Kvinne87Rogaland Skrevet 21. april 2020 #41 Skrevet 21. april 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spør oppriktig, er det noen som faktisk kan svare på dette? Jeg ønsker å kontakte psykologen min nå, for å legge alle kortene på bordet. Men så leser jeg samtidig alle svarene her om at hvis det kommer ut så vil vi bli "merket for livet" av politiet og myndighetene slik at hvis vi en dag får barn, så vil barnet bli tatt fra oss. Eller kanskje jeg blir nektet å noen gang få barn? Dere ber meg gå i terapi samtidig som dere truer med at barnet vil bli tatt fra meg hvis jeg sier det høyt. Så jeg lurer oppriktig på hva dere faktisk mener at jeg skal gjøre? TS Anonymkode: 3cbc7...854 En god forelder innser at det er et problem og tar tak i situasjonen tidlig for å sikre et eventuelt barn en god barndom. Dette ser jo barnevernet. En dårlig forelder lar vær å ta tak i noe som helst, på grunn av egoistiske grunner. Lar det skure og gå, helt til det blir så kritisk at samfunnet oppdager det og tar grep. Da er skaden allerede skjedd, og det sitter et traumatisert barn oppi det hele. Du vokste opp med vold, og lovde deg selv at det aldri skulle skje med ditt eget barn. Så venter du til du er i et voldelig forhold, og DA skal du ha barn. Du ser hvor tragisk dette mønsteret er? 7
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #42 Skrevet 21. april 2020 Akkurat nå, Kvinne87Rogaland skrev: En god forelder innser at det er et problem og tar tak i situasjonen tidlig for å sikre et eventuelt barn en god barndom. Dette ser jo barnevernet. En dårlig forelder lar vær å ta tak i noe som helst, på grunn av egoistiske grunner. Lar det skure og gå, helt til det blir så kritisk at samfunnet oppdager det og tar grep. Da er skaden allerede skjedd, og det sitter et traumatisert barn oppi det hele. Du vokste opp med vold, og lovde deg selv at det aldri skulle skje med ditt eget barn. Så venter du til du er i et voldelig forhold, og DA skal du ha barn. Du ser hvor tragisk dette mønsteret er? Jeg har allerede kontaktet psykologen min nå, dere kan slappe av litt. Jeg har også gang på gang sagt at jeg ikke aktivt har oppsøkt et voldelig forhold. Og jeg har i alle fall ikke ventet med å komme i et voldelig forhold FOR å få barn. Hva er det med folk? Og igjen, det er ingen mønster. Jeg har aldri vært i et slikt forhold verken før eller siden. Anonymkode: 3cbc7...854
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #43 Skrevet 21. april 2020 Dere kan bare glemme å beholde det barnet. Barnet blir vitne til vold. Barnet kommer til å si det i bhg eller til andre. Da er det i gang med politi og barnevern. skjerp dere! Anonymkode: 8b741...0d1 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #44 Skrevet 21. april 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi kommer til å endre oss når barnet kommer. Jeg ville gjort alt for barnet. Det er bare at vi per nå er noen umodne drittunger mot hverandre av og til. Men det vil endre seg når barnet er her. Føles ikke direkte bra å slå partner, men jeg havner i en slags transe og det er mye deiligere å vise hva jeg føler på den måten enn å prate, det er tungt, vanskelig og vondt spesielt når han allerede har sårer meg. TS Anonymkode: 3cbc7...854 Dere kan ikke ha barn, så dere kan like gjerne sterilisere dere nå. Anonymkode: 7afb5...c1c 1
Newbeginnings Skrevet 21. april 2020 #45 Skrevet 21. april 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 21.4.2020 den 1.43): Vi har alltid hatt veldig ekstreme krangler, men klarer på et eller annet vis å ordne opp etterpå. Vi har nå vært sammen i 3 år og er forlovet, men det er et lite problem... kranglene våre har eskalert fra verbal vold til fysisk vold. Vil på en måte si at jeg kun forsvarer meg, men det har vel til syvende og sist ingenting å si siden vi begge utøver vold på hverandre. Det har vært både kutt, sår og blåmerker og vondt i kroppen på oss begge. Selv har jeg sagt til han at jeg tviler på at dette er noe vi kan endre, siden det er blitt en vane. Virker som om det har eskalert mer siden den gang. Volden blir verre og verre. Hva skal vi gjøre? Og nei, vi kommer ikke til å gå fra hverandre. Anonymkode: 3cbc7...854 . Endret 3. januar 2024 av Newbeginnings 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #46 Skrevet 21. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere kan bare glemme å beholde det barnet. Barnet blir vitne til vold. Barnet kommer til å si det i bhg eller til andre. Da er det i gang med politi og barnevern. skjerp dere! Anonymkode: 8b741...0d1 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere kan ikke ha barn, så dere kan like gjerne sterilisere dere nå. Anonymkode: 7afb5...c1c OK, så jeg skal ta abort? Anonymkode: 3cbc7...854
