Gå til innhold

Hvordan lære seg å like grønnsaker?


solsnartsommer

Anbefalte innlegg

Egentlig er det såre enkelt, spis mer av det.
Forskere sier jo feks at barn må smake på matvarer minst ti ganger før de venner seg til smaken og begynner å like ting, og jeg antar at mye det samme gjelder oss voksne.

Jeg liker ikke tomatbønner, men HrMinya er veldig glad i kjøttpølser med potetmos og tomatbønner, så hver gang vi har det, prøver jeg litt. Det begynte med en liten spiseskje, nå tar jeg et par spiseskjeer fordi jeg begynner å venne meg til smaken. Jeg har ikke kommet til det punktet hvor jeg synes det smaker kjempegodt, men det er ikke like ille som det har vært før.

Jeg pleide å ikke like squash, men nå elsker jeg det, etter å ha smakt det i forskjellige former over lengre tid.

Så det er egentlig mitt beste råd. Prøv å spis litt av forskjellige grønnsaker hele tiden, det er kanskje ikke det beste du vet, men det går ned, og plutselig er grønnsaker en så vanlig del av kosten at det går på automatikk.

Begynn med grønnsaker som gjerne har litt søt smak, som gulrøtter, agurk, sukkererter og lignende, fortsett med litt beskere typer som paprika, squash og kåltyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 25.4.2020 den 14.52, solsnartsommer skrev:

Jeg spiser så og si aldri grønnsaker. Grunnen til det er at jeg ikke liker smaken, selv ikke med sauser/dressinger. Ertesupper og andre grønnsakssupper går greit, det er mer når grønnsakene er som tilbehør jeg unngår å spise de.

Noen tips til hvordan jeg kan øke inntaket av grønnsaker? Hadde en smoothiemaskin en gang som gjorde det litt enklere, men den ble til slutt stående å støve.

Spiser heller ikke kjøtt, så føler det er ekstra viktig med de næringsstoffene jeg kan få fra planteriket.

På forhånd, takk for svar!

Foreldrene dine har gjort en dårlig jobb, det er faktisk alle foreldre sin forbanna plikt å lære barna å like grønnsaker,så du får ta det opp med dem.

Anonymkode: fabb5...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene dine har gjort en dårlig jobb, det er faktisk alle foreldre sin forbanna plikt å lære barna å like grønnsaker,så du får ta det opp med dem.

Anonymkode: fabb5...4e8

Hva tenker du at det fører til? At hun plutselig vil elske grønnsaker fordi hun forteller foreldrene de 'gjorde en dårlig jobb'?

Anonymkode: 35d34...e24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser lite grønnsaker selv (men spiser kjøtt da). 

Jeg begynte med å tilsette litt løk og paprika når jeg steker taco med kjøttdeig. Får god tacosmak av grønnsakene og jeg kjente nesten ikke til smaken/konsistensen av grønnsakene. Da jeg ble mer vant til løk og paprika, begynte jeg å tilsette det pluss sjampinjong til pizza (steker det gyldent i panne). Så begynte jeg å ordne salatblader til både taco og hamburger. Begynte også å like vårruller (mye smak uten å merke smaken av grønnsaker). Elsker rotmos av kålrot og gulrøtter. Helst dampet, så når det er børt, knuser jeg det, tilsetter godt med smør og fløte, og salt og pepper. 

Jeg har enda en lang vei å gå, men det er en start! Mitt beste tips er å tilsette grønnsaker i mat som "overdøver" smaken. Lager du pasta/pizzasaus, kan du tilsette 1-2 gulrøtter. Lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 28.4.2020 den 0.40, AnonymBruker skrev:

Foreldrene dine har gjort en dårlig jobb, det er faktisk alle foreldre sin forbanna plikt å lære barna å like grønnsaker,så du får ta det opp med dem.

Anonymkode: fabb5...4e8

Foreldrene dine har gjort en elendig jobb med oppdragelsen ihvertfall, det er det liten tvil om. Skam deg.

Anonymkode: e4f26...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngikk grønnsaker som pesten helt til jeg var rundt 17-18 år. Da fikk jeg interesse for matlaging, etter å ha fått mye god mat fra en ungdomskjærestes mor. Jeg ser nå at det er mine foreldres dårlige kunnskap om mat og TILBEREDING som har ødelagt litt, mine 3 søsken er alle voksne og er fremdeles kresne på grønnsaker. 

Jeg likte heller ikke fisk - trodde jeg. Men det er jo ikke så rart når laksen er overstekt i ovn så den blir helt tørr og seig f. Eks. 

Gulrot kan jeg spise, den er søt og plain nok, pluss at det et gøy å tygge på. 

