Gå til innhold

Coronaen har vært her lenge?


Krantz95

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hvorfor begynte ikke folk å dø, før i februar da?                 

Anonymkode: d989f...200

Meget naivt å tro at det ikke døde folk med lignende symptomer før avisene begynte å slå opp hvert eneste dødsfall.

Anonymkode: cc582...cc8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også lurt på dette. Vi var syke i januar/februar. Min sønn på 8 år begynte. Feber, vondt i ryggen, hoste og vond hals. Men varte ikke veldig mange dagene. Så fikk jeg det etter ca 7-10 dager. Kroppsverk, hoste, hodepine, feber som varte i mer enn 14 dager, (ikke mye men sånn 38-38.5). Hosten ble verre og verre,  etterhvert mye slim, og gav seg vel ikke før etter 3-4 uker, faktisk hoster jeg litt enda. Var en underlig sykdom, jeg ikke har opplevd maken til, med gradvis forverring over lang tid. Før det endelig snudde. Til slutt fikk min mor det, ca 10 dager etter meg. Hun er 80, og ble den mest syke. Var i selskap ene kvelden og i strålende form, neste dag lå hun strekk ut. Hoste, hodepine, feber over 39, verk i hele kroppen, også hun ble verre og verre over lang tid, først etter 3 uker snudde det. Men det har tatt enormt på henne, og hun føler seg helt elendig enda. (Minste på 4, ble tilsynelatende ikke syk.) Men det kan jo være andre virus som gir liknende symptomer som corona.

Anonymkode: 0db58...c84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har også lurt på dette. Vi var syke i januar/februar. Min sønn på 8 år begynte. Feber, vondt i ryggen, hoste og vond hals. Men varte ikke veldig mange dagene. Så fikk jeg det etter ca 7-10 dager. Kroppsverk, hoste, hodepine, feber som varte i mer enn 14 dager, (ikke mye men sånn 38-38.5). Hosten ble verre og verre,  etterhvert mye slim, og gav seg vel ikke før etter 3-4 uker, faktisk hoster jeg litt enda. Var en underlig sykdom, jeg ikke har opplevd maken til, med gradvis forverring over lang tid. Før det endelig snudde. Til slutt fikk min mor det, ca 10 dager etter meg. Hun er 80, og ble den mest syke. Var i selskap ene kvelden og i strålende form, neste dag lå hun strekk ut. Hoste, hodepine, feber over 39, verk i hele kroppen, også hun ble verre og verre over lang tid, først etter 3 uker snudde det. Men det har tatt enormt på henne, og hun føler seg helt elendig enda. (Minste på 4, ble tilsynelatende ikke syk.) Men det kan jo være andre virus som gir liknende symptomer som corona.

Anonymkode: 0db58...c84

Kan også legge til at både min mor og jeg har tatt vanlig influensavaksine.

Anonymkode: 0db58...c84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i og med at så mange dør så ville man vel sett en overdrevet mengde folk som da døde tidligere- evt unormalt mange med lungebetennelse osv?

Anonymkode: 63ef3...f16

Antall bekreftet smittet er nå på drøyt 7000, det reelle tallet er nok minst 5-10 ganger så høyt. Ca 200 har dødd til nå.
Hvis det var smitte i landet i februar var det neppe snakk om mer enn noen hundre, kanskje tusen tilfeller, kanskje 8-10 av disse ville da dødd og noen av dem ikke før i mars. Så lite trolig at det ville vekket noen oppsikt.

Anonymkode: d73a3...dbc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hvorfor begynte ikke folk å dø, før i februar da?                 

Anonymkode: d989f...200

Bare en spekulasjon dette altså, men kan det teoretisk sett ha noe å gjøre med hvem som ble syke? 

Gikk selv ned for telling midt i februar etter kort kontakt med en medpassasjer på toget til jobb. Hun kom på på en stasjon hvor det er et universitet med mange utenlandske studenter, og hun hostet og nøs hele tiden. Jeg trakk meg ut i gangen etter en tid siden hun ikke holdt seg for munnen. 