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #47 Skrevet 21. april 2020 2 timer siden, Newbeginnings skrev: Sinnemestringsterapi!!! For å håndtere aggressive tendenser...og parterapi for å dempe de problemene som er kilde til krangler og lære dere konstruktive kommunikasjonsteknikker. Jeg har vært sammen med mannen min rundt 20 år, men vi diskuterer nå om vi kan fortsette, eller om vi er for ulike. Han har et aggresjonsproblem. Blir rasende når han ikke får uttrykt seg ordentlig. Og han tenner FORT, Dette har resultert i noen stygge episoder gjennom mange år. Ikke så ofte, men ofte nok for meg. Jeg har aldri blitt "banket opp", men har opplevd slag, spark, risting, fått kastet ting mot meg, blitt truffet i ansiktet, og han har ødelagt ting hjemme, f.eks dører og fjernkontroller i sinne. Etter alle disse årene klarte jeg å få ham til sinnemestring. Det har blitt bedre etterpå. Han har lært teknikker å håndtere sinnet sitt med. Lært å si "nå føler jeg at du sårer meg" f.eks, i stedet for å fly i synet på meg. Vi har også vært i terapi sammen, for å snakke ut om ufruktbare mønstre, og dessverre nettopp hva sinnet har gjort med meg... For det har skadet forholdet vårt, uten tvil. så hvis du mener dere skal holde sammen, så er det vel det eneste fornuftige å gjøre, at dere tar tak i problemene og behandler dem. Gjør det NÅ, i alle fall. Og ikke etter 20 år, da er skuta jævlig tung å snu. da er mønsteret satt.. Hos oss skjedde de verste episodene etter han hadde drukket og vi hadde kost oss med mat og vin, f.eks. Så pass på alkoholen, når mønsteret er som det er....!! Det er rart å si (etter å ha opplevd mange slike episoder), men jeg fordømmer vold, og akspterer det ikke. Og hadde jeg hatt en datter som hadde opplevd det jeg gjorde, ville rådet vært å gå første gang.. Takk for at du deler. Vi merker samme tendens her. Det er verst når vi har fått alkohol i blodet. Hvorfor er det slik? Anonymkode: 3cbc7...854
Sunnys Skrevet 21. april 2020 #48 Skrevet 21. april 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: OK, så jeg skal ta abort? Anonymkode: 3cbc7...854 Er du gravid da? Flere har spurt om du er gravid i tråden, men du unnviker svaret.. 1
Newbeginnings Skrevet 21. april 2020 #49 Skrevet 21. april 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 21.4.2020 den 17.13): Takk for at du deler. Vi merker samme tendens her. Det er verst når vi har fått alkohol i blodet. Hvorfor er det slik? Anonymkode: 3cbc7...854 . Endret 3. januar 2024 av Newbeginnings 1
Mezzosoprena Skrevet 21. april 2020 #50 Skrevet 21. april 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har alltid hatt veldig ekstreme krangler, men klarer på et eller annet vis å ordne opp etterpå. Vi har nå vært sammen i 3 år og er forlovet, men det er et lite problem... kranglene våre har eskalert fra verbal vold til fysisk vold. Vil på en måte si at jeg kun forsvarer meg, men det har vel til syvende og sist ingenting å si siden vi begge utøver vold på hverandre. Det har vært både kutt, sår og blåmerker og vondt i kroppen på oss begge. Selv har jeg sagt til han at jeg tviler på at dette er noe vi kan endre, siden det er blitt en vane. Virker som om det har eskalert mer siden den gang. Volden blir verre og verre. Hva skal vi gjøre? Og nei, vi kommer ikke til å gå fra hverandre. Anonymkode: 3cbc7...854 Really? 