilte meg var normale fordi jeg sammenlignet meg med mannen min og venninner som skeiet ut på restaurant, var egentlig langt over "normale" når jeg begynte å telle kalorier. 

Anonymkode: 5c5aa...bd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, WhisperingWind skrev:

Du burde få et overslag over hvor mange kalorier du spiser i dag sånn at du vet ca hvor mange kalorier du skal spise per dag for å gå ned i vekt. 

Jeg har god kontroll på hvor mye kalorier jeg spiser hver dag, ligger mellom 16-1800.

Det er derfor jeg registrerer alt jeg spiser i lifesum, men jeg veier ikke all middagsmat f.eks. Lifesum er i tillegg linket opp mot klokken min, så jeg har også full kontroll på aktivitet.

Anonymkode: 334f1...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å terpe, men reagerte på denne. Når du sier "en god del overvekt" og snakker om 35 kg, så tenker jeg at du egentlig ikke har en så god kontroll på mengder som du påstår. 

Jeg har selv vært der, og mine porsjonene mine som jeg innbilte meg var normale fordi jeg sammenlignet meg med mannen min og venninner som skeiet ut på restaurant, var egentlig langt over "normale" når jeg begynte å telle kalorier. 

Anonymkode: 5c5aa...bd4

Jeg skrev at jeg tidligere har gått ned 35 kg. Jeg skal ikke ned 35 kg nå. Jeg skal ned ca 15 kg, da kommer jeg til å ligge 6-7 kg under det jeg gikk ned sist.

Problemet er ikke str på måltidene, men at jeg lett spiser veldig feil mat når jeg ikke planlegger. Jeg kan fint gå uten mat fra jeg står opp til 14:00, og da velger jeg lett en kjapp og usunn løsning. Sleng på at jeg er alt for glad i feite meieriprodukter, og har spist litt for mye smør, rømme og gode sauser, så trenger man ikke å spise enorme mengder før det blir alt for mye kalorier 😊

Anonymkode: 334f1...7b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev at jeg tidligere har gått ned 35 kg. Jeg skal ikke ned 35 kg nå. Jeg skal ned ca 15 kg, da kommer jeg til å ligge 6-7 kg under det jeg gikk ned sist.

Problemet er ikke str på måltidene, men at jeg lett spiser veldig feil mat når jeg ikke planlegger. Jeg kan fint gå uten mat fra jeg står opp til 14:00, og da velger jeg lett en kjapp og usunn løsning. Sleng på at jeg er alt for glad i feite meieriprodukter, og har spist litt for mye smør, rømme og gode sauser, så trenger man ikke å spise enorme mengder før det blir alt for mye kalorier 😊

Anonymkode: 334f1...7b8

Ok, men når det er problemene så er det den enkleste saken i verden å bytte ut/redusere mengdene på de festeste produktene. Da trenger du ikke telle kalorier, men bare telle kaloriene/begrense mengdene av tilsetningene som smør. 

Når jeg heller olje i pannen "på øyemål" så funker det ikke. Jeg må måle. Fett smaker godt, men hva med å tilsette masse smaker fra krydder og urter for å kompensere?

Anonymkode: 5c5aa...bd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men når det er problemene så er det den enkleste saken i verden å bytte ut/redusere mengdene på de festeste produktene. Da trenger du ikke telle kalorier, men bare telle kaloriene/begrense mengdene av tilsetningene som smør. 

Når jeg heller olje i pannen "på øyemål" så funker det ikke. Jeg må måle. Fett smaker godt, men hva med å tilsette masse smaker fra krydder og urter for å kompensere?

Anonymkode: 5c5aa...bd4

Men ser du ikke at ts får det til å funke allerede? Hva maser du for? Hun trenger ikke rådene dine.

 

På 10.5.2020 den 14.47, Fallabella skrev:

Barn får med seg det meste uansett om du slanker deg i smug eller snakker om det, jeg mener de er verdensmestere i å tolke sine foreldre.  Overvekt er en feil i den forstand at det gir dårlig helse. Dette er viktig lærdom for barn, synes jeg. Men du er deg å tar dine valg. 
Kroppspress og fokus på utseende vil jo komme i større eller mindre grad på sikt. 

Dette er ærlig talt idiotisk. Måten ts gjør det på høres ikke ut som noe barn uten videre får med seg, herregud. Har du barn selv?