Etter noen få dager fikk jeg samme nyseanfallene, av en type jeg aldri har hatt før. Etter ytterligere dager kom lett feber på kvelden (på dagen var jeg feberfri, på kveldene var det ikke mer enn 1 gard over normalen, men det kjentes som mye mer). Hostet så jeg trodde jeg skulle bli gal. Ble liggende 3 dager. Så var det opp på beina, og da merket jeg at ved belastning var det som bare den øverste delen av lungene fungerte. Resten av liksom snurpet igjen. En uke til og ting begynte å bli bra igjen.

Gudene må vite hva det var siden det enda ikke var registrert noen corona-tilfeller her til lands.

Anonymkode: a11bf...abf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare en spekulasjon dette altså, men kan det teoretisk sett ha noe å gjøre med hvem som ble syke? 

Gikk selv ned for telling midt i februar etter kort kontakt med en medpassasjer på toget til jobb. Hun kom på på en stasjon hvor det er et universitet med mange utenlandske studenter, og hun hostet og nøs hele tiden. Jeg trakk meg ut i gangen etter en tid siden hun ikke holdt seg for munnen. 

Etter noen få dager fikk jeg samme nyseanfallene, av en type jeg aldri har hatt før. Etter ytterligere dager kom lett feber på kvelden (på dagen var jeg feberfri, på kveldene var det ikke mer enn 1 gard over normalen, men det kjentes som mye mer). Hostet så jeg trodde jeg skulle bli gal. Ble liggende 3 dager. Så var det opp på beina, og da merket jeg at ved belastning var det som bare den øverste delen av lungene fungerte. Resten av liksom snurpet igjen. En uke til og ting begynte å bli bra igjen.

Gudene må vite hva det var siden det enda ikke var registrert noen corona-tilfeller her til lands.

Anonymkode: a11bf...abf

Det var vel ingen som ble testet for koroma før siste uka i februar, så da ble det vel rimeligvis ikke registrert noen tilfeller før det heller. Betyr ikke at det ikke har vært noen. De færreste går jo også til legen for luftveisinfeksjoner, de blir hjemme og pleier hosten, slik som deg.

Anonymkode: d73a3...dbc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror kanskje ikke dere som mener å ha hatt korona vet forskjellen på forkjølelse og influensa. Når man har "influensalignende symptomer" er det vanligvis snakk om forkjølelse. Ved influensa er det HELT vanlig å hoste og snørre mye, ha feber, være syk over mange uker, være helt utmattet, miste smaks- og luktesansen, få hodepine, diaré og å få vondt i brystet/pustebesvær. Slik har det vært for meg hver eneste gang jeg har hatt influensa oppgjennom livet. Ved ordentlig forkjølelse føler jeg meg også ganske syk, men jeg kommer meg raskere til hektene. Influensa drar gjerne ut og blir verre eller gir tilbakefall etter hvert. Årets influensa var ekstra hard og mange ble smittet i perioden før vi stengte skolene og barnehagene. 

Anonymkode: 30a42...950

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i og med at så mange dør så ville man vel sett en overdrevet mengde folk som da døde tidligere- evt unormalt mange med lungebetennelse osv?

Anonymkode: 63ef3...f16

Men hvis vi hadde hatt de eksakte tallene på antall smittede, tror jeg vi ville ha sett at det overhodet ikke er noen overdreven mengde mennesker som dør - husk at vi sammenligner dødstallene kun med de som er bekreftet smittet. 
I min kommune er 105 mennesker testet - vi er over 7000 mennesker her!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tredjedel av 200 tilfeldig testede på gata hadde antistoffer mot coronaviruset. Det er gode nyheter, og et tegn på at viruset ikke er så farlig, og at denne pandemien ikke kommer til å ta så lang tid som mange tror:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8232857/One-people-Massachusetts-study-tested-positive-COVID-19-antibodies.html

Endret av Krantz95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Spania har de ettertestet prøver av de som døde av lungebetennelse, og den første som var Covid-19-positiv døde i midten av februar. Det er riktig at de fleste som har Covid-19 ikke blir testet i Norge, men samtidig er det også slik at bare 4-5% av de som har hatt symptomer og blitt testet har hatt Covid-19. Det betyr at de fleste som tror de har hatt Covid-19 tar feil, det var forkjølelse eller influensa.