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #51 Skrevet 21. april 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du forteller meg at alle andres forhold er helt prikkfritt, og det aldri hender at det oppstår vold enten den ene veien eller den andre, eller begge? Løpet er bare kjørt for oss? Jeg kan ikke bare slå opp med han og jobbe med meg selv, jeg har jobbet alt jeg kan og jeg har helt ærlig aldri opplevd meg selv på denne måten i tidligere forhold. Jeg er forlovet, jeg har planer framover og et barn er snart på vei og det er ingen vei ut nå. Men fy f, dette er langt ifra bra. TS Anonymkode: 3cbc7...854 Er ikke jeg som skrev kommentaren du svarer på. Men jeg må skrive noe likevell. Nei, ikke alle andre forhold er perfekte. Men til og med det beste forholdet kan få seg en SKIKKELIG knekk i babytiden, for mange er det ubeskrivelig utfordrende. Tror du ikke det er mange par som har vert på nippet til vold, men utført det først etter barnet kom? Det tror jeg er mange! Når det allerede er vold og dere/du faktisk er veldig bevvist og reflektert over det, gjør det så utrolig egoistisk å sette barn til verden. Jeg har vokst opp med vold i hjemmet. jeg opplevde i flere år at min mor ble banket, misbrukt, nesten drept av idioten! Vold på alle mulige måter. Vil du at den personen du kommer til å elske høyst i hele verden skal oppleve det? Nei!! Enda verre er utfordringene og volden barnet kommer til å bli utsatt for. For ut i fra det du skriver tror jeg oppriktig det er sånn det blir. Jeg hadde faktisk veldig vondt og følte med deg/dere helt til jeg leste kommentaren hvor du sier du planlegger å få barn med fyren! Der mista du faktisk min respekt. Jeg forstår hvor vanskelig det er, hvor mye du elsker han, hvor bra de gode dagene er, at dere er bestemt på å holde sammen. Da kjærlighet gjør blind. MEN å velge å sette et uskyldig liv til verden i ett hjem med vold. Nei. Hele livet til det barnet kommer til å bli preget om det opplever noe sånt, uansett hvor høyt du elsker det. Anonymkode: 1c1fc...2bc 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #52 Skrevet 21. april 2020 Skjønner ikke hvordan dere bare kan slenge helt ukritisk ut til voksne folk dere ikke kjenner at de på død og liv ikke kan få barn? Skjønner at situasjonen vår vekker mange følelser men å faktisk slenge ut "Dere skal ikke ha barn for da er dere egoistiske!" - du mista din respekt for meg fordi jeg, som mange andre, ønsker barn? Vet du hva, jeg lyttet også til deg og tok til meg det som ble sagt, men å slenge opp i trynet mitt at jeg ikke kan ha barn så mista du min respekt også. Anonymkode: 3cbc7...854 1
Hedy Lamarr Skrevet 21. april 2020 #53 Skrevet 21. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvordan dere bare kan slenge helt ukritisk ut til voksne folk dere ikke kjenner at de på død og liv ikke kan få barn? Skjønner at situasjonen vår vekker mange følelser men å faktisk slenge ut "Dere skal ikke ha barn for da er dere egoistiske!" - du mista din respekt for meg fordi jeg, som mange andre, ønsker barn? Vet du hva, jeg lyttet også til deg og tok til meg det som ble sagt, men å slenge opp i trynet mitt at jeg ikke kan ha barn så mista du min respekt også. Anonymkode: 3cbc7...854 Jeg har ikke skrevet noe før her, men altså, du lever i et forhold hvor både du og han utøver vold, og så vil dere ha barn fordi dere mener at det barn skal, helt magisk, stoppe dere fra å være voldelige? Det er, i beste fall, naivt. For vet du hva, når folk skriver «ikke få barn», så har det ikke noe med deg og forholdet ditt å gjøre. Det har med det stakkars barnet å gjøre. Et barn, som helt ufrivillig og uskyldig skal fødes inn i et voldelig forhold som kommer til å prege det for resten av livet. Det er, for å si det ekstremt mildt, respektløst. 1
fordijegvil Skrevet 21. april 2020 #54 Skrevet 21. april 2020 Synes faktisk det her høres helt sjukt ut jeg. Grensen for hva som er greit og ikke i et forhold går for min del FØR banneord og skriking. 