Brokkoli må være smørdampet med litt salt og pepper og fremdeles ha litt hold. Rå eller overkokt går bare ikke. 

Poteter i allslags former, ja takk, men man må skjønne forskjellen på gule og røde poteter, hvordan olje eller vann skal brukes og hvilke urter som får poteten til å bli vidunderbar. 

Løk har vært min største kamp - mitt første møte med den var på frossenpizza. Plutselig var det en knasende liten knott i munnen min, og jeg fikk brekninger. Helt siden har jeg hatt aversjon mot all halvfabrikata som har bittesmå grønnsaksbiter i seg. Altså ca. alt fra Toro. Men sprøløk går alltid fint. At løk blir kokt ihjel i ei suppe går fint, at den oppløser seg i munnen. Rødløk kan gjerne stekes sammen med andre ingredienser i woker/gryter/supper, gir så god smak, men den blir alltid igjen på tallerken. Så lenge løken får ligge lenge i suppa så siver jo næringsstoffene ut i kraften uansett. 

Spinat er jo mirakelgrønnsak, og smaker "ingenting" (seff litt gress-smak, men ikke så plantete og vått som f. Eks isbergsalat). Kan brukes som vanlige salatblader - på brødskive, burger, knekkebrød, ved siden av middagen osv. Bama har kjekke poser med hele spinatblader. Ikke kjøp den frosne spinaten! Den er bare en grønn grøt. 

Og så har vi tomater... Bare husk, jo rødere, jo bedre. De billigste er jo nærmest gjennomsiktige. Og de smaker svært lite og er ofte smuldrete på innsiden. Om du kjøper de dyrere, finere tomatene vil du endelig skjønne hvorfor ketchup smaker som det gjør. Tomater er best når de skjæres i tynne halvskiver, og ikke som svære båter eller små terninger. Båtene vil føles som for mye skinn, og terninger gjør at mye av safta renner ut. 

Hvitløk gjør alt godt og inneholder kjempemye bra for immunforsvaret (tror alle løker gjør det, men hvitløken er jo helt nydelig på smak). Ta av skall, knus den ved å legge knivblad oppå og presse hånda nedpå. Så grov- eller finhakk. Legg det i stekesmøret i panna og la de surre litt før du skal steke kjøtt eller grønnsaker. Passer til ALT. Husk å krydre med andre ting i tillegg, hvitløken trives ikke alene. 

Og mitt siste tips er, fokuser på de positive tingene med grønnsaken du spiser, mens du spiser. Beskriv for deg selv inni tankene hvordan den ser ut, hvordan konsistensen er, hvor godt det er for kroppen. For eksempel, så syns jeg brokkoli og blomkål er veldig vakre å se på, spesielt stilkene. Tomaten er hydrerende og kiler smaksløkene litt, men uten å være bitter. And dont get me started on aspargestopper❤️

Håper noe var til hjelp. 

Anonymkode: 20dfb...3c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som mange nevner. Lage noe ut av det. Ikke bare kokt gulrot. Feks ovnsbake de med masse krydder, hvitløk og en god saus ved siden av. Ha stavmikser tilgjengelig så du kan lage ulike rotmoser. Feks blomkål og kålrot med en dæsj smør, salt og melk var fantastisk fant jeg ut. Bruker ulike kombinasjoner/grønnsaker. Er fort gjort å lage.

Lage salater som er mer spennende enn salatblad og paprika. Google og søk på ulike salatblandinger. Prøvde en "ny" her om dagen med rå brokkoli, granateple kjerner, rå gulrøtter, paprika, avokado, pinjekjerner osv osv med krydder og cremfraiche, majones og friske urter. Var veldig godt. Let etter ulike oppskrifter på nett🙂

Så, må man også smake mange ganger ja før smaksløkene blir vant til smakene 🙂

Anonymkode: b765c...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvinge i seg 15-20 ganger

Skjule i ting som supper, gryter, stapper eller i ruller(falafelrull f.eks). Det var slik jeg fikk samboeren min til å like sopp🤪

Anonymkode: dbcda...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser veldig mye grønnsaker, men er ikke så glad i råkost eller andre "kjedelige" side-salater med rå grønnsaker (lager av og til en variant med kylling, hardkokte egg og cashewnøtter). Varierer heller med ovnsbakte, grillede, kokte og smørdampet. Hakker opp mye forskjellige grønnsaker  i smått og blander med hermetiske tomater til pizza og pasta, lager ostesaus og gratinerer blomkål, brokkoli eller rosenkål, lager grønnsakslapskaus, og mange forskjellige kremede supper med varierte grønnsaker 😊 

Anonymkode: 3d48f...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...