Unger trenger ikke høre om slankekurer og overvekt. Spesielt ikke tynne barn som ikke har noen grunn til å høre om det. Å åpenlyst snakke om slanking vil også legitimere at det er greit på en helt annen måte enn å bytte litt matvarer ut og redusere porsjoner i smug.

 

 

Anonymkode: a7b8e...d32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2020 den 22.31, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger å gå ned i vekt. Ikke bare et par kilo, men en god del. Jeg har tidligere gått ned på lavkarbo, og levde ketogent i et par år, men det er ikke et alternativ nå pga barn.

Det er viktig for meg at vektnedgang ikke blir et tema her hjemme, jeg har 2 jenter på 6 og 9 år, og de skal ikke oppfatte på noen som helst måte at mamma slanker seg. 
 

Planen min er å kutte ut snacks, sukker (i all hovedsak) smør og ellers spise normale middager. Tenker å kutte ned på pasta / ris osv, og heller ha litt mer grønnsaker på tallerkenen. I tillegg så tenker jeg å kutte ut lettbrus, og kun holde meg til kaffe og vann.
 

Jeg kommer ikke til å begynne å telle kcal, men tenker på en mer naturlig tilnærming uten at dette blir veldig synlig for resten av gjengen her. Men er dette egentlig nok? Er det noen med erfaring som har gjort noe av det samme og lykkes med det? 

Anonymkode: 334f1...7b8

 

På 10.5.2020 den 12.27, AnonymBruker skrev:

Takk dor innspill, men mengde har egentlig aldri vært problemet mitt. Til vanlige måltider så spiser jeg normale opsjoner.

Jeg vet godt hvorfor jeg har gått opp i vekt, jeg er for glad i feite meierivarer, og jeg er dårlig på å planlegge. Har en jobb hvor jeg er mye på farten, og har vært skikkelig dårlig på å planlegge f.eks lunsj. Så da har jeg stoppet på en bensinstasjon og tatt med en pakke boller eller noe annet ræl.

Jeg har gått ned 35 kg tidligere, så jeg har egentlig stålkontroll på innhold i matvarer. Har bare vært latterlig dårlig på å følge det, og valgt kjappe løsninger....

Anonymkode: 334f1...7b8

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev at jeg tidligere har gått ned 35 kg. Jeg skal ikke ned 35 kg nå. Jeg skal ned ca 15 kg, da kommer jeg til å ligge 6-7 kg under det jeg gikk ned sist.

Problemet er ikke str på måltidene, men at jeg lett spiser veldig feil mat når jeg ikke planlegger. Jeg kan fint gå uten mat fra jeg står opp til 14:00, og da velger jeg lett en kjapp og usunn løsning. Sleng på at jeg er alt for glad i feite meieriprodukter, og har spist litt for mye smør, rømme og gode sauser, så trenger man ikke å spise enorme mengder før det blir alt for mye kalorier 😊

Anonymkode: 334f1...7b8

 

På 10.5.2020 den 12.10, AnonymBruker skrev:

Da kan jeg konkludere med at dette er en god ide, og at det funker. Ned 4,8 kg på 2,5 uke 😁

Vet at det ikke vil gå like lett fremover, men det er motiverende med en god start. Har ikke veid maten, men registrert det jeg spise på ca mål i Lifesum 😊

Anonymkode: 334f1...7b8

Jeg glemte svare deg TS, ble visst for opphengt i de tøvete svarene du har fått her. Så flink du har vært, på alle måter, og utrolig bra gjort av deg å finne en måte å gjøre dette på og samtidig ta hensyn til barna dine, og så i tillegg få det til å funke. Lykke til videre! :)

Anonymkode: a7b8e...d32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har god kontroll på hvor mye kalorier jeg spiser hver dag, ligger mellom 16-1800.

Det er derfor jeg registrerer alt jeg spiser i lifesum, men jeg veier ikke all middagsmat f.eks. Lifesum er i tillegg linket opp mot klokken min, så jeg har også full kontroll på aktivitet.

Anonymkode: 334f1...7b8

Men da forstår jeg ikke helt hva problemstillingen er. Du vet  hvor mange kalorier du må ha, hvor mange kcal du må innta for å gå ned og hvor aktiv du er. Du vet hvilke mat som gjør at du får i deg for mange kcal.

Eneste du da må er å planlegge litt bedre. Som å lage lunsj kvelden før slik at du ikke sprekker på jobb.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...