Anonymkode: 39583...c2f

Ja nå ja! Men det er jo fordi vi var fått beskjed om at all luftveisinfeksjoner skal regnes som korona. Når man ikke visste at covid 19 eksisterte en gang er det jo ekstremt vanskelig å vite at det er det du har. Det regnes bare som en virus lungebetennelse. Min mor ble syk veldig syk hun havnet på sykehuset og var innlagt over jul. De sa hun hadde en virus infeksjon og en bakteriell sekundær infeksjon. Hun fikk oksygen og var innlagt i over en uke. I samme tid ble jeg og min datter syke. Vi ble veldig dårlige og jeg var av og på syk i nesten 3 måneder! Jeg sliter fortsatt med å trekke pusten dypt inn i lungene. Ingen undersøkte meg sa bare virus for ikke gjort noe. Jeg slet med å puste og kunne ikke ligge på den ene siden min i tre uker. Min datter på 15 ble også veldig dårlig aldri sett henne så syk noen gang høy feber i nesten to uker. Paracet tok det ikke særlig. Dette var ikke vanlig influensa! Alle vi tre har blodtype A mens resten av familien har blodtype 0 de med null fikk kun lett forkjølelse 

Anonymkode: b3764...5cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja nå ja! Men det er jo fordi vi var fått beskjed om at all luftveisinfeksjoner skal regnes som korona. Når man ikke visste at covid 19 eksisterte en gang er det jo ekstremt vanskelig å vite at det er det du har. Det regnes bare som en virus lungebetennelse. Min mor ble syk veldig syk hun havnet på sykehuset og var innlagt over jul. De sa hun hadde en virus infeksjon og en bakteriell sekundær infeksjon. Hun fikk oksygen og var innlagt i over en uke. I samme tid ble jeg og min datter syke. Vi ble veldig dårlige og jeg var av og på syk i nesten 3 måneder! Jeg sliter fortsatt med å trekke pusten dypt inn i lungene. Ingen undersøkte meg sa bare virus for ikke gjort noe. Jeg slet med å puste og kunne ikke ligge på den ene siden min i tre uker. Min datter på 15 ble også veldig dårlig aldri sett henne så syk noen gang høy feber i nesten to uker. Paracet tok det ikke særlig. Dette var ikke vanlig influensa! Alle vi tre har blodtype A mens resten av familien har blodtype 0 de med null fikk kun lett forkjølelse 

Anonymkode: b3764...5cd

Må legge til at min mor både for vaksine for influensa og andre viruset man kan få vaksine i mot da hun har fjernet milten sin og har nedsatt immunforsvar 

Anonymkode: b3764...5cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må selvsagt nevnes at det i år har sirkulert Type A også. Influensa type A er noe herk det også. Noe av det jeg synes er blitt underkommunisert er det faktum at influensa (og særlig type A) også sender folk på intensiven. 

Influensa kan også gi alt det Covid-19 påfører folk, respirasjonssvikt osv. All influensa er noe herk, og Covid-19 er på mange måter kun en slem influensa.

Anonymkode: 7fe5c...ae9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja nå ja! Men det er jo fordi vi var fått beskjed om at all luftveisinfeksjoner skal regnes som korona. Når man ikke visste at covid 19 eksisterte en gang er det jo ekstremt vanskelig å vite at det er det du har.

Anonymkode: b3764...5cd

Sykdommen sprer seg ekstremt lett. Hvis den hadde vært her i desember skulle dødsfallene begynt å hope seg opp mye tidligere. Dere ville smittet mange mennesker på sykehuset og andre steder, og de ville spredd smitten videre. Det finnes forskjellige influensatyper, noen gir mer alvorlige symptomer enn andre.

Anonymkode: 39583...c2f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/22/2020 at 12:33 PM, Den Sagnsomsuste said:

Dette tror jeg stemmer! Hos oss (en husstand på 7 personer) ble to dårlige i januar. Gjett hvem som ble dårlige... De to eldste! 

Den ene av dem hostet og harket en liten evighet (7 uker), og den andre var også dårlig lenge, men i bedre form enn førstnevnte. 

