Gå til innhold

Hvordan lære seg å like grønnsaker?


solsnartsommer

Anbefalte innlegg

Jeg spiser så og si aldri grønnsaker. Grunnen til det er at jeg ikke liker smaken, selv ikke med sauser/dressinger. Ertesupper og andre grønnsakssupper går greit, det er mer når grønnsakene er som tilbehør jeg unngår å spise de.

Noen tips til hvordan jeg kan øke inntaket av grønnsaker? Hadde en smoothiemaskin en gang som gjorde det litt enklere, men den ble til slutt stående å støve.

Spiser heller ikke kjøtt, så føler det er ekstra viktig med de næringsstoffene jeg kan få fra planteriket.

På forhånd, takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp økologisk, og på bondens marked og reko-ringene. Dyrk selv.

Anonymkode: b5cff...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg kjempenysgjerrig på hva du spiser dersom du ikke spiser hverken kjøtt eller grønnsaker :)

Sånn ellers så handler det kanskje om å lage grønnsakene på en slik måte at de smaker best mulig (altså ikke overkokte) og at du krydrer med noe du synes smakes godt?

 

Anonymkode: 0c4c7...b98

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ble jeg kjempenysgjerrig på hva du spiser dersom du ikke spiser hverken kjøtt eller grønnsaker :)

Sånn ellers så handler det kanskje om å lage grønnsakene på en slik måte at de smaker best mulig (altså ikke overkokte) og at du krydrer med noe du synes smakes godt?

 

Anonymkode: 0c4c7...b98

Sikkert korn 🤪 Sikkert artig å ha TS som middagsgjest også...

Anonymkode: 5fb45...52e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan kjøpe økologisk grønnsaksjuice av blant annet tomat, rødbeter, tomater og sikkert flere. Men lurer også på hva du spiser til vanlig, spiser du fisk og egg og frukt? 

Rotmos av selleri, blomkål, søtpotet etc. smaker godt, ha i smør og pepper og salt. Blomkålsuppe? Soppstuing, fløtegratinerte grønnsaker? Mos av rotgrønnsaker? 

Hvis du er vegetarianer og ikke liker grønnsaker tror jeg du har et lite problem for å få dekket opp alt kroppen trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker grønnsaker, men hadde en samboer som ikke rørte andre grønnsaker enn potet før vi ble sammen. 

Det jeg gjorde var å tilberede et vidt spekter av grønnsaker og på forskjellige, spennende måter. Noen grønnsaker synes han uansett var pyton, mens andre begynte han å like. Ikke vær redd for å prøve flere ganger. Noen ganger må man smake en ting om og om igjen før man venner seg til det/synes det er godt. Smaken på råvarene kan endre seg totalt ut fra hvordan du tilbereder dem. En kokt gulrot synes ikke jeg heller er prima, liksom. Prøv nye spennende grønnsaker. Bruk masse deilig krydder, smør og olje osv. Stek dem, bak dem, "gjem" dem i annen mat du spiser, lag sauser, supper osv. Det er også grønnsaker der ute som ikke har så mye smak og som man lett kan kamuflere med "triksene" nevnt ovenfor. 

Anonymkode: ddc0f...386

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

 en samboer som ikke rørte andre grønnsaker enn potet før vi ble sammen

lol potet er ikke grønnsak da

Anonymkode: 98ebb...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gratinerer de veldig ofte med ost på toppen! Blander de gjerne med litt krydret tomatpuré også ost oppå der, står i ovnen til osten er klar! Søtpotet er rågodt, skjær dem opp i biter, bland olje og krydder og hiv de i ovnen til de er myke😋

Anonymkode: 6a89f...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

lol potet er ikke grønnsak da

Anonymkode: 98ebb...428

sry. rotfrukt, da?:/ 

Anonymkode: ddc0f...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

lol potet er ikke grønnsak da

Anonymkode: 98ebb...428

Hva er det da? 

Anonymkode: 4b031...1d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke spesielt glad i grønnsaker, og spiser alt for lite av det. Spiser poteter og mais, det liker jeg. 

Av andre ting har det hjulpet å lage mos/puré, f.eks av blomkål eller gulrot😊

Og så tar jeg tilskudd🤪

Anonymkode: 6eae1...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

lol potet er ikke grønnsak da

Anonymkode: 98ebb...428

Selvfølgelig er det det. Det er ikke frukt og ikke kjøtt.