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #55 Skrevet 21. april 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvordan dere bare kan slenge helt ukritisk ut til voksne folk dere ikke kjenner at de på død og liv ikke kan få barn? Skjønner at situasjonen vår vekker mange følelser men å faktisk slenge ut "Dere skal ikke ha barn for da er dere egoistiske!" - du mista din respekt for meg fordi jeg, som mange andre, ønsker barn? Vet du hva, jeg lyttet også til deg og tok til meg det som ble sagt, men å slenge opp i trynet mitt at jeg ikke kan ha barn så mista du min respekt også. Anonymkode: 3cbc7...854 Nei. Da tolker du det feil. Du mister ikke min respekt fordi du ønsker barn. Men fordi når du er så klar over at du lever i ett voldelig forhold, likevell VELGER å få barn. Det er jo for din egen del. Synes du selv du er i en situasjon hvor ett barn kommer til å få det bra? Med nattevåk og babygråt kan fort volden eskalere voldsomt. Det er traumatiserende for alle, hvertfall barn. Så nei, jeg og sikkert alle andre her forstår ønsket om barn. Men å ta valget om å faktisk få ett barn i denne situasjonen er faktisk egoistisk.... jeg forstår det er vanskelig.. men innerst inne ser du vel selv også at det ikke er bra for ett barn å leve sånn? Det er vold allerede, vær så snill prøv å se for deg hvor ille det kan eskalere. Om du allerede er gravid så dra! Det er ikke for sent og du kan få hjelp Anonymkode: 1c1fc...2bc 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #56 Skrevet 21. april 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har allerede kontaktet psykologen min nå, dere kan slappe av litt. Jeg har også gang på gang sagt at jeg ikke aktivt har oppsøkt et voldelig forhold. Og jeg har i alle fall ikke ventet med å komme i et voldelig forhold FOR å få barn. Hva er det med folk? Og igjen, det er ingen mønster. Jeg har aldri vært i et slikt forhold verken før eller siden. Anonymkode: 3cbc7...854 Og det tror jeg de fleste av oss forstår, at du ikke har oppsøkt det. Og at du ikke ønsket det skulle bli sånn. Men å få ett barn i en sånn situasjon, det er ett valg. Om du forlater forholdet, uansett hvor vondt det er. Så kommer du en dag til å innse hvor bra det valget var. Ingen voldelige forhold er bra på noen som helst måte. Du kan finne en snill mann, en mann du kan passe sammen med, ha ett sunt forhold, få det bra psykisk, og få barn. Sier jo ikke at du ikke burde få barn, men i denne situasjonen burde du ikke det. Og det tror jeg du vet innerst inne. Jeg forstår at du elsker han, men husk at om du ikke forlater han pga frykt så er det hjelp å få... Ja det er mange kvasse kommentarer her, og jeg er nok en av de, men av og til må nok det til for å klare å se ting tydelig. Du skrev også at du ikke ville fortelle psykolog dette i frykt for at barnet en dag vil bli tatt ifra dere. Og da vet du selv at der er grunnlag for det. Du hadde en voldelig barndom selv? Isåfall er Det ikke for sent å gi barnet ditt en bedre barndom enn det du selv hadde. Anonymkode: 1c1fc...2bc 1
C8H10N4O2 Skrevet 21. april 2020 #57 Skrevet 21. april 2020 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: OK, så jeg skal ta abort? Anonymkode: 3cbc7...854 Hvis du er gravid, så pakker du sakene dine og går fra forholdet om du ønsker å være en god mor. Er du klar over hvor skadelig det kan være for barn å vokse opp i et voldelig hjem? Selv om barnet ikke blir fysisk utsatt for denne selv? Det kan rett og slett føre til feilutvikling av hjernen. Hvis du absolutt vil føde barnet, og samtidig nekter å gå i fra mannen din, så håper jeg virkelig for barnets skyld at du selv kontakter hjelpeapparatet (psykolog, barnevern) og får tett oppfølging. Ingen barn skal vokse opp med å stadig være vitne til at foreldrene er voldelige mot hverandre. Du kan ikke legge ansvaret for at volden slutter på et barn. For det er det du gjør når du sier at volden slutter når barnet kommer. https://snakkemedbarn.no/laer-mer/forsta/vold-former-hjernen/ Endret 21. april 2020 av C8H10N4O2 lagt til link 1
Rosatoast Skrevet 22. april 2020 #58 Skrevet 22. april 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Greit nok at du mener dette, og jeg ser at du velger å tolke det jeg skriver slik du selv ønsker. Men du trenger ikke være nedlatende. Anonymkode: 3cbc7...854 Hvis du tolker dette som nedlatende, så forstår du bare ikke hva jeg sier. Noe er konstruktiv kritkk, mye for å bevisstgjøre deg. Dette er vitenskapelig bevist, du burde kanskje google etter vitenskapelige artikler basert på oppvekst og miljø. Hva det gjør med deg , og hva du som ubevisst iforhold til dette - bringer videre til egne barn.