Vi andre som er under 30 år hadde NULL symptomer. De som var syke er over 60 år og fikk ikke påvist bakteriell infeksjon. Den som var sykest hadde dobbelsidig lungebetennelse som måtte gå over av seg selv. 

Dersom det stemmer at viruset har sirkulert lengre enn først antatt har vi svaret på hva som traff husstanden vår i januar. 

Naturligvis tok vi uanvhening av Coronaviruset hensyn til omgivelsene og holdt oss borte fra den eldre garde.

Dette kan forklare hvorfor vi ikke fikk noen eksplosiv vekst. Isåfall er dødeligheten svært lav iforhold til estimatene vi ser internasjonalt.

Trolig på linje med en tøff sesonginfluensa.

Vi hadde det samme - i okt/nov/des... og er fortsatt ikke 100% enda.  Betyr ikke at corona var her i okt, som mange nå tror med absolutt sikkerhet de hadde nå i høst.  Det er faktisk andre type sykdommer som gjør mann ganske dårlig, til vanlig! 

Anonymkode: df8b7...3c5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Vera said:

Jeg skjønner ikke hvorfor man liksom skal satse mye høyere på testing, når en blodprøve som viser om man har antistoffer er 1000 ganger mer nyttig for verdenssamfunnet. FHI er helt klare på at de ønsker flokkimmunitet - så hvorfor ikke heller satse på tester som har noe for seg ifht flokkimmunitet? 

Fordi pålitelige antistoff prøver finnes ikke enda. 

Anonymkode: df8b7...3c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde en hoste med feber som satt i lungene februar 2019. Verken før eller siden hatt en slik hoste som satt så langt nede. Følte meg småsyk mange uker etter. Svigermor hadde også dette og hun fikk tap av smak og luktesans som hun måtte behandle med kortison. Hun var også lenge syk og hanglet.

Anonymkode: 4a247...a6f

Mener du virkelig at corona plutselig dukket opp i Norge i februar 2019??  Nå må dere ro dere ned en hakk. 

Anonymkode: df8b7...3c5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener du virkelig at corona plutselig dukket opp i Norge i februar 2019??  Nå må dere ro dere ned en hakk. 

Anonymkode: df8b7...3c5

Det er bevist at corona dukket opp i USA senest rundt slutten av januar fordi en amerikaner døde av corona den 6. februar.

Det er vel ikke helt utenkelig at smitten også kom til Norge i januar? Det var mange kinesiske turister her da. Og vi nordmenn flyr også både til asia og USA og kan ha tatt med smitten til Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Krantz95 said:

En tredjedel av 200 tilfeldig testede på gata hadde antistoffer mot coronaviruset. Det er gode nyheter, og et tegn på at viruset ikke er så farlig, og at denne pandemien ikke kommer til å ta så lang tid som mange tror:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8232857/One-people-Massachusetts-study-tested-positive-COVID-19-antibodies.html

Chelsea er en av de største hotspots i Mass.  1/3 av de 200 testet på gata hadde positiv corona test.  Ikke noe overraskelse siden det er så mange smittet der og helt ubrukbar data som har null betydning. 

Anonymkode: df8b7...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Krantz95 said:

Det er bevist at corona dukket opp i USA senest rundt slutten av januar fordi en amerikaner døde av corona den 6. februar.

Det er vel ikke helt utenkelig at smitten også kom til Norge i januar? Det var mange kinesiske turister her da. Og vi nordmenn flyr også både til asia og USA og kan ha tatt med smitten til Norge.

2019!  Hvis ikke dette var en typo så er 2019 et år siden.  Om corona var her feb 2020 har jeg absolutt ingen tvil på. 

Anonymkode: df8b7...3c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også veldig syk i februar, men er ganske sikker på at det var influensa. Hadde svineinfluensa for noen år siden og sykdomsforløpet var veldig likt denne gangen.

Min mor er overbevist om at jeg har hatt korona, selv om det ikke var påvist her enda da. Virker som mange glemmer at dette kom midt i influensasesongen og at man faktisk blir ganske syk av helt vanlig influensa også. 

Endret av Ryuk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...