Anonymkode: fef9c...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

lol potet er ikke grønnsak da

Anonymkode: 98ebb...428

Lol. Potet er en grønnsak. Selv om noen mener at det ikke er det. Hva skulle det ellers være?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med å få i meg nok grønnsaker. Har lært meg å like gulrotjuice og grønnsaksjuice fra Helios, da får jeg i hvert fall i meg litt mer, synes det er enklere å drikke grønnsakene. Lager smoothie med blant annet avokado, spinat og grønnkål iblant. Skjærer grønnsaker opp i staver og spiser med en god dip i helgene, da får jeg fort i meg masse. Blander champignon eller noen frosne erter inn med ris/quinoa... alle monner drar 😂

Anonymkode: c8c39...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 25.4.2020 den 14.52, solsnartsommer skrev:

Jeg spiser så og si aldri grønnsaker. Grunnen til det er at jeg ikke liker smaken, selv ikke med sauser/dressinger. Ertesupper og andre grønnsakssupper går greit, det er mer når grønnsakene er som tilbehør jeg unngår å spise de.

Noen tips til hvordan jeg kan øke inntaket av grønnsaker? Hadde en smoothiemaskin en gang som gjorde det litt enklere, men den ble til slutt stående å støve.

Spiser heller ikke kjøtt, så føler det er ekstra viktig med de næringsstoffene jeg kan få fra planteriket.

På forhånd, takk for svar!

Grønnsaker er jo så mangt så det er garantert noen du liker! Men om du ikke liker de som tilbehør så finnes det andre måter å få de inn i kostholdet.

Eks:

https://www.vegetarbloggen.no/2017/08/01/sotpotet-og-maisburger/

http://pranava.no/spicy-blomkalvinger-innbakt-i-deig-av-krydret-kikertmel-glutenfrie/  (Kikertmel kan erstattes med hvetemel)

Saus lagd av blomkål passer ypperlig til pasta. 

https://www.theendlessmeal.com/dreamy-vegan-cauliflower-alfredo/

Stek blomkålris i panna og hel over en glass med Sweet and sour saus og server ved siden av en type kjøtterstatning

Røstipoteter https://www.frukt.no/oppskrifter/rostipoteter/

Rotmos https://www.etkjokken.com/2018/10/rotmos-med-olivenolje/

 

Anonymkode: e9593...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var jeg og. Lærte meg å like salat med diverse dressinger, og etterhvert kuttet jeg ned på dressingene slik at smaken av grønnsakene gradvis kom frem. Nå er jeg et helt normalt forhold til planteriket og spiser dem i alle slags former!

Anonymkode: e48ae...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag grønnsaker på forskjellige måter, så mye godt å lage! Dessverre er vel lett overkokte, noe vasne grønnsaker det de fleste av oss tenker på som grønnsaker?

En enkel ting - bruk salt og pepper på kokte grønnsaker. Varierer med sitronpepper og hvitløkspepper. Litt smør også. Blir veldig mye mer smakfullt.

Istedet for potet/grønnsaker/saus til kjøtt/fisk, lager jeg ofte heller en vegetarrett og bruker som tilbehør. (Håper ingen vegetarianere leser dette...) Veldig mye mer smak og krydder i slike retter, tenker ikke på at det er grønnsaker, oppleves mer som gryte.

Om supper er OK, så spis en god suppe til lunsj/kvelds et par ganger i uka? Varier hva du har oppi, veldig mange forskjellige varianter å prøve. :) 

Prøvd å pensle store biter div grønnsaker med olje og krydre godt, bake i langpanne i ovnen sammen med kjøtt/fisk?

Og om supper går bra - hva med gryteretter? Kan ha veldig mye grønnsaker kokt sammen i en slik rett, som minner mer om suppe smaksmessig.

 

 

Anonymkode: 566aa...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2020 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Nå ble jeg kjempenysgjerrig på hva du spiser dersom du ikke spiser hverken kjøtt eller grønnsaker :)

 

 

Anonymkode: 0c4c7...b98

Fisk og sjømat vil jeg tro.  

 

Til Ts, jeg skjønner godt at ertesuppe blir kjedelig i lengden.  Mine amerikanske og russiske venner spiser alltid suppe først og så en type hovedrett. Kan det være et alternativ. Det finnes en suppe for en hver grønnsak.

ellers har jeg ikke noe bedre tips enn det man leser om til barn. Å smake på nye ting minst 10 ganger før man liker det. 

 

Anonymkode: 99b32...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...