Renate79 Skrevet 22. april 2020 #59 Skrevet 22. april 2020 Hei Har ikke lest alle svarene du får. Har jobbet med vold i mange år, her er mine (veldig korte) anbefalinger. - Kontakt stiftelsen Alternativ til vold, gå i samtaler hos de. Der jobber psykologer, så i og med du sier dere ikke ønsker behandling så vet jeg ikke hvor aktuelt det er. - i og med du sier dere kommer til å skjerpe dere når det kommer et barn, så foreslår jeg at dere gjør det allerede nå. Slutt å utøv vold mot hverandre, både fysisk og psykisk (og all annen vold). - Siden dere venter barn: så kan dere oppsøke familievernkontoret for samtaler. Dere bør i alle tilfelle selv ta kontakt med barnevernet for å få hjelp til å ikke skape et usunt klima for barnet. - Du kan evt kontakte et krisesenter for å ha samtaler. Det er noen faktorer du nevner som bekymrer meg veldig. Dere utøver begge vold mot hverandre. Dette øker faren betydelig for at volden eskalerer (slik den allerede har begynt å gjøre), at den blir farlig og at den ikke tar slutt. Når man er gravid er det helt normalt at dersom det allerede er vold i forholdet, så øker volden. Det samme skjer gjerne når barn blir født..det å ha barn er tøft. Denne uroen blir enda sterkere av det at volden er gjensidig. Sist. Du spør om hjelp men ønsker verken å gå i behandling eller gå fra partneren din. Hvordan tenker du at dette skal bli bedre TS? Masse lykke til!!! 1
Renate79 Skrevet 22. april 2020 #60 Skrevet 22. april 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg spør oppriktig, er det noen som faktisk kan svare på dette? Jeg ønsker å kontakte psykologen min nå, for å legge alle kortene på bordet. Men så leser jeg samtidig alle svarene her om at hvis det kommer ut så vil vi bli "merket for livet" av politiet og myndighetene slik at hvis vi en dag får barn, så vil barnet bli tatt fra oss. Eller kanskje jeg blir nektet å noen gang få barn? Dere ber meg gå i terapi samtidig som dere truer med at barnet vil bli tatt fra meg hvis jeg sier det høyt. Så jeg lurer oppriktig på hva dere faktisk mener at jeg skal gjøre? TS Anonymkode: 3cbc7...854 Jeg mener du skal oppsøke hjelp, be om muligheten til å slutte med vold. Ærlighet og åpenhet og å vise at du gjør noe med situasjonen er det smarteste du kan gjøre for å hindre at barnet en gang skulle bli tatt fra dere. Men dere må gjøre en ærlig jobb for å leve uten vold, for å skape et trygt og godt miljø for barnet. Har sett mange ganger at dette er det eneste som kan hjelpe. Å holde ting hemmelig og ikke være ærlig, gjør at hjelpeapparatet ikke så lett tror på deg når (ikke hvis, men når) volden oppdages og dere hele veien har akseptert at dere har et hjem med mye vold uten å gjøre noe. lykke til! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå